Rusové chtějí obnovit projekt velkého obojživelného letounu Albatros
Ruské vojenské námořnictvo pravděpodobně dostane do své výzbroje největší obojživelný letoun na světě - Berjev A-42 (A-40) Albatros. Jeho posláním bude především vyhledávání a sledování ponorek protivníka, a také pátrací a záchranné akce.
Foto: A-40 na výstavě v Paříži v roce 1991 | US Gov.
Letoun A-42 Albatros může být nově vybaven dvěma turbovrtulovými motory D-27, které mu umožní dolet s vnitřní zásobou paliva až 9300 km, a pro další zvýšení doletu může také využít systém pro tankování za letu.
A-42 Albatros podle zveřejněných informací obdrží vyhledávací systém s radarovou průzkumnou a cílovou stanicí a televizním a termovizním blokem, sonarový modul, moderní navigační a komunikační systémy a také zařízení pro měření parametrů mořských vln.
Ruské ministerstvo obrany plánuje údajně získat zatím tři jednotky A-42 Albatros. Předběžné plány na obnovení výroby obojživelných letadel Albatros oznámila korporace OAK v září roku 2018. V březnu 2016 náčelník námořního letectva Černomořské flotily plukovník Gennadij Zagonov dokonce řekl, že do roku 2020 budou protiponorková obojživelná letadla Be-12 nahrazena stroji Albatros.
Foto: Berjev A-40 Albatros | Wikimedia Commons
Albatros byl původně vyvíjen pro světské vojenské námořnictvo ve verzi A-40 určené pro protiponorkový boj, a ve verzi A-42 bez výzbroje určené pro pátrací a záchrannou činnost. Současný nový vývoj asi však směřuje k jednomu univerzálnímu stroji.
První let A-40 Albatros proběhl v prosinci roku 1986. Byly vyrobeny pouze dva letové prototypy a jeden neletový určený pro statické zkoušky. Verze A-42 zůstala ve fázi nedokončeného prvního prototypu.
Video: Berjev A-40 Albatros / YouTube
O pohon letových prototypů A-40 Albatros se staraly dva dvouproudové motory Aviadvigatěl D-30KPV s maximálním tahem po 117,7 kN a dva pomocné startovací proudové motory typu Kolesov RD-36-35 s maximálním tahem po 23 kN. U letounů se počítalo s použitím pátracího radiolokátoru typu Sokol a výzbrojí tvořenou torpédy Orlan, raketo-torpédy Koršun, Jastreb a Orjol, různými pumami a námořními minami do celkové maximální hmotnosti 6500 kg.
Foto: Berjev A-40 Albatros | Wikimedia Commons
Berijev A-40 Albatros (v kódu NATO "Mermaid") je sovětský, resp. ruský obojživelný dopravní a vojenský létající člun z druhé poloviny osmdesátých let 20. století. Vzlet prvního prototypu z pevné plochy se uskutečnil v roce 1986, vzlet z vodní plochy o rok později. Roku 1991 se letoun účastnil výstavy na aerosalonu v Paříži. Letoun byl zamýšlen jako náhrada za stroje Berijev Be-12 a také Iljušin Il-38, ale kvůli rozpadu SSSR[2] byl projekt zastaven a vyroben byl pouze jeden prototyp; druhý byl ze 70% dokončen.
Komentáře
cyklista
12. 09. 2019, 09:40Ano milý Olegu, s výjimkou severního ruska a československa.
Nechceš konečně začít chodit někam do školy, aby ses naučil vnímat psaný text? Třeba univetzita třetího věku je u nás dost populární, ovšem v rusku to může být jinak.
Víš, ono taky dost záleží na výchově a kulturních tradicích a v tom od vás rusů lišíme zásadně.
cyklista
10. 09. 2019, 16:05Milý Olegu, my západní Slované nemáme s vámí východními etnicky nic společného, najdi si třeba nějaké rozbory DNA. Bohužel ani kulturně, rusáci by strašně rádi vládli všem, přitom si neumí ani vládnout doma, viz třeba stav zdravotnictví.
A k letadlu. Komu to budou prodávat?
Pavel
08. 09. 2019, 20:30@ Já - nerekl bych nenavistne tazeni. Spis je to vlastni ceska zkusenost. Ono totiz z ruska neprislo nikdy nic dobreho. A v oblasti zbrani uz vubec ne. Takze averze k ruskym becem a zbranim je namiste.
Verča
07. 09. 2019, 17:53Jan Pinkava
Tohle už je vyzkoušené a jen tam dají vrtule. Asi vědí proč.
Verča
07. 09. 2019, 17:51Oleg
Proč bohužel?
To první nejsou Rusové, i když je pravda, že za 2. světové několik Catalin licenčně vyrobili.
To druhé jsou Turci a ač jsou v NATO, tak bych si nebyla moc jistá, že jsou to spojenci.
Verča
07. 09. 2019, 17:40Petr Hejna
S tím si poradí http://www.beriev.com/eng/A-42PE_e/A-42PE_e.html
kalfa
07. 09. 2019, 15:10Kdo se nepoučil vlastní historie, prožije si ji ještě jednou. Takže kdy můžeme čekat další hospodářské zhroucení Ruska?