Samohybná houfnice DANA: Hlavní zbraň dělostřelců české armády
Dělostřelecké systémy představují po letectvu druhý nejdůležitější prostředek palebné podpory pozemních jednotek pro ničení cílů na krátké a střední vzdálenosti. Armáda České republiky v současné době disponuje samohybnými kanónovými houfnicemi vz. 77 DANA, které v naší armádě slouží již 44 let.
Video: Samohybná kanónová houfnice vz. 77 DANA v akci / YouTube
Samohybná kanónová houfnice vz. 77 DANA (Dělo automobilní nabíjené automaticky) je československá samohybná kanónová houfnice (ShKH) ráže 152 mm s pohonem 8×8. Je určena primárně k podpoře mechanizovaných a výsadkových jednotek v boji. Je to nesmírně silná, třicetitunová zbraň, která v případě konfliktu likviduje živou sílu i techniku s maximálním dostřelem téměř dvaceti kilometrů. Vývoj zbraně byl dokončen v roce 1976 ve slovenském podniku Konštrukta Trenčín a o rok později byla Dana zavedena do výzbroje ČSLA. V závodech ZŤS Dubnica nad Váhom bylo následně vyrobeno celkem 672 samohybných kanónových houfnic vz. 77.
Houfnice je umístěna na upraveném (motor V12 je např. uložen v zadní části ventilátorem směrem vzad a polonápravy mají ve směru jízdy opačné přesazení) podvozku nákladního automobilu Tatra 815, což jí v době vzniku odlišovalo od většiny ostatních samohybných děl, která byla instalována na pásových podvozcích. Vozidlo má filtroventilační zařízení umožňující činnost i v zamořených oblastech a je vybaveno systémem centrálního huštění kol. Stroj je vybaven nabíjecím automatem, v případě nouze je možné houfnici nabíjet ručně. Na střeše věže je lafetován 12,7mm kulomet DŠKM vz. 38/46.
Foto: Bojová rychlost střelby při automatickém nabíjení jsou 4 výstřely za minutu | Ministerstvo obrany ČR
Na základě samohybné houfnice DANA byly postupně vyvinuty nové či modernizované verze, přičemž například v případě ShKH ZUZANA se jedná o slovenský výrobek firmy Konštrukta Defence a. s. Trenčín. Modernizované verze původní ShKH Dana nabízejí i české společnosti holdingu Czechoslovak Group.
Posádku tvoří pět členů, kromě velitele a řidiče jsou to mířič, nabíječ a časovač. Velitel kromě odpovědnosti za celou posádku přijímá úkoly od velení, musí správně spočítat prvky a komunikuje s mířičem při jejich nastavování. Funkce řidiče je nesmírně důležitá. Musí nejen ovládat třicetitunovou techniku a dopravit ji i s posádkou na stanovenou pozici, ale odpovídá za stav vozidla, kontrolu motoru, doplnění motorového a hydraulických olejů, zkrátka udržuje dělo v takovém stavu, aby bylo kdykoliv akceschopné.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR
Komentáře
Yndian
06. 08. 2021, 22:41DANA nema dostřel skoro 20 km , má dostřel s dálkovou střelou 20277 m . A velitel nepočítá prvky z úkolu, dostává již spočítane prvky a jen dělá individuální opravy.
Czert
03. 08. 2021, 17:07Martin
No, tak pro kolove je mozne ze delka 52 je maximum, tech 58 maji amici u poslednoho paladinu ktery precislovaly.
karel3
03. 08. 2021, 14:19Dita 155 mm / 45 ráží
- maximální dostřel dálkovým granátem DN1CZ HE ERBB: 39 000 m
Caesar 155 mm / 52 ráží
- maximální dostřel: 42000 m (ERFB-BB)
- maximální dostřel: 55000 m (RAP)
Martin23
03. 08. 2021, 13:58Czert - přesně tak. S tím dodatkem, že tato medernizace by pouze předělovala dobu, než by se dostala do výroby DITA.
Jen si nejsem jistý, že délka 58 ráží je pro tento druh zbraně vůbec reálná. Pravděpodobně ne.
Rusové u své 2S35 Koalice-SV hlaveň o délce 52 ráží v předu podpírají na pásovém podvozku.
DITA má hlaveň o délce 45 ráží.
Czert
03. 08. 2021, 12:52Je skoda ze acr jako najradu vz77 nevzalo modernizova s delem s delkou 58 razi, ale vzali cesara s delkou 58 razi, ktery co se tyka schopnosti nenabizi nic lepsiho (pri stejne delce dela).