EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Silné a slabé stránky „československého“ tanku Panzer 38(t)

 28. 12. 2024      kategorie: Vojenská technika      19 komentářů

V březnu 1939 bylo Československo anektováno Německem a Němci tak měli přístup kromě další techniky k českému tanku ČKD LT vz. 38 – nejmodernějšímu lehkému tanku, který byl následně v barvách Wehrmachtu nasazen v Polsku, Francii a Sovětském svazu. 

Tank, který se nakonec stal Panzerem 38(t), byl výsledkem plodného konkurenčního boje dvou českých zbrojovek po první světové válce. Škoda a ČKD si po celá meziválečná léta přímo konkurovaly v boji o zakázky československé armády. V roce 1935 pak společně vyrobily tank Lehký vzor 35 (LT-35). Byla to úspěšná a do výzbroje armády přijatá konstrukce, přesto však složitá a s řadou nedostatků. Pneumatické systémy řízení a řazení LT-35 měly tendenci se v chladných podmínkách zadírat a rozsáhlé použití nýtů v konstrukci korby způsobovalo v případě zasažení tanku nepřátelskou palbou riziko v prostoru osádky. V říjnu 1937 pak vydalo Ministerstvo národní obrany Československé republiky specifikaci na nový typ lehkého tanku. Shodou okolností již na nové řadě obrněných vozidel ČKD pracovala.

panzer38tFoto: Panzer 38(t) v Sovětském svazu v roce 1941 | Bundesarchiv, Bild 101I-265-0037-10 / Bieling / CC-BY-SA 3.0

Nová konstrukce přijala systém typu Christie (dodávající tanku větší rychlost), se čtyřmi velkými pojezdovými koly na každé straně. Vylepšeno bylo také řízení, které nahradilo pneumatický systém používaný u LT-35. V roce 1938 vyrobila ČKD upravenou verzi podle nové specifikace, známé jako TNHPS. Výsledkem byla objednávka československé vlády na 150 kusů LT-38. Když však Německo na základě mnichovské dohody okupovalo Sudety, většina obranných zakázek byla 2. republikou zrušena.

Před začátkem druhé světové války se německá armáda aktivně zabývala rozšiřováním svých nových tankových divizí. V důsledku toho byla v meziválečném období věnována pozornost vývoji nových typů tanků. Kvůli podmínkám stanoveným Versailleskou smlouvou a nedostatku výrobních kapacit v Německu však nemohly být žádanější a silnější Panzer III a IV vyráběny v dostatečném počtu. Místo toho byl Wehrmacht nucen spoléhat na své slabě vyzbrojené Panzer I a II. Naštěstí pro Němce se jim během anexe Československa dostaly do rukou továrny Škoda a ČKD, i výzbroj československé armády, resp. ta, která se nacházela na okupovaném území. Na jaře 1939 Wehrmacht zařadil do svých lehkých divizí asi 200 tanků LT-35. Důležitější ale bylo získání asi 150 LT vz. 38, i když ne všechny byly v době okupace hotové.

Jak LT-35, tak LT-38 se během druhé světové války dočkaly aktivní služby, ale Němci měli zájem především o druhý jmenovaný, protože byl mnohem lepší než Panzer I a II a více se podobal většímu Panzeru III. V německé službě byl LT vz. 38 označován jako Panzerkampfwagen 38(t) – případně Panzer 38(t). Písmeno „t“ odkazovalo na „tschechisch“, tedy „český“. Po anexi Československa bylo vyrobeno asi 1400 tanků Panzer 38(t) a několik z nich bylo v průběhu druhé světové války prodáno dalším mocnostem Osy, včetně Maďarska (102), Slovenska (69), Rumunska (50) a Bulharska (10).

Během výroby byly na tanku Panzer 38(t) provedeny drobné změny, které se týkaly zesílení pancíře a doplnění německého hlasového rádiového a komunikačního systému. Celkově se však jeho konstrukce a design od jeho vzniku až do ukončení výroby tanku v roce 1942 relativně nezměnily. Na začátku konfliktu byl Panzer 38(t) dobře vyváženým vozidlem s dobrou manévrovatelností, solidním kanónem a silným pancířem. Jak boje pokračovaly, byly zaváděny novější verze, německy Ausfürhung.

Panzer 38(t) vypadal podobně jako Panzer 35(t). Hlavním vnějším rozdílem byla čtyři velká pojezdová kola na každé straně vozidla. Byl také o něco kratší a lehčí než 35(t). To přispívalo jeho lepší manévrovatelnosti, ale v konečném důsledku představovalo problém, protože do věže nebylo možné namontovat kanón větší ráže. Věž byla umístěna uprostřed mezi pásy, ale o něco blíže k přední části než k zadní. Měla 37mm kanon A7, který se ukázal jako dostatečný při konfrontaci s britskými a francouzskými lehkými a středními tanky na krátkou vzdálenost. Panzer 38(t) měl také dva kulomety. Hlavní výhodou tanku Panzer 38(t) byla jeho vysoká spolehlivost a mobilita. V mnoha případech osádky hlásily, že jednotlivé součásti tanku, včetně motoru, převodovky, řízení, kol a pásů, byly navzájem dokonale sladěny. Panzer 38(t) byl také považován za snadno udržovatelný a servisovatelný. 

V září 1939, v době německé invaze do Polska, měl Panzer-Abteilung 67 (67. tankový prapor), součást 3. Leichte Division (Lehké divize), v držení 57 tanků Panzer 38(t). Původně chtěl Wehrmacht vybavit tanky tři roty v rámci 67. tankového praporu, ale nebylo jich dost. Tento nedostatek znamenal, že prapor byl vybaven také tanky Panzer II. První Panzer 38(t) byl ztracen v boji 6. září 1939, kdy byl zasažen polským 37mm protitankovým kanónem. Celkově jich během invaze třetí lehká divize ztratila pouze sedm, všechny byly vyzvednuty, opraveny a vráceny do akce. Obecně lze říci, že Panzer 38(t) si během invaze vedl dobře. Docházelo jen k minimálním poruchám vybavení a mechanickým poruchám, ale stejně jako ostatní německé tanky postrádal dostatečnou pancéřovou ochranu. Polská protitanková děla dokázala prorazit čelní pancíř Panzeru 38(t) až na vzdálenost 300 metrů a protitankové pušky ze vzdálenosti 100 metrů.

V bitvě o Francii byly lehké tankové divize nahrazeny plnohodnotnými tankovými formacemi. Během invaze do Francie se aktivní služby dočkalo 228 tanků Panzer 38(t), většina u 7. a 8. tankové divize, zatímco 6. tanková divize spoléhala spíše na Panzer 35(t). Jak 7., tak 8. divize se podílely na hlavním úderu, který prorazil francouzské linie. Sedmá, pod velením Erwina Rommela, se nacházela na pravém křídle, zatímco 8. divize byla ve středu. Francouzské tanky, jako Renault FT-17, Hotchkiss H-39 a Renault R-35, nebyly pro Panzer 38(t) vážným soupeřem; obecně k německé převaze přispívaly ovšem nikoli technické parametry vozidel, ale taktika umožněná vysílačkami – které Francouzi postrádali. 

Na konci bitvy o Francii byl Panzer 38(t) modernizován. V září 1940 vstoupil do služby Panzer 38(t) Ausf. D, v listopadu 1940 se objevily modely E a F. A posléze se objevily ještě další modely. Modernizace z roku 1940 zahrnovala zvýšení čelního pancíře a maximální rychlosti tanku. V roce 1941 se ale již postavení tanku Panzer 38(t) v rámci Wehrmachtu měnilo. Zatímco pozdější verze byly lépe pancéřovány, 37mm děla zůstala po celou dobu stejná, a přestávala stačit. Do roku 1941 měly ostatní německé tanky, včetně Panzer III a IV, mnohem výkonnější děla ráží 50 a 75 mm, a proti Panzer 38(t) měly v roli bojových tanků zásadní přednost.

Přesto byl Panzer 38(t) použit v operaci Barbarossa, německé invazi do Sovětského svazu. Byly jím vybaveny další tři tankové divize. Ačkoli si Panzer 38(t) vedl v prvních konfliktech druhé světové války dobře, v souboji se sovětskými tanky, zejména novějšími řadami T-34 a KV, neměl šanci. Byly hlášeny těžké ztráty a německé tankové divize postupně začaly přecházet od tanku Panzer 38(t) ve prospěch tanků Panzer III a IV. Spolu s invazí do Polska, Francie a Sovětského svazu se Panzer 38(t) dočkal akcí v Řecku, na Balkáně a v Nizozemsku. V roce 1942 však již bylo jasné, že tento tank je stále více zastaralý. Výroba byla oficiálně ukončena v roce 1942 poté, co bylo vyrobeno celkem 1 400 kusů.

Poté byl tank Panzer 38(t) znovu použit k jiným účelům. Wehrmacht dodával svým spojencům zbraně včetně tanků; v březnu 1943 Němci ve snaze přezbrojit své rumunské spojence darovali této zemi 50 tanků Panzer 38(t). Tyto tanky pak rumunská armáda použila v boji proti Sovětům, ale proti Rudé armádě si v té době již vedly opravdu špatně. Více než 351 věží z tanků Panzer 38(t) bylo během druhé světové války použito jako stacionární bunkry po celé Evropě. Přestože byla výroba tanku v roce 1942 zastavena, vozidlo sloužilo po celou dobu druhé světové války v různých modifikacích – jeho spolehlivých a využitelných podvozků bylo k dispozici mnoho a na bázi tanku vznikla úspěšná samohybná děla a stíhače tanků.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

MiloLu

28. 12. 2024, 21:01

Safra, kdo by to byl řekl, že se o tak známém renomovaném tanku dá napsat tolik snůšek blbostí.
A pan Žák za to tolik nemůže, on jen použil, respektive přeložil materiál z www.warhistoryonline.com. To, že místo březen 1939 je zmíněn březen 1938 bych více zkousl, ale to ,že materiál zmiňuje - podvozek vycházel z konstrukce Christie - je s prominutím blbost jako hrom. Ing. Surin z ČKD uchytil dvě kola do jednoho kyvného vozíku odpruženého listovým perem vně korby. Christie je použit např. u T-34, ale to již zde psal kolega „jchml“.
Během operace Barbarossa se běžně nestřetával ani s T-34 ani KV, kterých měla RA poskrovnu. Jejich soupeři byly spíše lehké tanky řady BT nebo T-26, kterým se více než vyrovnal. Nedá se říci, že by jeho konstrukce zastarala, ale kategorie lehkých tanků byla již po roce 1942 stále více pasé.

MiloLu

28. 12. 2024, 21:00

fíha

Monarchista

28. 12. 2024, 18:01

Tak prokázal jednu zásadní věc. V roce 1938 byl schopen bojovat s Německou armádou. Více v diskuizi. Ale faktem je, že si tento náš tank trouhl s dobře vysvičenou posádkou i na papírově lepší francouzské tanky,

Všem přeji pohodu, štěstí a zdraví pro rok 2025.

Czertik

28. 12. 2024, 13:56

dovoluji si s autorem nesouhlasit. v podvozku tanku nebyla pouzita zadna koncepce christie.velke kola nedelaji koncepci christie.
dale nejde mluvit o nejakem vylepseni rizeni, protoze ckd lt-35 nijak nenavrhovala.

Azor

28. 12. 2024, 11:27

Z článku -
"V březnu 1938 bylo Československo anektováno Německem a Němci nyní měli přístup"

Buďto p.Žák to jen kopíruje(warhistoryonline.com) a nečte to po sobě,a nebo tomu opravdu sám věří.

jchml

28. 12. 2024, 09:25

Autore, píšeš blbosti Lt. vz. 38 nemá podvozek Christie s torzními tyčemi. Chrietie vinuté pružiny na tlumičích v krabicích. Rapidně zmenšují vnitřní prostor, používá T-34 a britské křižníkové tanky - proto byly tak široké. Lt 38 používala podvozek složený čtyř velkých pojezdových kol potažených pryží, každá dvojice pojezdových kol byla samostatně zavěšená a odpružená listovými pery mimo tank. Systém odpružení tak nezabíral místo v interiéru. Podvozek byl naše originální konstrukce Ing. Alexeje Surina.

Czertik

28. 12. 2024, 13:59

lt38 byl skutecny internacional.
mel svedsky motor, britskou prevodovku a hlavni konstuktery byl rus :).

Pepík Knedlík

28. 12. 2024, 09:06

LT 38 byl v době vzniku a z počátku vyroby dobrý tank, ale rychle zastaral. Zásadní chybou bylo nytovani pancerovych dedek a slabé panceřováni. Uz ve Francii se ukazala jeho výzbroj nedostatečná. Proto se casem pridavaly další desky o ochrane osádky oni ty nyty po zasahu tanku zranovsly o zabijely osafku, ale kanunek nebyl vylepseny. Německý protejsek nabizel vice modernizaci. Ovsem podbozek LT 38 byl skvělý.

PetrS

28. 12. 2024, 10:45

Německý protejsek nabizel vice modernizaci??? A o který protějšek se jednalo?

Pepík Knedlík

28. 12. 2024, 11:13

PzKpfw II. Mnoho modifikaci oznacenych od A az J ?, ale zminim Luchs, mostni úpravu nebo plamenometnou.
Hlavně svařována konstrukce a univerzální podvozek stejně jako mel LT 38.

Czertik

28. 12. 2024, 14:14

ano, pz2 byl tak uspesny, ze se prestal vyrabet uz pred invazi do sssr, kdezto lt38 se vyrabela i po ivazi do sssr (byt byla rychle nahrazena).

a jiste, pz2 mel tak uzasny podvozek, ze vse co nesl, se pak namontovalo na podvozek 38 protoze nemci nebyly spokojeni s podvozkem pz2.

plamenomentny lz38 taky byl. a v one roli si vedl lepe.

Pepík Knedlík

28. 12. 2024, 15:54

Czertik
PzKpfw II
Ty věštís ty svoje "znalosti" z melounu?
Návrh1934, Období výroby1935–1943
Vyrobeno kusů1856, Ve službě1936–1945.
Dalším povedeným kouskem byl Marder na podvozku, ale už je pro tebe sci fi :middle_finger:

1234

28. 12. 2024, 15:54

Wehrmacht vznesl požadavek na průzkumný tank. Byly provedeny zkoušky původních PzII a Pz38t a jejich upravených variant. Průzkumná verze 38ky PzII ve všech parametrech překonala ! PzII byl vybrán z politických důvodů (konstrukce méněcenných Slovanů přece nemohla být lepší než německá)!

1234

28. 12. 2024, 16:12

Marder se stavěl na obou podvozcích! Ale mnohem bojově hodnotnější Hetzer už jen na 38ičce! Vyrobeno1400ks + další tisíce podvozků(bergepanzer,Marder III, Grille, Hetzer, Flakpanzer)

Slavoslav

28. 12. 2024, 16:40

Knedlík

vyroba Panzer II bola po vysokych stratach ukončená v roku 1942.

mimochodom, ak ma niekto zaujem tak historia oboch modelov je vyborne spracovana tu

https://www.panzernet.net/panzernet/stranky/tanky/pz2.php


https://www.panzernet.net/panzernet/stranky/tanky/pz38t.php

Pepík Knedlík

28. 12. 2024, 19:14

Slavo
Panzernet znám, ale vyroba skončila v roce 1943.

Czertik
Pz II H – vyzbrojen 50mm dělem
Pz II J – velmi silně pancéřovaná verze Pz II.
Pz II L (Luchs) – Větší, rychlejší, 12tunová, upravená verze tanku Pz II
Pz II M – větší, silnější vež s 5cm kanónem KwK 39/1
Pz II (Flamm) – plamenometná verze
Wespe, Bison, Marder II.
On ten Luchs měl maximalku 60km/h.

1234
To je ovšem lež, protože PzKpfw II byl úspěšnější a lepší např. vyšší světla výška, komfortní podbozek s torznimi tycemi a potencial na montáž 5 cm kanónu.

Slavoslav

28. 12. 2024, 20:31

Pepik

skade beries rok 43? Ci myslis aj Luchs ktory sice znacenim spada pod Panzer II, ale bol to dost osobitny stroj s inym podvozkom ktory tam sice formalne spada, ale ...

A ten sa myslim vyrabal az do 44 teho

Czertik

28. 12. 2024, 14:03

pepik
v te dobe se ytovalo uplne vsude, podivej se na bristke, francouzke tanky. jedine staty ktere vice svarovaly byly nemecko a rusko, jinak nytovalo se skoro vsude jinde. i amikum trvalo dlouho nez zacaly svarovat.

a jaky jeho nemecky protejsek nabizel vic modernizaci ? pz 1 a 2 ? to nemyslis vazne.

pz3 ci 4 s vice nez 2x vetsi vahou nebyly jeho protejsky.

Slavoslav

28. 12. 2024, 16:51

fun fact, nemci ho povazovali za ekvivalent Panzer III vdaka kanonu