CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Slovensko přehodnocuje záměr pořídit Leopardy a zvažuje švédské lehké tanky CV90120-T

 16. 01. 2025      kategorie: Zahraniční armády      22 komentářů

Slovensko zřejmě přehodnocuje svou strategii modernizace armády a ministr obrany Robert Kaliňák (SMER) potvrdil, že země zvažuje alternativy k původně navrhovaným hlavním bojovým tankům Leopard 2A8. Úvahy o lehkých tancích CV90120-T, správněji vozidlech palebné podpory (FSV), jsou reakcí na vysoké náklady spojené s pořízením plně vybavených hlavních bojových tanků (MBT). Posun v záměru je zřejmě dán rozpočtovými omezeními.

CV90120-TFoto: CV90120-T, vozidlo palebné podpory s kanónem ráže 120 mm | BAE Systems / Public domain

Slovensko se zavázalo posílit své obranné schopnosti, včetně vytvoření mechanizované brigády, což zahrnuje obměnu stárnoucího tankového parku. Současný inventář země zahrnuje přibližně 30 zastaralých tanků T-72M1 a 15 tanků Leopard 2A4 získaných od Německa v rámci programu „kruhové výměny“ na podporu Ukrajiny, které Bratislava ve funkčním období minulé vlády poskytla obrněnce BVP-1. Cílem Slovenska je rozšířit svůj tankový park, který v současnosti tvoří pouze jeden prapor, a vytvořit druhý prapor, čímž budou posíleny operační schopnosti brigády. Ministerstvo obrany usiluje o zvýšení počtu tanků z 30 na 52 vozidel, což by vyžadovalo celkem 104 bojových tanků, aby byly splněny operační požadavky NATO.

Původní plán počítal s pořízením více než 100 tanků Leopard 2A8 v rámci společné iniciativy s německým ministerstvem obrany. Odhadované náklady na pořízení tak velkého počtu tanků ve výši 2 miliard eur, přičemž cena každé jednotky činí přibližně 25 milionů eur, však vyvolaly obavy ohledně finanční proveditelnosti programu. Tyto finanční kalkulace přiměly slovenské ministerstvo k úvaze a přehodnocení svých možností a jako reálná alternativa se nyní objevil lehký tank CV90120-T.

Vozidlo CV90120-T, vyvinuté společností BAE Systems, nabízí ve srovnání s tankem Leopard 2A8 lehčí a nákladově příznivější řešení. Bylo poprvé představeno v roce 1998, prošlo několika modernizacemi a jeho nejnovější verze stojí 11,5 milionu eur za kus – přibližně polovinu ceny tanku Leopard 2A8. Jde však o prostředek zcela odlišné kategorie. CV90120-T sice díky své konkurenceschopné ceně a schopnostem představuje atraktivní volbu, nadto však zatím nezískalo významné objednávky. Cena je jednoznačně jeho hlavní předností a činí z něj atraktivní volbu pro slovenské vojenské modernizační úsilí.

Kromě finančního hlediska nabízí CV90120-T další výhody. Jeho začlenění do slovenského vozového parku by mohlo vést k posílení průmyslové spolupráce a standardizaci s již objednanými bojovými vozidly pěchoty CV9035. Tato potenciální synergie by nejen zvýšila efektivitu provozu, ale také posílila domácí slovenský obranný průmysl podporou větší místní výroby. Jak Slovensko postupuje ve svém rozhodovacím procesu, posuzuje faktory, jako je finanční dostupnost, operační připravenost a strategická partnerství. Konečné rozhodnutí bude mít za cíl vyvážit potřebu moderních a schopných obrněných sil s omezeními národního obranného rozpočtu a zajistit, aby Slovensko i nadále plnilo své závazky vůči NATO a zároveň modernizovalo své ozbrojené síly.

Vývoj v otázce modernizace výzbroje slovenského tankového praporu odráží širší trendy v oblasti obranných zakázek, kde finanční dostupnost a strategické sladění nabývají na významu vzhledem k rostoucím vojenským nákladům. Vzhledem k tomu, že Slovensko zkoumá alternativy, jako je CV90120-T, zdůrazňuje význam nákladově efektivních řešení pro udržení schopné a udržitelné obranné pozice ve vyvíjejícím se bezpečnostním prostředí.

Zdroj: Ministerstvo obrany SR, armyrecognition.com

Komentáře

Jarda D

18. 01. 2025, 00:10

no popravdě, na ty zastupy t-55,62,64, MT-LB a podobnych bude asi stačit..0

Czertik

19. 01. 2025, 15:45

a co zastupy dronu, pt strel a ostatnich srandicek ?

Pepík Knedlík

17. 01. 2025, 23:14

Čumím jak vy dva "odborníci" z Čech a Slovenska si vystačíte. Jeden voda a druhy suchozemec :hedgehog::fish:. He he já to znám :thumbsup:

Pepík Knedlík

16. 01. 2025, 11:23

Mě se to velice libi. Jaká je doba dodaní Leo a jaka CV? Kalinak neni naivní hlupak a srovnal si co, kdy a za kolik. V Současný době a situace se moc nezmění jsou drony velmi nebezpečný pro těžkou techniku.

Czertik

16. 01. 2025, 10:01

copak, kalinak prichazi na to, ze nejdou davat penize duchodcum a sockam a na armadu zaroven ?
to sou mi veci.

Pepík Knedlík

16. 01. 2025, 12:41

Czertik
Nebo rozumně zauvazoval a stálým sockam i ukackam, kteří skoro žádnou praci do státní kasy neprispeli nic nedá.
To by bylo fajn i v Česku.

Slavoslav

16. 01. 2025, 13:16

molodci a viete, ze Kalinak je minister obrany a nema ziaden dosah na socialne davky ci dochodky? I ked teda nejaky vnutrostranicky urcite, kedze prave jeho strana je znama tym, ze si kupuje volicov a zadlzuje rekordne stat s heslom po nas potopa

Czertik

16. 01. 2025, 15:13

slavoslav

ano, to ze kalinak nekeca do socialnich davek vim, ale tady jde o to co dela jeho strana.
a tak nejak neverim ze by kalinak sel v tomhle proti politice jeho vlastni strany.

a kdo vi, treba si kalinak a jeho strana predstavuji ze sou piloti dambusters.

Slavoslav

16. 01. 2025, 09:23

zaujimala by ma odolnost tychto vozidiel ked sa ihc vaha blizi k T-72

Slavoslav

16. 01. 2025, 07:48

ihmo ak je rozpcocet problem, nie je to vyslovene zle riesenie. V priamom strete s tankom bude toto vozidlo tahat za kratsi koniec, ale takych stretov je pomenej a original CV90 sa osvedcilo aj na UA co sa tyka odolnosti proti inym hrozbam.

Leo 2A8 by bol skvely, ale toto neurazi a ako bolo spomenute jednotna platforma moze byt vyhoda.

Czertik

16. 01. 2025, 10:04

tak vozdila cv90120 maji svoje misto, viz amici se svym bookerem, ale jako nahrada plnohodnotnych mbt to nebude a nemuze byt.
amici si svoje abramsy podrzi.
jak sou na tom cv s aps ochranou ?

Slavoslav

16. 01. 2025, 10:10

Ako alternativa k MBT pre armadu ako je AS SR to moze byt i ked ako som pisal v prvom prispevku v priamom strete sa tankom nevyrovna. Vsetko je otazka penazi a stale bude lepsie mat 100 CV90 ako 50 MBT lebo pocty

Maju integrovanu APS z Izreala a predpokladam, ze Svedi pozorne sleduju situaciu na UA co sa tyka ochrany proti dronom. Teraz si nie som isty, ci APS bude aj na slovenskych CV90 co su uz objednane, ale technicky je to uz integrovane a da sa to namontovat

Czertik

16. 01. 2025, 11:31

slavoslav

tak ano mit 100 vc90 misto 50 mbt by bylo nejspis lepsi, jenze to by pak staly stejne :)))).
takze otazka je jestli 50 cv nebo 50 mbt :))).

Slavoslav

16. 01. 2025, 11:56

a na toto si ako prisiel? teda s faktom,z e za rovnake peniaze mas cca 2x tolko CV90 suhlasim, len neviem kde si prisiel na to, ze Kalinak sa rozhoduje medzi 50 CV90 vs 50 Leo

Czertik

16. 01. 2025, 15:22

zmatl si me ty svymy 50 mbt :)

verim tomu, ze pokud se rozhodne pro cv90, tak jich objedna stejny pocet jako mbt. aby usetril.
pochybuji ze by jich nakoupil 2x tolik za stejne penize, aby zlepsil moznosti slovenska v pripadne valce.
jinak , mely by slovaci vubec dostatek lidi na to aby daly sposadky a udzbu pri zazraku 2x tolik cv ?

cetl sem clanek, ze acr se u zruseni nakupu na leo2 jen vymlouvala na to ze nejsou penize (a pritom acr spoustu penez neutratilo z rozpoctu a 10 mld vyhodilo jen tak navic jako extra zalohu na f35 co nebyla nutna), protoze hlavni duvod zruseni nakupu leo2 byl prosty - acr by nemela posadky do vyssiho poctu tanku, navic kdyz by jim musela dat navic 1 clena posadky.

ale hlavne ze cr ma ve aktivni sluzbe 200 generalu a 100 ve vysluzbe.

Slavoslav

16. 01. 2025, 15:30

ano, tiez predpokladam, ze nakupi tych cca 100 ks a stale to bude lepsich 100 ks ako menej ci ziadny MBT lebo na ne nie je v rozpocte dost penazi a to je pointa. Pre stat nasej velkosti a ekonomickej situacie to nie je zle riesenie i ked urcite nie idealne

ano, personal je problem v celej EU, aby sme neskonicli ako USA rozdavanim obcianstva za vojensku sluzbu

Czertik

16. 01. 2025, 20:30

slvoslav

za me dam obcanstvi clovekovi, co si ho vyslouzi v armade, nez nahodnemu migrantovi, co sem pujde jen za penize.
nedelam si iluze ze onen migrant-vojak sem nepujde kvuli krase ceske prirody, ale ekonomice a lepsimu zivotu, ale narozdil od nahodneho migranta bude nasazovat vuj zivot tam kam ho cr posle.
a tak bude pomahat zachovat cesky zpusob zivota, byt to muze znit divne.

Slavoslav

17. 01. 2025, 06:03

ja s tym problem nemam, len hovorim, ze k tomu smerujeme

Czertik

17. 01. 2025, 10:44

slavo

kdyz na to prijde, radsi budu mit takoveto ekonomicke vojaky nez zadne.
to vlada by mela resit proc lidi za ni a stat cim dal tic vic nechteji bojovat.

Slavoslav

17. 01. 2025, 11:03

Czertik

lebo plat v armade nie je zdaleka tak svely, aby si to sikovny clovek nezarobil mimo jednoduchsie + byt vojakom nie je zdaleka prestizne zamestnanie, aby to kompenzovalo nizsi plat

Czertik

20. 01. 2025, 15:10

slavoslav

no ja myslim ze ta vysluha ktera je vyssi nez plat jaky ma kolem 50% vsech cechu, a k tomu jeste duchod....nemyslim si, ze by penize byly hlavni duvod proc lidi nechteji slouzit v armade.

Czertik

20. 01. 2025, 15:16

slava

https://www.pracomat.cz/poradna/pro-pracujici/376-platy-vojaku.html

cili pokud nejsi vojcl (a ze takovou hodnost v acr nema skoro nikdo, vyjma novacku) tak ten plat nevypada moc spatne.