EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Sovětská stíhačka La-5 přispěla k válečnému zvratu

 28. 01. 2022      kategorie: Vojenská historie      24 komentářů

V létě 1943 se německá Luftwaffe poprvé ve velkém počtu setkala na obloze nad východní frontou se sovětským stíhacím letounem Lavočkin La-5. Němečtí piloti, kteří si zpočátku nebyli vědomi schopností nového sovětského letounu, jej překřtili na Neue Rata a přirovnali jej k Polikarpovům I-16, které se ve 30. letech 20. století významně podílely na španělské občanské válce a v té době již byly zastaralé. Letci Luftwaffe se však rychle naučili La-5 respektovat, a dokonce se jí bát. Brzy se ukázalo, že sovětští konstruktéři konečně sestrojili letoun, který se může s německými Bf-109 a Fw-190 poměřit a uspět.

Jedním z hlavních stíhacích letounů sovětského letectva v době německé invaze v červnu 1941 byl Lavočkin LaGG-3. Tento letoun, který v roce 1940 zkonstruovali Semjon A. Lavočkin, Vladimir P. Gorbunov a Michail I. Gudkov, však trpěl akutním nedostatkem výkonu řadového motoru Klimov M-105PF o výkonu 1 260 koní. Sovětským pilotům se stíhačka obecně nelíbila. "Na LaGG-3  - těžkém zvířeti se slabým  motorem - naši piloti neradi létali. Zvykli si na něj, ale na LaGG-3 jsme měli větší ztráty než na I-16," vzpomínal sovětský letec Viktor M. Sinajskij. Sovětští piloti skutečně brzy začali naříkat, že LaGG je vlastně zkratka pro Lakirovannii Garantirovannii Grob - lakovaná zaručená rakev.

La5Foto: La-5 21. stíhacího pluku | S.V. Ivanov / CC BY-SA 3.0

Špatné výkony LaGG-3 v prvních měsících války způsobily, že Semjon Lavočkin upadl v nemilost sovětského vedení. Na podzim 1941 se v továrnách, které byly předtím přiděleny k výrobě LaGG-3, začaly vyrábět letouny Jak-1 a Jak-7. V prosinci náměstek komisaře leteckého průmyslu Pjotr Dementěv Lavočkinovi řekl: "Blíží se k vám bouře. Vaše dny jsou sečteny. Nyní musíte podniknout mimořádné kroky, abyste zcela změnil postoj armády a vlády k letounu LaGG-3." Krátce nato navrhl Arkadij Švecov použít svůj vzduchem chlazený hvězdicový motor AŠ-82FN (M-82), který by LaGG-3 dodal tolik potřebný výkon. Čtrnáctiválcový motor M-82 dosahoval výkonu 1 850 koní, což bylo oproti Klimovovu M-105PF výrazné zlepšení.

Lavočkin s návrhem souhlasil a s pomocí Vladimira Gorbunova započala montáž hvězdicového motoru na drak letadla, v němž byl původně umístěn řadový motor. Netřeba dodávat, že to nebyl jednoduchý úkol. Zaprvé, M-82 byl o 250 kg těžší než M-105, což znamenalo, že nový motor by ovlivnil těžiště letounu. Navíc s šířkou 1260 mm byl M-82 mnohem větší než motor LaGG-3 o šířce 798 mm. Jako řešení těchto problémů vzali Lavočkin a Gorbunov příďovou část lehkého bombardéru Suchoj Su-2, v níž byl rovněž umístěn motor M-82, a naroubovali ji na LaGG-3. Tímto tahem se pak podařilo problém vyřešit.

Při prvním zkušebním letu v březnu byli konstruktéři s výkony nové stíhačky nadmíru spokojeni. Sovětští zkušební piloti totiž prohlásili, že nový letoun je lepší než Jakovlev Jak-7, který byl v té době mezi sovětskými letci obecně velmi oblíbený. V červenci pak Stalin nařídil přestavbu všech nedokončených letounů LaGG-3 na novou konfiguraci s hvězdicovými motory M-82. Na základě těchto příkazů byly letouny LaGG-3 přestavěny na nové letouny označené La-5. Další vylepšování poté vedlo ke vzniku La-5FN, který se stal definitivní verzí letounu, jenž měl na válku na východní frontě zásadní vliv.

První velký úspěch zaznamenal La-5 v bitvě u Kurska v létě 1943. Ačkoli je Kursk známý jako největší tanková bitva v dějinách, této bitvy se také na obou stranách účastnily letouny, které poskytovaly blízkou leteckou podporu a letecké krytí pozemním jednotkám. La-5 do této doby létaly u 3. GIAP, 88. GIAP, 31. IAP, 131. IAP (40. GIAP), 239. IAP, 254. IAP a 272. IAP. Zatímco Luftwaffe si během první části bitvy udržovala vzdušnou převahu, sovětští piloti na La-5 nakonec dokázali německým letcům ukázat, že nový letoun má nejen značnou palebnou sílu, ale také rychlost a manévrovací schopnosti, kterými se může rovnat Messerschmittům a Focke-Wulfům. Nový Lavočkin v rukou zkušeného sovětského pilota byl opravdu smrtící zbraní. Některé výkony se staly legendárními. Například pilot Aleksandr Konstantinovič Gorovec údajně sestřelil v letounu La-5 během jediné bitvy devět německých letadel, ačkoli potvrzeno bylo pouze šest (dva Ju-87, dva Ju-88 a dva FW-190). Později téhož dne byl Gorovec zabit v boji proti čtyřem nepřátelským stíhačkám. Posmrtně mu byl udělen titul Hrdina Sovětského svazu

la5_TITFoto: Lavočkin La-5 - replika letounu Georgije Dmitrieviče Kostyleva | Mike1979 Russia / CC BY-SA 4.0

Podobně v červenci na nebi severovýchodně od Kurska sestřelilo několik pilotů La-5 dva německé stroje Fw-190 pilotované majorem Reinhardem Seilerem a poručíkem Hugo Hünerfeldem z JG 54. Oba piloti Luftwaffe byli zkušenými esy, Seiler měl na kontě 102 vítězství a Hunerfield 28. Oba museli své poškozené stroje opustit. Hunerfield byl zajat sovětskými pozemními silami. Seiler byl zachráněn německými jednotkami a poslán zpět do Říše k nemocničnímu ošetření, kde byl prohlášen za nezpůsobilého k dalším bojovým úkolům. Výše uvedené případy nad Kurskem jasně ukázaly, že Sovětský svaz po dvou letech války vyvinul letoun, který se mohl vyrovnat německým stíhačům a v některých ohledech je i předčit.

V létě téhož roku provedl nový La-5FN nucené přistání na německém letišti, což Luftwaffe poskytlo možnost prozkoumat a vyzkoušet tuto novou stíhačku. Výsledky pak byly pro Němce znepokojivé. Letoun byl odeslán do Německa, aby se podrobil rozsáhlým zkouškám ve výzkumném středisku Luftwaffe v Rechlinu. Německý zkušební pilot Hans-Werner Lerche následně napsal podrobnou zprávu o svých zkušenostech s letem na La-5FN, v níž vysvětlil, že nová sovětská stíhačka vyniká ve výškách pod 3 000 metrů a její výkony v této výšce jsou srovnatelné se stíhačkami Luftwaffe. Poznamenal také, že nový Lavočkin měl v některých ohledech lepší manévrovací schopnosti. Obě německé stíhačky však La-5FN překonávaly ve větších výškách, i když vzhledem k tomu, že většina letecké války nad východní frontou se odehrávala ve výškách pod 3 000 metrů, to nebyl pro sovětské piloty problém.

Lerche u nového Lavočkinu objevil také řadu nedostatků, které však sovětští konstruktéři odstranili v rámci vývoje nástupce La-5, tedy La-7. Například všechny ovládací prvky motorů v kabině La-5FN měly samostatné ovládací páky, což znamenalo, že pilot musel během letu neustále něco nastavovat. Oproti tomu měly tehdejší německé stíhačky integrované ovládací prvky, takže k ovládání plynu, směsi, sklonu vrtule, chladiče a klapek v kapotáži stačila jediná páka. Kromě toho německý zkušební pilot poznamenal, že letoun trpěl nedostatečnou dobou letu - pouze asi 40 minut při cestovním výkonu motoru. Navzdory těmto nedostatkům však Lerche uznal, že La-5FN byl výrazným zlepšením oproti sovětským stíhačkám, které se postavily pilotům Luftwaffe na začátku války.

Po úspěšném vývoji La-5 vyrobila sovětská průmyslová mašinérie, která se ještě vzpamatovávala z let 1941 a 1942, kdy se musela přesunout dál na východ od německého postupu, v roce 1943 celkem 5 048 nových Lavočkinů, z nichž většina byla vyrobena v Sokolském leteckém závodě v Nižním Novgorodu. Dalších 3 826 kusů bylo vyrobeno v roce 1944. Jejich počet se v tomto snížil, na úkor výroby modernizovaného letounu La-7, který se začal vyrábět v dubnu. V listopadu pak přešla výroba kompletně na La-7.

Nejlepší letecké eso Sovětského svazu, Ivan Nikitovič Kožedub, získal většinu ze svých 64 vítězství právě na stroji La-5FN. Po svém zavedení Lavočkiny významně přispěly k získání vzdušné převahy sovětského letectva nad východní frontou. Od Kurska až po Berlín sehrály La-5 v posledních dvou letech války klíčovou roli. Lavočkin La-5 je symbolem průmyslového a vojenského oživení Sovětského svazu v roce 1943.

Lavochkin_La-7_27_white_(9705727302)Foto: Lavočkin La-7 Ivana Nikitoviče Kožeduba, letecké muzeum Monino | Alan Wilson / CC BY-SA 2.0

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

nobody

05. 02. 2022, 17:49

Parlamentní:
A preto su dohladatelne pripady konstrukterov, ktori skoncili v lagroch ci boli popraveni ... Ale Arcisvina Stalin bol taaaaak rozhladeny a nacuvajuci

Btw., jeden z dovodov, preco to s bolsevickym letectvom islo v dobe okolo zaciatku vojny dole vodou bola aj bolsevicka agresia voci Finsku.Ta ich v podstate bakelitom impregnovana preglejka sa vyrabala pomocou zivice, ktora isla zo zahranicia, neviem, ci nie dokonca z Finska. Ze ich agresia mala za nasledok utrum v jej dodavkach je ocakavatelne a vlastny produkt nebol tak kvalitny. Kedysi som sa k tomu dopatral.

Czert

31. 01. 2022, 05:59

Parlamentni
Pravda ze, ze v prumeru nemci, i pres vsechnu stranu o obektivnost, uznavali cca 1,5 vice sestrelu nez bylo realnych.

Ano, nejvic prehaneli u bombarderu, kde bylo tezke urcit kdo na koho strilel, tak byla inflace sestrelu, ale co se tyka stihacu, tam to bylo srovnatelne zhruba s nemci.

Czert

31. 01. 2022, 05:52

Parlamentni
Tak ono postavit podmotorovany letoun s 1400 k motorem je celkem umeni, natoz s 1800 a vic.

Byt je pravda ze vykony ruskych ketadel hodne srazelo pouziti dreva misto hliniku.
Na termituv sen aka dreveny zazrak, moskito, byla potrebna kombinace spravneho dreva, kvalitni vyroby a technologie, a stim byly soveti vzdy na stiru.

Czert

31. 01. 2022, 05:38

Landman
Napsal si to dobre, na top nemecke oiloty rusy nemeli, ale casem nemcum experti zacali dochazet a tak to slo s kvalitou lw do kyblu.
Proste nemecky styl letat dokud nejsi zabit sice umoznil hodne vysoke skore, ale styl spojencu stahnout zkusene letce z fronty aby cvicily nove piloty, proste zajistil celkove lepe vycvicene piloty, byt bez vysokych poctu killu.

Veritas vincit

30. 01. 2022, 19:28

stitchf
"...Stíhací pluky byly vyzbrojeny letouny Lavočkin La-5 FN a La-7. Oba typy poháněl výkonný sovětský čtrnáctiválcový motor vyvinutý v OKB Arkadije D. Švecova na bázi původně amerického Wright R-2600 Double-row Cyclone...."
Dobrá práce. :thumbsup:

Parlamentní

30. 01. 2022, 13:58

Pohadka o P. Clostermanovi zvany Velky cirkus. Rad jsem si přečetl jako mladik. Dnes vim jaky byl Pierre pohadkar.
Příklad "přesnosti" ověřování sestřelů u RAF - 19.srpna 1942, operace Jubilee. Nároky RAF - 96 jistých sestřelů, 39 pravděpodobných a 135 poškozených. Skutečné ztráty Luftwaffe - 48 zničených a 24 poškozených letadel.

Jen pro zajímavost napíšu i druhou stranu. Nároky německých stíhačů - 97 jistých, 7 pravděpodobných sestřelů. Nároky FLAKu - cca 30 zničených. Střelci bombardérů - 4 sestřely. RAF ve skutečnosti měla následující ztráty - 97 zničených a 54 poškozených letadel (počítáno bez operačních nehod). (N.Franks - Operace Jubilee, Dieppe 1942)

stitchf

29. 01. 2022, 22:11

Wright R-2600 Double-row Cyclone.
http://www.vhu.cz/exhibit/letecky-motor-svecov-as-82-fn-vyr-c-8213358/

Pavel

29. 01. 2022, 17:41

ohledne udajneho falsovani nemeckych pilotu, rinsi museli overovat sestrely svedectvim a nebylo to tak, ze se uznalo vse. ani omylem. A k chybejich denikum Hartmana, ty mu ukradli tady v Cechach, po zajeti jeho skupiny. neni to jeho vina... a nakonec, kolega si odporuje, zpochybnuje sestrely a odvolava se na letecke deniky, kde se psalo to same. Mimochodem, nejvetsi prehaneci byly v US letectvu. jeden nalet bombarderu a Nemci by prisli o komplet letectvo. A pro ty, co se tady vyjadruji k ruskym a nemeckym pilotum a hazi svoje jedy a moudra. prectete si Velky cirkus. Tam se jasne pise, jak to vnimali piloti, co valcili a umirali. oni meli a mohli soudit a odsuzovat. A nedelali to. V kapitole o sestrelenem nemcovi, jmeno mi vypadlo, pise Clostermann velmi jasne. takze neurazete lidi okolo a nesudte. ti co mohli soudit tak necinili. My diskuteri muzeme jen cist a rikat si, jake to mohlo byt. ale nikdo nemuze nic vic....

Veritas vincit

29. 01. 2022, 12:33

astor
Když už jsi přešel od historických letadel k k dnešku.
Myslím, že ruského medvěda nikdo nepodceňuje.
Díky vlastnictví jaderných zbraní jsou jim tolerovány věci, které by jiným nikdo netoleroval.
Ruský medvěd je prostě líný, hloupý a agresivní.
A tak mu s časem ujíždí svět, mizí chytré obyvatelstvo a sousedé hledají jiné přátele.
Nic složitého na pochopení. Selský rozum stačí. :-)

Parlamentní

29. 01. 2022, 09:56

Uchladit zakapotovaný motor byl vždy problém a Sov. svaz s tímto problémem zápasil dlouho. La 5 byla ještě líná, ale ve vezi FN už měla nadbytek výkonu. Letecké souboje se odehrávaly podstatně níže než nad kanálem, proto i chudá výbava v kokpitu jen se základnímy budíky a ovladači. Stejně jakou tanku T 34 se jednalo o co nejlevnější masovou výrobu u Sov. stíhaček. Zmińovat Stalina jako člověka, který nechal povraždit konstruktery a odborníky je samozřejmě blbost. Stalin měl velký přehled o zbraních a naslouchal jiným názorům.

astor

29. 01. 2022, 08:20

Podceňování ruského medvěda Západem, který sám sebe pokládá za etalon všehomíra a pupek světa je legendární a vzhledem současnému dění stále přítomno. Jen tak dál, k dalšímu výprasku, soukmenovci Čtvrtá říše!

Veritas vincit

28. 01. 2022, 18:20

Marek
Proč ty báchorky o nějakých intrikách...?
I-185 byly vyrobeny pouze 4 protypy. Letadlo nikdy nedokončilo letové zkoušky.
Žádný motor nevydržel 1 celý let. Při nějakém myslím čtvrtém, posledním letu, když při přistání selhal motor a zahynul zkušební pilot, tak to prostě odpískali.
Takové závěry udělali v mnoha armádách po celém světě, například North American XB-70 „Valkyrie“ a není na tom nic konspiračního ani spikleneckého. Navíc se všichni v SSSR báli Stalina, který nechával popravovat za mnohem menší poklesky než nejaké intriky ve výrobě.

Marek

28. 01. 2022, 17:02

Uložení morotu M-82 nebylo okopírováno z bombardéru Su-2, ale ze stíhačky I-185, která už v roce 1942 překonávalo vše (zejména s motorem M-71), co bylo do konce války v SSSR vyrobeno, také bylo vyrobeno pár kusů nulté série, které potom prodělaly ostré frontové zkoušky a pro I-185 byla dokonce připravena výroba v jednom závodě nedaleko Moskvy, ovšem po intervencích (intrikách) Tupoleva a Jakovleva se tam nakonec vyráběly Jaky. Jinak La-7 byla určitě nejlepší v sérii vyráběná sovětská stíhačka, oficiálně však Rusové vydávali za svou nejlepší stíhačku Jak-3 a většina jejich es létala na P-39.

Parlamentní

28. 01. 2022, 16:57

O kvalitach Sovetskych La 7 se presvedcili i dva piloti Us letectva. Z neznalosti ci spatnym urcenim typu zautocili na Kozeduba a ten s klidem oba sestrelil.

Parlamentní

28. 01. 2022, 16:52

Pozor, mnoho nemeckych pilotu nema kompletni pilotni deniky i to je pripad Hartmanna. Jeden z nejvetsich hochstapler je J. Marseiese. Zpet ke Kursku, od druhe poloviny se zacalo vice darit pilotum RA.

Slavoslav

28. 01. 2022, 15:36

@Petr Ladman: noo, s tou Nemeckou dokladnostou by som to tak neprehanal. Prisne pravidla mali nastavene aj Rusi a najma Anglani ked po vojne prechadzali ukoristenymi dokumentami a spatne revidovali uspechy svojich letcov tak sa nie raz ukazalo, ze Nemci si dokazali pekne nadhodnotit pocet zostrelov. Oni v tom neboli sami a tykalo sa to vsetkych bojujucich stran a vo vzdusnej bitke to bol zmatok.

A s tym mensim hodnotenim za zostrel na vychodnej fronte. To tiez je pravda len ciastocne, kedze sa to tykalo len bodovania na vyznamenania kde na zapade mali viac bodov len za bombarder. Stihac bol hodnoteny rovnako tam aj tam

Petr Ladman

28. 01. 2022, 15:29

Tak až do konce války měli němečtí Experten vždy navrch nad sovětskými piloty. Vzdušná nadváha byla sice od roku 1943 na straně Rusů, ale kvalita na straně Němců. Jen pro srovnání, na jedné z fotek zmiňovaný Ivan Kožedub měl jako nejlepší Rus 67 sestřelů. Nejlepší stíhač všech dob, tedy Erich Hartman 352 sestřelů. A sestřely se na německé straně dost důkladně ověřovaly. N akonci války už Němci těžce prohrávali, ale Ordnung must sein! (pořádek musí být) A Hartman dosáhl všech setřelů na východní frontě, kde byl sestřel hodnocen méně, než na západní. A na frontu nastoupil až v roce 1942. A k La-5. Správcně zde bylo uvedeno, že až od verze La-5FN to byl skvělý letoun. Jenže všechno v CCCP trpělo nekvalitní výrobou. Rusové se prostě s ničím moc nemazali. A rovněž jen málo ruských pilotů dosahovalo kvalit těch nejlepších německých pilotů, ti ovšem přeci jen ubývali. A místo nich v letech 44-45 přicházeli narychlo vycvičení , jenž byli mnohdy horší, než ruský průměr, který neby na moc vysoké úrovni.

Laďas

28. 01. 2022, 13:23

Ona vzdušná převaha na východní frontě přešla na sovětskou stranu hlavně proto, že pomalu co mělo křídla, bylo převeleno na západ proti útokům bombardovacích svazů z Anglie. Na východní frontu pak, hlavně stíhací letectvo, jaksi nezbylo.... To je příznak celé druhé poloviny 2. světové války na německé straně - nedostatek surovin a výrobních kapacit.

Slavoslav

28. 01. 2022, 13:20

netreba zabudat, ze I-185 bol vyrobeny len ako prototyp. Ako by sa na jeho vykonoch podpisala masova vyroba a nevyhnutne zmeny na ktore by sa prislo len neskor tazko povedat. Ale skusenosti ukazuju, ze negativne. Ono aj prototyp LaGG u lietal inak ako potom seriove kusy

Lord Denvil

28. 01. 2022, 13:08

@Zbyňa

Tohle jsou hlouposti s dob ruského sebemrskačství hned po „revoluce“ – to úplně všechno se valilo na „zlého Stalina“.

Ten motor proste nebyl dotažen a jeho vývoj se prodloužil. K dispozice byt až v roce 42 a v tu chvíli nebylo možně zastavit výrobu a zavádět novy stroj… a s motorem M-82 I-185 měl horši letové vlastnosti než La-5FN.

Kromě toho I-185 byl celokovový – což byl problém, protože výroba leteckého hliníku v SSSR značně pokulhávala. Navíc kvůli tomu byl o dost dražší a složitější ve výrobě... to je cely :man_shrugging:

Lukáš

28. 01. 2022, 13:07

I 185 nebyla rozhodně nejlepší stíhačka. Byl to rozhodně dobrý stroj, ale měl své mouchy, navíc spotřeboval víc materiálu, který La-5FN nepotřeboval. La-5 začali být dobrými stroji až od verze La-5F, první verze tak skvělé nebyli a trpěli mnoha nedostatky a Bf 109 nebo Fw 190 se vyrovnali až po všech vylepšeních. Jinak ke stíhačce LaGG-3 bych byl smířlivější, to letadlo nebylo vůbec špatné, ale trpělo na špatnou práci dělníků, nekvalitní materiál a technické nedostatky což se potom taky podařilo celkem vyřešit a už to nebyl tak špatný stroj. Hodně strojů je popisováno občas takovým způsobem, že to vypadá na něco co nemělo smysl vyrábět, ale většinou se jedná o první série. ;-)

Zbyňa

28. 01. 2022, 12:54

Polikarpov byl král sovětských stíhaček ve 30. letech a zůstal jim i v průběhu VVV. Jen nepřízeň Stalina, který upřednostnil lehká turistického letadla od Jakovleva vhodná pro masovou výrobu, zapříčinila, že tohle éro, které bylo k dispozici prakticky hned po začátku války, se nedostalo do sériové výroby. Pokud by tomu tak bylo, i ten motor by určitě dostalo. Však na tohle téma byl po válce v SSSR i soud s Jakovlevem a spol., detaili jsem četl dávno, nechce se mi hledat detaily.

Lord Denvil

28. 01. 2022, 12:45

@Zbyňa:

"byl by"... s motorem M-71/90. ale ten jaksi chybel... :man_shrugging:

Zbyňa.

28. 01. 2022, 12:22

Nejlepší stíhačka VVV byl Polikarpov I 185.