Speciální Tatra bez střechy pro SOG
Po pár měsících v provincii Hilmand si naše Tatry vysloužily takovou pověst, že v okamžiku kdy se čeští vojáci SOG objevili v blízkosti místa kontaktu, tak palba bojovníku Talibanu utichla a éterem se šířila zpráva „ Jsou tady ti šílení Češi, pro dnešek se na to raději už vykašlem". Pojďme se však podívat, jak to celé začalo.
V roce 2006 začala první jednání mezi velením Útvaru speciálních operací VP (SOG) a britskou stranou o nasazení útvaru SOG v Afghánistánu v provinci Hilmand. Již na základě prvních rozhovorů o potřebách nasazení bylo jasné, že útvar musí být dovybaven speciální technikou, která umožní plnění náročných bojových úkolů. Jedním s požadavků bylo pořízení vozidel, která budou schopna dlouhodobě operovat v náročném terénu pouště a budou splňovat dvě důležité vlastnosti.
Foto: Bojová verze Tatry 815 4x4 v Afghánistánu
A: vozidlo bude schopno uvézt velké množství materiálu, které bude jednotka potřebovat k úspěšnému plnění úkolů bez závislosti na zásobování z vnějších zdrojů
B: V případě potřeby může poskytnout silnou palebnou podporu vojákům.
Nakonec bylo vybráno vozidlo Tatra 815 4x4. K dispozici byla jediná dvě vozidla tohoto typu, která byla připravena k odběru, vozidla byla původně určena pro OSN do Iráku. Tatry byly přepraveny do Prahy, kde se okamžitě započalo s jejich úpravami. První přišla ke slovu rozbrušovačka , pomocí které se odstranila vrchní část kabiny. Vedou se různé debaty na téma, proč Tatra neměla střechu, od zlepšení výhledu, přes možnost palby do stran a mnoho dalších teorií. Pravda je jednoduchá. Po té co jsme zjistili parametry vozidla, bylo jasné, že s celou kabinou se nevejde do letounu C 130 a tak jsme se rozhodli, že vrchní část kabiny odstraníme.
Foto: Bojová verze Tatry 815 4x4 v Afghánistánu
Následně bylo přidáno pancéřování, lafety na zbraně, byly přivařeny různé úchyty, které umožňovali zavěšení výstroje i z vnější strany vozidla. Vozidlo bylo vybaveno dvěma kulomety PKB -7.62 v kabině , které byly později nahrazeny kulomety Mk 48 . Na korbě vozidla byl umístěn těžký kulomet DŠK ráže 12,7 a granátomet AGS-17. Po příjezdu do Afghánistánu jsme zjistili, že pancéřování kabiny je nedostatečné a kabina byla upravována přímo na místě pomocí pancéřových plátů , které jsme získali od spojenců.
Foto: Bojová verze Tatry 815 4x4 v Afghánistánu
Tatry byly používány během tří rotací SOG a nikdy se u nich neprojevily závažné poruchy. Naopak skvěle plnily úkoly pro které byly předurčeny.
Komentáře
Milik
29. 08. 2018, 19:49Kdyz uz zacnem delat neco co funguje tak to hned skonci skoda ze udelali tak malo kusu.:expressionless: