Sto pět let plk. Jaroslava Doktora, válečného letce, později soustružníka
Tento rok (20. 11. 2014) uplynulo 105 let od narození Jaroslava Doktora, pilota 311. bombardovací perutě. Přišel na svět jako syn sládka v tehdejším Německém, dnes Havlíčkově Brodě. Z ně se po nějaké době odstěhoval, protože měšťanskou školu absolvoval již v České Třebové. Do učení nastoupil pro změnu ve Vysokém Mýtě. Tam se z něj měl stát zámečník.
Poté, co absolvoval prezenční službu, přihlásil se do prostějovského Vojenského leteckého učiliště, kde absolvoval pilotní výcvik, po jehož ukončení byl jmenován pilotem.
Následně, již ve Kbelích, působil jako učitel létání a v Prostějově absolvoval Školu pro odborný dorost letectva Vojenského učiliště v Prostějově. Rovněž se stal členem Československého svazu letců.
V roce 1936 pracoval na nově otevřeném ruzyňském letišti jako instruktor létání a mechanik leteckých přístrojů.
Počátkem června 1939 odešel do Polska, kde spolu s dalšími Čechoslováky čekal na transport do Francie, respektive její cizinecké legie. Z ní byl podle slibu po vypuknutí války uvolněn a v červnu 1940, již přeškolený na francouzské bombardéry, přidělen k bitevním letounům. Bohužel krátce na to Francie padla, a tak tak již podruhé odplouvá za hranice. Tentokrát do Velké Británie. I tam byl přeškolen, a to v Bassingbourn, a stal se pilotem Royal Air Force, aby byl v říjnu roku 1940 přidělen k 311. československé bombardovací peruti, která tehdy sídlila v East Wrethamu. Jeho posádka absolvovala svůj první operační let 10. 2. 1941. On sám svůj operační turnus, tedy množství operačních hodin, které každý z letců měl nalétat, skončil 10. 4 1942. Za rok a dva měsíce se zúčastnil 44 letů, z toho 28 jako první pilot. V srpnu 1942 se z něj stal pilot instruktor u československé operační výcvikové jednotky, ale působil také u britských jednotek, jako zalétávací pilot a později opět jako instruktor.
V roce 1943 se stal důstojníkem. K 1. 5. tohoto roku byl jmenován do nejnižší důstojnické hodnosti Pilot Officer, v listopadu stejného roku na Flying Officer.
Následně začal působit jako pilot dopravních perutí, a proto byl od 19. 2. 1944 cvičen pro službu u dopravního letectva. U něj působil až do února 1945. Za tu dobu nalétal 1 156 hodin.
Do Československa se vrátil o něco později, než jeho spolubojovníci, a to v listopadu 1945. Do té doby se podílel na repatriaci československých občanů z Velké Británie. Po válce působil, podobně, jako mnoho z československých příslušníků RAF, Československých aeroliniích.
Nicméně po komunistickém převratu byl stažen z mezinárodních linek na vnitrostátní a ke konci roku 1949 byl z politických důvodů propuštěn z ČSA úplně.
Rok mu trvalo, než našel novou práci, a to nejprve jako myč motorů u Československých automobilových opraven, posléze se stal soustružníkem. Do důchodu odešel z pozice bezpečnostního technika. Sametové revoluce se bohužel nedožil. Zemřel v Praze 13. 8. 1986. O tři roky později byl v rámci rehabilitací povýšen do funkce plukovníka letectva in memoriam.
Za svou vojenskou službu obdržel následující vyznamenání:
4 x Československý válečný kříž 1939
2 x Československá medaile „Za chrabrost před nepřítelem"
1 x Československá medaile „ Za zásluhy I. stupně"
1 x Československá medaile „Za zásluhy II. stupně"
1 x Československá vojenská pamětní medaile
1939 – 1945 Star
Atlantic Star
Air Crew Europe Star
Africa Star
France and Germany Star
Defence Medal
War Medal
S využitím informací dcery plk. Jaroslava Doktora, paní Jaroslavy Rozumové, zpracoval Filip Procházka, KVH 276th Sqdn (reenacted) RAF, o. s.
Komentáře