Strategický bombardér B-1B se vrací ze „hřbitova“ do aktivní služby
Jeden z letounů B-1B Lancer přezdívaný „Lancelot“, uchovávaný od roku 2021 na „hřbitově letadel“, se vrací do aktivní služby a nahrazuje letoun ztracený při nehodě. Americké letectvo zahájilo proces navrácení jednoho ze svých vyřazených letounů, který nahradí ztracený bombardér zničený požárem motoru během rutinní údržby na letecké základně Dyess v Texasu v roce 2022.
Americké letectvo nedávno potvrdilo přílet letounu B-1B Lancelot s výrobním číslem 85-0081 na leteckou základnu Tinker v Oklahomě. Projde zde procesem regenerace před tím, než se připojí k operační flotile letectva.
Foto: Aircraft Boneyard – letecká základna Davis-Monthan v Arizoně v roce 2015 | U.S. Navy
Letoun 85-0081, původně postavený jako 41. sériový Lancer ve výrobní sérii Lot 4, dříve známý jako „Equalizer“ a „Aftershock“, utrpěl v prosinci 2004 na základně Diego Garcia nehodu v důsledku zhroucení příďového podvozku. Ta vedla k uzemnění flotily B-1 kvůli inspekci. Po letech služby byl letoun v rámci redukce flotily Lancerů ze 62 na 45 letounů v únoru 2020 vyřazen a v březnu 2021 určen k dlouhodobému uskladnění u 309. skupiny letecké údržby a regenerace (AMARG) na letecké základně Davis-Monthan v Arizoně.
Ze 17 vyřazených letounů jich 13 putovalo do AMARG a z nich čtyři, včetně 85-0081, byly ponechány ve skladu Type 2000 pro případné budoucí potřeby služby. V AMARG jsou k dispozici čtyři kategorie skladování letadel:
- Long Term (Type 1000) – Letadla jsou uchovávána v neporušeném stavu pro budoucí použití. Bez výslovného souhlasu příslušné programové kanceláře se neodstraňují žádné části.
- Parts Reclamation (Type 2000) – Letadla jsou uchovávána, rozebírána a používána na náhradní díly.
- Flying Hold (Type 3000) – Letadla jsou udržována v neporušeném stavu, motory jsou pravidelně startovány, probíhá servis provozních kapalin.
- Excess of DoD needs (Type 4000) – Letadla jsou odprodávána celá nebo po částech.
Rozhodnutí převzít Lancelot z AMARG vychází z potřeby udržet velikost flotily a operační dostupnost, kterou po nedávných ztrátách nařídil Kongres. Proces obnovy zahrnoval spolupráci různých jednotek amerického letectva, včetně Úřadu pro systémový program B-1 (SPO), 309. AMARG, 7. bombardovacího křídla Dyess a 76. a 569. údržbářské perutě Tinker. Po plánované údržbě a modernizaci v Tinkeru, včetně vylepšení avioniky pro lepší konektivitu, podstoupí Lancelot před návratem do Dyessu kontrolní funkční lety.
B-1B je víceúčelový těžký bombardér s dlouhým doletem, určený k plnění různých úkolů. Vyrábí jej společnost Boeing North America, dříve Rockwell International a North American Aircraft, a je vybaven výkonnými turboventilátorovými motory General Electric F101-GE-102, z nichž každý má tah přes 136 kN s přídavným spalováním. Rozpětí jeho křídel se pohybuje od 23,8 m (složená křídla) do 41,7 m (rozložená). S délkou 45,8 m a výškou 10,2 m má B-1B hmotnost přibližně 87 000 kg a může dosáhnout maximální vzletové hmotnosti 216 365 kg.
B-1B je vybaven mohutnými palivovými nádržemi, které mu zajišťují dolet 5543 až 12 000 km podle typu úkolu a nesené výzbroji. Může dosáhnout rychlosti přes 1330 km/h (Mach 1,25) a létat ve výškách přes 15 000 m. Jeho výzbroj zahrnuje širokou škálu zbraní; může nést až 84 500liberních pum Mk-82 nebo 24 2000liberních pum Mk-84, stejně jako námořní miny Mk-62 nebo Mk-65, řízené střely, střely s plochou dráhou letu, kazetové pumy, a také jaderné zbraně.
Posádku B-1B tvoří čtyři členové: velitel letounu, druhý pilot a dva operátoři bojových systémů. Z hlediska nákladů má každý letoun hodnotu přibližně 317 milionů dolarů. B-1B dosáhl počáteční operační způsobilosti v říjnu 1986; celkem bylo postaveno 104 kusů.
Vzhledem k tomu, že v AMARG je stále několik vyřazených letounů B-1, zůstává možnost v případě potřeby znovu zařadit do služby další letouny. Pokračující úsilí podtrhuje závazek amerického letectva maximalizovat schopnosti a dostupnost svých letounů Lancer až do jejich plánovaného vyřazení v roce 2037.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře