Su-57 bude chránit svého pilota před účinky jaderného výbuchu
Okna ruského stíhacího letounu Su-57 budou podle ruských designérů chránit pilota před elektromagnetickým, ultrafialovým a infračerveným zářením, jakož i před světlem vyzařovaným jadernou explozí. Nové materiály také zajišťují radarovou neviditelnost tohoto stroje, řekl nedávno Andrey Silkin, generální ředitel závodu ONPP Technologiya.
Foto: Suchoj Su-57 na testovacím letu | Wikimedia Commons
Celkově se nárazová odolnost zasklení kokpitu zdvojnásobila, přičemž jeho hmotnost klesla na polovinu, čehož konstruktéři dosáhli pomocí monolitických polykarbonátových desek. Kromě toho byl povrch skel ještě dodatečně upraven vrstvami zlata a slitin india a cínu.
První let Su-57 se uskutečnil v roce 2010. Jeho hlavním účelem je ničit vzdušné, pozemní a námořní cíle. Letadlo je vybaveno výzbrojí instalovanou ve vnitřních prostorech trupu, jakož i inovativním palubním vybavením. V roce 2018 byly na vojenské základně Hmeimim, jihovýchodně od syrského města Latakia, nasazeny a testovány čtyři stroje Su-57. Poslední fáze testů začala v květnu 2020, podle ruského místopředsedy vlády Jurije Borisova letadlo již uskutečnilo 3500 letů. Ruské vojenské letectvo by mělo obdržet 76 letadel tohoto typu a dodávky by měly začít v roce 2020, uvedl ředitel Rostech Sergej Chemezov.
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons
Maximální bojové zatížení Su-57 je asi deset tun. Letoun bude schopen používat řízené a neřízené zbraně, řízené střely typu vzduch-vzduch, střely typu vzduch-povrch a řízené bomby různých ráží. Je možné, že po roce 2030 se letouny Su-57 stanou i nositeli hypersonických raketových systémů Kinžal.
Je třeba připomenout, že práce na vývoji letadel páté generace začaly v Sovětském svazu již v 80. letech, ale velmi významně do nich zasáhl jeho rozpad a následná hluboká krize. Pokračování v samostatném Rusku bylo pomalé a ovlivněné řadou nejasností.
Původní seznam základních požadavků na perspektivní bojový letoun zahrnoval multifunkčnost, utajení v optických, infračervených a radarových vlnových délkách, jakož i supermanévrovatelnost - schopnost provádět řízený let při nízkých rychlostech a velkých úhlech náběhu.
Video: Ruský víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-57 v akci / YouTube
Návrhy na projekt přišly z několika předních designérských kanceláří, ale vítězství pro sebe získal Suchoj, který byl v nejlepší finanční situaci a měl také své lidi ta těch správných místech. V roce 1999 byly oficiálně zahájeny práce na vývoji perspektivního leteckého komplexu frontového letectva páté generace PAK FA, podle indexu T-50. Výsledkem je skutečně velmi vyspělý bojový letoun pro ruské letecké síly. Na časové ose sice dosti zaostává za svým americkým konkurentem F-22A Raptor, ale na druhou stranu ho ve většině charakteristik podávaných na papíře překonává. Čas se prostě nedá ošálit, a to starší bývá překonáváno tím novějším.
Komentáře
VKZB
20. 08. 2020, 09:16Omny: Ano výrazně ztrácí, tvoje hodnoty nesedí, přečti si o tom víc. A ty fakt nerozumíš česky, nepíšu že rušička snižuje stealth, přečti si to ještě jednou.
Rušička ti neeliminuje výhodu první střely, to je to co ti píšu celou dobu. To je jen tvoje dětská představa, rušička ti sníží možnost zásahu tou první střelou. Rušička má třeba 90% účinnost, dvě F-22 vypálí 10 střel na třeba 40 km a z toho jedna zasáhne. To bohatě stačí a už jsem ti vysvětloval, že ta tvoje představa, jak a na co se rušičky používají je prostě nereálná. A to vůbec nezmiňuju, že v podstatě všechny moderní rakety mají schopnost navádění na zdroj rušení.
To co píšeš o Ruské doktríně - to je o Su-57 a ne Su-35S. A určitě sis všiml, že ta Ruská doktrýna neříká vůbec nic o rušičkách. Proč o nich nemluví i když ty o nich mluvíš pořád? Protože jsou si Rusové vědomí, že se rušičky tak jak si to představuješ ty moc použít nedají. Ano Su-57 má stealth, který z přední polosféry umožňuje letounu přiblížit se třeba k F-22 podstatně blíž, než třeba Su-35S.
O účinnosti BVR střel jsem tu vůbec nemluvil, ty opět jen odvádíš pozornost od tématu k něčemu jinému. A jasně, schopnosti dnešních raket jsou vyvráceny okolnostmi války, která se odehrála před 50ti lety :smiley:. Hele kdybys před tim nepsal o tom, jak byl MiG-23 lepší než F-16A protože uměl BVR a teď psal o tom, jak je vlastně BVR k ničemu a několikrát překonaná teorie, tak bych si třeba myslel, že to myslíš vážně. To bych ti pak vysvětlil pár věcí jak ohledně Vietnamu a AIM-7, tak o tom zbytku. Ale ty prostě měníš názory podle toho jak se ti to hodí, tak se ani nebudu namáhat. Jen naznačím, že F-22 může odpálit AMRAAM třeba na 40-30 km a Su-35 ji na tuto vzdálenost nebude schopné úspěšně ohrozit. K odpálení raket na BVR nemusí vubec dojít a i tak bude mít letoun s malým RCS obrovskou výhodu.
Ne, beam taktika nebyla při střetu MiG-25 s F-15 v Iráku vůbec použita.
A zopakujeme si: Su-57 není na úrovni F-22. IRTS není ukázka vyspělosti letounu. Až Rusové jednou dodělají Su-57, nebude 10-15 let před F-22. A Su-35S je stroj na úrovni Rafale, nebo Eurofighteru a ne F-22. A přidáme, že letouny 4. generace (ať už Ruské, nebo Americké) mají proti letounům 5. generace značné nevýhody, takže ne, Su-35 se nevyrovná F-22, MiG-35 se nevyrovná F-35 a nejmodernější F-15 se nevyrovná Su-57.
AESA pro MiG-35 byla nabízena Indům a představená na MAKS, ale letouny, které má RF v provozu ho nemají. Ale až jednou bude mít MiG-35 AESA radar, bude srovnatelné s F-16V, v tom se asi sejdem.
VKZB
19. 08. 2020, 13:01Omny: Ano točim se okolo motorů, RCS a radaru. Motory nejsou primárně o supercruise i když to je fajn bonus, ale o poměru výkonu k váze, což je jeden z nejdůůležitějších ukazatelů při vzdušném boji a tam zatím Su-57 na F-22 dost strácí.
Ano pořád opakuješ co nemá F-22 a úplně ignoruješ co nemá Su-57. Místo DIRCM má F-22 bezkonkurenčně malé RCS (už jsem ti vysvětloval rozdílné přístupy k tomu nebýt zasažen střelou). Ano, F-22 nemá HMS, Su-57 nemá správné motory, ano F-22 nemá IRST, Su-57 nemá tak výkonný radar (1500 prvků oproti 1700 už jistou výhodu skýtá). Boční radary se u F-22 neplánují a jejich využití proti AESA vybaveným strojům je téměř nulové, protože AESA jsou proti beam taktice (kdyby tě zajímalo jak ta taktika funguje a proč, stačí se zeptat, já ti to vysvětlím) naprosto imunní, narozídl od dopplerových radarů. Su-57 plánuje nové motory, F-22 projde MLU v přibližně stejné době, jako Rusové plánují nové motory a při MLU dostane jak upgrade radaru, tak DIRCM, HMS a IRST. Takže se fakt bavíme o dvou podobně výkonných strojích a ne jak rád píšeš 10-15 let náskoku. To v čem bude Su-57 vždy strácet je RCS.
Ne, MiG-35 zatím slouží pouze v letectvu RF a tam nemá ŽUK AME, ale ŽUK-M. Takže ne, s Viperem zatím MiG-35 srovnat nejde.
Výhoda malého RCS se prostě vůbec neztrácí kvůli rušičkám. AESA hlavice je proti stealt účinnější, než normální radary, ale opět střely s AESA hlavicí nemažou rozdíl mezi stealt a nestealth. Střely s AESA hlavicí prostě nestealth letadlo sejmou na podstatně větší vzdálenost, než letoun s malým RCS. Silné radary je to samé, silný radar bude schopen letoun s normálním RCS detekovat a sledovat podstatně dál, než ten co má RCS malé. Úplně jsi nepochopil rozsah toho co je fůze dat. Zaprvé je to fůze dat samotného letounu (tu má dnes F-35 bezkonkurenčně nejdál i když se Francouzi a Rusové taky snaží), ale zároveň fůze dat dalších strojů, které tam jsou s ním. Fůze dat se dá nad nepřátelským územím využít úplně krásně, poletí 4 F-35 a navzájem si doplňují informace, a do toho přidej AWACS, který je třeba 200 km daleko. Ano, pokud do útoku pošleš jednu osamocenou F-35, budou možnosti fůze dat dost omezené ale kterej vůl by to dělal?
Ohledně Chibin a jiných srand - Prostředky REB jsou super věc, ale ty nechápeš způsob jejich použití, ani princip jak fungují. Rušičky jsou super věc pro útočící letouny, které nemají stealth, pokud se ale pokoušíš chránit třeba letiště před nepřátelským útokem a dáš hládkujícím Su-35S rušičku, bude jim docela k ničemu. Zaprvé rušičky nepracují celou dobu letu, mají určitou životnost a pokud proti tobě jdou F-22 o kterých nevíš, je těžký vědět, kdy tu rušičku máš zapnout. Za druhé pokud rušíš, tak vysíláš a seš vidět jak vánoční stromeček, což útočníkům značně usnadňuje se ti prostě vyhnout, na třeba 80 km odpálit střely a zaase odletět. Za třetí AESA hlavice raket, silné radary, AESA radary jsou proti rušičkám velice účinné (každá rušička má "burn thru" hodnotu a AESA radary se propálí podstatně dřív než neAESA), podstatně účinnější, než jsou proti malému RCS. Prostě rušičku používáš hlavně když operuješ nad cizím územím a víš, že o tobě nepřítel bude vědět, na obranu stíhačů, kteří mají něco hlídat jsou rušičky docela k ničemu a přinášejí jim víc problémů, než výhod. Mám tu článek o použití Ruských rušicích systémů v Irácko-Iránské válce, pokud by tě to zajímalo.
Ohledně toho, že bude MiG-35 spolupracovat s PVO a co když to bude naopak? Co když MiG-35 pude nad území nepřítele a tam bude operovat F-35 ve spolupráci s PVO? Chápeš kde je v tvém přístupu chyba? Ty si vymyslíš situaci, která nahrává tomu co si myslíš a odignoruješ všechny ostatní situace. Ano jsou situace, které MiGu-35 pomůže smazat část výhod, které malé RCS F-35 nabízí, ale ve stejné situaci, pokud převrátíme role je na tom MiG-35 ještě hůř.
Manévrování proti moderním řízeným střelám nechme úplně stranou, střelu, která umí točit při přetížení 40 g prostě nepřetočíš, protože to nevydrží pilot. Ano, manévrovací vlastnosti F-35 jsou na tom hůř, než u MiG-35, ale proč by se vůbec F-35 pouštěl s MiG-35 do manévrového vzdušného boje? Proč by to nesestřelil třeba na 50 km, kde ho MiG-35 nemůže ohrozit?
Il-22 Porubshchik - chápeš doufám, že to je letadlo a že ho pod jiný letadlo nepodvěsíš :smiley:. A chápeš doufám, že jich Rusové mají nějakký 3 kousky? A ta tvoje historka s tim jak tam zarušili Turky je potvrzená asi jako zarušení USS Donalda Cooka pomocí Chibin :smiley:. Ale přistupme na to, že se to fakt stalo (protože proč by Rusové neměli být chopni zarušit F-16 block 42 a AMRAAM C-4), co to má co společnýho s tim o čem se bavíme (F-22 vs. Su-57 atd.). A to si myslíš, že Usáci nemají podobná letadla, jako fakt si myslíš, že to je schopnost jen Rusů? Zase jen utíkáš od tématu.
Pokud já jsem Usofil, tak ty jsi pitomec a úplně ignoruješ to, že to, že je malé RCS lepší než velké vědí i Rusové, Číňani, Frantíci, Britové, dokonce i lidi z Burkiny Faso. Ne, já si nemyslím, že to má malé RCS, tak je to lepší, já ti říkám, že pokud máš dvě stejná letadla a jedno z nich má menší RCS, tak má to co má nižší RCS nepopíratelnou výhodu. Neni to tak, že já sem USfil, to jen ty seš úplně zaslepenej Rusofil. Nejsem to já, kdo tu blafe o tom, že jsou Amíci lepší, jsi to ty, kdo tu blafe o tom, jak jsou Ruské stroje 4. generace na úrovni Amerických letounů 5. generace, jsi to ty, kdo tu píše o tom, jak Su-57 bude 15 let před F-22.
A to že ty to tak nevidíš, vidí to tak všichni odborníci ať už Rusové, nebo Amíci a názor Omnyho je v tomhle případě úplně nevýznamnej. Celá odborná komunita si myslí, že RCS je extrémně důležitá veličina ve vzdušném boji.
VKZB
18. 08. 2020, 15:31Omny: Jasně, F-22 nemá DIRCM, nemá HMS. Jen Su-57 nemá nové motory, nemá radar se 1700 prvky, nemá dostatečně malé RCS. Vím, že vždycky zapomeneš na to důležité, ale nebaví mě tě na to pokaždý upozorňovat. Od začátku ti píšu, že F-22 je a bude v něčem lepší, než Su-57 a v něčem horší a ty vždycky začneš psát o tom, co F-22 nemá a úplně ignoruješ to, co nemá Su-57. Stejně tak píšeš o věcech, které Su-57 mít teprve bude mít a úplně ignoruješ to co má za pár let mít F-22. Takhle to prostě nefunguje kámo. Jinak je super, když máš něco co zlikviduje střelu kterou proti tobě protivník vypálil a to Su-57 umí a ještě lepší je, když po tobě protivník tu střelu nevypálí, protože tě nedokáže sledovat a to zase umí F-22. Rozdílná filosofie ochrany letounu. Trošku problém pro Su-57 nastává tím, že F-22 by měla AN/AAQ-24(V) dostat při MLU, ale Su-57 už menší RCS mít nebude.
F-22 nemá 3D vectoring, má 2D vectoring kvůli malému RCS a vzhledem k obratnosti F-22 3D ani nepotřebuje. Jak Su-57, tak F-22 jsou "supermanévrující" a je docela jedno jak toho kontruktéři docílili, jestli pomocí 2D a nebo 3D vectoringu, nebo prostě aerodinamikou (což je případ některých letounů 4. generace).
A už jsme si několikrát vysvětlili, že to tvoje porovnávání letounů 5. generace s letouny 4. generace je totální blbost, takže si nech o MiG-35 na úrovni F-35 jen zdát (nesrovnatelné RCS, fůze dat, AESA radar, který MiG-35 nemá atd.). MiG-35 je srovnatelný s F-16C/D block 50/52.
A zopakujeme si: Su-57 není na úrovni F-22. IRTS není ukázka vyspělosti letounu. Až Rusové jednou dodělají Su-57, nebude 10-15 let před F-22. A Su-35S je stroj na úrovni Rafale, nebo Eurofighteru a ne F-22. A přidáme, že letouny 4. generace (ať už Ruské, nebo Americké) mají proti letounům 5. generace značné nevýhody, takže ne, Su-35 se nevyrovná F-22, MiG-35 se nevyrovná F-35 a nejmodernější F-15 se nevyrovná Su-57.
VKZB
18. 08. 2020, 12:37Anton Ivanovič Děnikin: Egypt koupil pouze letouny, žádné zbraně, nebo servis. F-22 se neprodává a F-35 stojí okolo 80 mio dolarů, ne 200 a 80 za větší objednávku, takhle to nefunguje. První vyrobené stoje stály mnoho, dnes už je vyrobených 500 F-35 a cena je nižší. Indové si své Su-30MKI vyrábí sami, pracovní síla je tam značně levnější, než v Rusku, takže pokud by nakupovali v Rusku, vyšlo by je to dráž. Ve verzi "Super 30" je Su-30MKI vyšla na cca 100 mio dolarů. Důležité pro nás je, že těch 37 mio dolarů za Su-57 bude možná tak třetina reálné ceny Su-57 (až jich bude postaveno víc, cena bude klesat)...
Anton Ivanovič Děnikin
18. 08. 2020, 10:36Egypt teď nakupoval Su-35S za 80 mil. dolarů kus a Indii vyšla poslední várka Su-30KMI (se schopností odpalovat Brahmos) za cca 100 mil. dolarů za kus. Pokud ti připadne 35 milionů dolarů za vyspělejší Su-57 jako reálná cena, tak se bojím, že není...////
Ano máš pravdu, Egyptu vyšel jeden stroj Su-35S na 80 mil $ 1 kus , Kommersant taky uvádí že se zbrojí a co jsem se nedočetl tak jestli tam jsou náklady na servis atd. což nejspíš i budou. Taky ze základny z RF odletěli jako E verze s Egyptskou kamufláží, můžeme hádat jestli změny zůstali jen vizuální. Možná proto ta cena ale pokud nevidíme smlouvu...
Myslím při koupi 26ks Su-35S, kdež to nákup jednoho stroje F-22 Raptor je 400 mil $ za kus nebo 150 mil $ větší počet. Jenom F-35 L. II 200 mil $ 1xks větší odběr za 80 mil $1x kus nebo méně, bez zbroje a myslím i bez servisu (PL se servisem), nenašel jsem údaj od jakého počtu se nákl. snižují. (podle mne od 10 ks a výše)
Indie nekoupila ty Su z RF, Indie si koupila licenci na výrobu za vlastní náklady. Myslím že to stavějí za 70----75 mil $ kus, což při větší objednávce může snížit náklady ale taková finanční škoda to nebude jako při ztrátě F-35 a F-22 , které nejsou srovnatelné s Su-35MKI, jako analoge k Su mi příjde spíš F-16. Navíc výhoda je tovární linka na vlastní výrobu stíhaček, ale že zrovna Indie :D
VKZB
18. 08. 2020, 09:01Omny: Má Su-57 motory, který by měl mít? Nemá, takže není dodělaný. Až F-22 projde MLU, bude mít nad plnokrevnou Su-57 opět náskok (o fous silnejsi radar, podstatně menší RCS, zbytek bude srovnatelný s Su-57).
VKZB
17. 08. 2020, 20:42Omny: Promiň kluku, ale ty nemáš vědomosti abys mi mohl vysvětlovat cokoli o rušičkách, nebo o jejich použití, navíc jsme si na tom tvém případu řekli, že použitá rušička byla Izraelská a AMRAAMy měly daleko k posledním verzím. Nikde jsem nenapsal, že jsou US stroje nesestřelitelné. Vývoj u Rusů v podstatě stál od rozpadu až do roku 2008, to neni 20 let, ale 12. Vývoj radarů je super, ale ty o něm nic nevíš a nemá moc smysl ti v tomhle směru cokoli vysvětlovat.
Ano Srbové sestřelili F-117, ano Rusové dokáží zarušit radary a ne, US letouny nejsou nesestřelitelné. Je nuda vyvracet ti něco, co jsem nikdy nenapsal.
Takže se opět vrátíme k tomu o čem je řeč, ty máš takovou hloupou vlastnost začít psát o něčem jinym, když se ti nelíbí fakta: Su-57 není na úrovni F-22. IRTS není ukázka vyspělosti letounu. Až Rusové jednou dodělají Su-57, nebude 10-15 let před F-22. A Su-35S je stroj na úrovni Rafale, nebo Eurofighteru a ne F-22.
VKZB
17. 08. 2020, 14:52Omny: V případě Su-57 máš naprostou pravdu, to má "stealth", nebo lépe RCS horší, než F-117, tam opravdu hrozí, že bude ohroženo i staršími PVO prostředky.
VKZB
16. 08. 2020, 20:04Omny: Ale důležité je, že jsme si vysvětlili, že IRTS není úplně ukázka "vyspělosti letadla", jak jsi psal a že to uměl mrak letadel už 60 let zpět.
VKZB
16. 08. 2020, 20:00Omny: Američané nedávali na 4. gen stroje IRTS protože jim bohatě stačily radary a IRTS by jen zbytečně zvedaly cenu a ještě jednou ti zopakuji že mohly nést kontejner s IRTS, pokud by to mise vyžadovala. Zajímavé na IRTS technologii je to, že tam nevedou ani Amíci, ani Rusové, ale Frantíci...
Su-35S které kupoval Egypt tento rok ho stály 80 mio dolarů za kus, to je v podstatě stejně, jako tento rok stojí F-35. Je docela jedno kolik F-35 stál 10 let zpět. A Su-30MKI samosebou neni holátko, ne nadarmo mu Indové říkají "Super 30", těch 100 mio dolarů byla flyoff cena beze zbraní. Jak Su-35S tak Su-30MKI jsou +- na úrovni Rafale, Eurofighter, nebo moderních variant F-15. Rozdíl cen Rafale/Eurofighteru/F-15 a Su-35S/Su-30MKI je naprosto miniskulní, Rafale je cenově na úrovni Su-35S, Eurofighter/F-15 jsou blíže Su-30MKI.
Ne, provoz Ruských strojů je bohužel dražší a to právě hlavně kvůli motorům, kde na Evropu a USA pořád nestačí. Nejen, že mají evropské a americké motory lepší ekonomii provozu, ony mají značně větší životnost. To by se mohlo změnit až bude Izdenie 30, do té doby jsou na to tom Rusové hůř. Bavíme se o letounech 4. generace, provozní náklady letounů 5. generace jsou zákonitě o dost větší...
VKZB
16. 08. 2020, 11:47Omny: Ty to sice nerozporuješ, ale dokud jsem ti to neřekl, tak jsi to nevěděl a považoval jsi to za hypermegasuper nejvíc nejmodernější věc (a ještě si myslíš, že to čidlo něco ozařuje). A opět ukazuješ že o tom nevíš vůbec nic US stroje měli IRST dlouho před tím, než je měli první Ruské stroje. Pro příklad F-101 Voodoo, F-102 Delta Dagger F-106 Delta Dart. Víc než deset let před prvním Ruským strojem. Ohledně Amerických strojů 4. generace F-14 měla IRST od začátku, zbytek mohl podvěsit IRST kontejner, kdyby o to stál.
Nesmysy tu tvrdíš hlavně ty (někteří jiní ti tu slušně sekundují, to je fakt). Už jsme si vysvětlili, co Su-57 chybí do toho, aby se dalo říct, že je na úrovni F-22. Až to vše bude mít, bude na úrovni F-22. A zkus mi šmoulo citovat, kde říkám, že bude Su-57 stát jako F-22, ty totiž nerozumíš česky, ale nedivim se, jsi mladý kluk, to se ještě naučíš. Zatim to vypadá, že to na co ses tak upnul - HMS bude mít F-22 dřív, než Su-57 nové motory. Ne že by bylo HMS tak důležité, jako motory s tahem o 40 kN, než má Su-57 teď, ono ani náhodou není, ale nová pasivní čidla dostane F-22 při MLU...
Ohledně ceny, Rusové umí udělat schopnostmi srovnatelné éro jako Amíci za cca o 10% ceny méně, než Amíci (hlavně nemel dál nic o "vstupních nákladech", ekonomice očividně rozumíš asi jako radarům). Má to své ale. U Su-35, Su-30 například musí motor projít dvakrát GO, nebo výměnou za životnost letounu, protože drak má dvakrát větší životnost, než motory (nebo lépe, motory mají polovinu životnosti draku). Evropané a Amíci garantují mortoru stejnou životnost jako draku letounu. Takže ano, Rusové jsou lehce levnější při pořizování, ale prodraží se při dlouhodobém provozu (To je například problém, který řeší Malajsie). A jak už jsem psal, Egypt kupuje Su-35S za 80 milionů dolarů kus, Indové kupovali poslední várku Su-30KMI za cca 100 milionů dolarů. To jsou ceny jako za Rafale, nebo Eurofighter.
Ptej se dál, vysvětlím ti vše co ti není jasné...
Omny
16. 08. 2020, 09:52VKZB
ale já tu přeci nerozporuji, že to ruské stíhačky neumí-ba naopak to jsem ti přeci řekl, ale jde o to, že sis právě dal vlastní šach mat.....a to proto, že právě tuhle schopnost US stíhačky 4.generace dlouho neměly.....to je pro tebe překvápko co? jakjsem uvedl F22 nemá dodnes přilbový zaměřovač, takže nějaké tvé řeči o tom, že SU57 až bude hotový se dostane na uroven F-22 je nesmysl a tvůj argument, že takový ani nebude, protože nebude stát tolik jako F -22 - je ti 14 nebo 15 let? o)) Ruské stíhačky byly vždycky levnější a to už jenom z principu výše vstupních nákladů, ale levnější neznamená v tomto případě horší.
VKZB
15. 08. 2020, 14:45Omny: ja si neprotiřečim, ty nerozumíš psanýmu textu. Sledovat v pasivním režimu a pomocí IRTS poslet raketu uměl už MiG-23 v roce 1970. Pro tebe ukázka vyspělosti letadla, pro kohokoli kdo tomu trošku rozumí naprostý normál. A ne F-22 v Syrii před Su-35 nikdo nemizel ty srandisto. Je mi jasný, že děcko jako ty nechápe proč amíci odmítli "souboj" s rusama, ale to proto, že nejsou pitomí jako ty a nemají zapotřebí ukazovat potencionálnímu protivníku co jejich letouny umí. Hele kolik ti je? 14? 15?
VKZB
15. 08. 2020, 09:35Omny: Nikdo tu nerozporuje, že Su-35 sledoval F-22 přes IRTS, je ale úplně jedno, jestli ho mohl, nebo nemohl sestřelit. To, že tobě přijde jako bombová informace, že má F-22 tepelnou stopu kterou je možný sledovat jen ukazuje tvojí neznalost. A každopádně si tim Rusové nevyzkoušeli nic kromě IRTS čidla o kterém každý ví (kromě tebe), že tohle umí. Bojové schopnosti jsou něco úplně jiného, než použití pasivního čidla ke sledování protivníka. Postavit rovnici "moje IRTS čidlo vidí protivníka" = "vyrovnám se protivníkovi" dokáže fakt jen dítě jako seš ty. Takže pro tebe tu zopakuji F-22 nemá stealth proti IRTS, už 10 let zpátky řikali Němci, že F-22 vidí pomocí IRTS na Eurofighteru na cca 60 km, přihodim k tomu, že podobnou zkušenost udělali Francouzi, k tomu existuje video z roku 2009 jak Rafale ve cvičném manévrové vzdušném souboji vcelku suveréně vyhraje nad F-22. V Syrii mají Amíci a Rusové své prostory kde operují, stává se, že se navzájem "doprovází", Amíci na jedný a Rusové na druhý straně a bylo by smutný, kdyby při podobnym lítání Rusové nebyli schonpi udělat pár fotek F-22.
VKZB
14. 08. 2020, 09:20Omny: Prosimtě povídej mi chvíli o tom, jak Su-35S ozařuje F-22 pasivním čidlem :smiley:. A už jsem ti tu vysvětloval, že tyhle tvoje chlapecké závěry jsou směšné. Ne, americký pilot se do svízelné situace nedostal, nehrozilo mu žádné nebezpečí (stejně jako nehrozilo nebezpečí Su-35S) a ne, o žádné ponížení pilotů se nejedná (Je krásně hloupý, jak to vztahuješ na všechny US piloty), už jsem ti to tu několikrát vysvětloval. Jako v tvé hlavě je možná fotka F-22 pořízená přes čidlo jiného letadla známka hroutícího se amerického vojensko-výrobního komplexu a když ten snímek pilot Su-35S dělal, tak se v mausoleu pohnula mumie Lenina a Alexandrovci zapěli árii. Pro lidi, co trošku rozumí problematice je to prostě fotka F-22 přes čidlo na neznámou vzdálenost za neznámé situace v mírovém stavu. Ohledně vyspělosti Su-57 už jen trolíš, takže tě vrátím k už napsanému a přečti si pořádně co tu bylo napsáno - v nynějším stavu má Su-57 vůči F-22 co dohánět a až bude někdy možná dodělanej, tak bude +- na úrovni F-22 (s tim teda, že i Rusové říkají, že kvalit F-22 nedosáhne, protože by to bylo moc drahé).
ROBO
14. 08. 2020, 03:22Omny
Jestli nejseš totální sprostej ProruSSkej trol a lhář , tak dej odkaz na tu fotku z ozáření F-22 , když proběhla médii jak lživě trolíš .
Aha nedáš . Ona totiž neexistuje a k žádnýmu kontaktu vůbec samozřejmě nedošlo .
Jediný ponížení ke kterému dochází , je ponížení prokremelskejch vlastizrádců , který musí ubožácky lživě nadsazovat RuSSkej šrot jehož kořeny sou půl století vzadu a s 5.gen se nemůžou vůbec srovnávat .
ROBO
14. 08. 2020, 03:05Omny
To že tu budeš donekonečna opakovat , takový ubohý totální lži a nesmysli , tak se rozhodně nestanou pravdou .
Smiř se už jednou s tím , že ty vodkou vychlastaný palice pod vedením toho diletantskýho trpaslika z Kremlu , už spodstaty věci se USA nemůžou přiblížit ani za 50 let . To bylo proti základním fyzikálním zákonům .
VKZB
13. 08. 2020, 17:18Anton Ivanovič Děnikin: Egypt teď nakupoval Su-35S za 80 mil. dolarů kus a Indii vyšla poslední várka Su-30KMI (se schopností odpalovat Brahmos) za cca 100 mil. dolarů za kus. Pokud ti připadne 35 milionů dolarů za vyspělejší Su-57 jako reálná cena, tak se bojím, že není...
Anton Ivanovič Děnikin
13. 08. 2020, 12:38Cyklista, změn si nick, protože dávat sem posty v názvu někoh kdo, ohrožuje silniční dopravu je fakt dementní.
Jestli jsi to nepoznal, tak jsem ROBO ty kaštane.
Jinak pro VKZB: Ohledně té ceny za letouny. Podle Podle posleního údaje o nákupu cca 75 ks SU-57 za 170 mil rubl. to vychází za cca 35 mil $ 1ks. info z Kommersantu. F-35A II Light stojí při objednávce právě 80 mill $.
VKZB
12. 08. 2020, 21:45Cateye: Cena a chlazení je největší problém AESA radarů, to se naprosto sejdeme. Ovšem praktické výhody, pokud se překoná problém ceny jsou naprosto nesporné. S tim RWR to je složitější, záleží na pokročilosti RWR pro starší RWR představuje AESA radar problém protože používá různé kmitočtové vzory o různé síle a s jinym fázovym posunem, takže musí být RWR značně vyspělý, aby se s touhle vlastností AESA radaru vypořádal (starší typy budou mít problém poznat jak směr signálu, tak v jakém módu ten radar zrovna pracuje). Rusové mají RWR, které si s tím poradí. Ohledně PESA a AESA se sejdeme také, to co píšeš je pravda, jen u AESA máš libovolný počet clusterů (omezený počtem prvků a jejich výkonem) a u PESA je počet sledovaných cílů ovlivněn počtem vysílačů a ty dělají PESA radar větším a těžším, takže ano, jde postavit PESA radar, který bude mít stejný teoretický počet sledovaných cílů, jako AESA radar o stejném počtu prvků, ale bude podstatně větší a těžší, což je u letounů problém a je to jedném z důvodů, proč se na AESA radary přechází. Ohledně antény, myslím, že jsem mluvil o konstrukci radaru, ne konkrétně o anténě a konstrukce AESA radaru je prostě v tomhle směru (a mnoha jiných, na kterých se asi shodneme) pokročilejší.
Cateye
12. 08. 2020, 20:01VKZB: Ano, teoreticky může radiolokátor AESA s třista T/R moduly sledovat třista cílů, nicméně jen teoreticky, protože výkon jednoho modulu je tak slabý že by nezachytil cíl ani stovky metrů před sebou. Takže se musí spojovat do clusterů desítek a stovek modulů a v praktickém výsledku se takový radiolokátor dostává na úroveň PESA. I PESA dokáže vysílat na různých frekvencích, sám jste napsal, že záleží na počtu vysílacích prvků. Agilita paprsku je stejná, to je prostě fyzika a detekce, respektive schopnost sledovat XY cílů záleží na signálním procesoru, respektive software, ne na technologii antény samotné.
A v čem AESA stále prohrává s PESA je cena, byť by tomu mělo být díky jednodušší konstrukci naopak. Ani chlouba námořnictva - torpédoborec Zumwalt si nemohl dovolit hlavní antény AESA a to je při jeho ceně co říct...
Okolo schopností technologie AESA vzniko tolik nadpřirozených mýtů až někdy zůstává rozum stát. Například že letoun ozářený AESA jej nerozpozná na RWR protože zanikne na pozadí radiového šumu. To je absolutní nesmysl...
VKZB
12. 08. 2020, 18:47Omny: A ještě k tomu nesmyslu o tom že neviditelní Amíci kontrolují Syrii. Tohle netvrdí ani ti amíci. Mě je jasný, že ti to uniká, ale je lepší když chceš odradit zloděje, aby ti nevlez na zahradu? Myslíš že bude lepší, když tam bude velkej vzteklej pes a nebo pes o kterym zloděj vůbec neví? Jedinej způsob, jak Syřanům zabránit se dostat nad Kurdama okupovaný území je tam fyzicky bejt a dát Syřanům vědět, že tam jsou.
VKZB
12. 08. 2020, 18:38Omny: A miluju, jak jsi schopen přejít z cituji "nejvyspělejší stíhačka na světě ......neexistuje žádný parametr, ve kterém by byla F35/F22 lepší" na opět cituji "SU57 je dělaný jdn tak trochu aby jim USA i moc neutekly a pro export". Já nevim jestli si uvědomuješ, že si to tu pamatuje, co jsi tvrdil dřív :smiley:
VKZB
12. 08. 2020, 18:29Omny: Ano zapomínám, ale zapomínám věci, který ty nebudeš nikdy vědět:smiley:. Ne, nikdo tam cvičně nebojoval :smiley:. A je to s tebou těžký, když seš takovej žrout propagandy. Amíci jedou svoji stejně jako Rusové a že ty jim to věříš i když oficiálně to není pravda je tvuj problém. V Syrii se mohlo velice těžko stát, že by na sebe Rus s Amíkem mohli narazit tak, aby jeden nevěděl o druhém. Proč? Protože létají pod radarovým krytím ať už AWACSu, nebo pozemních radarů. "cvičnej vzdušnej souboj" o kterym ty si necháváš zdát by nedovolili ani Rusové, ani Amíci, protože by to mohl někdo posrat a incident je na světě. To, že ty si to představuješ, jako já když mi bylo tak 8 let je trošku smutný, ale třeba ti je 8 let. Cateye ti tady napsal co Rusové oficiálně říkají na téma F-22/Su-57, nebuď línej a vzdělávej se. Zatim začni tím, že si zapamatuješ, že letouny 4. generace prostě nedosahují schopností letounů 5. generace. Je jedno, jestli jde o ruské, americké, čínské, nebo francouzské stroje, prostě je to tak. A protože tohle pořád nechápeš, tak ti připomenu, že ano, letouny nižších generací mohou pro letouny vyšších generací představovat nebezpečí a mohou je ohrozit.
VKZB
12. 08. 2020, 13:09Cateye: Protože už jsme se dostali trochu hlouběji, tak jsem si potřeboval trošku osvěžit vědomosti. PESA má jeden vysílač (nebo víc, záleží na konstrukci, může mít třeba šest, deset, dvacet vysílačů) pro všechny prvky. Z vysílače jde signál do každýho prvku přes měnič fáze (řízený elektronicky). AESA má pro každý prvek svůj vlastní vysílač, což umožňuje jak větší počet sledovaných cílů při stejném počtu prvků, tak podstaně větší "pohyblivost paprsku". Z toho plynou další výhody AESA radarů, jako vysílání různých frekvencí a z toho plynoucí obrovská resistence vůči rušení, podstatně větší vzdálenost sledovaného cíle atd. PESA radary mají oproti AESA radarům omezení v počtu sledovaných cílů už konstrukčně dané.
VKZB
12. 08. 2020, 12:48Omny: Ne, tys nedal žádné dva příklady ze Syrie, jen hlupák může ze situace kdy proti sobě letouny nebojují vyvozovat nějaký závěry o tom jak by mezi nimi dopadl boj. F-22 v Syrii nosí Luneburgovy čočky, takže tam nikdy nebylo stealth a to je běžná praxe o které ty nemáš ani ponětí. Nejsem to já, kdo tu nechápe věci, jsi to ty a nechápeš toho opravdu hodně a často naprosté základy. Prostě ne, Rusové v Syrii nedemonstrovali nadřazenost Su-35 nad F-22 ani jednou, stejně jako tam F-22 nedemonstrovala nadřazenost nad Su-35. Nejkomičtější na těch tvejch blafech je to, že to, že by měla bejt Su-35, nebo Su-35S na úrovni F-22 netvrdí ani samotní Rusové...
Nejsi expert na radary, to si hodně fandíš, ty jsi na raday úplná lama, takže je úplně jedno, co ti připadá a nebo nepřipadá. A ne moje chápání PESA radaru neni 20 let zpět, ale tvoje chápání radarů celkově je naprosto nulové a jen tu plácáš prázdnou slám o něčem o čem víš kulový. Pokud se o radarech bavim s Cateye, ty mlč a šoupej nohama, ten narozdíl od tebe ví o čem mluví i když nemá úplně pravdu...
Já se s tebou o F-35 a nebo S-400 nikdy nebavil, tak mi je tu necpi. A opět jen hlupák nerozumí proč si státy chání svou techniku. Pokud ty si myslíš, že to je důkaz nadřazenosti PVO nad letounem, máš zase jenom vlhké sny...
Omny
12. 08. 2020, 12:29Já jsem ti tu dal 2 jasně příklady nadřazenosti Su35 nad F22 z praxe v Sýrii, ty to nechceš chápat. Nejsem expert na radary, ale když už tu poucujes Cateye tak i mně připadá, vue tvé chápání Pesa radaru je tak 20 let zpět. Znova opakuji z čeho má US tak velký strach ze odstrihlo F35 od turkukdyz podle tebe S400 nemá nejmenší šanci ho sledovat natož uzamknout o)))
VKZB
12. 08. 2020, 11:10Cateye: Naprosto špatně. Každý radar má mechanické části, protože mechanické části fakt nemusí být pohyblivé. Pokud víš alepoň něco málo o radarech pak víš jaký je rozdíl mezi mechanickým řešením PESA a AESA radaru. A ano o počtu sledovaných cílů rozhoduje i technologie samotné antény a ne jen software. PESA radar při řekněme 1500 modulech prostě nikdy nebude mít takové rozlišovací schopnosti jako AESA při 1500 modulech, protože PESA musí některé z nich používat jako vysílač a některré z nich jako přijímač, AESA je umí používat jako vysílač a přijímač zároveň a tak je omezena jen celkovým počtem modulů, kdežto PESA je omezena nejen počtem modulů, ale zároveň tím, že některé z nich nemůže použít jako vysílače, protože musí mít funkci přijímačů. AESA radary mají fíčuru "beam agility" na podstatně vyšší úrovni než PESA a ta se přímo týká sledování množství cílů naráz. A ne, dnes už jsme podstatně dál a a AESA radary jsou výhodnější i tam, kde velikost aparatury rozhoduje, tedy i u letounů. Tvoje informace jsou tak z roku 2000, kdy to o těch lodích a PVO byla pravda, dnes jsme 20 let dál...
Stealth se může stát zastaralou, pokud se vytvoří nový způsob sledování (např. plasmový "radar" atd.) Dokud se budeme muset spoléhat na radiové vlny, stealth zůstane účinný, protože tu fyziku prostě neochčijeme. Jediné, co můžeme udělat je zvětšit výkon radaru, což nesmaže výhodu stealtu nad nestealthy, ale alespoň umožní sledovat jak stealth tak nestealth na větší vzdálenost.
Martin23
12. 08. 2020, 06:56Cyklista
Jakože vyjma urážení diskutérů ještě moderuješ diskuzi?
Sám si ten svůj cint porušil jako první, takže to celé nedává žádný smysl. (Nebo jsi zvyklý z dob minulých, že na vás se vámi stanovená pravidla nevztahují?)
ROBO
12. 08. 2020, 03:01Stealth je a dlouho , dlouho bude , rozhodující rozdíl na moderním bojišti . Uznávají to i RuSSáci a proto o něj (i když marně ) , jakožto i celý svět , intenzivně usilují (SU-57 , Ochotnik....) To že ho nejsou ve své zaostalosti schopni zvládnout je věc jiná .
PCL systémy , jsou téměř neškodné pasivní systémy na krátkou vzdálenost a zcela nepoužitelné nad neobydlenými oblasmi či nad mořem .
Kvantový radar je spíše Sci-Fi někde v laboratořích a dlouho bude . I poté je jeho účel zatím spíš spekulativní než-li nějak praktický .
Především je asi potřeba trochu krotit závěry z Rakouska. Podle původního zdroje se rakouskému týmu podařilo demonstrovat princip v laboratoři, s několika fotony a na vzdálenost jednoho metru. To má ke skutečnému a praktickému radaru opravdu hodně daleko .
Jestli je to o onom zázračném radaru pravda, tak se zakrátko stane Rakousko nejbohatší a nejmocnější zemí na Zemi. Na takový zázrak čekaj nejen všechny khaki-mozky, ale i všechny radarové stanice světa.
Takže se zase uklidněme , jo ?
Cateye
11. 08. 2020, 21:15Tady ohledně rozdílů mezi AESA a PESA radiolokátory zaznělo od VKZB několik nesmyslů. PESA radar nemusí mít žádné mechanické části. Už první operačně nasazený letoun - MiG-31 - s anténou s fázovým posunem neměl pohyblivou anténu. Naopak Švédové se rozhodli AESA radiolokátor na novou generaci Gripenu kvůli většímu pokrytí umístit na pohyblivou platformu jako u předchozích modelů.
O rozlišovací schopnosti sledování XY cílů rozhoduje pouze software, ne technologie samotné antény. Protože tam kde nerozhoduje omezení velikosti apertury, typicky lodní systém Aegis, nebo S-400 je stále výhodnější systém PESA.
Jinak co se týče stealth konstrukce letounů, reálně hrozí že zažijeme něco podobného jako v šedesátých letech s třímachovými bombardéry a stíhačkami. Totiž že přes noc nenávratně zastarají. Vývoj radiolokační techniky probíhá mnohem rychlejí než je tomu u technologií stealth. Systémy PCL jsou dnes běžné v každé vyspělejší armádě a kvantové radary v laboratorních podmínkách nejsou už jen teorií.
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/technika-a-vyzbroj/kvantovy-radar
ROBO
11. 08. 2020, 21:05Omny
Jestli tady chceš posuzovat poruchovost na základě haváríí , tak ano .
Při počtu 500 seriově vyrobených kusů F-35 , jsou to úctyhodně pouze 2 havárie . Tzn. 0,25% totálních poruch .
SU-57 - jeden sériově vyrobený kus . Jedna totální nehoda . Tzn. 100% totálních poruch .
Furt ti vychází ten RuSSáckej totální a nikdy nedodělatelnej šrot lépe ?
Pokud ano , tak se obrat na níže uvedený odkaz . Tam ti možná pomohou .
https://bohnice.cz/
Cyklista
11. 08. 2020, 20:29Milý martine, nech to na Děnikinovi, ledaže by ses zapomněl přehlásit?
VKZB
11. 08. 2020, 19:52Omny: Co to je za bláboly? Polovina z toho co jsi napsal je reakce na něco co jsem nikdy neřekl a druhá polovina nedává smyl. Jsi to ty, kterej si myslí, že je letoun 4. generace stejně dobrá jako stíhačka 5. generace. Jsi to ty, kdo neustále motá pojmy a snaží se mluvit o radarech, kterejm ani trošku (což víme oba z jiných diskusí) nerozumíš. Ne já nepřidávám americkejm letadlům vlastnosti co nemají, ty tu kalkuluješ se Su-57 v konfiguraci ve které prostě neexistuje, jsi to ty, kdo tu Su-35S dává na roveň letounům 5. generace. Jsi to ty kdo úplně ignoruje že i sami Rusové řekli, že Su-57 na F-22 nedosáhne, protože by to stálo moc peněz. Žiješ v pohádkovém světě, kterej nemá oporu v realitě a když už tě na to někdo upozorní, začneš mu nadávat. Ty si taktně nic nezamlčel, protože zavření linky a neochota vyvážet nemá s kvalitama letonu vůbec nic společnýho. Zase jen utíkáš od tématu u kterého už je jasné, že si myslíš kraviny k tématu jinému. Neni problém, vrátíme se zpět na začátek - ne, Su-57 se v nynější formě F-22 nevyrovná a už vůbec se mu nevyrovná Su-35S. Je F-22 nesmyslně drahá, je. A co. Ano, F-35 je jen o fous víc "combat ready", než Su-57. A co. Tématem byla tvá komická vložka o tom, že se Su-57 a potom i Su-35S vyrovná F-22.
Martin23
11. 08. 2020, 18:53Cyklista
Soudruhy se titulovali soudruzi mezi sebou.
Soudruzi se sice překabátili, ale jejich myšlení jim zůstalo.
Cyklista
11. 08. 2020, 17:32Já bych jen poprosil soudruha Děnikina, aby si laskavě změnil nick. Protože postovat sem pod jménem bílého generála přiblblou bolševickou propagandu je fakt dementní.
VKZB
11. 08. 2020, 14:26Anton Ivanovič Děnikin: Opravím pár tvých tvrzení
1) Ohledně kvality naprosto nemáš pravdu. Jsme schopni najít problémy s kvalitou dodaných výrobků od Ruska, viz. MiG-29 dodané Alžírsku, problémy, kteé má Malajsie Su-35 atd. Z druhé strany je problémů s kvalitou pramálo. Takže tvůj první bod je naprosto zavádějící. Že se amíci snaží jiným státům prodat svou vojenskou techniku je pravda.
2) Cenu Su-57 nezná nikdo a levnější, než F-35 určitě není. Jen pro představu Egypt nakoupil Su-35S a jedna ho vyjde na 80 milionů dolarů (upozorňuji bez zbraňových systémů, náhradních dílů a servisu). Su-57 je určitě a ne o málo dražší, než Su-35S a vzhledem k tomu, že Su-35S stojí +- stejně jako F-35, tak bude Su-57 dražší, než F-35. Poruchovost F-35 nemá smysl řešit, každý nový letoun má před zavedením do výzbroje problémy, které se musí vyřešit a pokud srovnáme počet nehod u Su-57 (a jejich následky) s početem nehod na F-35 (a jejich následky), dojdeme při poměru počtu provozovaných strojů (F-35 přes 400 provozovaných kusů, Su-57 je kolik, 11?) k tomu, že Su-57 řeší podstatně závažnější problémy (ale to je přirozené, je to prostě hodně mladé letadlo). Ohledně té ceny, pokud chci aby Ruské letadlo umělo to samé co západní, zaplatím, za něj přibližně stejně, jako za to západní, rozdíly v ceně nejsou nikterak velké. Pro příklad za cenu co nás budou stát ty 4 nový bitevní vrtulníky od amíků bychom koupil cca 5 Mi-35.
3) Tvuj názor na PVO a stealth je naprosto nesmyslnejch. Naopak při účinnosti dnešních PVO je kontraproduktivní dělat letouny bez stealth a to je jeden z důvodů, proč všichni vyvíjejí letouny se stealtem. Baví mě odborníci jako ty, kteří plácnou něco co odporuje poznatkům úplně všech profíků, ať už to jsou Rusové, Amíci, nebo jsou z Burkina Faso. To, že ty si nedokážeš dohledat informace a žiješ v tom, že se o těch letounech neví nic, je tvuj problém, ale prosimtě, nepřenášej ho na ostatní.
4) I když bych o Su-57 určitě neřekl, že je to šrot, tak nedodělaný určitě je...
Anton Ivanovič Děnikin
11. 08. 2020, 13:32ROBO. Martin23 má pravdu v několika věceh.
1. Režim USA zaplavují svoje NATO vazalské státy vl. technikou, aby se jim min. vrátili náklady bez ohledu na dodanou kvalitu. Taková je zahraniční politika USA prostě, smiř se s tím.
2. F35 byly poruchové stroje, nevím jak je to dneska, nákup jednoho stroje stojí myslím 200 mil. $ nebo při větší zakázce 80 mil. $. USA mají Flotilu F-35 lightning II, kde servis stojí cca 4 mildr.$ ročně. Životnost strojů je cca 40-50 let. SU-57 je levnější má srovnatelné nebo lepší komponenty a vlastnosti, i v případě že to není STEALTH na urovní F22.
3. Tvůj názor na "Srovnávat nejsofitivanější a nejvyspělejší letouny" je opravdu směšný, když si nedokážeš ani dohledat informace o technice o které píšeš ty nejvyspělější letoune. Nebereš ani v úvahu, že o všech třech letounech je velká spousta inforamcí utajená. Navíc v dnešní době udělat STEALTH letadlo, při efektivitě dnešní PVO technologíí je pomalu kontraproduktivní věc.
4. Tvoje "nedodělaným šrotem z RuSSka". Jde poznat jaký jsi diletant, jsi jako gramofonová deska z 70 let.:crazy_face:
VKZB
10. 08. 2020, 21:24Omny: Ty nemáš co nepřijímat něco čemu ani zbla nerozumíš :smiley:. V tom co jsi napsal je tolik nesmyslů, že nemám sílu ti to vysvětlovat úplně všechno. AESA radar je prostě z principu výhodnější, než PESA, od schopnosti sledovat cíl v podstatě po celou dobu jeho detekce přes počet cílů, které je schopen sledovat, což je omezeno jen počtem T/R modulů a softwarem po schopnost vysílat a přijímat. To jsou věci, které jsou u PESA radaru buďto nemožné a nebo omezené mecchanickou částí radaru, která u AESA odpadá. Prostě AESA radar o stejném výkonu jako PESA radar bude umět mnohem víc věcí, sledovat víc cílů a sledovat je na podstatně větší vzdálenost, bude možnost ho použít místo datalinku atd. Ohledně nějakýho "vylaďování" radarů na stealth to co píšeš opět ukazuje tvojí neznalost úplně základních principů na kterých radar funguje. Ten radar umí DETEKOVAT cíle 0,01m2 na vzdálenost 90 km, ne SLEDOVAT, ty v tom máš pořád děsnej bordel i když už jsem ti to vysvětloval (a neni to moje terminologie, to je oficiální termín, jen tebe jsem ho naučil já), jen F-22 má modle většiny zdrojů RCS menší než 0,01m2 ož trošku komplikuje situaci. Ohledně použití rušiček máš naprosto dětskou představu, jak se používají a jen posouváš branku. Ze začátku to bylo Su-35S se vyrovná F-22 a teď je to Su-35S dokáže ohrozit F-22, když budou takový a takový podmínky. Jasně, při správný taktice a za předpokladu, že budou Amíci pitomci Su-35S dokáže F-22 ohrozit, přesto je F-22 podstatně schopnější letoun. Na k posledímu - ano, stealth letouny jdou hůře sestřelit a to je nesporná výhoda a ne malá, myslím, že sis odpověděl sám...
Cateye
10. 08. 2020, 18:51Aha. Tak to se uživateli VKZB omlouvám :)
Jinak ale nerozumím tomu srovnávání s F/A-22. S ním se nedá srovnat v podstatě nic. Vždyť o programu ATF potažmo F-22 se dnes vyučuje na univerzitách jako o odstrašujícím případu tak náročného zbraňového systému, že si jej prakticky nemůže dovolit ani zadavatel. Nejde jen o koncovou cenu, ale především provozní náklady. 80 tisíc dolarů na jednu letovou hodinu je hodně i na tak bohatě financovanou instituci jakou je USAF.
Sami Rusové (a to je co říct) ještě před oficiálním uvedením PAK-FA uváděli, že nebude srovnatelný s Raptorem, protože se chtějí především vyhnout nekonečné spirále nákladů na vývoj kterou absolvoval jak F-22, tak i F-35.
VKZB
10. 08. 2020, 18:11Omny: Ještě ohledně tvých hlášek o radarech - ne Rusové nesmazali rozdíl mezi PESA a AESA radary. To je totiž fyzikálně nemožné. AESA radar je prostě obrovský posun v možnostech radaru, dosah záleží na něčem úplně jinačím a proto můžeš mít AESA radary s nižším dosahem, než některé PESA, AESA prostě neznamená "silnější". Je to jako s tim stealthem, na jednu stranu děláš jak je to zbytečná věc a na druhé straně Rusové staví éro, co má být stealth. Kdyby byly výhody stealthu tak malé jak říkáš, pak by to Rusové nedělali. To samé s AESA radarem, ne, fakt neni jen náhoda, že se ho do letadel snaží cpát úplně všichni...
Cyklista
10. 08. 2020, 18:09Ty vole, ty ruské trolly to prostě musí bavit. Oni jsou na ty vymyšlené bláboly možná dokonce hrdí. Takové kydy a pak se diví, že v Rusku umírají lidi průměrně o deset let dřív než v civilizovaných zemích, že mají výkonnost hospodářství menší než jediný americký stát Texas, že za ty zoufale nízké platy neudrží žádné vědce, kteří skoro masově emigrují na západ, že z toho jejich největšího trpaslíka a nejrychlejších hodinek má každý srandu (a žádný jiný ruský výrobek nikdo nezná, resp. ikea prodává nerozbitné skleničky z Ruska, jinak o ničem nevím) a pak to musí dohánět takovouhle zoufalou propagandou :-)
VKZB
10. 08. 2020, 18:04Omny: Su-35S že se vyrovná F-22 jsou prostě vlhký sny. Jak řikám, EF se SU-35S vyrovná. Rafale už má náskok díky AESA radaru, lepší IRTS (ještě v kombinaci s kamerovým systémem) a přeci jen pokročilejšímu systému ochrany letounu. F-22 má oproti Su-35 jak podstatně menší RCS, tak AESA radar, tady neni o čem diskutovat.
Ne, já nejsem nepřesnej, ty ta Su-30MKI nesla rušičku EL/M-8222 a ne SAP-14.
Na, až bude Su-57 mít všechno co jsem psal, smaže rozdíl mezi sebou a F-22, kterej tam je nyní. Jsou oblasti, kde bude silnější, než F-22 a jsou oblasti kde bude slabší. 10-15 let dopředu nebude ani náhodou.
Ten s tim vzdušnym soubojem je dobrej vtip, já doufám, že nevěříš, že se to fakt stalo :smiley:. Ohledně toho vyprovození a dalších srandiček. Proniň, nejsem malej kluk a chápu, že po sobě Rusové a Amíci nezačnou střílet, takže nějaký "vyprovázení" někoho ať už z jedný, nebo z druhý strany mě nechává ledově chladnym. O kvalitách letounu to nevypovídá vůbec nic, o kvalitách pilotů taky nic. Videí, jak Rusové, nebo někdo jinej "odhání" někoho
Cyklista
10. 08. 2020, 15:35Já myslím, že to skvělá věc. Až se zase rusákům někde zvýší radioaktivita, tak se budou moci bezpečně podívat, jestli jim zase bouchnul Burevjestnik nebo ponorka nebo elektrárna.
VKZB
10. 08. 2020, 13:58Omny: Ne, Rusové si přes Indy nic nevyzkoušely. Su-30 Indického letectva používají Izraelcké rušiče a ne Ruské, takže sorry, že ti bourám sny (ještě bychom se mohli pobavit o tom, jak moc velký vliv mělo rušení na neúspěch Pakošských F-16, ale na to zase nemám čas já). A s R-37M je to přesně jak to píšeš, Su-57 ji prostě střílet neumí.
Zopakujeme si tedy ještě jednou, protože opakování matka moudrosti - než bude mít Su-57 nový motory, novej radar, nový rakety, má na úroveň F-22 ještě hodně co dohánět.
Omny
10. 08. 2020, 13:46Cataye
nebavímw se o R-73 M ale o R-37M
VKZB
podívej nemám čas, ale dje si práci a také si něco nastudu, neže mi budeš něco podsouvat.
Krasukha 4 ruší AMRAAMy, takže hypotetická výhoda prvního odpalu je pryč....rusové to předvedli skrz indický SU-30 který měl zarušit všechny AMRAAMy vypálené od pak. F-16 .
ad R-37M už se vyrábí několik let, první ho měl Mig31BM. pak SU-35S (na MAKSu 2019 už ho měl podvěsený a letos s ním střílí) další bude následovat SU-57...
Cateye
10. 08. 2020, 13:28VKZB: Další nesmysl a nepravda. R-73M existuje už od poloviny devadesátých let. Například Indie je nakupovala společně se Su-30MKI a k modernizovaným MiG-21 Bison. Pro trupové šachty Su-57 je určena RVV-MD, která z R-73 vychazi a nemá ještě typové označení.
VKZB
10. 08. 2020, 09:08Omny: Už jsme si ukázali jinde, že netušíš skoro nic o radarech, navádění raket a rušení. Ne, HMS je v případě Raptoru naprostá drobnost. A že Rusové umí "AMRAAM dokonale zarušit", nikde to nedemonstrovali, "dokonale" to určitě umět nebudou. Ano Rusové mají prostředky kterými jsou schopni zarušit radary protivníka, to s F-22 vs Su-57 nehraje žádnou roli, Amíci ty prostředky mají taky. Su-57 bez novejch motorů, novýho radaru a novejch raket na F-22 prostě ztrácí a to nemálo.
R37M ano jsme zase tam co na začátku, ta raketa neexistuje a až existovat bude, budou mít amíci tu svou novou raketu. To je celý stejný jako se Su-57, až jednou bude hotový, bude to super éro. Jo bude, ale až bude hotový.
F-22 a Su-35 v Syrii: Tovje tvrzení, že F-22 o Su-35 jsi si vycucal z prstu. F-22 o Su-35 větět musela, protože mají amíci v prostoru AWACS, který prostě vidí "všechno" a sdíli si s F-22 informace. F-22 nad Syriií nosí koutové odražeče (ne jen F-22, ono to nosí i J-20, Su-57, Rafale) a proto je na radaru vidět bez problémů a nosí se to tam, aby se předešlo nešťastným událostem, protože se tam prostě Rusové a Amíci nechtějí dostat do konfliktu. Ano F-22 je vidět pomocí IRTS, to není novinka a bylo to několikrát demonstrováno napřiklad němci na Eurofighteru. Pro náš příklad nemá tahle událost naprosto žádnou vypovídací hodnotu i když bys rád věřil, že má.
Su-57 ve stavu v jakém je teď prostě schopností F-22 nedosahuje...
ROBO
10. 08. 2020, 00:50Omny
F-22 přilbový zaměřovač , přece vůči SU-57 prakticky nepotřebuje . Přilbový zaměřovač má význam pouze na při vizuálním kontaktu .
Vzhledem k tomu , že RuSSové u SU-57 mimo jiné nezvládly stealth , tak září do daleka jako maják . Tzn. že stealth letoun F-22 provede v teoretickém souboji odpal raket mnohem dříve než-li ho SUčko vůbec se svým nedokonalým radarem vůbec zaregistruje a maže domu . Přilbový zaměřovač vůbec nemůže přijít ke slovu . Tu helmu můžou RuSSáci použít , tak meximálně jako záchod , až se z toho pilot strachy pos...re .
Cateye
09. 08. 2020, 21:54VKZB: Nevím odkud čerpáte infirmace že Su-57 nemá radiolokátor AESA. To není pravda. Radiolokační systém Bjelka pro Su-57 je dokončený a začíná jeho sériová výroba.Momentalně běží implementace systému REB L402 Gimalaia. Jsou zatím dvě omezení. Motory, proto Rusko už pět let uvádí že bude objednávat Su-57 ve dvou a vice sériích. Druhé omezení je nedokončený vývoj řízených střel nové generace, ale to není problém programu samotného.
VKZB
09. 08. 2020, 20:54Martin23: Su-35 je rovnoceným protivníkem pro Rafale, Eurofighter, moderní verze F-15, ale ne pro F-22. F-22 hraje jinou ligu a v opravdovém vzdušném boji má nejspíš opravdu cenu několika Su-35 (Rafale, EF, F-15). F-35 je díky malému RCS velice nebezpečným letounem, pokud jde o vzudšný boj a letouny 4. generace proti němu budou v BVR vždy v nevýhodě...
VKZB
09. 08. 2020, 20:47Omny: Ty nerozumíš psanýmu textu. Dokud nebude mít Su-57 nový motory, ke kinetickým výkonům F-22 se nepřiblíží. A ona je nemá! dokud nebude mí AESA radar, nepřiblíží se F-22 v přehledu nad bojištěm. A ona AESA radar nemá! Takže zatim si nech o lepší rychlosti, dostupu a manévrovatelnosti jen zdát. Až tam Rusové nacpou to co slibovali už před rokem, tak se můžeme bavit. Do té doby tu sníš o letadlu, které existuje jen na papíře. Tohle jsou lehce ověřitelná fakta vycházející z oficiálních Ruských zdrojů. Proč vlastně diskutuješ o něčem, o čem nemáš dost informací?
Martin23
09. 08. 2020, 20:36Osobně bych Su 57 zatím s ničím nesrovnával. To letadlo je ve vývoji.
Podle mého názoru ale Su 35 je v podstatě rovnocenný protivník F 22 a jejich souboj by pak především závisel na tom, kdo by ovládal vzdušný prostor, kde by se tyhle dvě letadla potkala.
F 35 je v tomto směru mimo hru, což mnoha místním diskutérům zcela uniká.
No a s ohledem na to, že F 22 stojí 3 krát až 4 krát tolik, co Su 35 a cena letové hodiny je u F 22 dvojnásobná, je věc jasná.
Rusové mají na Su 57 čas a dá se právě předpokládat, že za 5 až 10 let, když se jim všechno povede, to bude letadlo, které bude úplně jinde.
Každopádně je třeba také konstatovat, že RF má moderních letadel dramaticky méně než jich má západ. Na druhou stranu Rusové dnes preferují budování PVO. Proto západ produkuje F 35 jako zbraň na tuto PVO.
VKZB
09. 08. 2020, 19:30Omny:
1) Su-57 má prokazatelně horší RCS, než F-22
2) Su-57 stále čeká na radarový systém N056 Byelka
3) Su-57 má stále AL-41F1 (Izdělije 117) a ne Izdělije 30
S F-35 asi nemá smysl Su-57 srovnávat, ale oproti F-22 v tý podobě v jaký je teď projekt Su-57 mají Rusové stále co dohánět. Ty problémy okolo AESA radaru a Izdělije 30 neumožní produkci "plnokrevné" Su-57 ještě tak 5 let a to jsem dost optimista. V nynější podobě Su-57 zaostává za F-22 ve všech důležitejch parametrech.
ROBO
09. 08. 2020, 15:37Martin23
To že Putler nebyl schopen zprivatizovat voj.průmysl je naopak důvodem jeho trapného úpadku . Privatizaci Uralvagonzavodu velký vůdce původně plánoval začátek roku 2006 . Ale z toho sešlo . Místo toho Kremelský "neomylný" vůdce vsadil na ještě větší dohled a v podstě ho ještě více zestátnil a vrhl ho pod jho Rostecu . Do vedoucích a rozhodujících funkcí Putler dosazuje pouze své podbízivé nohsledy , kteří se se stále prokazují jako totálně zlodějský diletanti . Ale to samozřejmě diktátorovi nevadí , hlavně když umí být náležitě loajální . Když je nejhůř , tak se pravidelně do RuSSkého přezadluženého voj.průmyslu nalévají šílený miliardy aby nezbankrotoval a aby se umořily dluhy . Ale proto nikdy nezůstává na vývoj a tyto firmy ještě více zaostávají a trapně oprašují techniku ze 70.let min.století . Hlupákům pak tvrdí , že tím dokážou uplést z lejna bič .
Katastrofálnost státního vlastnictví a vedení je krásně vidět na případě státního Roskosmosu .
Ještě před 10.lety RuSSové ovládaly 60-70% světového trhu s komerčnímy nosiči . Dnes jsou na 10% a přítí rok klesnou limitně k nule . Proč ? Protože celej státní Roskosmos deklasovala soukromá firmička jednoho hipísáckýho feťáka ze SpaceX . A dalších pět má USA v záloze .
Diktátor Putler dosasadil a udržuje v Roskomosu loajájního , zlodějskýho amatéra Rogozina kterej táhne RuSSkou kosmonautiku bezpečně ke dnu .
https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2815883-v-roskosmosu-se-krade-po-miliardach-rekl-sef-ruskych-vysetrovatelu
Cateye
09. 08. 2020, 12:55Největší hulvát na tomto portálu, infantilní ROBO tady někoho obviňuje z hulvátství... :D To se povedlo :D
Martin23
09. 08. 2020, 08:39Svého času si na AN dělali legraci z výroku, že RF bude mít do roku 2020 nebo 2022 kolem 2600 tanků Armata.
Legrační byl to bylo, kdyby si ten výrok ruské strany neopravili a nevynechali nebo modernizovaných tanků.
Proč se Armata nevyrábí ve větších seriích?
Modernizované T 90 a T 72, kterých mají stovky a tisíce, vyjdou na třetinové a menší sumy a jsou srovnatelné z analogy na západě. Rusko tím pádem má k dispozici novou technologii, která bude k dispozici, až to bude třeba. Ale dnes prostě dává peníze jinam (hlavně raketová vojska).
Až přijde čas, tak současné modernizované stroje snadno prodá a tím se ušetří další peníze - zisk za prodej a úspora za likvidaci.
Kdyby Armatu vytvořil soukromý sektor, byl by zde enormní tlak na jeho výrobu a prodej, aby nový výrobek přinesl maximální zisk.
Škoda, že jsme se toho aspoň částečně nedrželi. Mohli jsme si zachovat náš zbrojní průmysl.
ROBO
08. 08. 2020, 23:59Martin23 alias Omny
Tak to byla teda zase pěkná dávka nesmyslnejch blábolů . Jak je vidět , tak se ty horka na tobě těžce podepisujou .
Ta tvoje závist , že USA vyrábí letouny na který to tvoje oligarchistický RuSSko , pod vedením diletantskýho diktátora nikdy nedosáhne , tě jednou sežere .
Tvoje premisa - "neexistuje žádný parametr, ve kterém by byla F35/F22 lepší" , je pouze výplodem choré mysli . Srovnávat nejsofitivanější a nejvyspělejší letouny na světě s věčně nedodělaným šrotem z RuSSka o kterej nikdo nestojí , svědčí o pomatenosti mysli .
No a ted můžeš rozject to tvoje tradiční sprostý hulvátsví . To ti de fakt dobře .
Martin23
08. 08. 2020, 21:32ONPP Technologiya nevyrábí Su 57, letadla vyrábí Sjednocená letecká korporace.
Příklad F 35 vs Su 57 ukazuje, jakou nevýhodu má soukromý zbrojní průmysl. USA vyvinuly letadlo, kterým, aby se jim to vyplatila výroba, museli zaplavit trh.
30 let nebude mít většina zemí NATO prostředky modernizovat letectvo. Všechno bude stát na F 35 . Vůbec nechápou, že za 10 let tady mohou být úplně nové technologie, které ale díky zaplavenému trhu nebude mít kdo kupovat.
Jak jsem psal v jiném článku. Japonci vyvinuli novou raketu středního doletu vzduch-vzduch. Problém je, že se u F 35 nevleze do vnitřních šachet a tak tuhle nejmodernější zbraň instalují na F 15 a Mitsubishi F-2 a nejmodernější letadlo západu tuhle raketu nemá.
Rusové v případě Su 57 a Armaty postupují tak, že jsou evidentně o dva tahy před západem v plánování a organizaci. Jejich státní zbrojní průmysl totiž dělá vše s tím základním motivem, aby bylo maximálně efektivní vyzbrojovaní.
Privatizovaný zbrojní průmysl hledí zásadně primárně na zisk, což většinou nekoresponduje se zájmem státu a obranou.
Martin
08. 08. 2020, 10:42karel3: Tak oni musí své voliče neustále ubezpečovat v tom, ž jsou technologická velmoc, globální velmoc, zem všemi šikanovaná a nenáviděná a v tom, že za války nebyli agresor ale osvoboditel.
karel3
08. 08. 2020, 09:14"..., řekl nedávno Andrey Silkin, generální ředitel závodu ONPP Technologiya."
Když to řekl Rusák, navíc generální ředitel továrny, která se výrobou dnes již ne 6 kusů, ale dokonce 11 (10 prototypů+1 "sériový") "ruských zázraků" úspěšně živí již 10 let, tak to musí být zaručeně "ruská pravda". :laughing:
Zajímalo by mě, kdy ti Slované přestanou používat lež jako životní filozofii a životní styl.