EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

T-54 převlečený za Abramse aneb čínsko-americký projekt Jaguar

 11. 11. 2023      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Mezi mnohé podivné a dnes již nepříliš známé tanky, které byly vyvinuty během studené války, patří Jaguar, společný čínsko-americký projekt z 80. let, který měl modernizovat Typ 59. Ano, čínsko-americký. Nepřekvapí přitom, že politicky napínavá situace vývoj tanku zkomplikovala – prototyp však byl skutečně postaven. Hotové vozidlo vypadalo jako podivná kombinace T-54, Leopardu a Abramsu.

Představa, že USA a Čína v 80. letech spojí své síly, se zdá být neuvěřitelná, ale skutečně se tak stalo, a to zásluhou prezidenta Nixona, který v 70. letech zahájil období uvolňování vztahů mezi USA a Čínou. Oba národy spolupracovaly, protože měly do značné míry společného nepřítele: Sovětský svaz.

type59Foto: Původní Typ 59, který padl do rukou americké námořní pěchoty během operace Pouštní bouře v roce 1991 | Wikimedia Commons / Public domain

Ironií osudu je, že tank, který měly obě národy společně postavit, vycházel ze sovětské konstrukce. Čína v té době disponovala obrovskou armádou, která však disponovala zastaralým vybavením a zbraněmi. Jaguar byl součástí čínské snahy to změnit.

V polovině 80. let začaly společnosti Cadillac Cage a China National Machinery & Equipment Import & Export Corporation (neboli CMC) na novém tanku pracovat. Vozidlo vycházelo z tanku Typ 59, čínské téměř identické kopie sovětského tanku T-54.

Čína dosud vyrobila 10 tisíc tanků Typ 59, které tvořily většinu jejích obrněných sil. Protože však základní podvozek vozidla pocházel z konstrukce ze 40. let minulého století, byl Typ 59 ve srovnání s nejnovějšími hlavními bojovými tanky již značně zastaralý. Stejně tak nevyhovovala jeho hlavní zbraň ráže 100 mm.

Podvozek byl sice zastaralý a motor nedostatečný, ale konstrukce to byla pevná, přizpůsobivá, spolehlivá a především dostupná ve velkých počtech, takže není divu, že pro základ Jaguaru bylo vybráno právě toto vozidlo. Západní technologie byly použity k doplnění a modernizaci konstrukce, zatímco levné výrobní schopnosti Číny zajistily jeho výrobu.

Cílem projektu nikdy nebylo vyrobit špičkový hlavní bojový tank, který by se vyrovnal vozidlům jako Challenger, Abrams či Leopard, ale spíše tank, který by si za nízkou cenu poradil s většinou hrozeb na bojišti. To byla další z výhod na čínské straně – prostor ke kompromisům byl velký.

Předpokládaná cena za jeden Jaguar se pohybovala kolem 1 milionu dolarů, což bylo podstatně méně než na kolik vycházel tehdejší M1 Abrams, který v té době stál kolem 4 milionů dolarů. V boji jeden na jednoho se Jaguar těmto moderním tankům samozřejmě nevyrovnal, ale Čína chtěla kvantitu a čtyři Jaguary na každý Abrams byl údaj, se kterým byla spokojená. Přitom připomeňme, že teoreticky byl soupeřem SSSR, a jeho tanky, které kvalit Abramsů či Leopardů nedosahovaly.

Jaguar byl sice levný, ale přesto to byl velmi schopný tank, u kterého byly prakticky všechny důležité aspekty základního Typu 59 vylepšeny. Byl vyzbrojen v Číně vyrobenou verzí amerického 105mm kanonu M68 s drážkovanou hlavní, což je kanon, který je sám o sobě v USA vyrobenou kopií legendárního britského kanonu L7. Toto dělo je nejúspěšnějším britským tankovým kanónem a bylo použito na mnoha tancích během studené války, jako například Leopard, M48 Patton, M60, Centurion, a dokonce i na raných tancích M1 Abrams. Dodnes je ve službě, i když jej u hlavních bojových tanků již nahradila ráže 120 mm a hladký vývrt hlavně.

jaguarFoto: Jaguar byl sice levný, ale přesto to byl velmi schopný tank, u kterého byly prakticky všechny důležité aspekty základního Typu 59 vylepšeny. | Wikimedia Commons / Public domain

Další ironií osudu je, že Britové zkonstruovali L7 v 50. letech jako přímou reakci na tank T-54, který byl základem pro typ 59. Vedle 105mm kanonu byl umístěn koaxiální kulomet ráže 7,62 mm a tank se mohl dodávat s volitelným kulometem ráže 12,7 mm na střeše.

Důležitým prvkem byla plná stabilizace hlavního kanonu a systém řízení palby, který u tanku Typ 59 velmi chyběl (u prvních modelů chyběla stabilizace děla úplně). Jaguar měl laserový dálkoměr a používal stejný britský systém řízení palby jako lehký tank Cadillac Cage Stingray, což mu dávalo možnost střílet za jízdy na jiná pohybující se vozidla. Pro noční aktivity byl Jaguar vybaven také nočním viděním se zesilovačem obrazu. Jeho uspořádání bylo stejné jako u základního vozidla, s motorem vzadu, třemi členy posádky ve věži a řidičem vpředu. Pancéřová ochrana zůstala stejná jako u Typu 59, ale byla rozšířena o pancéřový štít, který dával Jaguaru podobný vzhled jako moderním tankům s kompozitním pancířem.

Všechny tyto změny zvýšily hmotnost tanku ze 40 tun na více než 45, takže byl použit motor Detroit Diesel o výkonu 750 koní, což vedlo ke zlepšení poměru výkonu a hmotnosti. Oproti původnímu Typu 59 Jaguar dostal vylepšené hydropneumatické odpružení s torzními tyčemi.

Projekt postupoval rychle, protože byl z větší části postaven z již existujících komponentů. V říjnu 1989 probíhaly v USA testy dokončeného vozidla, které podle všeho ukázal jako nad očekávání úspěšné. Vztahy mezi USA a Čínou se však v témže roce po masakru na náměstí Nebeského klidu zhoršily a Čína od projektu odstoupila. Protože tank byl zjevně schopným vozidlem, USA pokračovaly samy s cílem vyvážet jej do celého světa do mnoha zemí, které používaly tanky T-54 a Typ 59.

Posledním hřebíčkem do rakve pro Jaguar ale byl konec studené války. Najednou se válka zdála mnohem méně pravděpodobná a hodnota tanků a techniky obecně prudce klesla, protože státy si nyní mohly levně koupit moderní tanky, jako byl Leopard II. USA se vzdaly projektu Jaguar a projekt byl zrušen.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

MasoxCZ

07. 03. 2024, 06:32

Jinymi slovy, s vidinou, ze vydělají trochu peněz a budou mit v ruském týlu armadu pitomců ochotných se nechat zabít při špinavé práci, naučili Američané Číňany mnohem lepší motory, výrazně lepší kanóny a munici, stabilizaci kanónu v obou osách, dramaticky lepší podvozek, laserový dálkoměr, a projektové řízení.
Protože co by se asi tak mohlo po*#at?