EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Největší stíhací letoun všech dob – predátor Tu-128 se měl "živit" strategickými bombardéry

 05. 09. 2021      kategorie: Vojenská technika      12 komentářů

V prvních desetiletích studené války byla hrozba potenciálních jaderných leteckých útoků na obou stranách konfliktu zřejmou a obávanou. Jak Sovětský svaz, tak jeho protějšek, Spojené státy, tak usilovně rozvíjely schopnost možný letecký útok odrazit. Úspěšným sovětským pokusem o řešení rébusu ochrany předlouhé státní hranice byl obrovský stíhací letoun Tu-128.

tu-128Foto: Tupolev Tu-128UT |  Alexey Vlasov / CC BY-SA 3.0

Jednou z překážek, kterou Sověti v té době měli, byla obrovská délka jejich hranic. Zvláště dlouhá a zranitelná byla severní hranice. Účinné střežení hranic bylo vzhledem k výkonům standardních sovětských stíhaček velmi obtížným úkolem – jejich operační rádius činil jen několik stovek kilometrů. Bylo ekonomicky nemožné navýšit počet letadel, aby odpovídal potřebě ochrany 5000 km dlouhé vzdušné fronty. Ani střely země-vzduch nebyly řešením. Chráněny proto byly jen vybrané oblasti strategického nebo ekonomického významu. 

Pro plošnou obranu bylo třeba disponovat velkou stíhačkou, která by operovala z malého počtu leteckých základen. Kromě toho, že tento stíhač musel být velký, musel být také nadzvukový, aby stihl reagovat, a musel mít také mohutnou palivovou nádrž, která by mu umožnila létat na velké vzdálenosti.

Prvním pokusem o splnění výše uvedeného požadavku byl 30tunový prototyp letounu Lavočkin La-250, kterému se přezdívalo Anakonda. Tento prototyp však nebyl úspěšný. V rámci dalšího pokusu však vznikl skutečně revoluční letoun - Tupolev Tu-128. Tento obrovský záchytný stíhací letoun s kódovým označením NATO "Fiddler" vážil 43 tun, byl vysoký přes 7 metrů, rozpětí měl 17,53 metrů a byl dlouhý přes 30 metrů.

S tak mohutnými parametry byl zaslouženě největším a nejtěžším stíhacím letounem, který kdy byl ve službě. Tu-128 však nebyl určen pro souboje na krátkou vzdálenost s menšími letouny. Jeho hlavním účelem bylo zachycovat bombardéry NATO, jako byly Boeing B-52 Stratofortress, A-5 Vigilante a navrhovaný nadzvukový hloubkový strategický bombardér B-70.

Obří stíhací letoun poháněný dvojicí proudových motorů Ljulka AL-7F-2 s přídavným spalováním nesl až třináct tun paliva, což mu při plné výzbroji raketami vzduch-vzduch R-4 zajišťovalo dolet 2 565 km. Měl velkou vytrvalost a při cestovní rychlosti mohl strávit i více než 3 hodiny. Navigační systém měl radar RP-SM Směrč-M s vynikajícím dosahem jednatřicet kilometrů. Zatímco většina sovětských stíhaček závisela především na navádění z pozemních radarových stanic, aby mohla účinně zachytit vzdušné cíle, Tu-128 mohl sledovat cíl pomocí vlastního radaru.

Zbraňový systém Tu-128 mohl zasáhnout zaměřený cíl čtyřmi velkými raketami R-4. Střela R-4 s kódovým označením NATO AA-5 Ash vážila přes 450 kg a mohla se pohybovat úctyhodnou rychlostí 1,6 Machu. S bojovou hlavicí o hmotnosti přes 45 kg vysoce explozivní trhaviny se R-4 dodávala ve variantách s infračerveným a radarovým naváděním a mohla létat na vzdálenost 9 a 15 mil.

Tu-128 se poprvé objevil na veřejnosti v roce 1961 a jeho výroba byla ukončena v roce 1970, celkem bylo vyrobeno asi 200 kusů. Modernizovaný Tu-128M byl vybaven vylepšenými radary a střelami R4M pro lepší zachycení nepřátelských letadel v malých výškách. Fiddler byl mezi sovětskými letci oblíbený pro svou spolehlivost, stoupavost a působivé výškové výkony.

Studená válka byla především "studená", a jediné, čím se Tu-128 mohl pochlubit, bylo ničení špionážních balonů NATO. Tu-128 sloužil až do roku 1990. Byl vyřazen a nahrazen nadzvukovým stíhacím letounem MiG-31, který dosahuje rychlosti až Mach 3 a disponuje samozřejmě také pokročilejšími senzory a zbraněmi.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

zabiják_hraček

19. 01. 2022, 13:28

Prej nasráno v kalhotech z toho, co mají rusové ve strategických hangárech... :-D

A co mají, prosím, v taktických hangárech?

Amíci 50 let za rusákama? No nevím, nepřijde mi, že by amíci právě představovai světu něco, jako byl třeba MiG-25...

Přijde mi značně zoufalá, tahle totální zaslepenost ať už směrem k východu, nebo k západu. Už ani selskej rozum se nepoužívá. Asi není ve strategických hangárech. Tam jsou jen urážky, když někdo nesouhlasí...

007

18. 01. 2022, 12:53

Rusove maji ve strategickych hangarech tak akorat nasráno:sunglasses:

Karel Riegel

19. 11. 2021, 19:43

https://www.youtube.com/watch?v=aMjRbbetw7Y

Karel Riegel

19. 11. 2021, 19:31

Tu-128 bylo přes hezké tvary velice obtížně ovladatelné letadlo, sovětští inženýři u něj s jeho obrovskými palivovými nádržemi nedokázali nikdy "dořešit" problém neustálého přečerpávání paliva za letu postupně a tak aby se při jeho spotřebě drasticky neměnilo těžiště celého letounu. To značně ovlivňovalo jeho ovladatelnost - v závěru letu až tak, že celý letoun trvale "visel doleva" - to vyžadovalo podrovnat na přistání už 35 kilometrů před prahem dráhy a přibližovat se velmi opatrně s trvalou krajní výchylkou kniplu na opačnou stranu. Na tuto nepodařenou stíhačku byli proto přeškolování jen ti nejzkušenější ze zkušených.

Czert

11. 09. 2021, 11:26

Vetrnik
Tak nam napis co maji rusove ve strategickych hangarech.

Větrník

09. 09. 2021, 17:08

Karel3 - hochu, jsi úplný analfabet v letectví, ani neušíš, co mají rusové ve strategických hangárech, kdybys to viděl, měl bys v kalhotech naděláno. Amíci jsou 50 let za tím, co mají rusové k dispozici. Případný jaderný konflikt - 30 minut a je klid. Na Západě ohně, na Východě svítá. Tebe také není škoda. Ahoj.

otacon70

08. 09. 2021, 15:38

karel3:thumbsup::thumbsup:

Czert

07. 09. 2021, 15:27

Omny
Za vola ses tu ty, podives se na globus ci mapu a premers si sssr na "vysku" , kolik ti vychazi km?
Takze ano, pokud budou strilet ze severu z par bodu, muzou 1000km pokryt cele uzemi sssr.

Czert

07. 09. 2021, 15:25

Otacon
A prave proto rusove poteebovaly stihacku s dlouhym doletem aby je mohli sestrelit jeste pred odpalem.

otacon70

06. 09. 2021, 21:02

V roce 1960 byla zavedena do výzbroje B-52 střela s plochou dráhou letu AGM-28 Hound Dog s rychlostí 2,1 Mach a dosahem 1100Km. Většina významných cílů v SSSR byla tedy dosažitelná i bez narušení hranic bombardérem,

Czert

05. 09. 2021, 19:52

Karlik
Kdyz tu matematicky ukazujes, jak to moc nefunguje, tak nam sem schvalne dej i aeorodynamicky odpor obou letadel, jejich cestovni vysku a rychlost a jine relevantni parametry, proc to nemuze matematicky vyjit.

Nebo ses jen hlupak co se tvari jako chytrolin.

Letecký fanda

05. 09. 2021, 19:12

To Karel 3
V knize z nakladatelsví Vašut o všech typech letadel A.N.Tupoleva " Muž a jeho letadla" je uveden naprosto stejný dolet.Není důvod té knize nevěřit,byla vydána v roce 1996 ve Velké británii, a v roce 1999 u nás.
P.S.Dolet a Akční rádius, jsou dva různé pojmy.Vyhledejte,prosím,v leteckém slovníku.