EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Test náprav: Vojenské speciály Tatra

 10. 05. 2022      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Naši dnes již legendární značku Tatra není potřeba příliš představovat. Kopřivnická společnost je jedním z nejstarších výrobců dopravních prostředků s nepřetržitou historií na světě a také jedním z nejstarších výrobců nákladních a osobních vozů se spalovacími motory v historii. V červnu roku 1850 se začaly psát dlouhé dějiny společnosti, která je dnes známá jako TATRA TRUCKS.

Video: Test náprav: Vojenské speciály Tatra / YouTube

TATRA TRUCKS vyrábí čtyři standardní modelové řady na třech podvozkových platformách, a spolupracuje s firmami holdingu CZECHOSLOVAK GROUP na speciálních vojenských vozidlech. Modelová řada TATRA PHOENIX je od roku 2011 stěžejním prvkem civilního výrobního programu těžkých nákladních vozidel. Využívá kombinaci podvozku tatrovácké koncepce a konstrukčních skupin renomovaných světových výrobců. TATRA FORCE je určena především pro ozbrojené síly, hasiče a záchranáře, ale nachází své uplatnění i v těžebním a stavebním průmyslu. Obchodní řadu TATRA TACTIC představují střední nákladní automobily s žebřinovým rámem s tuhými portálovými nápravami vlastní konstrukce především pro vojenské účely. Obchodní řada TATRA TERRA je pomyslným pokračovatelem legendárního modelu T 815. Základem je opět originální tatrovácký podvozek opatřený modernizovanou kabinou a vzduchem chlazenými motory TATRA i tatrováckými převodovkami. Vozidla TERRA jsou určena především pro hasiče a stavební průmysl.

Tatra 810 je třínápravové vojenské terénní nákladní vozidlo vyráběné podnikem Tatra Trucks a.s., které nahradilo v Armádě České republiky legendární Pragu V3S, jež byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici, tak i v obtížných terénních podmínkách. Civilní verze T 810-C byla představena v roce 2010.

1280px-Tatra_T-810_Czech_Army_01Foto: Nákladní automobil Tatra T-810 ve službě Armády ČR | AČR

Tatra 815 je těžký nákladní automobil stavebnicové konstrukce se znakem náprav 4×4, 6×6, 8×8, 10×8, 10×10, 12×8 a 12×12 pro použití na silnici i do těžkého terénu. Motory jsou chlazeny kapalinou nebo vzduchem a disponují výkonem v rozmezí 230–440 kW (310–590 hp). S modelem T815 dosáhl český závodník Karel Loprais šesti vítězství závodě Rallye Dakar. Asi nejčastějšími nástavbami jsou jednostranné nebo třístranné sklápěče označované jako S1 a S3. Dalším provedením je valníková plošina, tahač návěsů, těžkých přívěsů a rámový podvozek, specialitou Tatry je bezrámový podvozek umožňující montáž některých nástaveb přímo na příčníky nosné roury a tedy výrazně níž než u konkurenčních vozů se žebřinovým rámem, s následnou výhodou nízkého těžiště. Speciální nástavby – cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších včetně verzí pro vojenské účely si zákazník může nechat namontovat u zvolené specializované firmy (včetně sklápěče, pokud mu nevyhovuje korba Tatra).

1280px-BAHNA_2018_-_434_cropFoto: Tatra 815-7 6×6 | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0

Tatra 815-7 (817) je těžký nákladní automobil určený jako armádní logistické vozidlo do terénu se znakem náprav 4×4, 6×6, 8×8 a 10×10. Výrobně jsou možné i varianty podvozku 10×8, 12×12 a 12×8 stejně jako u modelu T-815. V polovině roku 2015 byl představen podvozek 16x8, určený pro instalaci mobilní vrtné věže.

tatra8x8_TITFoto: T 815-790R99 38 300 8x8.1R | american286

Zdroj: Tatra Trucks

 Autor: Petr Žák

Komentáře