TREVA-15 – nový taktický vyprošťovací automobil od Excalibur Army
Na letošních Dnech NATO české podniky představily několik zajímavých novinek. Jednou z nich byl i vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15.
Návštěvníci letošních Dnů NATO mohli na výstavní ploše firem holdingu Czechoslovak Group vidět zajímavý automobil na podvozku Tatra. Šlo o novinku z dílny Excalibur Army pojmenovanou TREVA-15. Tento vyprošťovací a odsunový automobil si svou světovou premiéru odbyl na květnovém veletrhu IDET 2019, kde se představil v konfiguraci s polovyvěšeným samohybným minometem 120 mm ShM Pandur II 8x8, což jasně demonstrovalo schopnosti a možnosti novinky. TREVA-15 (Tactical Recovery and Evacuation Vehicle) je český taktický vyprošťovací a odsunový automobil, jehož základ tvoří podvozek modelové řady Tatra Force 8x8, který již v mnoha modifikacích slouží v Armádě České republiky. Není bez zajímavosti, že stejnou platformu využívá i další novinka od Excalibur Army, a to mostní automobil AM-70 EX.
Foto: Vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15
Po stránce výrobní i logistické jde o automobil, který není závislý na zahraničních dodavatelích, to znamená, že podvozek, nástavba i veškeré komponenty, zařízení a systémy jsou českého původu. Jak již bylo řečeno, základem vozidla je tatrovácký podvozek řady Force s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 8x8. K pohonu slouží vzduchem přímo chlazený osmiválec Tatra T3C-928.90 o výkonu 300 kW, díky němuž se TREVA-15 může po zpevněných komunikacích pohybovat rychlostí až 80 km/h, v těžkém terénu pak až 25 km/h. K dispozici je manuálně přímo řazená nebo automatizovaná převodovka.
Foto: Vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15
Zásoba paliva ve vlastních nádržích vozu vystačí na dojezd 800 km. Tatrovácký podvozek novému vyprošťovacímu automobilu umožňuje překonávat kolmé překážky do výšky 0,4 m, překračovat příkopy o šířce 2 m a brodit se přes vodní překážky bez přípravy do hloubky 1,2 m, s přípravou pak do 1,5 m. Vůz také zvládá stoupání se sklonem až 30 stupňů a statický příčný náklon rovněž do 30 stupňů. Konstruktéři pro nový vyprošťovací a odsunový automobil zvolili tatrováckou prodlouženou kabinu modelové řady Force se čtyřmi dveřmi, jež disponuje prostorem pro řidiče, operátora a čtyři další osoby. TREVA-15 je tak schopen transportovat společně s odtahovaným vozidlem i jeho osádku. Automobil TREVA-15 je možné osadit i jinými typy kabin z produkce automobilky Tatra Trucks, včetně pancéřovaných provedení.
Foto: Vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15
Vyprošťovací prostředek TREVA-15 svou koncepcí i konstrukčním řešením vychází z osvědčeného vozidla AV-15 sloužícího již několik desítek let ke stejným účelům v armádě i u civilních provozovatelů. Novinka si tedy zachovává provozní odolnost, spolehlivost a zároveň je snadné ji obsluhovat. Umožňuje ale vyprošťování a odsun automobilů, obrněných kolových vozidel a další techniky pomocí nově vyvinutých vyvěšovacích, tažných a vázacích přípravků, které jsou uzpůsobeny i pro práci s obrněnci Pandur II CZ 8x8 z výzbroje české armády. Tyto přípravky je možné využít i samostatně jako modernizační prvek pro již zavedené AV-15. Oproti AV-15 se ale u typu TREVA-15 výrazně zvýšily výkony při vyprošťování a odsunu techniky. Šternberská novinka dokáže odsunovat vozidla až do hmotnosti 40 t pomocí tažné tyče, v polovyvěšeném stavu pak do hmotnosti 30 t a má schopnost tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 65 t.
Foto: Vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15
TREVA-15 také disponuje jeřábem, který může mít nosnost 15 až 20 t. Vedle toho má k dispozici hlavní naviják s délkou lana 150 m a s maximální tažnou silou 44 t v případě, že je lano opatřeno dvěma kladkami. V přímém tahu pak může naviják vyprošťovat vozidla do hmotnosti 14,7 t, s jednou kladkou do 29,4 t. K výbavě automobilu patří i pomocný naviják o tažné síle 0,6 t a s délkou lana 320 m. Vozidlo je rovněž opatřeno samostatnou elektrocentrálou se svařovacím i řezacím zařízením s možností připojení elektrického nářadí, které je ve výbavě vozidla.
Foto: Vozidlo je rovněž opatřeno samostatnou elektrocentrálou se svařovacím i řezacím zařízením s možností připojení elektrického nářadí
K inventáři automobilu patří také radlice či dílenské pracoviště nebo přetěžovací zařízení a zařízení k ochraně proti kontaktu s vedením vysokého napětí. Možnosti vybavení jsou ovšem daleko širší, jeho podoba závisí jen na požadavcích uživatelů.
Video: Těžký vyprošťovací automobil TREVA-15 na podvozku TATRA 815-7TDRC1 8x8 na testech / YouTube
Komentáře