Turecko prodlouží životnost letounů F-16
Turecko zůstalo bez nových amerických letadel F-35A Lightning II, takže se nakonec rozhodlo pro prodloužení životnost strojů F-16.
Podle Ismaila Demira, vedoucího tureckého odboru obranného průmyslu, bude komplexní program modernizace zahrnovat řadu úprav, výměnu některých podstatných součástí a posílení draku. Každé letadlo obdrží 1200 až 1500 nových dílů. Životnost strojů se tak prodlouží z 8 tisíc letových hodin na celkových 12 tisíc.
Foto: Letouny F-16 tureckého letectva | Turecké letectvo (Turkish Air Force) / CC BY-NC-ND
Dodavatelem modernizace bude společnost Turkish Aerospace Industries (TAI). Společnost TAI staví pro turecké letectvo 30 nových letadel F-16 Block 50+ a provede také modernizační práce na více než 160 stávajících letadlech F-16 Block 30/40/50.
Turecko má také v úmyslu postavit vlastní letoun 5. generace. Tento stroj TF-X existuje stále jenom na papíře, ale turecké ministerstvo obrany předpokládá, že v roce 2023 bude k dispozici první funkční prototyp. Z dříve publikované vizualizace lze usoudit, že perspektivní turecký bojový letoun bude vypadat podobně jako americký F-22A Raptor , bude vybaven dvěma motory a bude mít vnitřní zbraňové šachty. Velký problém budou určitě představovat pohonné jednotky, a i vývoj některých dalších komponentů bude na samé hranici tureckých možností, ale pro Turecko je vývoj vlastního letounu (nebo vývoj letounu ve spolupráci s nějakou další zemí) správným krokem.
F-16 Fighting Falcon je v základní verzi jednomotorový, jednomístný, víceúčelový, stíhací letoun 4. generace. Letoun doplnil stíhací letouny F-15 Eagle, které jsou určené k vybojování vzdušné nadvlády. Dále F-16 Fighting Falcon nahradil předchozí generaci letounů a u evropských letectev většinou F-104 Starfighter.
Přístrojové vybavení letounu umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu, nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky (v době vývoje, tedy konec šedesátých, začátek sedmdesátých let 20. století ) i z předchozích typů, jako F-15 nebo F-111. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů ( v době zavedení do výzbroje, dnes to zvládne každé stíhací letadlo). Avionika letounu obsahuje vysoce přesný inerciální navigační systém, počítač předávající informace pilotovi, rádia UHF i VHF a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém (RWR) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele.
Výroba těchto velmi rozšířených bojových strojů pokračuje (od roku 1993) pod novou hlavičkou výrobce jako Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon i poté, co General Dynamics svoji výrobu letadel prodal firmě Lockheed Martin Původní verze letadla má označení A (jednomístné) a B (dvoumístné). Modernizovaná varianta je analogicky značena C nebo D.
Komentáře
MXM
14. 02. 2021, 16:005 gen a Turecko? K smíchu, možná za velké pomoci Ruska a nejlepší motory co budou moci získat budou AL-41F1A, pátou generaci pohonu jim nikdo neprodá a už vůbec ne konstrukční plány. Ale i tak pro ně bude velký pokrok a úspěch stroj 4,5gen.