Speciální pancéřovaná TATRA 613
V roce 1996 ve společnosti SVOS Přelouč vyrobili vůbec první pancéřovaný automobil v historii firmy. Byl jím vůz Tatra 613. I díky tomuto vozu se postupně rozjela výroba balisticky chráněných automobilů různých značek, kterých do současnosti firma vyprodukovala na pět tisíc.
Foto: Pancéřovaný vůz Tatra 613 | SVOS Přelouč
Počátkem 90. let byl vůz Tatra 613 v různých variantách nesporně nejrozšířenějším služebním automobilem vyšší kategorie. Používali ho prezidenti, členové vlád a ředitelé státních podniků. Kromě základní verze se postupně objevila i jiná provedení. Celkově se automobilů Tatra 613 vyrobilo podle některých pramenů okolo devíti tisíc; jiné zdroje uvádějí přes 11 tisíc kusů.
„Rozhodnutí vyrobit pancéřovaný automobil tehdy padlo s tím, že volbou byl tehdy stále ještě rozšířený automobil Tatra 613,“ vzpomíná generální ředitel SVOS Přelouč Ing. Jaroslav Černý. „Nebyl to jednoduchý proces, využili jsme však skutečnosti, že většina zúčastněných inženýrů a techniků měla zkušenosti s vojenskou a speciální technikou z vojenské firmy AOZ Přelouč, kde před vznikem SVOS téměř všichni pracovali. To nám tehdy hodně pomohlo jak z hlediska výběru materiálů, tak i třeba různých technologických postupů.“
Foto: Pancéřovaný vůz Tatra 613 | SVOS Přelouč
Pancéřovaná Tatra 613 znamenala pro přeloučskou firmu úspěch, a to i přesto, že zůstalo jen u prototypu. „Přesvědčili jsme se, že máme na to vyrábět balisticky chráněná auta,“ vzpomíná Jaroslav Černý. „Navíc jsme získali cenné zkušenosti, které bychom asi těžko získávali od jiných výrobců.“
Po delší pauze se ve SVOS Přelouč v roce 2006 vrátili k úpravě dalšího českého automobilu – tehdy jím byla první pancéřovaná Škoda Octavia. O šest let později následovala pancéřovaná Škoda Superb, která je i nadále ve středu zájmu zákazníků, včetně zahraničních.
Upravený automobil Tatra 613 je v současné době vystaven v Technickém muzeum Tatra v Kopřivnici, kde lze dohledat některé základní informace. Prototyp tohoto automobilu je označen jako Tatra 613 – 4OA – M1 – SP a jeho pancéřování bylo odolné proti účinkům dlouhých palných zbraní. Podle dostupných informací je balisticky chráněn celý prostor osádky. Konkrétně jde o svislé stěny, střechu, přední část za palubní deskou a u pedálů. Podlaha je odolná proti pěchotním minám a granátům. Není bez zajímavosti, že dveře jsou osazeny pancéřovaným lemem, který brání průniku střely spárou zavřených dveří. Vůz je osazen skly typu SF s vyhříváním čelního a zadního skla. Pancéřovaná Tatra 613 je vybavena dvojtónovou sirénou, telefonem, vysílačkou, dorozumívacím zařízením a hasicím přístrojem. Kola pak mají speciální obruče, které po průstřelu pneumatiky umožňují dojet ještě 5 kilometrů.
Foto: Pancéřovaný vůz Tatra 613 | SVOS Přelouč
Technická data:
• Motor: výkon/otáčky 147kW/5750 ot/min-1., zdvihový objem 3495 cm3
• Pohotovostní hmotnost 2360 kg, užit. zatížení 300 kg
• Pneumatiky 205/70R40 102R – rozvor 3130 mm
• Max. povolená rychlost 160 km/hod.
• Spotřeba na 100 km 90 km/10,6 l - 110 km/12,5 l – město 18,2 l
Komentáře
bombero
08. 07. 2020, 21:28Franta- tyto zkopírované příspěvky z netu jste si měl nastudovat, než jste sem začal vkládat ty vaše technicé perly
Franta
08. 07. 2020, 10:11Praga V3S se zrodila v těžkých 50. letech, kdy už bylo jasné, že přesluhující model Praga RN/RND, vyráběný od roku 1933, nemůže stačit potřebám armády ani společnosti. Rozběhl se tak dvouletý vývoj, na jehož konci stál plně funkční prototyp Pragy V3S, zbavený všech problémů a závad. Ten měl vzduchem chlazený naftový šestiválcový motor o výkonu 75 kW (102 koní), jehož původ nalezneme v motoru V12 Tatry 111. Pro Pragovku byl tento motor de-facto rozpůlen
https://autoroad.cz/historie/85357-kde-tatra-konci-praga-v3s-zacina
Tim končím
Franta
08. 07. 2020, 10:07Přes dilčí nepřesnosti......obecne se jedná o stale stejny motor z nemeckých rukou - NA TOM TRVAM / stale stejna koncepce , stale stejny motor , stale stejny konstrukter
https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/novinky-a-clanky/120-let-tradice-vozidel-se-spalovacim-motorem/
Druhou konstrukční revolucí, a lze ji považovat za opravdu nejzásadnější, bylo představení tzv. „tatrovácké koncepce automobilu“ v roce 1923. Duchovním otcem kombinace páteřové roury, výkyvných, nezávisle zavěšených poloos a vzduchem přímo chlazeného motoru byl opět Hans Ledwinka. Právě tímto počinem si rodilý Rakušan získal nesmrtelnost ve světě automobilové konstrukce. Osobní vůz TATRA 11 a později TATRA 12 byl opravdu něčím zcela jiným než nabízela soudobá konkurence.
bombero
08. 07. 2020, 09:30Franta- nejdřív mi prosím vysvětlete, jak z V8 uděláte Ř6?
" I v Praga V3S , ten samy motor bez 2 valcu - tedy 6 valec"
Jinak motor T111 a T138 měly společné snad jen to, že jezdily na naftu(neberu vojenské verze, kdy dokázaly jezdit částečně na benzin a petrolej),byly 4taktní OHV a do véčka.Vše ostatní jinak. počet válců, ovládání ventilů, tvar spalovacího prostoru,sklon ventilů atd...
https://www.valka.cz/Tatra-T2-928-17-t183217
https://www.motomuseum-hostalek.cz/index.php?nav=01&t=_art_print&id_art=425&art=1&grhead=2&id_group=25
Franta
07. 07. 2020, 23:40https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/novinky-a-clanky/hans-ledwinka/
neni tam jedine české jmeno.....
Franta
07. 07. 2020, 23:32Bombero mylite se a skrze me dilčí nepřesnosti ktere jinak jsou obecne spravne ukazujete zde svoji neznalost
Tatra byla osazena nemeckym motorem již za druhe svetove a tento motor sloužil plnych 70 let bez vetších zmen, pouze se menil počet valcu - od 12 přes 8 až po 6 u Pragy V3S ktera byla osazena polovičním motorem z tatry
Osobni tatry mely rovnež v zasade stejny motor 8 valcovy ano jiste na benzin ale jinak konstruknce porad vychazejici z onoho nemeckeho valečného motoru tatra 111 byla stale stejna
tecka
bombero
07. 07. 2020, 17:41Franta- samozřejmě, že nic o tom nevím a jen tady plácám. Vždyt ono je to jedno, jestli je to 12 válec, 8, nebo šesti. jestli to jezdí na naftu, nebo benzin. Největší for je ten, že dle vás z 8 válce ubrali dva válce a šlo to do vejřasky. Mám dotaz. Ubrali to z levých válců, nebo pravých válců, když ten motor je do V, nebo jako kdysi A.Havel ubral z 613 2 válce a pobíjel s tím 6ti válcovým motorem do V evropu? Jen pak nevím, jak to dokázali že ve vejdě byl najednou řadový 6ti válcový motor...Jinak Ledwinka byl vše možné, jen ne motorář. Jestli je tady někdo za hlupce, já to určitě nejsem
Franta
07. 07. 2020, 14:36Nebudu tady rozepisovat notoricky zname veci
Tatra = 8 valce vzduchem chlazeny s pevne danou konstrukci H.Ledwinkou
At nakladni nebo osobni vždy to byl PRINCIPALNE stejny motor
I v Praga V3S , ten samy motor bez 2 valcu - tedy 6 valec
Bezmala 60let stale stejny ( nemeckym konstrukterem ) vytvoreny model motoru a sasi
Franta
07. 07. 2020, 14:30Bombero
To že neco nevite neznamena že to tak neni
Hans Ledwinka nebyl čech ( ano to byl jeho motor )
Ten motor od druhe svetove valky se v zasade nijak nezmenil , od T111 přes T 603 613 až po T815
V Praga V3S byl rovnez ten samy motor - poloviční - ale ten samy ( taky vlastne nemecky )
Tatea
07. 07. 2020, 14:19Mam na toto auto vzpominku lepil jsem tam predni a zadni okno osobne a zanechal
specialni lepidlo pracovnikum SVOS na zalepeni oken ve dverich
Emil
bombero
06. 07. 2020, 22:29Franta- německý motor z IIWW v 613? Asi uřízli 6 válců a předělali to na benzin, Jiinak si to neumim vysvětlit. A i 138 byla 8mi vál s jiným počtem vaček a vrtáním...
Lexx
05. 07. 2020, 15:42jen žádný strach. vůz má pancíře, neprůstřelná skla a speciální pláště. já počítám se všemi možnostmi. Fantomas
Carl
03. 07. 2020, 17:54http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneoeng#
budete mrkat, jak to mají Fini podchycené fotky a filmy
Franta
03. 07. 2020, 14:32Pekny auto, sice italsky design, komunisticke zadaní , nemecky motor z druhe svetove ...no no nechte si to ..tatra 111 byla podle nemeckyho konstruktera v tatre a motor z Tatry 111 se od te doby nezmenil a v 138 ci 815 neni nic jineho , rozpuleny slouzil i ve praga V3S , me to nevadí ..vubec ne
Me se to auto i libí a mam k nemu sympatie
Jen bych trochu krotil to narodovecky nadseni....Hans Ledwinka ...no uplne cech to nebyl že ?
Ale jinak , ano...Tatru mam rad
Byl to autak , byl to dobry autak
Ten komanči taky dokurv...li