Válečná loď thajského námořnictva HTMS Sukhothai se během nepříznivého počasí potopila, 31 osob je stále nezvěstných
Thajské královské námořnictvo oznámilo, že se válečná loď HTMS Sukhothai (FS-442) potopila v Thajském zálivu poté, kdy se dostala do bouře, která vyvolala čtyřmetrové vlny a silný vítr. V současné době se stále pohřešuje 31 členů ze 106členné posádky plavidla.
K potopení došlo, když byla loď HTMS Sukhothai na rutinní hlídce asi 32 km východně od okresu Bang Saphan v provincii Prachuap Khiri Khan ve středním Thajsku. Již dříve, 18. prosince 2022, vydalo thajské meteorologické oddělení varování před bouří, které hovořilo o možnosti vysokých vln.
Foto: HMTS Sukhothai | Wikimedia Commons / Public Domain
Během bouře nabrala 77 m dlouhá korveta třídy Ratanakosin mořskou vodu, když ji silný vítr naklonil do vysokých vln. Voda vnikla do výfukového potrubí, vyřadila z provozu elektrický systém Sukhothai a způsobila výpadek hlavních energetických systémů. To znamenalo, že členové posádky lodi nemohli manévrovat ani odčerpávat mořskou vodu, která se dostala do plavidla.
Na místo byly vyslány tři fregaty thajského královského námořnictva a dva vrtulníky s mobilními čerpacími stroji, ale po třech hodinách musely svou misi kvůli počasí odvolat. Přibližně ve 12:02 hodin 19. prosince se Sukhothai dále naklonila a potopila se pod hladinu.
Po potopení HTMS Sukhothai probíhala pátrací a záchranná operace s cílem zachránit námořníky uvízlé na válečné lodi. Toto úsilí bylo rovněž ztíženo špatným počasím, což znamená, že 31 členů posádky zůstává nezvěstných. Uvádí se, že 11 bylo převezeno do nemocnice, přičemž tři jsou v kritickém stavu. Ti, kteří potopení přežili, popsali události na palubě jako chaotické, přičemž velitel thajského královského námořnictva admirál Choengchai Chomchoengpaet prozradil, že na palubě nebyl dostatek záchranných vest pro 106 členů posádky, protože na lodi bylo více lidí než obvykle.
"Při této operaci byl na palubě navíc personál z námořní pěchoty a velitelství protivzdušné a pobřežní obrany, asi 30 lidí," vysvětlil. "Proto si myslím, že nebylo dost záchranných vest." Dodal: "Zatím jsme nenašli žádné mrtvé. Třicet jedna námořníků zůstává nadále pohřešováno. Nenašli jsme nikoho mrtvého v místě, kde k incidentu došlo, ani v oblasti pátrání."
Loď HTMS Sukhothai o výtlaku 960 tun objednalo thajské královské námořnictvo v roce 1983 a byla postavena v Tacomě ve státě Washington. Do služby byla uvedena o čtyři roky později, přičemž záměrem bylo, aby spolu s ostatními plavidly třídy Ratanakosin poskytovala schopnosti střel země-vzduch (SAM) a země-země v rámci vysoce manévrovatelné platformy. Měla také sloužit jako vlajková loď pro eskadry rychlých útočných plavidel námořnictva.
Sukhothai byl vybaven dvěma dieselovými motory a dvěma hnacími hřídeli, které zajišťovaly maximální rychlost 48 km/h a dosah 5630 km při rychlosti 29 km/h. Byla určena pro 87člennou posádku, z níž bylo 15 důstojníků, plus kontingent vlajkového důstojnického personálu.
Co se týče výzbroje, válečná loď disponovala dvěma čtveřicemi odpalovacích zařízení raket země-země McDonnell Douglas Harpoon, jedním námořním kanónem OTO Melara ráže 76 mm, osminásobným odpalovacím zařízením raket země-vzduch Selenia Alsag Aspide, dvojicí kanónů Breda ráže 40 mm a 20mm autokanónem Rheinmetall. Byla také vybavena dvěma torpédomety Mk 32 Surface Vessel Torpedo Tubes s torpédy Sting Ray.
Podle thajského zpravodajského serveru Khaosod English je ztráta HTMS Sukhothai prvním potopením thajské válečné lodi od druhé světové války, kdy byla HTMS Samui potopena torpédem vypuštěným z americké ponorky USS Sealion (SS-315) u pobřeží Malajsie, přičemž zahynulo 31 námořníků.
Nehoda připomíná například případ japonské předválečné torpédovky Tomozuru třídy Čidori, která se převrátila v bouři 12. března 1934, krátce po svém dokončení. Tato událost tehdy donutila japonské námořnictvo přezkoumat stabilitu všech nedávno dokončených, rozestavěných a plánovaných lodí. Po rozsáhlých úpravách byla Tomozuru zachráněna a znovu uvedena do provozu.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře