Vojenské automobilové legendy v akci
Díky klubům vojenské historie můžeme i dnes obdivovat válečné resp. vojenské automobilové legendy v plné síle a kráse. Je skvělé, že existují nadšenci, kteří vojenské automobilové veterány kompletně zrenovují do své původní podoby a každoročně je pak na různých akcích ukazují veřejnosti. Podívejte se na jízdy vybraných vojenských automobilových veteránů terénem.
Video: Vojenské automobilové legendy v akci / YouTube
Na videu můžete vidět v akci např. dnes již legendární sovětský terénní automobil GAZ 69. Tento automobil s náhonem na všechna čtyři kola, byl vyráběný v letech 1953 až 1972 v bývalém Sovětském svazu a stal se standardním dopravním prostředkem všech armád Varšavské smlouvy. V Československé lidové armádě nahradil vůz Škoda 1101 VO. GAZ 69/69M byl určen pro přepravu osmi osob a štábní verze GAZ 69A pro přepravu pěti osob. Kromě transportního určení sloužilo vozidlo v ČSLA jako radiovůz, vozidlo chemického průzkumu, sanitní vůz, výsadkářská modifikace a též jako tahač 82mm bezzákluzového kanónu vz. 59.
Dalším vozidlem jezdícím ve videu na polygonu je Tatra 805 (slangově Kačena, Kvíčala apod.), což je lehký terénní nákladní automobil vyráběný automobilkou Tatra (později AZNP Mladá Boleslav, Závody V. I. Lenina Plzeň a Avia Praha) v letech 1952 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou. Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804 – využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny, které si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče.
Foto: Vozidla GAZ 69 a Tatra 805 v akci na terénním polygonu | Sejfer
Na polygon také vyrazil legendártní německý automobil KdF 82 (Kübelwagen, Kaďour či jen VW 82). Tento lehký vojenský osobní automobil s motorem vzadu, poháněnou zadní nápravou, stavěný na upraveném podvozku VW Brouk a vyráběný v letech 1940-1945 firmou KdF-Wagen (nyní Volkswagen) v německém městě Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, po válce přejmenovaném na Wolfsburg. V roce 1940 byla zahájena sériová výroba prvního tisíce vozidel, celkem se v období 1940-1945 vyrobilo 50 435 kusů KdF 82. Na bázi Kübelwagenu vznikly v období 1942-1943 prototypy polopásových vozidel určených pro východní frontu či dvoumístné verze pro přepravu sudů, osvětlovacích vozů a několik desítek KdF s připevněnými imitacemi tanků pro oklamaní nepřítele. Cena vozidla KdF 82 byla v době výroby 2 780 říšských marek (RM), za obojživelný KdF 166 pak armáda platila 4 200 RM.
Ve videu můžete dále zahlédnout americký terenní vůz Willys M38A1. Jedná se o vojenský lehký užitkový automobil s pohonem všech kol, vyráběný společnostmi Willys a Willys Motors / Kaiser Jeep v letech 1952-1971. Byl široce nakupován americkou armádou od roku 1952 do roku 1957, poté byly nákupy USA omezeny na Námořnictvo Spojených států amerických. Verze pro námořní pěchotu měla drobné odlišnosti od jednotek používaných ostatními složkami.
Zdroj: Armáda ČR
Komentáře