Vojenské kolo s kulometem namontovaným na řídítkách
Bezpečnostní pneumatické kolo Columbia model 40 z roku 1897, upravené pro vojenské použití, bylo osazeno kulometem Colt s pásovým zásobníkem a několika nábojovými schránkami. Pokud vás zmátl název, tak termín "bezpečnostní" byl původně používán pro všechna kola poháněná řetězem se stejně velkými předními a zadními koly.
Foto: Bezpečnostní pneumatické kolo Columbia model 40 z roku 1897 | Wikimedia Commons / Public domain
Bezpečnostní kolo vynalezl Angličan John Kemp Starley v roce 1885, ale design si nikdy nepatentoval, a tak přišel o zisk z raketově rostoucí popularity prvního moderního kola. Označení "Pneumatické" pak znamená, že pneumatiky nebyly dřevěné ani pevné, ale plněné vzduchem.
Ačkoli se může zdát, že používání jízdních kol je pro armádu poněkud zvláštní, tato myšlenka začíná dávat větší smysl, když si uvědomíte, že umožňuje téměř tichý pohyb na relativně dlouhé vzdálenosti pomocí levných strojů, které nevyžadují žádné palivo a jen malou údržbu. Pokud chtěl v tomto případě voják vést palbu na nepřítele, musel nejprve sesednout a zamířit a až pak teprve zmáčknout spoušť.
Konstrukční práce na své první automatické zbrani zahájil John Moses Browning (1855–1926) již koncem roku 1890. V létě 1891 předložil firmě Colt v Hartfordu první prototyp, tehdy ještě v ráži .45-70 Government – tedy na náboj plněný černým prachem. Browningův vzduchem chlazený kulomet fungoval na principu uzamčeného závěru s odběrem tlaku plynů z hlavně.
Výrobu kulometu v ráži .30–40 Krag firma Colt v Hartfordu zahájila v roce 1895 a zbraň si díky kývavému pohybu páky s pístem během střelby záhy vysloužila přezdívku "potato digger" (vykopávač brambor). Nasazeny byly během španělsko-americké války v roce 1898, proti domorodým povstalcům na Filipínách v letech 1899–1901 a během boxerského povstání v Číně roku 1900. Byly jimi také vyzbrojeny oddíly generála Johna Pershinga, vyslané během roku 1912 proti Pancho Villovi. Upravené verze pak sloužily též v první světové válce.
Zdroj: The Online Bicycle Museum, britannica
Komentáře
Slavoslav
13. 05. 2024, 07:52Myslienka pouzitia bicyklov zacne davat zmysel najma ked si clovek uvedomi, ze alternativou nebolo auto ci iny motorovy prostriedok, ale presun v pochodovej kolone co bolo bezne este v druhej svetovej.
Cyklisticke oddiely sa dokazali po cestach presuvat podstatne rychlejsie a bicykel bol logisticky nenarocne vozitko kde takto vzniklo mnoho specializovanych verzii priamo pre armadu.