EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vojenské Tatry na technicko-terénním polygonu a smykové desce

 21. 05. 2024      kategorie: Armáda ČR      0 bez komentáře

Řidiči z různých útvarů Armády České republiky již dlouhé roky pravidelně trénují krizové situace a jízdu v terénu v areálu Centra bezpečné jízdy LIBROS Ostrava.  Jedná se o specializované výcviky s cílem získat nové dovednosti v náročném terénu, kdy řidič mnohdy vidí při výjezdu jen nebe a přesto se musí naučit správné orientaci. Stejně tak si musí osvojit dovednost zvládat překážky v noci a za nepříznivého počasí (mráz, déšť, sníh, bahno...).

Video: Vojenské Tatry na technicko-terénním polygonu a smykové desce / YouTube

Nejčastěji jsou v armádě zastoupeny vozidla Tatra T 815 resp. Tatra 815-7. Tyto vozidla odvezou palety, proviant, munici i zbraně, místo v něm najdou i vojáci. Celkem 209 těžkých nákladních terénních automobilů Tatra 815-7 6x6 ve valníkovém provedení v celkové hodnotě více než 1,9 mld. Kč bez DPH podepsal za resort obrany náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka 24. srpna 2022. Vloni společnost Tatra Trucks a.s. AČR dodala 200 kusů, letos zbývajících devět.

Současná varianta s přídomkem Force byla do vozového parku české armády zařazena už v roce 2017 jako náhrada starších modelů. V armádě jich jsou v současnosti téměř tři stovky. „Moderní verze Tatra 815-7 se stala velmi rychle oblíbenou. A není se čemu divit, protože se jedná o standardně vybavené vozidlo s dobrými jízdními vlastnostmi,“ hodnotí zástupce ředitele Agentury logistiky plukovník gšt. Vít Watroba.

„Naše koncepce se zrodila ve 20. letech minulého století a dosud nebyla překonána. Principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek. V průběhu let byla tato koncepce dovedena k dnešnímu originálnímu řešení, což vozidlům Tatra dává výjimečné schopnosti při průjezdu i tím nejnáročnějším terénem, které nutně potřebuje naše armáda,“ zdůraznil ředitel obranných projektů Tomáš Mynarčík.

Vozidlo je určeno pro osádku 1+3, nechybí filtrační zařízení, držáky na odmořovací, dozimetrické a chemické přístroje. Posádka má také k dispozici klimatizačně topnou jednotku a nezávislé topení.

Pokud se zaměříme na vzhled vozidla, neunikne nám typická olivová barva se zajímavými vlastnostmi. Matný nátěr odolá klimatickým vlivům, bojovým otravným látkám, dekontaminačním prostředkům a korozi.

Tatra 815-7 6×6 zvládá komfortní jízdu po silnici, ale i delší operace v členitém terénu nebo zatopených oblastech. Zvládne teploty od -32 °C do +49 °C s relativní vlhkostí vzduchu do 98 %.

odjezd-tater_kpt--jakub-moravecFoto: T-815-7 FORCE 6×6 valník ve službách Armády České republiky | AČR

Celý kolos doslova táhne vzduchem chlazený, přeplňovaný, vznětový osmiválec 12,7 litru, který disponuje výkonem 300 kW při 1800 otáčkách za minutu.

Celkový dojem z vozidla popisuje řidič z Krajského vojenského velitelství Plzeň, který chválí především dynamické vlastnosti vozidla. „Je znát, že jedete v nové Tatře. Díky unikátnímu podvozku cítíte lepší brodivost, máme tu systém ABS, pokročilejší brzdy i menší poloměr otáčení, díky čemuž můžou za volat usednout i méně zkušení řidiči.“

Zdroj: AČR, Tatra Trucks

 Autor: Petr Žák

Komentáře