Vůdcův zvláštní vlak (krycí název "Amerika")
Zhruba 40 km od slovenských hranic leží vesnice Stępina. Nachází se v jižním Polsku. Ptáte se, čím je tato vesnička výjimečná? Právě tady se za druhé světové války ukrýval speciální vlak Amerika - mobilní vojenské velitelství Adolfa Hitlera.
Foto: Stępina v jižním Polsku - Tunel, který sloužil za druhé světové války jako úkryt pro Hitlerův vlak
Dodnes se zde zachoval téměř půl kilometru dlouhý a jedenáct metrů vysoký betonový tubus, který sloužil jako úkryt pro Hitlerův zvláštní vlak, později nazývaný Brandenburg I a II. V okolí se nacházejí obrovské nadzemní i podzemní objekty, kde se ukrývaly další speciální štábní vlaky wehrmachtu.
Mimochodem, název Hitlerova vlaku (Amerika) je odvozen od malé francouzské dědinky, kde vůdce bojoval za první světové války.
Foto: Dlouhý betonový had sloužil jako skryté nádraží, úkryt pro Hitlerův vlak "Amerika"
Velení německé armády počítalo při řízení válečných operací s mobilitou, přičemž mělo být zachováno i určité pohodlí a ubytovací kapacity pro důstojnictvo. Označení objektů je Anlage Sűd A - Stryżow, Anlage Sűd B - Stępina. Další, s označením Anlage Mitte, jsou poblíž Łodže.
Vlaky představovaly výhodný mobilní prostředek, ale byly i lehce zranitelné, počítalo se s činností partyzánů i leteckých útoků. Proto velení wehrmachtu (OKW) rozhodlo nechat zbudovat řadu úkrytů, jejichž výstavbou byla pověřena pracovní organizace Todt.
Foto: Pancéřový vlak byl vyzbrojen protiletadlovými děly a vybaven spojovací technikou. Vůdce jím křižoval porobenou Evropou, mohl dojet též do Vlčího doupěte
Před Hitlerovým zvláštním vlakem jel vlak zabezpečovací, v "Americe" byly zapojeny dva plošinové vozy s flakem. Souprava měla osm až devět komfortních vozů - salonní, konferenční, jídelní, štábní, služební (poštovní)... Lokomotivy byly řady 01, v některých případech se použily i 03. Jezdily dvě, jedna na začátku, druhá na konci vlaku.
Souprava také převážela Hitlerovy automobily Maybach, Horch 850 Pullman a terénní šestinápravový Mercedes. Hitler vlak používal k přesunům mezi svými hlavními stany, v počátcích války se ještě ukazoval i na veřejnosti, podle trasy jeho průjezdu ho čekaly davy jásajících Němců. Po Stalingradu se už moc na veřejnosti neobjevoval. Když byl v Berlíně, vlaková souprava čekala v pohotovosti na nádraží Anhalter.
Podobné soupravy měli i Göring, Himmler a Ribbentrop, štábní vlaky využívaly i další armádní složky.
Foto: Vybavení jednotlivých vozů vlaku Amerika bylo velmi komfortní
Komentáře