Zajímavý moderní samohybný dělostřelecký systém RCH 155
Německá společnost KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v současnosti nabízí zákazníkům svůj zajímavý moderní samohybný dělostřelecký systém RCH 155 (Remote-Controlled Howitzer 155). Ten je v řadě směrů unikátní a je postavený na kolovém podvozku obrněného transportéru Boxer 8x8.
Foto: Samohybný dělostřelecký systém RCH 155 | KMW
RCH 155 vychází ze staršího projektu dělostřeleckého modulu AGM (Artillerie-Geschütz-Modul). První verze tohoto modulu vybavená 155mm houfnicí s automatickým nabíjením byla představena již v roce 2004 a následně byla neustále vylepšována a přizpůsobována různým platformám.
V roce 2008 by představen první finální produkt - systém Donar, který využíval přepracovaný pásový podvozek bojového vozidla pěchoty ASCOD 2. Systém byl vystavován, nabízen, ale zákazníka se najít nepodařilo. V polovině 90. let společnost KMW přestala tento systém inzerovat a začala propagovat jiný projekt založený na modulu AGM.
V roce 2014 bylo oznámeno zahájení vývoje samohybného dělostřeleckého systému s univerzálním modulem instalovaným na podvozku transportéru Boxer. Prototyp zahájil testování v roce 2019.
Dělostřelecký modul AGM byl od počátku navržen pro instalaci na různé podvozky a KMW tuto možnost aktivně využívá k plnění požadavků potenciálních zákazníků. Byla tak např. předvedena podoba samohybného dělostřeleckého systému na základě nákladního automobilu Iveco Trakker, nebo na základě obrněného transportéru Piranha IV 10x10. Hlavní pozornost se aktuálně soustředí na modifikace vycházející z obrněného transportéru Boxer.
V polovině 90. let ozbrojené síly Izraele uspořádaly výběrové řízení na nákup nových 155mm samohybných houfnic se zvýšenou pohyblivostí, rychlostí střelby a dostřelem. Firma KMW do soutěže přihlásila svůj výtvor RCH 155. Jeho hlavním konkurentem byl produkt ATMOS 2000 od izraelské společnosti Elbit Systems. Výsledky soutěže byly vyhlášeny na jaře 2017. Zákazník považoval za lepší systém ATMOS 2000 a zakázku tak získala firma Elbit.
Přesné důvody porážky RCH 155 v izraelské soutěži nejsou známy, ale zákazníka mohla odradit celková nepřipravenost projektu. Zákazník také nemusel být spokojen s technickými a provozními vlastnostmi, ale s největší pravděpodobností šlo pouze o touhu podpořit místního výrobce a nezadat výhodnou zakázku zahraniční firmě.
Po neúspěchu v Izraeli firma KMW pokračovala ve vývoji projektu RCH 155, prováděla testy a pokračovala v hledání potenciálních zákazníků. V září 2022 se podařilo získat první zakázku, ta má však svá specifika a jen stěží ji lze považovat za plnohodnotný komerční úspěch. V létě 2022 Ukrajina požádala německou vládu o dodání šarže 18 samohybných systémů RCH 155. Po určitém váhání německá strana souhlasila s poskytnutím takového vybavení. Výsledkem byl kontrakt na 18 bojových vozidel a pomocné techniky v celkové hodnotě 216 milionů EUR. Nákup techniky bude realizován na náklady Německa v rámci vojensko-technické pomoci Ukrajině (před pár lety, by bylo něco takového absolutně nemyslitelné)
Společnost KMW ve svém návrhu nového kontraktu uvedla, že připravit výrobu, sestavit a dodat objednané systémy bude trvat minimálně 30 měsíců. To znamená dodání na Ukrajinu nejdříve na jaře roku 2025. Je dost pravděpodobné, že v době, kdy budou hotové první samohybné houfnice RCH 155, tak je příjemce již nebude urgentně potřebovat.
Bundeswehr v současné době pořádá soutěž ZukSysIndF (Zukünftiges System Indirektes Feuer großer Reichweite), jejímž cílem je modernizace samohybného dělostřelectva novým modelem s vylepšenými vlastnostmi. Celkem se ve střednědobém a dlouhodobém horizontu chystá nakoupit 168 samohybných houfnic.
Jedním z účastníků výběrového řízení je společnost KMW s projektem RCH 155 na kolovém podvozku Boxer. Podle odhadů má právě samohybná houfnice typu RCH 155 největší šanci na vítězství, nebo dokonce, že si Bundeswehr již tento typ vybral.
Podle současných plánů by měl být první kontrakt na výrobu samohybných houfnic pro německou armádu podepsán začátkem roku 2024. Měl by se údajně týkat padesáti jednotek. Další houfnice by měly být objednány později, po dokončení první smlouvy.
Dalším zákazníkem systémů na bázi modulu AGM by se mohlo stát Švýcarsko. Švýcarského tendru na nové houfnice se účastní švédský systém Archer a dva systémy od KMW s modulem AGM - jeden na podvozku transportéru Boxer a druhý na podvozku transportéru Piranha IV.
Modul AGM samohybné houfnice ECH 155 je osazen dělem Rheinmetall ráže 155 mm s délkou hlavně 52 ráží. Jde o stejnou, nebo jen mírně vylepšenou zbraň jakou používá i samohybná houfnice PzH 2000. Modul AGM má zcela automatizovaný způsob nabíjení. V zásobníku modulu se nachází 30 kusů dělostřeleckých granátů a až 144 nábojek.
Houfnice je schopna zahájit palbu do 20 sekund od zastavení, a po ukončení palby do 10 sekund stanoviště opustit. RCH 155 je schopna vedení palby i za pohybu (do 30 km/h), ale na praktické využití této schopnosti nepanuje jednoznačný názor. Ostatně zbraň není opatřena stabilizací, takže přesnost takové palby by byla velmi nízká (pokud by tedy nebyla použita munice s koncovým navedením). Maximální rychlost palby je 9 ran za minutu. Maximální dostřel se pohybuje kolem 40 km a více, podle použité munice.
Za revoluční se u RCH 155 považuje bojová obsluha pouze dvěma osobami (velitel-střelec a řidič), což má přímou vazbu na automatizované nabíjení a vysoce pokročilý systém řízení palby. Ušetřená osoba (nebo osoby) je přesunuta do podpůrného týmu. Obsluha RCH 155 pochopitelně využívá výhod pancéřové ochrany svého prostředku, filtroventilačního zařízení, klimatizace atd. (vivat CAESAR). RCH 155 má maximální rychlost na silnici 103 km/h a maximální dojezd 700 km.
Zdroj: KMW
Komentáře