EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Zamrzlý technicko-terénní polygon: Tatra a křížení náprav

 04. 03. 2024      kategorie: Armáda ČR      0 bez komentáře

Speciální výcviky pro řidiče-strojníky pokračují na technicko-terénním polygonu v Ostravě také v zimě. Povrch v zimě se, jak sami víte, chová jinak a chlapi přípravy na krizové situace nepodceňují.

Video: Zamrzlý technicko-terénní polygon: Tatra a křížení náprav / YouTube

Světoznámá automobilka Tatra v Kopřivnici, pilíř holdingu CSG, existuje již přes 170 let. Základy společnosti byly položeny v roce 1850, kdy se obec Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf a podnikavý živnostník, vyrábějící povozy a drožky, Ignác Šustala vystupoval vůči úřadům jako Ignatz Schustala. Tatra byla do roku 1923 jedna z mnohých automobilek. Poté už byla unikátní.

Novou konstrukcí s využitím osvědčených dílů se stal světoznámý těžký terénní nákladní automobil T 813 KOLOS (8x8, 6x6, 4x4) na jehož konstrukci se podíleli specialisté ze střediska v Bánovcích nad Bebravou. Vozidlo utáhlo až 100 tun a posloužilo například jako základ raketometu vz. 70 a samohybné kanonové houfnice vz. 77 DANA. Technickou zajímavostí byla nejen dvojice přídavných převodovek s celkově 20 rychlostními stupni, ale řiditelná první i druhá náprava. Celkově bylo vyrobeno 11751 kusů, z nichž část šla na export. Od roku 1982 dodnes probíhá výroba terénního nákladního automobilu T 815. Jedná se o stavebnicovou konstrukci na osvědčeném podvozku s nezávislými kyvnými hnanými polonápravami a s možností použití různých motorů.

Po roce 1990 došlo k zásadním konstrukčním změnám koncepce šasi TERRN°1 s využitím vzduchového vaku s uvnitř uloženou vinutou pružinou nad každou polonápravou. Jedná se především o verze T 815-2 ARMAX a T 815-6 Force.

Díky tomu se daří exportovat automobily značky Tatra do řady zemí a jejich podvozky využívají zahraniční výrobci ke konstrukci obrněné techniky. Typickými příklady jsou vozidla Wildcat (Izrael), Astros (Brazílie), CAESAR (Francie) a TITUS (Francie).

Stávající výrobní program v naprosté většině modelů využívá originální tatrováckou koncepci, kterou kombinuje se specifickými prvky, charakteristickými pro jednotlivé řady a zákaznické segmenty. V sortimentu naleznou zákazníci konfigurace se standardní možností odpojení předního náhonu – 4x4, 6x6, 8x8, 8x6, 10x10, 10x8, 12x12, 12x10, 12x8. Vícenápravové podvozky mohou být dodávány s řiditelnými zadními nápravami.

Tatra_Force_acrFoto: Tatra Force 6x6 pro AČR | Tatra Trucks

Rok 2023 se nesl ve znamení oslav 100 let existence tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou Hans Ledwinka poprvé použil v roce 1923 u typu Tatra 11. Byl to také 10. rok úspěšného fungování společnosti Tatra Trucks pod taktovkou českých akcionářů z Czechoslovak Group a Promet Group. Rok 2023 ale také přinesl novinky, které v blízké budoucnosti přinesou výrazné změny do produktového portfolia Tatry, jež budou znamenat velký přínos pro zákazníky.

Zdroj: Tatra Trucks

 Autor: Petr Žák

Komentáře