Zamrzlý technicko-terénní polygon: Tatra a křížení náprav
Speciální výcviky pro řidiče-strojníky pokračují na technicko-terénním polygonu v Ostravě také v zimě. Povrch v zimě se, jak sami víte, chová jinak a chlapi přípravy na krizové situace nepodceňují.
Video: Zamrzlý technicko-terénní polygon: Tatra a křížení náprav / YouTube
Světoznámá automobilka Tatra v Kopřivnici, pilíř holdingu CSG, existuje již přes 170 let. Základy společnosti byly položeny v roce 1850, kdy se obec Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf a podnikavý živnostník, vyrábějící povozy a drožky, Ignác Šustala vystupoval vůči úřadům jako Ignatz Schustala. Tatra byla do roku 1923 jedna z mnohých automobilek. Poté už byla unikátní.
Novou konstrukcí s využitím osvědčených dílů se stal světoznámý těžký terénní nákladní automobil T 813 KOLOS (8x8, 6x6, 4x4) na jehož konstrukci se podíleli specialisté ze střediska v Bánovcích nad Bebravou. Vozidlo utáhlo až 100 tun a posloužilo například jako základ raketometu vz. 70 a samohybné kanonové houfnice vz. 77 DANA. Technickou zajímavostí byla nejen dvojice přídavných převodovek s celkově 20 rychlostními stupni, ale řiditelná první i druhá náprava. Celkově bylo vyrobeno 11751 kusů, z nichž část šla na export. Od roku 1982 dodnes probíhá výroba terénního nákladního automobilu T 815. Jedná se o stavebnicovou konstrukci na osvědčeném podvozku s nezávislými kyvnými hnanými polonápravami a s možností použití různých motorů.
Po roce 1990 došlo k zásadním konstrukčním změnám koncepce šasi TERRN°1 s využitím vzduchového vaku s uvnitř uloženou vinutou pružinou nad každou polonápravou. Jedná se především o verze T 815-2 ARMAX a T 815-6 Force.
Díky tomu se daří exportovat automobily značky Tatra do řady zemí a jejich podvozky využívají zahraniční výrobci ke konstrukci obrněné techniky. Typickými příklady jsou vozidla Wildcat (Izrael), Astros (Brazílie), CAESAR (Francie) a TITUS (Francie).
Stávající výrobní program v naprosté většině modelů využívá originální tatrováckou koncepci, kterou kombinuje se specifickými prvky, charakteristickými pro jednotlivé řady a zákaznické segmenty. V sortimentu naleznou zákazníci konfigurace se standardní možností odpojení předního náhonu – 4x4, 6x6, 8x8, 8x6, 10x10, 10x8, 12x12, 12x10, 12x8. Vícenápravové podvozky mohou být dodávány s řiditelnými zadními nápravami.
Foto: Tatra Force 6x6 pro AČR | Tatra Trucks
Rok 2023 se nesl ve znamení oslav 100 let existence tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou Hans Ledwinka poprvé použil v roce 1923 u typu Tatra 11. Byl to také 10. rok úspěšného fungování společnosti Tatra Trucks pod taktovkou českých akcionářů z Czechoslovak Group a Promet Group. Rok 2023 ale také přinesl novinky, které v blízké budoucnosti přinesou výrazné změny do produktového portfolia Tatry, jež budou znamenat velký přínos pro zákazníky.
Zdroj: Tatra Trucks
Komentáře