EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Zbrojní megadeal: Proč Poláci sáhli po korejských podvozcích a ne po NATO klasikách?

 10. 04. 2025      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Jihokorejská společnost Hanwha Aerospace a polská Huta Stalowa Wola S.A. (HSW) podepsaly smlouvu na dodávku komponentů podvozku K9 Thunder a pohonných jednotek pro dalších 87 samohybných houfnic Krab ráže 155 mm. Dohoda v hodnotě přibližně 280 milionů dolarů (6,4 miliardy korun) předpokládá dodávku v letech 2026 až 2028. Smlouva navazuje na spolupráci mezi oběma společnostmi, která začala v roce 2014 a týká se výroby houfnic Krab, klíčového dělostřeleckého systému používaného polskými ozbrojenými silami.

krab_ukrajinaFoto: AHS Krab má ve výzbroji také ukrajinská armáda a je prověřen bojem | Armijainform / CC BY 4.0

 

Slavnostní podpis se uskutečnil 7. dubna v sídle společnosti HSW ve Stalowé Woli. Mezi účastníky byli Jaeil Son, prezident a generální ředitel společnosti Hanwha Aerospace, Wojciech Kędziera, prezident představenstva a generální ředitel HSW S.A., Arkadiusz Bąk, prezident představenstva a generální ředitel PGZ S.A., Dongyeon Kim, vedoucí obchodní skupiny pozemních systémů společnosti Hanwha Aerospace, a Billy Boo-hwan Lee, generální ředitel Hanwha Aerospace Europe. Během slavnostního ceremoniálu Jaeil Son zmínil společnou práci na počáteční výrobě 120 systémů Krab a uvedl, že integrace technologií obou společností charakterizuje tento program již od jeho počáteční fáze.

První dohoda mezi společnostmi Hanwha Aerospace a HSW týkající se podvozkových komponentů pro Krab byla podepsána v roce 2014. Druhá dohoda byla uzavřena v roce 2023. Smlouva podepsaná v roce 2025 představuje třetí takovou dohodu, která dále formalizuje spolupráci na platformě Krab. Společnost Hanwha Aerospace uvedla, že bude i nadále dodávat vybavení a usilovat o lokální průmyslovou spolupráci v Polsku, a potvrdila svůj závazek pokračovat ve spolupráci s polským obranným průmyslem.

Společnost Hanwha Aerospace byla založena v roce 1977 a působí v leteckém a obranném sektoru. Do jejího portfolia výrobků patří pozemní bojová vozidla, jako je samohybná houfnice K9, bojové vozidlo pěchoty Redback a systém odpalování vícenásobných raket K239 Chunmoo. Společnost rovněž vyrábí přesně naváděnou munici a pohonné systémy pro letecké, námořní a vesmírné platformy. Kromě toho společnost Hanwha Aerospace slouží jako systémový integrátor pro jihokorejské kosmické nosné rakety.

Vývoj AHS Krab začal na počátku 90. let, kdy Polsko usilovalo o nahrazení sovětských 152mm systémů 155mm samohybnými houfnicemi kompatibilními s NATO. Počáteční snahy pod kódovým označením Zuzanna zvažovaly spolupráci se Slovenskem na úpravě systému Dana, ale v roce 1996 byla polská společnost Huta Stalowa Wola formálně pověřena vývojem polského řešení. Výběrové řízení na věž v roce 1999 vyhrál britský AS-90M Braveheart, který byl vybrán místo německého PzH 2000 kvůli proveditelnější integraci na domácí podvozek. Na prvních prototypech byl použit polský podvozek UPG-NG, odvozený z tahače MT-S a komponentů tanku PT-91. První z nich byl dokončen v roce 2001.

Projekt, později přejmenovaný na Krab, narazil na značné technické a finanční problémy, což vedlo ke zpoždění. V roce 2014 se podvozek UPG-NG ukázal jako nespolehlivým, trpěl mikrotrhlinami a problémy s pohonem, a Polsko se rozhodlo použít jako náhradu podvozek K9 Thunder, vyráběný společností Samsung Techwin a později Hanwha. Integrace začala v roce 2015 a v roce 2016 byla zahájena sériová výroba finální verze Krab kombinující britskou věž, jihokorejský podvozek, německý motor MTU a elektroniku polské výroby. Od roku 2019 vyrábí HSW v Polsku také hlavně, čímž byla dokončena úplná lokalizace systému.

Krab je vyzbrojen houfnicí ráže 155 mm/52 kompatibilní s muničními standardy NATO, která dokáže vést trvalou palbu rychlostí 2 rány za minutu a v případě potřeby vystřelit 18 ran za 3 minuty. Její poloautomatický nabíjecí systém umožňuje tři výstřely za 10 sekund pro rychlou salvu. Maximální dostřel dosahuje 30 km se základními náboji a 40 km s polskými náboji OFd MKM DV. Náboje Excalibur dodávané USA údajně dosáhly v ukrajinských službách dostřelu přes 50 km. 

Vozidlo pojme 40 nábojů – 29 ve věži a 11 v korbě. Řízení palby je řízeno systémem Topaz, který kombinuje navigaci GPS/INS, gyroskopické určování polohy, radarové měření rychlosti a digitální komunikaci. Krab se může během 30 sekund rozvinout z jízdní do palebné pozice a zasahovat cíle autonomně nebo v koordinaci s radarem, bezpilotními letouny a pozorovateli. Ve srovnání se staršími sovětskými systémy, jako je 2S19 Msta-S, nabízí lepší dostřel, mobilitu a integraci a dostřelem a rychlostí palby překonává americký M109A6 Paladin.

AHS Krab s pětičlennou posádkou váží v bojové konfiguraci 48 tun, jeho délka je 12,1 metru, šířka 3,63 metru a výška po střechu věže 3 metry. Je poháněn vodou chlazeným vznětovým motorem MTU Friedrichshafen MT881Ka-500 V8 o výkonu 1 000 k při 2 700 ot/min, spřaženým s automatickou převodovkou Allison X1100-5A3. Krab dosahuje na silnicích maximální rychlosti 60 km/h a provozní dojezd činí 400 km. Systém odpružení je hydropneumatické konstrukce (Mottrol/Horstman HSU) se šesti pojezdovými koly na každé straně. Houfnice je také vybavena pomocnou pohonnou jednotkou, protipožárním systémem, filtrací NBC a digitálním interkomem. Ochranné prvky zahrnují svařovaný ocelový pancíř účinný proti 14,5 mm průbojným střelám a dělostřeleckým střepinám, 12,7 mm těžký kulomet WKM-B, laserový výstražný/obranný systém Obra-3 a vrhače kouřových granátů.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

10. 04. 2025, 12:17

sem jediny komu prijde podivne ze autor neodpovedel na otazku v nadpisu ? ani nespekuloval.