Able Archer 83: Cvičení NATO, které málem vyvolalo jadernou válku
NATO bylo od svého vzniku Sovětskému svazu trnem v oku. Platilo to zejména v době studené války, kdy panovaly obavy, že se Spojené státy a Sovětský svaz dostanou do jaderného konfliktu. V rámci přípravy na takovou událost pořádaly členské státy NATO každoroční cvičení. Jedno takové cvičení, Able Archer 83, pak opravdu málem skutečnou jadernou válku vyvolalo.
Již před cvičením Able Archer 83 bylo napětí mezi USA a SSSR vysoké. Situace začala eskalovat se zvolením prezidenta Ronalda Reagana a v důsledku amerických psychologických operací a vojenských cvičení se dále zvyšovala.
V únoru 1981 zahájily USA sérii operací, při nichž plavidla vplouvala do sovětských vod na dálném východě a severu, aby ukázaly, jak blízko se mohou lodě NATO dostat ke kritickým vojenským základnám SSSR. Tato taktika vyvrcholila cvičením FleetEx '83-1, cvičením amerického Tichomořského loďstva v severním Pacifiku. Skládalo se ze 40 plavidel, 300 letadel a 23000 členů posádek a snažilo se vyprovokovat sovětskou reakci s cílem získat zpravodajské informace o schopnostech jejich letadel, taktických manévrech a radarových charakteristikách. Hysterie Sovětů dále vzrostla s plánovaným rozmístěním raket NATO Pershing II v západním Německu, protože, jak bylo a zůstává obvyklé, Rusko může vše, Západ nesmí provokovat.
Foto: Americký tank M60A1 Patton při cvičení v Německu v roce 1982 | Wikimedia Commons / Public domain
Ronald Reagan také zahájil největší mírové budování armády v dějinách USA a vyhlásil Strategickou obrannou iniciativu - známou také jako program "hvězdných válek". Cílem bylo zachytit balistické jaderné střely, a přestože se jednalo o čistě obranné opatření, SSSR věřil, že se tím USA osvobodí od omezení daných doktrínou vzájemně zaručeného zničení (MAD). Projekt se však nikdy nepřiblížil k realizaci.
SSSR začal na americké akce reagovat v květnu 1981 operací RYAN. Inicioval ji tehdejší předseda KGB Jurij Andropov a jejím cílem bylo shromáždit údaje o možných pohotovostních plánech Reaganovy administrativy na provedení jaderného útoku proti SSSR. Opírala se o informace získané od úředníků umístěných v zahraničí.
1. září 1983 bylo sovětskou armádou sestřeleno civilní dopravní letadlo Boeing 747 společnosti Korean Airlines, let 007. Letadlo letící do Soulu z Anchorage na Aljašce se odchýlilo od kurzu a bylo zaměněno za americký špionážní letoun Boeing RC-135 kvůli podobnému radarovému obrazu. Všech 269 osob na palubě letadla zahynulo, což Reagana přimělo označit tento incident za "masakr".
Po nich následoval 26. září 1983 nechvalně známý sovětský incident s falešným jaderným poplachem, při němž se sovětské síly protivzdušné obrany mylně domnívaly, že USA odpálily pět jaderných raket. Bylo to důsledkem chyby v jejich satelitním výstražném systému. Nebýt toho, že podplukovník Stanislav Petrov neuposlechl rozkaz k provedení odvetného úderu, svět by byl nucen vstoupit do jaderné války.
Able Archer bylo každoroční cvičení NATO, kterého se účastnily tisíce vojáků z členských zemí. Cvičení v roce 1983 probíhalo od 7. do 11. listopadu a rozehrávalo scénář, který by nastal v případě, že by se Sovětský svaz pokusil rozšířit svou sféru vlivu. Bylo vyvrcholením dvouměsíčního cvičení známého jako Autumn Forge.
Fiktivní scénář začínal zvolením nového sovětského vůdce, obavami o dodávky ropy v důsledku nepokojů na Blízkém východě a rolí neutrální Jugoslávie, která se postavila na stranu Západu. Kvůli posledně jmenovanému vjely sovětské tanky do této východoevropské země, ale následně také do Skandinávie a západní Evropy.
V této "válce" byly síly NATO nuceny na několik měsíců ustoupit, načež západní mocnosti povolily použití jaderných zbraní. Jediná raketa středního doletu byla odpálena jako varování, že NATO je ochotno válku eskalovat, pokud SSSR neustoupí.
Od předchozích cvičení se Able Archer 83 lišil tím, že zavedl řadu prvků, včetně rozmístění na zemi, kódované komunikace, účasti hlav států a rádiového ticha. Na amerických leteckých základnách se dokonce cvičila manipulace se zbraněmi a používaly se atrapy bojových hlavic.
Pro mnohé bylo cvičení Able Archer 83 jedním z nejrealističtějších cvičení, které kdy NATO provedlo. Bylo dokonce tak realistické, že ho Sovětský svaz považoval za zástěrku, která měla skrýt přípravy na skutečný jaderný útok. Kvůli tomu připravil svůj jaderný arzenál, přičemž sovětská 4. letecká armáda naložila jaderné zbraně na bojová letadla. Do pohotovosti byly uvedeny také letecké jednotky ve východním Německu a Polsku.
Když se prezident Reagan dozvěděl o postupu Sovětů, byl šokován, že vedení uvěřilo, že USA proti nim skutečně zahájí jaderný úder. Po tomto zděšení zmírnil svou protikomunistickou rétoriku, zejména během své předvolební kampaně v roce 1984. Setkal se také s Michailem Gorbačovem poté, co byl tento politik jmenován novým sovětským vůdcem. Svět si tehdy oddechl. Přibližně na čtyři desetiletí.
Zdroj: warhistoryonline.com
Komentáře
Vaclav Flek
12. 05. 2022, 20:36pro Czert
Vyjadrim se jen k vasi prvni vete : "Ke jmenu, nejsem jediny kdo na vas reaguje jen prijmenim, ale sem jediny komu to u vas vadi...."
Za prve to neni pravda, ohrazuji se i proti ostatnim, a za druhe, i kdyby to pravda byla, nic to nemeni na tom, ze se chovate neuctive, ac jsem vam to OPAKOVANE vytykal. To by jiz pochopil i zak zakladni skoly!
Nemam proto zadny zajem diskutovat s nekym podobne nezdvorilym, a na tom debatu koncim, i kdyz by slo na vase (nijak moc fundovane) argumenty odpovedet. Ja se toho poteseni z diskuse v tomto pripade rad vzdam...
Czert
12. 05. 2022, 15:38Nobody
To co ty ve sve zaslepenosti nikdy nepochpopis je to, ze kdyby kapitan vincense poslouchal rozkazy, nikdy by k jeho pocitu ohrozeni nedoslo a nikdy by nesetrelil iransky letoun.
Ale kapitan vincense prostel hledal valecnou slavu, a te se mu za vrazdy spousty civilu dostalo.
Osipovic jen splnil rozkaz k sestrelu.
Ale ses prilis natvrdy aby si tyto rozdily vnimal.
Czert
12. 05. 2022, 15:27Nobody
Kapitalny debil si tu ty.
To co sem napsal nejsou zadne fantasmagorie, ale hole fakta.
Pri svoji genitalite nedokazes pochopit, ze ja neresim jenom dotycne situace, ale i to jak k nim doslo.
Schvalne sem dej ten tvuj nazor pravnika na ony situace, ja pak pozadam sveho znameho pravnika,at sem on da svuj nazor na ony situace i rozebere nazor tvojeho pravnika.
Ale schvalne, ukaz jak mocdokazes myslet a napis co mohli aoveti udelat vic, aby kontaktovali kal007. Ci na sebe vic upozornily.
A po tobe nemuzu chtit, aby si to same napsal u amiku, protoze ve svem zachvatu nejsi scopen pripustit ze mohli ucinit vic ci jednat jinak.
Mala napoveda, meli vic nez jen par minut, slovy dve, ci pod 5 min, na reakci jak se tu snazis namluvit.
A za ten cas co meli k dispozici jde toho stihnout hodne.
Czert
12. 05. 2022, 13:10Flek
Ke jmenu, nejsem jediny kdo na vas reaguje jen prijmenim, ale sem jediny komu to u vas vadi.
Kdyz teda bylo planovano ze rakety v turecku budou ani ne za rok nahrazeny ponorkami, proc tam byly rozmisteny v prvni rade?
Kdyby tam rozmisteny nebyly, bylo by nemozne pro sssr rakety na kube prezentovat jako odvetu.
A pak, kdyz u stazeni v turecku o nic neslo, tak proc nebyly nahrazeny ponorkami i ty rakety v italii a vb?
Skutecne to neni tak jednoduche jak naznacujete.
Tohle ste nikde v diskuzich nevysvetlil.
To co ste napsal uz davno vim.
K te armade, z toho co ste napsal nebylo jasne jestli ste o vyhlaseni pohotovosti vedel nebo jestli nebyla vyhlasena u vadi jednotky.
A byt to bude pro vas velmi prekvapive, skutecne sem uz pred vasim textem vedel ze v armade funguje koordinace a o vyhlaseni pohotovosti vedi vsechny jednotky v danem okruhu, s tim ze do pohotovosti muzou byt uvedeny jen nektere nebo dokonce vsechny.
A k tomu mnichovanstvi u bedi, je jasne ze myslel srabactvi a strach z valky, ktery k te valce nakonec vedl.
A dneska vidime to same, srabactvi, priposranost, atd, hlavne neriskovat.
Az cina obsadi tchajwan a ovladne pak cely svet, normalni clovek bude vedet kdy a kde se stala chyba.
nobody
12. 05. 2022, 12:33Czert
ty si naozaj blbec. Kapitalny.
Tvoja zakladna teza bolo porovnanie 2 zostrelov civilnych lietadiel, kde si bol vyslovne upozorneny, ze jedno bol jasny zostrel civilneho lietadla, druhe chybne rozhodnutie a odpal rakiet proti bodke na radare.
Nasledne si zacal doplnat rozne fantasmagorie o lietadlach, ktore ani nevies dolozit a pod dalsom pridavku doplnat dalsie hypoteticke scenare a dristy.
Nic z toho nezmeni zakladny rozdiel - zostrel vykonany Sovietmi bol jednoznacny a vedomy utok na civilne lietadlo, zostrel iranskeho lietadla bolo chybne rozhodnutie v zone konflitu s presvedcenim, ze ide o utociacu stihacku. Aj retardovany pravnik ti vysvetli, aky je rozdiel medzi umyselnym utokom s plnym vedomim si okolnosti a utokom vykonanym s chybnym presvedcenim byt pachatel k nemu prispel dalsimi pochybeniami a ze ide o absolutne odlisne paragrafy.
Sovieti nic nedodrzali, zasah proti civilnemu lietadlu ma pravidla a palba bez varovania k nim nepatri.
Czert
12. 05. 2022, 05:00Nobody
Nebo to nspisu kratce abys to pochopil i ty, amici v prubehu kratkeho casu udelali vse spatne a porusili mezinarodni predpisy.
Rusove je v dlouhem casu vsechny dodrzely.
A ano, budes se divit, i mezinarodni predpisy ti umoznuji sestrelit letoun ktery nereaguje a ty si evidentne vycerpal vsechny pokusy o komunikaci - coz v pripade amiku nebylo.
Czert
12. 05. 2022, 04:54Nobody
To co ty si nedokazes nikdy uvedomit je ze by stacilo aby dotycny amik pozadal svoje kolegy o pomoc, tak ti by mu eekli divej vole kde si, vrat se na pozici, nejen ze tak prodlouzis cas na reakci ale treba je to jen civil v civilnim koridoru.
A k sestrelu by nedoslo.
Ty proste nejsi schopen pochopit, ze amik mel spostu moznosti jak sotuaci resit a zvolil tu nejhorsi.
Rusove meli jen 2 moznosti, sestrelit ho nebo nechat spiona plachnout . Nezapominej ze kdyz kal zacal bezduvovodne stoupat, byt to ohlasil a schvalili mu to, tak z pohledu rusu to vypadalo tak ze umyslne zpomaluje a chce setrast pronasledovatele. Uhybny manevr a potvrzeni spiona.
A kdyby ulit spion tak by padaly hlavy, nejen u rusu ale i u amiku ci nato.
Czert
12. 05. 2022, 04:39Nobody
To jak si nwkompletny ty, dojazujes sam za sebe.
Jak si napsal, onen incident je dost znamy, cili je velmi je dobre znamo, ze kdyby dotycny velitel plnil rozkazy a stal s lodi na miste, nikdy by nenarusil iranske vysostne lodi a tudiz by se dotycny civilni letoun nikdy nedostal do zony kdy by se kapitan mohl citit ohrozeny.
Znama sou slova kapitana jine lodi co tam byl a znal ho, to rekl jasne. Dotycny kapitan byl prilis agresivni a hledal osobni slavu, kdyby jen plnil rozkazy, byl by klid.
Ale politruci jako ty, by radsi snedli hrst skla nez aby priznali ze amici tehdy a tehdy udelaly chybu v tom a tom a rusove to a to dobre.
Ani si nepredstavuji vase nadseni kdyby se rusove zachovali po americku a kal 007 sestrelili bez pokusu o identifikaci.
Vaclav Flek
10. 05. 2022, 21:42pro Béďa
K vasemu vyroku : " To o mnichovanstvi slysim stále, ale stále to pokladam za hloupé, protoze doticni zcela ignorují A zbraně..." (pravopis vas).
Pisete bez udani adresata, ale z dikce vasi zpravy predpokladam, ze bych to mohl byt ja (?). Pokud ano, tak mi vlastne nic noveho nesdelujete, vse, o cem pisete, jsem pochopil jiz z vasi vcerejsi zpravy. Takze ani ja vam nechci psat nic noveho, pouze odkazuji na svuj predchozi mail.
Jedine snad k tomu "mnichovanstvi". My to dnes, moudri o historickou skutecnost, vidime jinak, ale lide pred II. svetovou valkou se domnivali, ze za valky dojde k tak masovemu bombardovani, ktere bude znamenat konec civilizace, jinymi slovy, slo o tehdejsi variantu atomove pumy. Vlastne se az tak moc nezmylili, jen v opacnem gardu : shozene mnozstvi tristive-trhavych bomb na Nemecko odpovidalo asi 115 hirosimskym pumam. Zapalne bomby do uvahy neberu.
Vaclav Flek
10. 05. 2022, 21:26pro Czert :
Priznam se, ze se mi vubec nechce diskutovat s nekym, kdo po opakovanych (!) upozornenich stale komoli me jmeno, misto aby mne oslovoval tak, jak se prihlasuji do diskuse. Nevim, co mi tim chcete dat najevo, ale vnimam to prinejmensim jako neuctivost.
Odpovim proto jen na vas vyrok : "Co se tyka able archeru, tak je logicke ze si zvysenou pohotovost pamatovat nemuzete, autor jasne uvadi ze se tykala jadernych sil a letectva a tam ste neslouzil."
Ukazujete, ze o komplexnim fungovani ozbrojenych sil toho mnoho nevite. Zakladnim principem je, ze funguji jako celek, nikdy nebojuje jedna slozka armady izolovane od ostatnich. Jinymi slovy, v pripade tak zasadni eskalace by se to ostatni casti ozbrojenych sil dozvedely take, a to v realnem case. Proto mi vas argument prijde smesny. Pokud mi to neverite nebo to nechapete, zjistete si to jinde, mne se uz dale vysvetlovat nechce.
Ostatni vase argumenty jsou bud tak melke nebo natolik banalni, ze se do polemiky s nimi nebudu poustet. Nazory autora stati zde prilis neargumentujte, sve kriticke vyhrady k clanku jsem mu obsahle popsal (viz vyse). Pokud si plete RAJAN a RYAN, zrejme neni expertem na danou problematiku.
Vaclav Flek
10. 05. 2022, 21:09pro Czert
Vas vyrok : "...pokud vyrovnani herniho pole - raket, tak to splnilo ucel. Byly stazeny rakety z turecka..." ukazuje vasi neznalost problematiky.
Ja jsem se k temto otazkam na zdejsich webovych strankach vyjadroval podrobne a opakovane, a nechce se mi ted vse znovu vypocitavat. Tak jenom strucne :
Americke strategicke rakety Thor a Jupiter uzivajici kapalne palivo byly na zakladnach ve Velke Britanii a Italii stazeny a nahrazeny raketami na tuhe palivo. Na zakladne v Turecku byly stazeny bez nahrady, misto nich se v Cernem mori trvale rozmistily americke ponorky s nuklearnimi strelami. Takzvana "dohoda" o stazeni raket z Kuby vymenou za stazeni raket z Turecka predstavovala pouze snahu Kennedyho administrativy zachovat Chruscevovi alespon zbytek ztracene prestize. Nikoho tim ovsem neoklamali, a to ani v Sovetskem svazu.
To vam musi stacit, pokud chcete vice, najdete si predchozi diskuse o Karibske krizi.
nobody
10. 05. 2022, 17:40pre zmilovanie bozie Czert, ty si zreme ozaj nekompletny a len a len dalej to potvrdzujes.
Ten incident je znamy a popisany, takze stupidne hypoteticke otazky si nechaj. Su bezpredmetne.
Lod, ktora sa v zone, kde prebieha konflikt (aq jej krajina sa ho zucastnila), mylne domnieva, ze jej hrozi utok v priebehu velmi kratkeho casu, je v inej situacii nez stihacka, ktora ma pred sebou narusitela a ktora je viazana medzinarodnymi predpismi o tom, ako sa v takom pripade zasahuje.
Czert
10. 05. 2022, 15:56Nobody
Jediny kdo tu predvadi mentalni deficit si ty. Skutecne veris tomu ze amici meli v oblasti jen onu danou lod a nic jineho?
Zadne letadla, zadny dalekohled na vizualni pozorovani,zadnou jinou lod... Atd.. zkratka absolutne vubec nic jineho?
Czert
10. 05. 2022, 15:53Flek
Co se tyka kubanske krize, tak pokud jejim cilem bylo stazeni zapadu z berlina, tak ano, tak to selhalo, pokud vyrovnani herniho pole - raket, tak to splnilo ucel.
Byly stazeny rakety z turecka.
Zaver, ze o nic neslo, protoze mely byt nahrazeny ponorkami.... Pak se clovek musi ptat, kdyz americani meli mit brzo ponorky, proc ty rakety v turecku rozmiatovaly v prvni rade.
nobody
10. 05. 2022, 15:19Czert
napisat to, co si o tom zostreleni iranskeho dopravaku napisal, znamena o sebe napisat, ze si mentalne silne deficitny.
Ale mozno sa od teba dozvieme, ako raketovy kriznik dohoni lietadlo, o ktorom si navyse mysli, ze na neho utoci a vykona okolo neho nejake predpisane manevre.
A teraz to skus zahovorit dalsimi sprostostami.
Czert
10. 05. 2022, 13:08Karlik
A ty se svou germanskou inteligenci nedokazes pochopit ze amici jednali o dost hur, ti se o vizualni ci jinou indentifikaci nez radarovou ani nepokusily, natoz aby se pokusili dany ketoun prinutit pristat.
V tvojem polituckem motecku proste usa nikdy nemuzou udelat chybu, i v pripade vrazdeni.
Czert
10. 05. 2022, 13:04Flek
Co se tyka able archeru, tak je logicke ze si zvysenou pohotovost pamatovat nemuzete, autor jasne uvadi ze se tykala jadernych sil a letectva a tam ste neslouzil.
Kdy ze to se konalo cviceni stit? Nebylo to nahodou ve 84 po able archeru? V 82 to myslim nebylo.
Je jedno jestli utocne schopnosti nato byly realne mensi nez vs, podstatne je to co si myskelo vedeni sssr.
A z ceho byl regan sokovan? Evidentne z toho ze rusove zacali realne se pripravovat na jadernou valku. Holt sssr nemelo 24h ve vzduchu bombardery s atomovkama jak amici.
A k tem 40 letum klidu, je zrwjme ze autor myslel haraseni atomovkama.
A k vasemu vyctu zemi kde se angazovalo sssr/rusko by sel dat stejny list statu kam se montovali usa/nato, cili pointa toho seznamu?
Béďa
10. 05. 2022, 11:55to Veritas: Podporovat ano vzdyt to říkám, ale ne primému zapojení NATO do vojenskych operací...
Veritas vincit
10. 05. 2022, 08:14Béďa
Je celkem jedno, jakou záminku si Rusák najde k případném odpálení JZ.
Jsou to šmejdi, kteří nedodržují žádné dohody ani smlouvy.
Bylo by chybou přistoupit na filozofii, že Rusák může vojensky podporovat koho chce a ostaní ne.
S Ukrajinou to nemá nic společného.
Veritas vincit
10. 05. 2022, 08:06Czert
Se svoji slovanskou inteligencí nemůžeš nikdy pochopit rozdíl, mezi sestřelením bodu na radaru (Iran Air 655) a sestřelením letadla, kde vidíš cestující v rozsvícených oknech (KAL007).
Tuhle debatu jsme myslím měli už desetkrát.
Béďa
10. 05. 2022, 07:13To o mnichovanstvi slysim stále, ale stále to pokladam za hloupé, protoze doticni zcela ignorují A zbraně. S tim spadem to bylo mysleno obrazně. Šlo mi jaderny utok na nás. Mimochodem primarni je Čáslav, až pak Praha.
Jasně jsem řekl ze UA podporuji a souhlasim s tim ze tam za nas svym take bojují, ale je mi špatně z hlupaku co chteji přímé zapojeni NATO do konfliktu, protoze za jaderny hrib nad Prahou nebo Čáslavi mi Ukrajina nestojí.
Czert
10. 05. 2022, 05:04Karlik
A kdyz amici sestrelili iransky dopravni letoun, tak to nebyly zver?
Dokonce bez varovneho vystrelu a jeste dali posadce metaly. Jak by lidi jako ty rvaly kdyby osipovic dostal metal.
Holt nekteeri lidi nejsou schopni objektivity.
Veritas vincit
10. 05. 2022, 01:08Béďa
Geneticky nejsou Češi Slované.
2/3 genů mají po Keltech, a Germánech.
Tušil to už Karel Havlíček Borovský a genetičtí inženýři to jenom potvrdili. :slight_smile:
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/veda/cesi-puvod-geneticke-testy_1801290900_mos
Veritas vincit
10. 05. 2022, 01:04Béďa
ČR je společně s USA na listině nepřátel RF už dlouho.
Rakety s jadernými hlavicemi na nás míří určitě minimálně 15 let.
Jestli to ruští primitivové odpálí, je čistě jejich odpovědnost a nemohu to nijak ovlivnit.
Nehodlám kvůli tomu lézt Rusákům do zadku.
Pokud přežiju první úder, navštívím pár přátel Ruska a obdivovatelů Putina a něco jim ukážu. :slight_smile:
Vaclav Flek
09. 05. 2022, 23:55pro Beda :
K vasemu vyroku : " Já zcela jasně říkám, že za to mi Ukrajina nestojí..." :
Na prvni pohled se zda, ze zde jde o typicke "mnichovanstvi", my jsme zapadnim demokraciim v roce 1938 vycitali, ze nejsou ochotni za nas bojovat, a ted se nekteri z nas chovaji stejne. Pri blizsim pohledu je to vsak jeste mnohem hloupejsi vyjadreni.
1) Nechapete, ze na Ukrajine se bojuje i o nas ? Pokud nezastavime Putina tam, zkusi ruska agresivni masinerie zautocit na dalsi staty (nas nezakryte vede jako jasneho nepritele), jako se to stalo v jine souvislosti prave po Mnichovu ? Staci si poslechnout Putinovy projevy - to je retorika silence !
2) Zkusenost z Cernobylu jasne ukazala, ze, at se nam to libi nebo ne (nebo, dle vaseho uvazovani), at se chovame sebepokorneji), pokud ten silenec jadernou zbran nasadi, tak k nam ten radioaktivni mrak casem stejne dojde. Jedinou moznosti, jak tomu zabranit, je rici, stejne jako v case Studene valky - za kazdy uder dostanes take jeden, a mozna dva. Chce to jisty druh odvahy a moralni integrity, ale bez ni bychom se (po tragickych zkusenostech z roku 1938 a 1968) nemohli ani podivat do zrcadla.
Jinymi slovy, vas postoj nechapu a vubec si vas za nej nevazim.
Béďa
09. 05. 2022, 21:47to Veritas: Hele jsem pro podporu Ukrajiny, a obdivuji co jako národ v posledních měsících dokázaly...ale pokud jsi takový nad Slovan, jsi připraven i na jaderný spad nad Prahou? Protože o tu jde, je fajn ohánět se velkými myšlenkami a poukazovat na skutečná či domělá selhání našeho národa, ale jseš ochoten kvůli Ukrajině mít jaderný spad nad Prahou? Já zcela jasně říkám, že za to mi Ukrajina nestojí...
Veritas vincit
08. 05. 2022, 11:01Im Bier steckt Wahrheit
"Naivita musí jit stranou, zažíváme cenzuru, diskriminaci a porušování ústavy."
*
Naivita šla právě stranou.
Nebo si snad myslíš, že by lež měla být na stejné úrovni jako pravda?
Máš pocit, že by člověk s tvrzením, že na Ukrajině probíhá speciální akce, denacifikace a demilitarizace (v Kyjevě klid), že ruské občany stahují Ukrajinci z kůže apod., bez jediného důkazu, měl zůstat bez trestu jako hlasatel jiného názoru ?
Máš snad pocit, že při denacifikaci a demilitarizaci se mají znásilňovat ženský a nezletilá děvčata, děti, krást lodě s obilím, traktory, zboží v obchodech, vykrádat domácnosti, vypalovat paneláky, rodiné domy, zabírat pobřeží a území cizího státu,...?
Myslíš, že v Rusku jsou volně přístupné informace ze světových médií ?
Myslíš, že v nacistickém Německu (1933-1945) byly svobodně šířeny informace z celého světa ?
Já osobně bych nic informačního nevypínal.
Za prvé bychom stále viděli v plné kráse s kým máme "tu čest".
Za druhé bychom mohli tu ruskou verbež po měsících konfrontovat s jejich lhaním.
Za třetí, blbec se nikdy nepoučí.
Naopak jsem pro absolutní izolaci nacisticko-fašistického Ruska ve všech ostatních oborech lidské činnosti. Věděli bychom co se v tom jejich ZOO děje, ale oni by neměli přístup k moderním technologiím. :slight_smile:
Veritas vincit
07. 05. 2022, 23:19Im Bier steckt Wahrheit
Předkládáš tady pouze své teorie a přitom neudáváš žádný důkaz, že by NATO při svých cvičeních aktivovalo jaderný arzenál vůbec někdy ve své historii jako první.
Komouše a podobné primitivy v těch letech děsila i moje malá nášivka vlajky USA na kapsičce riflové bundy. Stejně tak anglická i kanadská vlajka (odznáček).
Spoustu nechytrých Slovanů to evidentně nepustilo dodnes. :slight_smile:
Vaclav Flek
07. 05. 2022, 21:39pro Im Bier steckt Wahrheit :
Vubec nesouhlasim s vasim nazorem : "...nejprve byly rakety Pershing umísťované do západní Evropy, jmenovitě Německa. Sověti odpověděli tím, že dislokovali rakety SS-20..."
Zde zrejme doslo k nedorozumeni. Od konce sedesatych let byly v zapadni Evrope rozmisteny rakety Pershing I a Pershing IA (v podstate identicke, v prvnim pripade na pasovem, ve druhem na kolovem podvozku). Pote doslo k rozmisteni sovetskych raket SS-20 a odpovedi NATO se staly rakety Pershing II, v klicovych parametrech zasadne odlisne (a mnohem nicivejsi) nez predchozi vyse uvedene rakety se stredi delkou letu (2 800 az 5 600 km). Jak vyplyva z mnou uvedeneho, tyto rakety byly rozmistene az po sovetskych strelach SS-20 !
Ja jsem nikde neuvedl, ze rakety SS-20 byly rozmistene primo v Ceskoslovensku, tak nevim, proc se mnou v tomto polemizujete. Take vim, co je to tucet, jenom jsem vam sdelil, ze v modernich armadach se na tucty nepocita; patrne jste mne nepochopil...
Vaclav Flek
07. 05. 2022, 20:27pro Miroslav Tyrner
Vase poznamka: ",,,že to jde se dohodnou svědčí ukončení kubánské krize..." bohuzel ukazuje, ze o kubanske krizi mnoho nevite.
Krize skutecne byla ukoncena dohodou, ovsem ta prakticky znamenala sovetske prijeti americkeho ultimata. Puvodni sovetsky zamysl byl samozrejme opacny - zaskocit Americany rozmistenim jadernych strel na Kube a potom klast ultimata (zrejme chteli "vymenit " stazeni sovetskych raket z Kuby za stazeni spojeneckych jednotek ze zapadniho Berlina a jeho predani do spravy tzv. NDR).
Sovetskou smulou bylo predcasne odhaleni celeho zamyslu Americany, kteri okamzite prijali razne kroky. Presun dalsich sovetskych lodi na Kubu zablokovali, takze, zjednodusene receno, sovetske raketove jednotky mely cast jadernych hlavic na ostrove, ale nosice stale na lodich, ktere se kvuli blokade nemohly problizit, anebo naopak, na ostrove byly rakety, ale hlavice stale na lodich. V teto situaci se tezko jedna, takze vysledna "dohoda" predstavovala jasnou Chruscevovu kapitulaci. Nekdy se v teto souvislosti zminuje americky slib na stazeni raket s atomovymi nalozemi z Turecka, ovsem to byla davno predtim rozhodnuta vec (rakety mely byt nahrazeny ponorkami nesoucimi progresivnejsi typy balistickych strel). Americky "slib" mel pouze umoznit Chruscevovi neztratit pred sovetskou verejnosti tvar, coz ovsem malokoho oklamalo. Pozice generalniho tajemnika se vazna oslabila, a dva roky po ukonceni kubanske krize Chruscev dost neslavne padl.
Jinymi slovy, videt v kubanske krizi (a tehdy vedenym "jednanim") jakoukoliv analogii se soucasnym vyvojem na Ukrajine lze - dle meho nazoru - jen velmi tezko.
Veritas vincit
07. 05. 2022, 16:45Souhlasím se závěry i návrhy amerického generálmajor Mike Repasse. Trochu by to připomínalo vylodění Ukrajinců v "Normandii".
Věřím, že se jeho návrh v nějaké podobě uskuteční a k vyhnání ruských okupantů z celého území Ukrajiny nakonec dojde.
https://www.denik.cz/staty-mimo-eu/ukrajina-valka-zapad-plan-brigady.html
Veritas vincit
07. 05. 2022, 15:11Miroslav Tyrner
Pokud chce někdo skutečně vyjednávat, tak přinejmenším zastaví útoky a vraždění na území cizího státu. Jinak je to křivák a lhář.
Probíhající okupace území suveréního státu, není pro obránce žádný důvod k vyjednávání. Zvláště ve chvíli, kdy je původní obyvatelstvo na okupovaných územích okupanty násilně přesídlováno.
Historie Československa je v porovnání s Ukrajinou ostudná, takže zbabělí Slované v ČR by v první řadě neměli nikomu radit. Jejich oslí kolaborace s nacistickými i komunistickými okupanty je známa po celém světě.
Okupantům zmar! :flag_ua::thumbsup:
Miroslav Tyrner
07. 05. 2022, 14:12Ještě poznámka, že to jde se dohodnou svědčí ukončení kubánské krize
Miroslav Tyrner
07. 05. 2022, 14:07Opravdu se bojím, že nějaký zfanatizovaný pitomec, z jedné či druhé stany plotu to spustí. Na Ukrajině umírají lidé a namísto, aby Svět donutil protagonisty si sednou k jednacímu stolu dohodnou se , tak jednoho všemožně podporuje a druhýho všemožně popichuje.
Nutshell
07. 05. 2022, 09:46Zdravím, doporučuji shlédnout film Farewell, který je přesně z této doby. Jelikož již SSSR těžce nestíhal v oblasti technologií, byl nucen mít rozsáhlou síť agentů v USA a záp. Evropě. Někteří zpravodajci v SSSR si ale toto zaostávání uvedomovali a byli z toho frustrovaní. Film je inspirován skutečnými událostmi, hraje tam Kusturica(jako agent SSSR) a rovněž se tam objevuje Reagan. Velmi dobrý film.
Vaclav Flek
07. 05. 2022, 00:23pro MXM
Nedelejte, prosim, z americkeho prezidenta Reagana hlupaka tim, ze jej povazujete za za pouheho filmove herce. Pokud vim, tak oba byvali filmovi herci, Ronald Reagan a Vlodimir Zelenskij, se ve svych prezidentskych rolich skvele osvedcili. Nepochybuji, ze Reagan velmi dobre chapal, ze to " není nějaký film, ale realita kde už se ni zpátky nemůže přetáčet".
To nakonec ke sve hruze pochopilo i nejvyssi sovetske veleni , a v nejake chvili mu doslo, ze Studenou valku prohralo. Jinymi slovy USA dokazaly "uzbrojilt Sovetsky svaz " Nasledoval potupny rozpad arogantniho imperia, a osvobozeni stredni Evropy, za ktere vdecime prave Reaganovi.
Nevim, proc pro severoatlantickou alianci NATO pouzivate francouzsky akronym OTAN. Asi mate svuj duvod, ktery mi zustava utajen, ale budiz.
Vaclav Flek
07. 05. 2022, 00:05pro Im Bier steckt Wahrheit
K vasemu vyroku : " Problém roku 1983 byl, že cvičení přišlo zrovna v době zvýšené eskalace mezi Západem a Východem, v jejímž rámci Amerika do Evropy přesunula nové střely Pershing II" mam jeden ZASADNI DOTAZ :
Nepredchazelo nahodou tomu americkemu rozvinuti strel s plochou drahou let sovetske rozmisteni raket SS-20 ? Jinymi slovy, ktera velmoc usilovala o jadernou eskalaci, ktera nakonec vedla k jejimu hospodarskemu a pote i politickemu kolapsu ?
Jinak se v armadach Varsavskeho paktu nic nepocitalo na "tucty" , nevim, jak jste k tomuto poctu prisel.
MXM
06. 05. 2022, 22:21Kdoví jak to skutečně bylo. Je sice fakt že dřív měl ještě US prezident mít větší přehled. Nebo ještě na počátku nepochopil že tohle není nějaký film, ale realita kde už se ni zpátky nemůže přetáčet.
Každopádně dnes je to horší - za karibské krize ani později Able Archer 83 se nestřílelo. Nyní už se střílí a země OTAN vyváží zbraně do bojové zóny a Polsko se pokouší pohltit Ukrajinu. Jsme tedy nejblíž jaderné válce, moc dalších kroků neschází, v zásadě už jen jeden - podepsání polsko-ukrajinské konfederace a tím je OTAN fakticky ve válce s Ruskem. Tedy pokud se od toho dobrodružství jasně nedistancuje a za polskou hranici i pro aktivaci článku pět bude pořád rozhodující současná polská hranice.
Vaclav Flek
06. 05. 2022, 21:15Im Bier steckt Wahrheit
Nechapu, ceho se tyka vas vyrok "Hodné NATO si zde v Evropě s obrovskou armádou zcela mírumilovně nacvičuje jaderný útok...", zda roku 1983 nebo roku 2022, ale v obou pripadech je to zcela spatne.
Mozna jste to myslel ironicky, ale pak jste to mel napsat jasneji. Pokud jste to ironicky nemyslel, nemam jiz o diskusi na toto tema s vami zajem, nebot ukazujete, ze o problematice vubec nic nevite.
Vaclav Flek
06. 05. 2022, 21:09pro Veritas vincit :
Souhlasim s Vasim tvrzenim "Ronald Reagan byl nejlepším prezidentem USA." Na tom jsme se opakovane shodli jiz pri nekolika predchozich diskusich, kde Reaganovo jmeno padlo.
V zajmu objektivity je nutno priznat, ze si to rada Americanu, ktere znam, nemysli. Vetsina z nich je nicmene ochotna prijmout v diskusi nas stredoevropsky pohled na jeho klicovou roli pri osvobozeni tohoto regionu od komunismu.
Vaclav Flek
06. 05. 2022, 21:04Clanek o cviceni Able Archer 1983 se mi nelibi, odporuje tomu, co o veci vim (v tom roce jsem slouzil na stabu nasi elitni tankove divize). Nechci jmenovat vsechny argumenty, to bych mohl polemizovat s vetsinou autorovych vet, jen par pripominek :
1) Ze "bylo NATO bylo od svého vzniku Sovětskému svazu trnem v oku" neudivi, vzdyt tato aliance vznikla prave proto, aby zabranila sovetske invazi do zapadni Evropy. Tuto historickou misi po celou dobu trvani Sovetskeho svazu plnila...
2) Za sveho pobytu v armade si pamatuji par pripadu uvadeni CSLA do nejakeho stupne bojove pohotovosti, mimo jine i pro tak malichernou zaminku, jakou bylo sestreleni dvou libyjskych stihacek palubnimi letouny americke letadlove lodi ve Stredomori. Nevybavuji si vsak zadnou zvysenou pohotovost v souvislosti se cvicenim Able Archer.
3) Je skutecnosti, ze to byly naopak armady Varsavskeho paktu, ktere provadely v prvni polovine 80. let rozsahla cviceni, v nasich podminkach zejmena nekolik cviceni Stit. Nakonec to byly armady Varsavskeho paktu, ktere opakovane vojensky zasahly v Evrope (zvlaste v Madarsku a Ceskoslovensku), nic podobneho se nestalo na strane NATO. Sovetska armada v te dobe navic vedla krvavou valku v Afghanistanu, z jejichz nasledku se tato zeme nevzpamatovala dodnes.
4) A ted asi to hlavni : Utocne moznosti NATO byly ve srovnani s utocnymi moznostmi armad Varsavske smlouvy znacne zredukovany, jak svym rozsahem, tak i v case. Provedeni prekvapiveho pozemniho utoku vetsiho rozsahu bylo jiz z definice nemozne, stejne tak nebylo mozne ani zahajit jaderny utok jako prvni, k necemu podobnemu bylo treba souhlasu vsech clenu (jinou veci byl ovsem odvetny uder po predchozim jadernem napadeni). Jinymi slovy, veleni Varsavske smlouvy (coz je pouze eufemismus pro sovetske veleni) se nemuselo obavat prvniho uderu ze strany NATO. Nechapu proto, z ceho mohl byt prezident Reagan "sokovan", myslim, ze se zde autor dopousti nepresneho ci mylneho vyjadreni.
5) Nevim, kde autor prisel k "operaci RYAN". Myslim, ze slo o "operaci RAJAN", coz je zkratka ruskeho vyrazu "raketo-jadernoje napadenije". Jde o detail, ale ukazuje autorovu neznalost ruskojazycnych realii.
6) Urcite bych nesouhlasil s vyrazem, ze si "svet na ctyri desetileti oddechl". Pokud si to nekdo mysli, tak jiste ne obyvatele Afghanistanu, Cecenska, Gruzie, Syrie, Ukrajiny a mnoha dalsich zemi.
Pokud bych to mel shrnout jednou vetou - vidim to opacne nez autor, kteryz meho pohledu vse postavil na hlavu.
bombero
06. 05. 2022, 13:16Im Bier steckt Wahrheit "Hodné NATO si zde v Evropě..."
a kde jinde, když drtivá většina členů je v evropě doma...
ruský politici dumy
https://www.novinky.cz/zahranicni/clanek/poslanec-dumy-chtel-uz-v-lednu-odpalit-jadernou-pumu-na-nevadu-40390735
https://cnn.iprima.cz/co-nastane-po-konci-valky-vratite-nam-aljasku-oznamil-rusky-poslanec-a-hrozil-atomovkou-87601?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Veritas vincit
06. 05. 2022, 12:49Kde bylo 27. 2. 2022 nějaké obrovské cvičení NATO, že o tom ani neinformovali ?
Kdo nám asi tady haraší jadernými zbraněmi jako první ?
27.2.2022
"Putin nařídil vysokou pohotovost ruským silám jaderného odstrašování."
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/putin-naridil-vysokou-pohotovost-ruskym-silam-jaderneho-odstrasovani/2168629
Veritas vincit
06. 05. 2022, 12:38Im Bier steckt Wahrheit
"Hodné NATO si zde v Evropě s obrovskou armádou zcela mírumilovně nacvičuje jaderný útok na Rusko,..."
*
Já v článku nikde nečtu, že by NATO cvičilo jaderný útok na Sovětský svaz v "prvním plánu".
Kde to tam prosím tě vidíš ? Díky.
bombero
06. 05. 2022, 12:04VV :thumbsup:
Veritas vincit
06. 05. 2022, 11:59Ronald Reagan byl nejlepším prezidentem USA. :flag_us::thumbsup:
Sestřelení Boeingu 747 KAL-007 ukázalo, co za zvěř žije v Sovětském svazu.
Gennadij Osipovič na svém Su-15 ve tmě viděl dvě řady světel a cestující v oknech. Protože se ho ovšem "nikdo neptal" na typ letadla, tak poslal podle rozkazu 269 lidí k zemi a byl na to vždy hrdý. Před samotným sestřelem vypálil "výstražnou dávku" bez svítících stopovek, takže ji mohl těžko někdo vidět ve dne, natož v noci ...
Sovětský svaz v ty dny totiž porušil smlouvu SALT II tím, že odpálil mezikontinetální raketu "Topol" a byli vyděšený z případného odhalení a usvědčení ... Jinak ani fungovat neumí.
V roce 2007 zavedlo Rusko do výzbroje rakety 9K720 Iskander-M, které svým doletem přes 500 km porušily smlouvu INF od které poté odstoupily USA (D.Trump-2018).
Neoficiálně je Rusko použilo údajně v Gruzii a oficálně v Sýrii. Teď je používá na Ukrajině.
Raketami 9K720 Iskander-M umístěnými v Kaliningradu vyhrožovalo Rusko i ČR v případě, že povolí radar USA na svém území. Jako by radar byla nějaká zbraň, natož útočná. Rusáci a jejich příznivci jsou primitivní, nebezpeční a všeho schopní dementi.