EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Armáda bude modernizovat dělostřelectvo

 27. 07. 2017      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Asi všichni víme, že modernizace naší armády je více než akutní, což o dělostřelectvu platí dvojnásob. Po dlouhá léta česká armáda dělostřelectvo upozaďovala, o čemž svědčí například fakt, že ze služby bez náhrady vyřadila raketomety RM-70 (v roce 2010) nebo že ve své výzbroji stále udržuje dnes již zastaralé původní houfnice DANA vz. 77 či samohybné minomety PRAM-S.

danca

Nyní vláda konečně přišla s konkrétními plány ohledně modernizace dělostřelectva, konkrétně modernizací původních houfnic DANA vz. 77 na standard DANA M1 M a pořízení nových houfnic s ráží NATO (více informací například zde). V dalších plánech (po roce 2020) je také pořízení raketometů či samohybných minometů.

DANA M1 M - titulni foto
Foto: Samohybná houfnice DANA M1 M

Naše nové dělostřelectvo tedy bude stát na kolových podvozcích ověřené značky Tatra. Mimochodem na podvozcích Tatra již fungují stroje jako jsou izraelský ATMOS 2000 nebo nejnovější houfnice CAESAR 8x8, kterou nedávno objednala dánská armáda. Další samohybnou houfnicí na podvozku Tatry je Condor od jihoafrické firmy Denel. Na letošním IDETu zase korporace BAE představila novou verzi houfnice Archer, která bude mít rovněž tatrovácký podvozek. Podvozek Tatra využívají i slovenské houfnice Zuzana a Eva, které rovněž disponují zbraněmi ráže 155 mm NATO.

Koncept houfnice DANA jako takový má ale stále potenciál, proto v příštích několika letech armáda nebude pořizovat cenově velmi nákladné nové dělostřelecké systémy, ale vydá se právě cestou modernizace stávajících houfnic DANA vz. 77. V České republice se modernizací původní houfnice DANA vz. 77 jako první zabývala společnost Excalibur Army, která v roce 2011 představila verzi nazvanou DANA M1 CZ. A na ni právě navazuje nejnovější varianta DANA M1 M z produkce společnosti Tatra Trucks.

obrazek_1194
Foto:  Samohybná houfnice DANA M1 CZ

Modernizace původních houfnic je ekonomicky výhodná z několika důvodů. Armáda bude moci nadále z velké části využívat technické (opravárenské) a logistické zázemí, které již existuje pro původní houfnice DANA vz. 77. Dále je u nás stále ve skladech ohromné množství munice 152 mm (řádově za několik miliard) s tím, že časem se plně přejde na nové houfnice ráže 155 mm NATO. Armáda tedy nejdříve zmodernizuje 33 houfnic DANA a k tomu chce nakoupit v první fázi 17 nových houfnic s ráží 155 mm NATO na podvozku Tatra. Je racionální i úsporné řešení, a přitom velmi efektivní, dělostřelectvo armády se totiž co do použití a technologické úrovně dostane na standard NATO.

DANA M1 M pro českou armádu

Na modernizaci houfnic DANA se bude podílet mnoho českých firem, podobně jako je tomu například v současnosti při výrobě nových pandurů ve velitelské a spojovací verzi pro AČR, kterou zajišťuje holding Czechoslovak Group. Vedle kopřivnické Tatry, která bude hlavní integrátorem a dodavatelem modernizovaných houfnic DANA pro armádu, to bude například i společnost Excalibur Army patřící do holdingu Czechoslovak Group, která zajistí vyrobu nových částí nástavby, kabiny a bojové věže.

DSCF6202
Foto: Modernizovaná kabina posádky samohybné houfnice DANA M1 M

Pardubická RETIA bude zase dodávat softwarové aplikace systému řízení palby a provádět integraci houfnic do operačně-taktických systémů velení a řízení pozemních sil podle požadavků armády. Na nové Daně budou také participovat slovenské společnosti MSM Martin a ZVS Nová Dubnica, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým dostřelem.

DSCF6204
Foto: Modernizovaná kabina posádky samohybné houfnice DANA M1 M

Na první pohled nejvíce patrnou změnu představuje modernizovaná kabina posádky, která nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení při balistické odolnosti odpovídající standardu Level I dle STANAG 4569. Posádka má navíc k dispozici nové ergonomické sedačky, nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.

DSCF6212
Foto: Modernizovaná kabina posádky samohybné houfnice DANA M1 M

DANA M1 M dostala také moderní poloautomatickou převodovku TATRA-NORGREN, díky níž má vozidlo lepší dynamické vlastnosti a jež zároveň snižuje pracovní zátěž řidiče. Změnou prošel také hydraulický okruh vysouvání podpěr podvozku, což má za následek zkrácení času z pochodové do palebné konfigurace houfnice cca o polovinu. Věž byla opatřena odpalovacím systémem zadýmovacích granátů a je na ní instalována nová lafeta pro těžký kulomet.

DSCF6392
Foto: Samohybná houfnice DANA M1 M

DANA M1 M se oproti původní houfnici vyznačuje vyšším dostřelem, který činí 25,5 km. Přesnost a účinnost palby zajišťuje nový balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení. Polská armáda využívá u svých modernizovaných houfnic DANA systém řízení palby TOPAZ, jež odpovídá aliančním normám STANAG.

DSCF6372
Foto: Samohybná houfnice DANA M1 M

Jeho schopnosti a efektivitu prověřilo i ostré nasazení polských houfnic DANA v Afghánistánu. Díky němu muže být palba vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo pozorovacích systémů. AČR by tak díky modernizovaným houfnicím DANA M1 M mohla konečně využívat dělostřelecké radary Arthur koupené za téměř 2 miliardy, pro které bez moderního palebného prostředku se soudobým systémem řízení palby nemá plnohodnotné využití. K lepší přesnosti palby pak přispívá i inerciální navigační zařízení a nové telekomunikační systémy modernizované houfnice.

DSCF6386
Foto: Samohybná houfnice DANA M1 M

 Autor: Redakce

Komentáře