Americká armáda chce nové lehké tanky pro aeromobilní a výsadkové operace
Zatím co v ruské armádě mají výsadkové jednotky k dispozici několik typů lehkých obrněných vozidel s velkorážovými zbraněmi, americké jednotky si musejí od poloviny 90. let vystačit pouze s lehkými vozidly, lehkými taženými houfnicemi a přenosnými protitankovými střelami. Velení americké armády to ale hodlá změnit.
Změna má přijít v rámci programu Mobile Protected Firepower, který má do výzbroje US Army zavést vysoce mobilní vzduchem přepravitelná pancéřovaná vozidla palebné podpory pro jednotky IBCT (Infantry Brigade Combat Team). Půjde v podstatě o stroje snoubící v sobě prvky lehkého tanku a vozidla palebné podpory, které budou na větší vzdálenost pěchotě čistit cestu od protivníkovy pancéřované techniky, opevněných bodů či bunkrů, a budou nasaditelné i v zastavěných oblastech a městských aglomeracích.
Nelze ovšem říci, že by šlo o nový koncept v rámci amerických ozbrojených sil. Už od 60. let sloužil v roli průzkumného a podpůrného lehkého pancéřovaného vozidla tank M551 Sheridan, jenž mohl být vysazován na padácích. Přestože sloužil od 60. do poloviny 90. let a bylo ho vyrobeno poměrně velké množství, nedostal za sebe náhradu, a tak americké pěchotní, aeromobilní a výsadkové jednotky od jeho vyřazení nemají k dispozici obrněnou pásovou platformu s těžkými zbraněmi.
Velení armády několikrát uvažovalo o zavedení nové platformy, a to především v rámci programu Airborne Gun System (AGS). Ten ale zůstal jen ve stádiu zkoušek prototypů. Vše má ale změnit rozhodnutí armády o udělení kontraktu na vývoj nových lehkých tanků společnostem BAE System a General Dynamics Land Systems z poloviny prosince minulého roku. Obsahuje zadání vyvinout obrněné vozidlo, jehož hmotnost nebude přesahovat 30 t a které bude přepravitelné vzduchem letounem C-17 popřípadě i C-130. Oproti minulosti armáda primárně nepožaduje možnost shozu nových vozidel z transportních letadel na padácích, vozidla by však měla mít množství munice, zásob a proviantu na 24 hodin intenzivního nasazení. Podstatnou podmínkou je také ráže hlavní výzbroje, nové lehké tanky mají být vybaveny kanony ráže 105 nebo 120 mm.
Foto: Letoun C-17 Globemaster III | AF.mil se souhlasem majitele
Obě společnosti získaly od armády finance na vývoj a stavbu 12 prototypů od každého typu. Ty se pak podrobí armádním zkouškám a na základě jejich výsledku bude vybrán vítěz. General Dynamics Land Systems uspěla s technologickým návrhem Griffin II a BAE Systems s obnoveným projektem M8 (AGS). V obou případech budou nová vozidla vycházet z již existujících strojů a výrobních technologií, což má přispět k rychlému postupu konstrukčních prací i bezproblémové stavbě prototypů.
Griffin II bude kombinací podvozku ASCOD 2, respektive jeho britské verze pro program Ajax, a odlehčené bojové věže z tanku M1 Abrams. U M8 jde o reinkarnaci projektu z 90. let, v rámci něhož měl vzniknout přímý nástupce tanku M551 Sheridan, ale velení armády jej velmi brzy zastavilo. Korporace BAE System před několika lety převzala původní projekt lehkého vozidla XM8/M8 a nyní s ním v modernizované podobě, doplněné o prvky z poslední generace obrněného vozidla CV-90 a BVP Bradley, chce uspět napodruhé. Otázkou zůstává, jak moc lze dvacet let starý koncept přizpůsobit modernímu bojišti budoucnosti. Navíc zatímco Griffin bude disponovat kanonem ráže 120 mm, a v tomto ohledu se tedy vyrovná nejvýkonnějším tankům, nová podoba M8 bude mít podobně jako původní koncept kanon jen ráže 105 mm, což nemusí v konečném důsledku přinést dostatečný palebný účinek a tudíž i efektivitu nasazení v boji.
Z českého hlediska je zajímavé, že vozidla ASCOD 2 i CV-90 budou nabízena také české armádě v nadcházejícím výběrovém řízení na nová pásová vozidla a americký příklad ukazuje, že jde opravdu o univerzální platformy použitelné pro různé účely. Stejně tak ovšem stojí za zmínku, že další kandidáti na přezbrojení mechanizovaných jednotek AČR, tedy německé stroje Puma a Lynx, v americkém programu Mobile Protected Firepower neuspěli.
Obě vybrané společnosti musejí dodat americké armádě hotové prototypy ke zkouškám do 14 měsíců, pak bude následovat období intenzivních zkoušek a testů, přičemž v roce 2022 má být vyhlášen vítěz. Následovat má objednávka na 504 vozidel. Samozřejmě se počítá se špičkovým elektronickým vybavením, zaměřovacími a detekčními přístroji i komunikačními a datovými systémy. Ještě důležitější však bude nasazení aktivních ochranných systémů, protože půjde o lehce pancéřovaná vozidla, která nemohou disponovat těžkou masou klasického pancíře. Tu musí nahradit vyspělá elektronika a ochranné systémy typu soft i hard kill.
Komentáře