EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americké letectvo začalo s tiskem dílů na 3D tiskárně. První oficiálně použitý díl je kryt na záchod

 27. 08. 2019      kategorie: Události      0 bez komentáře

Americké letectvo má za sebou velký milník. Certifikačním procesem prošel vůbec první díl, který byl kompletně vyrobený na 3D tiskárně. Nepřekvapivě jde o součástku do jednoho z letadel. Co naopak překvapivé je, že jde o kryt palubní toalety. 

Obrázek 1
Foto: Certifikačním procesem prošel vůbec první díl, který byl kompletně vyrobený na 3D tiskárně.

Americké letectvo (US Air Force) hodlá v budoucnu využívat možností, které přináší neustále se zdokonalující oblast 3D tisku. Za pomocí této technologie by mělo být možné si obstarat některé důležité komponenty, jako jsou například náhradní díly či jiné konstrukční prvky, které jsou jednoduché na výrobu, ale jejich klasický akviziční proces přes oficiální dodavatele je velmi dlouhý. Přesně takový scénář se podařilo otestovat na historicky prvním certifikovaném a nasazeném dílu, který byl v rámci US Air Force na 3D tiskárně vyroben. 

Na letecké základně Travis Air Base v Kalifornii došlo k vytištění krytu pro záchodové prkénko na 3D tiskárně. Tento kryt je použitý v letounech C-5 Galaxy a jak se ukázalo, tento výrobní proces bude mít budoucnost. 

Jakkoliv směšně to může působit, vytištění záchodového krytu bylo jakousi demonstrací toho, co je možné provést a jaké to s sebou nese dopady. 3D tisk má v tomto ohledu o budoucnost postaráno, neboť umožňuje rychle a velmi efektivně vyprodukovat díly, které by byly jednak drahé a za druhé by se na ně čekalo extrémně dlouho. Výše uvedený kryt pro záchod je toho názornou ukázkou. 

Obrázek 2
Foto: 3D tisk má v tomto ohledu o budoucnost postaráno, neboť umožňuje rychle a velmi efektivně vyprodukovat díly, které by byly jednak drahé a za druhé by se na ně čekalo extrémně dlouho.

Vzhledem k tomu, že jde o díl do letounu, který je více než 30 let starý, jde o problémovou komponentu samo o sobě. Obzvláště v případě, kdy by mělo dojít k objednávce náhradních dílů v počtu jednotek kusů. Standardní cestou by to bylo extrémně drahé a čekací doba by mohla být až rok. 

Za pomocí 3D tisku je však možné tyto jednoduché komponenty obstarat jak velmi levně, tak velice rychle. Onen kryt se podařilo vytisknout za necelých 24 hodin s minimálními náklady. Stejný výrobní proces je možné aplikovat na celou řadu náhradních dílů, které by byly jinak velmi špatně k dispozici.

Vzhledem ke stáří některé techniky v americkém letectvu je výroba náhradních dílů na 3D tiskárně krokem vpřed, a to jak z hlediska jejich dostupnosti, tak z hlediska jejich ceny. Ve finále by také mělo být možné touto cestou alespoň trochu prodloužit životní cyklus některých strojů.

Obrázek 3
Foto: Kryt se podařilo vytisknout za necelých 24 hodin s minimálními náklady.

Je pochopitelné, že na 3D tiskárně není možné vyrobit vše. V tomto ohledu jde spíše o drobné komponenty, které přímo nesouvisí s funkcí letadla a nejsou na ně kladeny vysoké nároky vzhledem k odolnosti. Trupy letadel či jiné mechanické komponenty na 3D tiskárně nikdo vyrábět nebude, ale například prvky interiéru či všelijaké doplňky a pomůcky vyrábět půjde. 

3D tisk se v posledních letech posunul nesmírně dopředu a americké letectvo navíc disponuje těmi nejmodernějšími výrobními systémy. Společně s kvalitním a poměrně odolným výrobním médiem tak budou technici v budoucnu schopni obstarat celou řadu náhradních dílů, které budou takřka ihned k dispozici a připraveny k použití.

 Autor: Dominik Z.

Komentáře