Americké letectvo zeštíhluje a plánuje odprodat 250 letounů včetně legendárních strojů A-10
Připravuje se významná změna strategie amerického letectva, které na prahu fiskálního roku 2025 plánuje zefektivnit svůj letecký park. Iniciativa, podrobně popsaná v žádosti o rozpočet USAF z 11. března, naznačuje snížení počtu letadel o 250, čímž se celkový stav sníží na 4 903, což představuje historické minimum. Ministr letectva Frank Kendall během brífinku s novináři zdůraznil rovnováhu mezi zachováním současných schopností sil a přijatelnou mírou rizika.
Strategie letectva se silně přiklání k modernizaci a upřednostňuje výzkum a vývoj před pořizováním nových letadel, jak vysvětlili nejvyšší představitelé. Strategii odprodejů, jejímž cílem je dosáhnout úspor ve výši více než 2 miliard dolarů, zdůraznil generálmajor Mike A. Greiner, náměstek náměstka ministra letectva pro rozpočet.
Foto: A-10 Warthog ve formaci, rok 2013 | Senior Airman Matthew Bruch / Public domain
Kristyn E. Jonesová, zastupující náměstkyně ministra letectva, vysvětlila, že tyto odprodeje jsou strategicky naplánovány s cílem přesměrovat finanční prostředky na modernizační programy. Přestože nákup 60 nových stíhacích letounů, včetně 42 letounů F-35A a 18 letounů F-15EX, nedosáhl ročního cíle letectva, který byl stanoven na 72 letounů, zavedení bezpilotních kolaborativních bojových letounů (CCA) a další modernizační snahy mají nově definovat schopnosti budoucí stíhací flotily. Jonesová rovněž zmínila, že na snížený plán nákupu letounů F-35 měla vliv fiskální omezení a zpoždění při modernizaci softwaru F-35 Technology Refresh-3 (TR-3). Ujistila však, že závazek vůči programu F-35 zůstává v dlouhodobém horizontu pevný.
Plány letectva na vyřazení letounů zahrnují postupné vyřazení 65 zastaralých letounů F-15C/D, 56 letounů A-10 Warthog do roku 2029 a 26 letounů F-15E Strike Eagle se staršími motory, přičemž ostatní letouny budou modernizovány moderními systémy elektronického boje. Kontroverzní je, že letectvo usiluje o vyřazení 32 nejstarších letounů F-22, přičemž plánuje investice do vylepšení senzorů před údržbou těchto starších modelů, a to navzdory odporu části Kongresu, která plán na vyřazování F-22 kritizuje. Redukce počtu se rovněž dočkají víceúčelové vrtulníky HH-60G Pave Hawk – ze služby bude vyřazeno 12 kusů.
Kromě 56 letounů A-10 Thunderbolt II, známých svými schopnostmi blízké letecké podpory, a F-15E Strike Eagle, dvouúčelového stíhacího letounu, který bude vyřazen v počtu 26 kusů, bude o 11 kusů snížen také počet letounů F-16C/D Fighting Falcons, dalšího základního kamene amerického a spojeneckého letectva.
Kendall se rovněž dotkl dopadu fiskálních omezení, která na zadávání zakázek a modernizační úsilí uvalil zákon o fiskální odpovědnosti z roku 2023. Navzdory těmto výzvám plánuje letectvo pokračovat v pořizování 15 tankerů KC-46 Pegasus a pokročit v pořizování systému NGAS (Next Generation Aerial Refueling System), a také výroby cvičných letounů T-7A Red Hawk pro modernizaci výcvikové flotily. Tento strategický obrat podtrhuje závazek letectva modernizovat své schopnosti v rámci fiskálních omezení a legislativních mandátů.
Ve fiskálním roce 2025 tedy dojde k významné obměně letadlového parku amerického letectva prostřednictvím řady odprodejů zahrnujících různé typy letadel, celkem 250 kusů. Zmíněné vyřazení 32 letounů F-22 Raptor může vyvolat diskusi o budoucích schopnostech a strategických prioritách v oblasti vzdušné nadvlády.
Změn se dočkají také flotily dopravních letounů a letounů pro speciální mise. Šest letounů C-130H Hercules, které jsou klíčové pro taktickou leteckou přepravu, bude vyřazeno spolu s jedním letounem EC-130H Compass Call, což naznačuje změnu strategie elektronického boje a signálového zpravodajství. Letouny CV-22 Osprey, používané pro speciální operace, budou zredukovány o dva stroje. Na seznamu vyřazených letounů je také letoun E-11, využívaný pro komunikaci na bojišti, a 16 letounů KC-135 Stratotanker, které jsou klíčové pro operace doplňování paliva ve vzduchu. A konečně, T-1 Jayhawk, cvičný letoun, jejichž počet bude snížen o 22 kusů. Komplexní plán vyřazení celkem 250 letounů představuje strategickou změnu ve složení a schopnostech letectva, která odráží vývoj obranných priorit a potřebu přizpůsobit se budoucím výzvám.
Ve stejném roce se letectvo Spojených států naopak chystá posílit svůj letecký park nákupem 91 nových letounů, což signalizuje významné investice do modernizace jeho schopností v různých oblastech úkolů. Plán veřejných zakázek zahrnuje různorodou škálu letadel, což podtrhuje strategický důraz na posílení vzdušné nadvlády, schopnosti doplňování paliva a výcvikové infrastruktury. V čele tohoto modernizačního úsilí stojí F-35A Lightning II, víceúčelový stealth stíhací letoun páté generace, pro který je plánováno pořízení 42 letounů. Tato zakázka podtrhuje závazek letectva začlenit pokročilé schopnosti stealth, fúzi senzorů a síťové propojení, aby si udrželo vzdušnou nadvládu v budoucích konfliktech.
Kromě toho bude do flotily zařazeno 18 nových letounů F-15EX Eagle II, což je nejnovější generace klasické platformy F-15. F-15EX poskytuje jedinečnou kombinaci nosnosti, rychlosti a doletu a nabízí okamžitou modernizaci stávajících stíhacích schopností letectva a zároveň se bezproblémově integruje se stíhačkami páté generace. KC-46 Pegasus, letoun nové generace pro doplňování paliva ve vzduchu, bude pořízen v počtu dalších 15 jednotek. Tato zakázka zdůrazňuje trvalou potřebu zvýšené vzdušné mobility a kapacity pro doplňování paliva pro podporu globálních operací a rozšíření dosahu leteckých bojových a podpůrných misí.
Na podporu budoucích operací vrtulníků bude pořízeno dalších 8 vrtulníků MH-139 Grey Wolf, které mají nahradit stárnoucí UH-1N Huey. Tyto nové vrtulníky budou hrát klíčovou roli v oblasti bezpečnosti, přepravy personálu a nouzových operací na různých základnách. Moderní cvičný letoun T-7A Red Hawk bude doplněn o 7 kusů, což odráží strategickou investici do výcviku pilotů nové generace, která má připravit letce na složité podmínky moderní letecké války. A konečně, nákup zahrnuje 1 letoun C-40 Clipper, vojenskou variantu letounu Boeing 737, který se používá pro přepravu personálu a zásob. Ačkoli je tento přírůstek co do počtu skromný, má zásadní význam pro zvýšení logistické a operační flexibility letectva.
Zdroj: airrecognition.com
Komentáře
Marty
15. 03. 2024, 08:44jednoznačně, myslim že i západní zbraně upravené pro sovětské stroje využijí v F-16 svůj potenciál na plno, o čem ted pochybuji, jinak když e vrátím k A-10 napadá mě eště jeden aspekt proč v Afghánistánu ale i poslední době v Iráku A-10tky nepoužívali příliš kanon, často byla letecká podpora potřeba v momentě opravdu velmi blízkého kontaktu s nepřítelem, navíc často v oblasti s výskytem civilistů, tam by hrozil jak ztráty civilní tak FF, zatím co přesně naváděná pum toto riziko snažně sníží, ale přiznávám že sem si to nezjištoval, je to jen úvaha jestli to nemohlo taky hrát roli
Marty
15. 03. 2024, 08:52Slavoslav
omlouvám se, asi sem špatně kliknul že se příspěvek nezobrazil ve vláknu diskude:sweat_smile:
Slavoslav
15. 03. 2024, 09:07to je dalsia vec, ze na kanonovy CAS potrebujes skuseneho navadzaca na zemi ktory ta oboznami so situaciou a urci ti smer naletu, casto viac ako jeden prelet kde si pri prvom pilot robi prehlad, aby netrafil vlastnych a toto vsetko zvysuje riziko straty stroja takze ano, aj toto hra rolu.
Treba sa zmierit s tym, ze co ako je A-10 popularna u verejnosti aj u vojakov kde ich prelet mal psychologicku podporu tak tieto stroje uz na dnesnom bojisku nemaju co robit vo svojej povodnej podobe.
rozdielova vec pre F-16 bude pouzitie modernych BVR striel s aktivnym navadzanim. Toto moze pomoct vytlacit rusacke letectvo od ciary dotyku a zabranit im zhadzovat FABy na pozicie. Momentalne UA ma len poloaktivne navadzane rakety pre lietadla a strielat s nimi v blizkosti frontu a drzat nasledne ciel oziareny je samovrazda. preto ich pozuivaju najma na zostrelovanie dronov a striel v ramci PVO nad svojim uzemim a nie aktivne proti rusackemu letectvi
Marty
15. 03. 2024, 09:12Slavoslav
to m tak napadá, nechal někdo do F-16 integrovat Meteor? asi bohužel ne že?
Slavoslav
15. 03. 2024, 09:18Marty
pokial viem zatial este nie, ale integracia by nemala byt zlozita. Mechanicke spoje a komunikacne standardy sedia, islo by "len" o SW.
Ale UA by plne stacilo keby mali dost AMRAAMov ktore su an tento ucel tiez fajn a najma ich je vela vyrobenych. Kolko Meteorov je dostupnych je vobec otazka kedze EU vyraba zbrane a municiu kusovo
Marty
15. 03. 2024, 09:30Slavoslav
to jednoznačně, jen mě napadlo že s nimi by se teoreticky mohli dostat na dostřel i strategické bombardéry a tam by každý zásah měl obrovskou cenu, no nezbývá než doufat že letounů bude co nejvíc a co nejdříve a ideálně jindy než se veřejně říká:sweat_smile:
Pepík Knedlík
14. 03. 2024, 20:07Prase A 10 se silný stroj s leteckou nadvládou a tu Ukrajinci nemají. Možná je další problém na ukrajinských planich jeho bidna rychlost ...
suchý čert
15. 03. 2024, 08:33v rocích 83/85 jsem byl na vojně u výsadkářů a už jsme se učili tyto letadla rozeznávat (společně s F15,F18 apod . ) a vidíte já jsem v penzi a letadla ne.
Pepík Knedlík
20. 03. 2024, 21:12suchý čert
No jo dokonce létají i balony bratrů Montgolfiérů podle principu Archimedova zákona
David
14. 03. 2024, 15:05Bylo by tedy možno ty A-10 dodat Ukrajině, pro kterou by díky své mohutné palebné síle a dobré pancéřové ochraně byly přínosem
Marty
14. 03. 2024, 18:39David
co vím tak se to zvažovalo už dříve, zejména na oblíbený ruSSácký manévr "stojíme v koloně" by byly doslova jako stvořené, jen tenkrát se řešilo že sami o sobě sou stavěné pro operace ideálně ve vlastní vzdušné nadvládě, na druhou stranu Ukrajinci, stejně jako rusové, do dnes operují i s Su-25, ale je také fakt že má tento letoun značné ztráty na obou stranách, je těžko říct, jestli je dnes již ukrajinské nebe dostatečně zabezpečené pro smysluplné využití A-10, nezbývá než doufat že ano, protože jeho palebná síla nemá obdoby:thumbsup:
Czertik
14. 03. 2024, 22:01marty
pokud by amici dodaly a10 spolu s vyrazovanymi F15 a F16 tak by to bylo idealni reseni.
Slavoslav
15. 03. 2024, 07:50Marty
A-10 je na dnesnom bojisku velmi zranitelny a posledne misie aj proti handrohlavcom bez poriadnej PVO lietal stylom, ze z vysky hadzal JDAM rovnako ako F-16. Pravdu povediac je vo vzybroji len skrz lobing senatorov zo statov kde ma zakladne a letectvo by sa ho najradsej zbavilo.
UA by ho asi zobrala, ale je to anjmenej uzitocne lietadlo pre nich
Marty
15. 03. 2024, 08:25Slavoslav
myslim že zranitelný byl vždy, ale taky není určen pro taková místa, na druhou stranu myslím ze v Perském zálivu předvedl že za vhodných podmínek je skvělím řešením, určitě salva z jeho gatlingu vyjde výrazně levněji než naváděné pumy, pokud o něj Ukrajina stojí a má koho tam eventuelně posadit, tak proč ne, určitě jeho šance na přežití o proti Su-25 nejsou o nic nižší a když se jich USAAF postupně zbavuje, vlastně by to" téměř" nic nestálo
Marty
15. 03. 2024, 08:27Slavoslav
a určitě si dovedu představit že momentálně nejlepší službu by jim prokázali ony vyřazované Raptory ale tam to jistojistě nehrozí
Slavoslav
15. 03. 2024, 08:34Marty
akurat, ze od Perzskeho zalivu nejaky ten rocik uplynul a rusacka PVO nie je ta Saddamova. Ako vravim v Syrii sa ani USA neodvazili lietat nizko prave vdaka novym h=generaciam MANPADOV
A co sa tyka ceny, tak som par rokov dozadu videl vypocet jednej kratkej salvy a je to v desattisicoch USD. To strelivo do toho kanona je drahe, kadencia velka a nie vzdy sa trafia na prvy raz. Naviac riskujes pilota a lietadlo v ovela vacsej miere ako pri zhaodeni JDAM ktory stoji velmi blizko co ta davka z kanona v priemere na jeden zniceny ciel.
A UA stroje tiez nelietaju za ciaru, strielaju salvy zo svojho uzemia, alebo zhadzuju bomby tesne na front kde to hned tocia prec. Tymto strojom v podobe ako boli navrhnute odzvonilo a ze sa na UA pouzivaju nie je argumetn. Tam sa pouzivaju j ine zbrane ktore v modernej armade nemaju co robit no UA a ani rusak uz nemaju na vyber, lebo ine nemaju.
Takze ano, UA by asi nepovedalo nie na A-10, ale uzitocnost by bola viac ako pochybna
Slavoslav
15. 03. 2024, 08:36Marty
k druhemu prispevku. Nesnivajme o Raptoroch, tu budu stacit modernizovane F-16 v dostatocnych mnozstvach a s modernymi BVR strelami, aby mal rusak na problem zarobene. Nehovorim,ze gamechanger, ale ta masina by UA odomkla uplne nove moznosti a schopnosti ktore teraz ich letectvo nema