EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Během Korejské války došlo k jedinému zaznamenanému vítězství vrtulového letounu nad proudovou stíhačkou

 16. 08. 2021      kategorie: Vojenská historie      2 komentáře

Dne 9. srpna 1952 vedl britský pilot Peter "Hoagy" Carmichael (1923-1997) formaci čtyř letounů Hawker Sea Fury k úderu na hlavní železnici nepřítele. Zezadu a zprava se na ně od slunce vyřítilo osm proudových stíhačů MiG-15. Nebrali si moc servítky a jednoduše britskou formací prolétli za neustávající palby. Leč Britové nezůstali s rukama v klíně a palbu opětovali. Výsledkem byl sestřel jednoho ze severokorejských strojů, který byl oficiálně připsán Carmichaelovi. V roce 1953 mu byl dokonce udělen kříž za zásluhy. Některé zdroje v ten den dokonce uvádějí sestřel dvou MiGů. Nutno podotknout, že piloti královského letectva během konfliktu požadovali nejméně sedm sestřelů.

brian_TITFoto: Během Korejské války došlo k jedinému zaznamenanému vítězství vrtulového letounu nad proudovou stíhačkou | aerosociety /  CC BY-NC-ND

Celý příběh je obestřen mýtickou aurou a dodnes je poněkud těžké určit, jak k celé události došlo. V roce 2018 bylo dokonce zjištěno, že sestřel byl nejspíš chybně připsán špatnému pilotovi. K sestřelu se totiž přihlásil podplukovník Brian "Schmoo" Ellis, který ten ten letěl ve formaci s Carmichaelem. Ellis tvrdí, že byl jediným pilotem v letce, který se vrátil bez munice, zatímco Carmichael vystřílel ze svých čtyř kanónů Hispano Mk V jen asi 10% munice ráže 20 mm. Ellis tvrdí, že královské námořnictvo jednoduše udělilo sestřel nejstaršímu muži v letce navzdory tomu, že většina pilotů věděla pravdu. Královské námořnictvo nezpochybnilo Ellisův požadavek, ačkoli v současné době neexistuje způsob, jak ověřit jeho tvrzení o sestřelu.

brian
Foto: Brian "Schmoo" Ellis | aerosociety /  CC BY-NC-ND

Ellis zmínil, že pilot MiGu proletěl nad ním vysokou rychlostí a to za vytrvalé palby. Když si uvědomil, že má příliš mnoho energie, zatáhl vzduchové brzdy, aby zpomalil, ale přitom ztratil hybnost. V ten moment se objevil před zaměřovačem britského pilota, který nepřestal střílet i když začal opět zrychlovat. Ellis neměl čas sledovat, jak klesá, protože stále probíhá boj. Během čtyř minut byl jeden MiG sestřelen a další dva nebo tři poškozené, pravděpodobně neopravitelně. Šlo o jeden z prvních britských sestřelů od roku 1945.

Hawker Sea Fury byl britský palubní stíhací letoun vyvinutý během druhé světové války. Vznikl úpravou tehdy vyvíjeného letounu Hawker Fury, který se měl stát nástupcem pozemních stíhacích letounů Hawker Tempest. Sea Fury byl užíván až do poloviny 50. let a je posledním letadlem s pístovým motorem vyvinutým Brity během 2. světové války. Jednalo se patrně o nejrychlejší letadlo s pístovým motorem vůbec.

Zdroj: aerosociety

 Autor: Rase

Komentáře

WannysTheVillain

18. 08. 2021, 13:03

Sp
"pokusil zpomalit tak aby mohl sestrelit severokorejsky Po-2 v Suwonu a misto sestrelu se sam zritil."
To je jako říct, že dvojčata sestřelily unesená letadla.

Sp

17. 08. 2021, 20:34

Oficialne se jako posledni sestrel pocita havarie Sabru ktery se pokusil zpomalit tak aby mohl sestrelit severokorejsky Po-2 v Suwonu a misto sestrelu se sam zritil.