Casspir - obrněnec z Jižní Afriky
Proslulými odborníky na vozidla odolná proti minám a IED jsou vojenští specialisté z Jižní Afriky. Jihoafričané jako první zavedli vysoce posazené podlahy tvarované do písmena „V". Ve stejné zemi také v minulem století vzniklo například vozidlo Pookie, předchůdce vysoce odolných amerických vozidel Husky. Nejnovějším přírůstkem do široké rodiny jihoafrických obrněných vozidel je nová generace legendárních vozidel Casspir.
Foto: Nejnovější vozidlo Casspir NG 2000 / Denel Mechem
Původní vozidlo Casspir spatřilo světlo světa již v roce 1980. Casspir jako první vozidlo na světě mělo podlahu tvarovanou do písmene „V" pro odklonění síly výbuchu z miny nebo IED (Improvised Explosive Device). Podstatnou roli v odolnosti hrála i vysoce posazená podlaha, která lépe odolávala síle exploze.
Nevýhodou podobného řešení je velká světla výška a díky vysoko položenému těžišti špatné jízdní vlastnosti. To byl také důvod, proč podobný typ vozidla nezavedli v minulém století západní země. Ty se tehdy spíš připravovaly na boj s ruskými tankovými divizemi v Evropě, než na boj proti nástražným výbušným systémům IED.
Vše změnily až války v Iráku a Afghánistánu. Po krvavých zkušenostech s IED náložemi, americká armáda vyvinula minám odolné vozidla MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) vycházející právě z jihoafrického vozidla Casspir.
Video: Vozidlo Casspir / YouTube
Casspir je vozidlo konfigurace 4×4 schopné kromě dvoučlenné posádky přepravovat i dvanáctičlenný výsadek. Každý člen výsadku má k dispozici střílnu pro svou osobní zbraň. Původní varianty byly schopné vydržet výbuch nálože o ekvivalentu 21 kg TNT (ruská mina TM-57) pod kolem nebo 14 kg TNT pod trupem. Například náš Pandur, ač jde o zcela jiný typ vozidla, odolá výbuchu nálože pod kolem o síle maximálně 10 kg TNT.
Nejnovější vozidla Casspir (výrobce Denel Mechem) označované jako Casspir NG 2000 a Casspir NG 2000B pak mají díky použití ušlechtilejší oceli dále „zodolněný" podvozek i kabinu. Přibyly také boční dveře pro posádku, umožňující rychlý nástup a hlavně nouzové opuštění vozidla.
„Základní a spolehlivé schopnosti vozidla Casspir zůstávají stejné," říká Ashley Williams generální ředitel společnosti Denel Mechem. „Nyní jsme ale zvýšili ochranu trupu pomocí kvalitnější oceli, zlepšili odolnost a přístupnost kabiny a vše umístili na mnohem univerzálnější a spolehlivější podvozkovou platformu."
Casspir může být uzpůsoben pro hlídkovou činnost, pyrotechnické operace, transport pěchoty, evakuační nebo velitelské vozidlo. Vozidlo na zpevněných cestách uhání rychlostí až 100 km/h při dojezdu 800 kilometrů.
Komentáře