Dvouplošníky An-2 sovětské konstrukce nelétají jen v KLDR. Disponuje jimi i Jižní Korea a dokonce USA
Severokorejské zastaralé dvouplošníky An-2 by pravděpodobně mohly hrát v konfliktu na Korejském poloostrově, do kterého by se zapojily síly Severu, Jihu i Spojených států, svou roli. Mezi chátrajícími leteckými silami Kim Čong-una se letounu An-2 dostalo přiměřené pozornosti, kterou nepochybně podpořil jeho vzhled. Sledovat neohrožené výsadkáře, jak v dnešní době nastupují do takového letounu a jejich velení od nich očekává efektivní operaci, je pozoruhodné. Na druhé straně demilitarizované zóny však existují mnohem utajenější vojenské jednotky, které využívají stejný stroj, tedy An-2 - provozuje je totiž letectvo Korejské republiky (ROKAF), i letectvo americké (USAF). Cílem není nic jiného než se naučit proti severokorejským dvouplošníkům bojovat. Podceňovat protivníka, i když vypadá legračně, se totiž nemusí vyplatit.
Nejprve však něco k letounu An-2, u nás populárně nazývaného Andula. Stojí za to připomenout, že když se tento robustní užitkový letoun v roce 1947 poprvé objevil, byl již považován za anachronismus, a to díky svému dvouplošnému uspořádání, křídlům a ocasní části potažené látkou. Tuto konfiguraci tehdy zvolil konstruktér Oleg Antonov, protože nabízela nejlepší kombinaci nízké hmotnosti a výkonů při nízkých rychlostech; v příručce letounu prý ani není uvedena pádová rychlost . S nadsázkou lze říci, že by letoun snad zvládl i couvat.
Foto: Severkorejští výsadkáři vysazovaní z An-2 | státní televize KLDR / Public domain
Díky schopnosti velmi pomalého letu byl An-2 ideální pro aplikaci chemických látek nad rozsáhlými lány obhospodařovanými v SSSR kolchozy. Ale hodí se také pro nízké a pomalé lety - například přes demilitarizovanou zónu. Koneckonců, pokud by na Korejském poloostrově vypukl konflikt, všeobecně se očekává, že by se obrovské množství severokorejských An-2 nahrnulo do jihokorejského vzdušného prostoru a dopravilo jednotky speciálních sil ke klíčovým cílům. Kromě dopravy úderných jednotek mohou být letouny An-2 vyzbrojeny pumami a raketami a lze očekávat, že budou podnikat noční útočné lety, jaké trápily síly USA a OSN již během korejské války. Tedy před 70 lety.
Jižní Korea, která si je této potenciální pomalé hrozby dobře vědoma, rovněž vybudovala flotilu letounů An-2, které jsou používány jako agresoři, tj. k nácviku, jak se co nejlépe proti těmto záludným prostředkům bránit. Zejména pro stíhače ROKAF není odhalení a sestřelení An-2, který se drží při zemi, nikterak snadné, takže pravidelně trénovat letecké střelecké dovednosti proti těmto pomalým cílům má smysl. Totéž platí pro pozemní protivzdušnou obranu, zejména pro systémy protivzdušné obrany krátkého dosahu (SHORAD) a asi i pro námořní protiletadlové systémy.
Jihokorejské letouny An-2 jsou umístěny v Seongmu, jen několik minut letu od Cheongju, kde sídlí taktický mozkový trust stíhacích letounů ROKAF a jejich agresorská jednotka F-16. Pro větší realističnost mohou letouny An-2 ROKAF během cvičení proti infiltraci také dopravovat vojáky představující "červené síly", a vysazovat je buď na krátkých úsecích polí či dálnic, nebo na padácích. An-2 je ideální výsadkovou platformou a je stále používán pro výcvik seskoků, a to i některými leteckými silami NATO, a samozřejmě i civilními provozovateli.
Foto: Antonov An-2 | Wikimedia Commons / Public domain
Určité množství An-2 využívá také americké letectvo. A sice 6. peruť speciálních operací, která nasazuje tento typ jako součást různorodé flotily pro své mise v oblasti leteckého bojového poradenství a pomáhá vyučovat instruktory, kteří následně poskytují výcvik zahraničním vzdušným silám. Další letouny An-2 provozuje americká armáda na základně White Sands Missile Range, a pronajaté exempláře využívá k výcviku i námořní pěchota.
Aby byly letouny An-2 ROKAF v roli "červeného letectva" realističtější, jsou natřeny tak, aby kopírovaly své severokorejské protějšky, a to zeleným a hnědým kamuflážním vzorem na horních plochách a bleděmodrým spodkem.
Lze předpokládat, že ROKAF trénuje i využití An-2 právě stejným způsobem jako její protivník na severu. Jihokorejské speciální síly by tedy mohly obrátit jeho vlastní zbraň proti nepříteli a přijmout podobnou taktiku pronikání do nepřátelského vzdušného prostoru. Ačkoli se zdá, že tento druh taktiky připomíná spíše mise speciálních sil z druhé světové války, není vyloučeno, že by mohl být v určitých scénářích použit. V nejhorším případě si tedy lze představit dvouplošníky s hvězdicovými motory, které by překračovaly hranice v obou směrech a přepravovaly speciální síly hluboko za nepřátelské linie na jih, ale i na sever.
Kolik letounů An-2 ve flotile ROKAF je, je těžké přesně určit. Je zřejmé, že jejich přítomnost je utajovaná, což je umocněno používáním civilních registrací těchto strojů. Čísla se pohybují od HL-1082 do HL-1091, což naznačuje, že by jich mohlo být v provozu nejméně devět. Je známo, že dva exempláře byly ztraceny při nehodách, a to po poruchách motorů v květnu 2009 a červnu 2015. Další letoun nouzově přistál v řece v únoru 2016.
I když letouny An-2 ROKAF nepocházejí z ruských zásob, je třeba poznamenat, že vybavení sovětské nebo ruské konstrukce není v jihokorejských ozbrojených silách zcela neobvyklé, a to navzdory trvalým vojenským vztahům země se Spojenými státy.
Vzhledem ke značným dluhům, které Moskva vůči Soulu má, převedlo Rusko počátkem roku 2000 do stavu ROKAF vrtulníky Kamov Ka-32 a cvičné letouny Iljušin Il-103. Sedm Ka-32, které jsou Jihokorejci označovány jako HH-32A, se používá k pátracím a záchranným akcím, jsou vybaveny zařízením pro noční létání a mají také sekundární úlohu při hašení požárů. Celkem 23 letounů Il-103, známých jako T-103, bylo pořízeno pro Leteckou akademii, která s An-2 sdílí základnu Seongmu, ale od té doby byly nahrazeny domácími letouny KT-100 společnosti Korea Aerospace Industries. Ani jeden z těchto ruských typů Severní Korea neprovozuje.
Díky své legendární odolnosti a spolehlivosti není důvod, aby veterán An-2 v dohledné době služby ROKAF opustil. A dokud bude Severní Korea tyto hadrové dvouplošníky provozovat, můžeme očekávat, že letectvo jejího jižního souseda bude dělat totéž.
Zdroj: thedrive.com
Komentáře
Marty
09. 06. 2022, 11:36nobody
zároveň bych nezapomínal že stíhače dnes opět standartně mají i kanonovou výzbroj, a myslím že ráže okolo 25-30 mm by byly pro tento stroj více než nebezpečné
Vaclav.Flek
07. 06. 2022, 23:29pro nobody :
Diky za nazor. Myslim, ze vase predstava : "...masivne vyslanie udernych tymov, nez nejaku velku jednotnu operaciu specialnych sil. Cize vzdy jedna AN-2 resp. mala skupina na konkretny ciel. A to cele X-krat paralelne..." neni zase az tak odlisna od meho vyjadreni "...masivni invaze specialnich jednotek severokorejskych sil na uzemi Korejske republiky...".
Myslim vsak, ze pripadna druha invaze KLDR na uzemi Korejske republiky by probihala podle uplne jineho scenare, ktery by nebyl opakovanim agrese, probehle pred vice nez sedmdesati lety. Ted by jiz nestacilo 110 sevekorejskych tanku T-34, aby behem nekolika tydnu projelo jizni casti poloostrova az k Pusanu. Hlavni duraz by byl asi polozen na raketove udery s konvecni munici s tim, ze pred odvetnymi zasahy by mel varovat sevekorejsky jaderny potencial. Desantni vysadky z letadel typu AN-2 by v podobnem stretu zrejme nehraly klicovou ulohu.
nobody
07. 06. 2022, 18:58Vaclav.Flek
ale ja to citam skor ako masivne vyslanie udernych tymov, nez nejaku velku jednotnu operaciu specialnych sil. Cize vzdy jedna AN-2 resp. mala skupina na konkretny ciel. A to cele X-krat paralelne.
S vysporiadanim sa to moze byt tazsie, pretoze PVO moze postrelovat len ciele v priamej viditelnosti a stihacka nesie len limitovany pocet rakiet, nie je ich neobmedzeny pocet a priprava na znovuvzlietnutie vratane letu na zakladnu nejaku dobu trva. Pri rychlosti letu, aj ked nie vysokej, ak by nestartovali viac ako napr. 20 km za hranicou, dokazu byt za 15-20 minut vcelku hlboko v Juhokorejskom priestore.
A predpokladam, ze aj to stare letectvo S. Korei by sa snazilo zamestnavat Juh a tym obmedzovat jeho kapacitu utoku na Anduly
Tomáš
07. 06. 2022, 13:12Vůbec ta hláska měla v Chrudimi takovou výbornou polohu na jedné straně skákali parasutiste a z druhé strany bylo vidět pardubické letiště, kde přistávali Migy a trepotaly se jim padáky při pritastani. Někdy byla vidět Sněžka, ještě v bílém, tady vše už kvetlo ale i Orlické hory byly vidět. Jo, to byl člověk mladý, a ještě nevěděl co přijde za pár dní, když nás obsadila spojenecké vojska. Pražští taxikáři měli tu noc rita, někteří to stihli i dvakrat k německým hranicím, které byly otevřené. Anglani z ambasadyv to vypustili několik hodin před speciální operaci 21,8.1968.
Czert
06. 06. 2022, 04:38Ja si dokazu velmi dobre predstavit ze se ann2 pouziva k vysazovani specialu, jak padakem tak i pristanim.
Je to takovy idealni stealth, kdy krome motoru a vrtule nema radar co zachytit.
Ano, pokud bude zachycena, jeji sance sou mizive, ale jde o to ji zachytit.
Je jasne ze na masove vysadky sou dnes lepsi stroje, ale stale maji svoje misto.
Kdyby u bin ladina nebyla kolem domu vysoka zed, tak by an2 dle me byla dokonce jeste vhodnejsi nez ten jejich stealt havk.
Radarovy odraz by byl plus minus stejny a an2 by byl mene hlucny.
Bodie Pilot
04. 06. 2022, 17:30Mám z toho stroje několik stovek seskoků, i noční, nebo do vody. Rád vzpomenu na OK PYA.
Vaclav.Flek
03. 06. 2022, 23:08pro nobody
V odpovedi k vasi pripomince bych asi nejdrive uvedl citaci z clanku : "... pokud by na Korejském poloostrově vypukl konflikt, všeobecně se očekává, že by se obrovské množství severokorejských An-2 nahrnulo do jihokorejského vzdušného prostoru a dopravilo jednotky speciálních sil ke klíčovým cílům."
Ja jsem to pochopil jako mozny scenar masivni invaze specialnich jednotek severokorejskych sil na uzemi Korejske republiky a vyjadril nazor , ze by se s podobnou invazi dokazalo letectvo jizni Koreje vyrovnat. To samozrejme nevylucuje vyuziti An- 2 v jednotlivych specialnich operacich, kde by se plne vyuzily jeho vlastnosti, zejmena pomaly let kopirujici teren.
Obecne se vsak domnivam, ze jde o zastaraly typ pro vyuziti v soudobe valce (mozna, ze v jinych mirovych funkcich asi jeste ano), a jeho adorace je v tomto kontextu neopravnena.
veterán
03. 06. 2022, 20:53Mám na AN-2 nalítané stovky hodin ve dveřích při vysazování výsadkářů a prošlo mi jich ve dveřích na tisíce a nikdy nebyl s timhle strojem problém.Pro Tomáše z 02.06. tak to jsem v té době nejen skákal na padácích,ale i létal a vysazoval v Chrudimi.Brali jsme 10 vojáků na oalubu,výsadky byly po 5 na jeden okruh(hloubkový průzkum) a když jsme ukecali osádku AN-2,šli s námi do větších výšek, 3 km a víc, ovšem při tom řvali,že mají velkou spotřebu paliva .V průběhu let jsem zažil na palubě hodně příhod, což by bylo na delší povidání.Ale An- 2 byla nezmar letoun a díky za něj při cvičných seskocích, včetně noci, kdy jsme měli na chrudimském letišti zapálené ohně jako vytyčení plochy na start a přistání a už se létalo.Nebo,že jsem měl zavěšeného chlapa s padákem za letounem natvrdo, než jsem mu přeřízl výtažné lano, které měl napevno přivázané na vrchlíku padáku atd.:japanese_ogre: Toho bylo.Třeba když se se mnou prali ve dveřích piloti MiGů při kondičních seskocích a měli hrůzu ze seskoků.To bylo kopanců, než jsem je dostal ven.:skull_crossbones:Ale šli všichni.
Václav
03. 06. 2022, 18:15Také se jí říká ,, pluh na vzduch " .
Mikael
03. 06. 2022, 12:17Pro @Vankr
vyšlapávání směrovky je nutné pokud není aerodinamicky upravená SOP, obtékání SOP proudem vzduchu je nesymetrické díky rotaci vzdušného proudu způsebené vrtulí, takže u většiny jednomotorových ledatel starší konstrukce je nutné po startu lehce sešlápnout směrovku do proti pohybu otáčení vrtule, aby letoun držel přímí směr.
Veritas vincit
03. 06. 2022, 08:49jeroným
Ten pořad se jmenuje Ocelová srdce.
Obchodník s vojenským materiálem je Michael Manousakis.
Myslím, že epizoda s An-2 je díl Ocelova srdce III/1.
nobody
03. 06. 2022, 08:34Vaclav.Flek
a preco sa potom na rozne specialne prieniky pouzivaju vrtulniky, ktore maju podobnu letovu rychlost?
V pripade Anduly by pre jej pouzitie hovorila schopnost operovat v malej vyske, vyuzivat krytie terenu, pripadne pristat na nejakej vhodnej polnej ploche. Pre male tymy to nemusi byt zle riesenie
jeroným
03. 06. 2022, 07:48vzpoměl jsem si, jak jsem jednou zapnul televizi a tam byli samý reklamy, tak jsem hledal program bez reklam a na Zoomu byli "králové šrotu" nebo jak se jmenuje ten pořad o Němčourovi co kupuje věci od US Army. Ten chlápek si koupil andulu z Polska a letěl s ní do USA. Když se blížil na přistání, tak se ho řídící věž ptala co je zač a jestli nemá problémy nebo není vrtulník. Že letí hrozně pomalu :-)
To mě docela pobavilo.
Vaclav.Flek
03. 06. 2022, 00:05Vidim, ze je zde mnoho odborniku na letani s AN-2, kterym ja se rovnat nemohu, tak se do diskuse s nimi ani nepoustim. Me osobni zkusenosti s "andulou"vychazeji pouze z toho, ze jsem s ni petkrat vzletl, a nikdy nepristal...
Predstava, ze by v mozne druhe korejske valce hraly letouny AN-2 zasadni roli pri shozu specialnich sil KLDR na uzemi Jizni Koreje neni prilis presvedciva. Prece jenom jsou ty "anduly" prilis pomale pro pripraveneho protivnika ( da se s velkou pravdepodobnosti predpokladat, ze nova severokorejska agrese by jiz nebyla takovym prekvapenim jako v cervnu 1950).
Madmax
02. 06. 2022, 21:56jen pozor na turbulenci v úplavu, kdyby jste šli za andulou na přistání.
Tomáš
02. 06. 2022, 14:42Pamatuji je, když jsem sloužil v Chrudimi, tak z něj skákali parasutiste, to se prakticky zastavil a sypaly se z nej tecky. To bylo v roce 1968 před invazi spřátelených armáda, to už jsem byl v civilu. Někdy, ta tečka letěla i hodně stovek metrů než se otevřel padák.
alexa123
02. 06. 2022, 13:13Lietadlo, ktoré by sa malo vyrábať ešte ďalších "sto" rokov. Vo svojej kategórii nemá konkurenciu. Jediným problémom asi bude jeho "nenažratý" motor, nič iné.
vankr
02. 06. 2022, 12:23Občas je nutné vyšlápnout směrovku, Andula táhne za vrtulí.
Mikael
02. 06. 2022, 12:02Stejně tak jako dostat letoun do ploché vývrtky, díky brutálnímu přebytku vztlaku se jen "oklepe" a jde do zatáčky
Pavel Potecký
02. 06. 2022, 11:52Ne nadarmo je jí říká "továrna na vztlak"