Evakuace Dunkerque byla spojeneckým vítězstvím – ale operace Danymo měla i stinnou stránku
Zejména v případě velkých konfliktů jako je světová válka, se historici a autoři různých publikací věnují většinou úspěšným příběhům, zatímco některé méně úspěšné příběhy zůstávají stranou jejich pozornosti. Ačkoli je druhá světová válka plná příběhů o statečnosti a chrabrosti vojáků, na osudy některých méně šťastných lidí na bojišti se často zapomíná. Jeden takový příběh je spojen s operací "Dynamo", kterou v létě 1940 provedly britské a francouzské námořní síly a která je známá také jako evakuace z Dunkerque.
Navzdory tomu, že Hitlerův postoj a aktivity před invazí do Polska byly v mnoha ohledech snadno čitelné jako zřejmá hrozba, jen velmi málo tehdejších světových vůdců skutečně očekávalo, že Hitler vyvolá další světovou válku. To bylo v kombinaci s taktikou bleskové války také jedním z důvodů, proč se nacisté tak rychle přehnali přes většinu Evropy. Tento rychlý pochod způsobil Spojencům, zejména Velké Británii a Francii, řadu problémů. Když se v roce 1940 německé síly tlačily hlouběji do Francie a Belgie, odřízly britský expediční sbor, který zamířil na pláže u Dunkerque, kde čekal na evakuaci.
Foto: Britští vojáci ostřelovaní a bombardovaní německými letouny na evakuační pláži u Dunkerque | Wikimedia Commons / Public domain
Evakuace z Dunkerque, označovaná ve vojenské historii za nejambicióznější a nejúspěšnější evakuaci všech dob, je po celé Evropě a Británii právem oslavována jako velké vítězství. Evakuace proběhla pod kódovým označením operace "Dynamo", při níž bylo na pomoc vojákům uvízlým na francouzských březích nasazeno velké množství plavidel. Britské ministerstvo obrany rozeslalo veřejnosti výzvu k poskytnutí všech provozuschopných člunů a plavidel pro tuto operaci.
Operace byla pro Británii výjimečným vítězstvím, které pomohlo posílit morálku vojáků pro nadcházející mnohem tvrdší válku, avšak operace měla i druhou stránku, na kterou mnozí až donedávna zapomínali. Operace Dynamo pomohla od 27. května do 4. června 1940 zachránit více než 338 226 vojáků z Dunkerque, z nich bylo více než 100 tisíc Francouzů. Téměř 100 tisíc vojáků bylo vyzvednuto z pláží, zatímco zbytek byl zachráněn z přístavu a mola (dřevěného vlnolamu chránícího přístav). Z téměř tisícovky velkých lodí použitých při operaci jich bylo tehdy 236 zničeno německým bombardováním, zatímco počet malých soukromých lodí použitých při evakuaci nebude přesně znám zřejmě již nikdy.
Patřily mezi ně motorové čluny, lodě plující obvykle po Temži, automobilové trajekty, rekreační plavidla a mnoho dalších typů malých plavidel. Nejužitečnější se ukázaly být motorové záchranné čluny, které měly poměrně dobrou kapacitu a rychlost. Některé čluny byly zrekvírovány bez vědomí nebo souhlasu majitele. Agenti ministerstva plavby v doprovodu námořního důstojníka prohledávali Temži a hledali pravděpodobná plavidla, nechávali je prověřit, zda jsou způsobilá k plavbě, a odváželi je po řece do Sheernessu, kde měly být na jejich palubu umístěny námořní posádky. Kvůli nedostatku personálu se mnoho malých plavidel vydalo přes kanál La Manche s civilními posádkami. Byly vypraveny stovky takových lodí. Role soukromých plavidel („little ships“) se ovšem zpravidla poněkud přeceňuje; šlo o skvělé a mimořádné úsilí, ale nejvíce vojáků evakuovaly velké lodě britského, kanadského a francouzského námořnictva.
Během celého tažení, od 10. května do uzavření příměří s Francií 22. června, utrpěl britský expediční sbor ztrátu 68 tisíc mužů, z toho 3500 padlých a 13 053 zraněných. Většina těžké techniky musela být během evakuace opuštěna, což mělo za následek ztrátu 2472 kusů dělostřelectva, 20 tisíc motocyklů, téměř 65 tisíc dalších vozidel včetně prakticky všech 445 tanků, 423 tisíc tun zásob, více než 76 tisíc tun munice a 165 tisíc tun paliva. Během devíti dní operace Dynamo ztratila RAF 145 letounů, včetně minimálně 42 Spitfirů.
Důležitou stránkou operace Dynamo, o níž se v učebnicích dějepisu nedostalo patřičné zmínky, byla skutečnost, že značný počet vojáků zůstal na březích a nepodařilo se je zachránit. O počtu vojáků, kteří zůstali na Dunkerque, se vedou spory, ale o jejich osudu za nacistického režimu panuje shoda. Asi 40 000 spojeneckých vojáků tehdy zůstalo ve městě a kryli evakuaci v boji s německými silami, případně se z různých důvodů nedostali na evakuační lodě, a později byli zajati. Odhaduje se, že na každých sedm zachráněných Britů připadal jeden zajatý. Většina těchto mužů byla umístěna do zajateckých táborů, kde tito pracovali v průmyslu či v dolech v těžkých podmínkách.
Výsledek evakuace z Dunkerque byl Brity do značné míry vítán a označen za vítězství nad nacismem, avšak těm, kteří nemohli být evakuováni, nebyla věnována velká pozornost. Ti, kteří pak přežili útrapy v nacistických táborech a vrátili se domů, hovořili o pekle a velké psychické újmě. Nejvíce znepokojujícím faktorem v jejich životech však nebyla doba, kterou strávili v německém zajetí, ale spíše přehlížení ze strany Britů resp. britských médií, a to jak po úspěšném provedení operace Dynamo, tak i po samotném konci války.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Vaclav.Flek
16. 06. 2022, 20:17pro Josef Hříbal :
k vasi reakci : "*V roce 1935 byla podepsána Britsko-německá námořní dohoda, která Německu umožnila vybudovat si námořnictvo, jež by dosahovalo jedné třetiny té britské. Poté, co Hitler slíbil, že jeho ponorky nebudou útočit na obchodní lodě,..."
Z vecneho ani formalniho hlediska nemate pravdu. Nase diskuse zacala tim, ze predmnichovske Ceskoslovensko nemelo s Britanii zadnou smlouvu, tim se z kontextu samozrejme myslelo smlouvu o vojenske spolupraci v pripade napadeni jedne strany. Tim padem nas Britanie ani nemohla zradit... Vy jste pote odpovedel, ze to neni pravda, ze Britanie mela se Treti risi smlouvu, ovsem to nebyla zadna smlouva o vzajemne pomoci. Osobne se domnivam, ze ruznych bilateralnich smluv mezi Britanii a Nemeckem bylo pred valkou vice, ale zadna z nich neni relevantni v kontextu teto diskuse. Takzek tomu nemam moc co dodat, jedine snad, ze ani tu smlouvu necharakterizujete presne. Hitler se zcela urcite nerozhodl neutralizovat svou draze budovanou ponorkovou flotilu tim, ze se zavaze neutocit na obchodni lode potencionalniho protivnika. Je to asi stejne mylna uvaha, jako predpokladat, ze se veleni dalkovych bombarderu zavaze neutocit na strategicke cile v hloubi nepratelskeho uzemi.
S vasim nazorem : "...nasledovalo napadeni Česka v březnu 1939. A tim i začala valka v Evropě..." rovnez nesouhlasim. Ceske zeme nebyly napadeny, ale okupovany v prubehu neceho, co se da nazvat klidna vojenska operace, bez boje a ztrat na zivotech. Valka, i kdyz se ji zpocatku nerikalo svetova, zacala az o pet a pul mesice pozdeji.
Myslim, ze vam na tento vas nazor odpovedel jiz jiny diskutujici, shodou okolnosti ve stejnych intencich. Ja vam v podstate nic noveho nepisu, ale protoze jste svuj prispevek adresoval mne, povazoval jsem za slusnost vam take odpovedet.
Jinak jsem ocenil, ze jste se rozhodl diskutovat pod svym jmenem, byt by to mela byt samozrejmost. Nicmene, "better late than never"...
Vaclav.Flek
14. 06. 2022, 21:29pro : "Tomas napsal 7" :
Nevim, komu jste vasi zpravu adresoval, mozna jste myslel diskutujiciho pod znackou "Z" (?). Bud jak bud, mate v ni radu chyb.
Vasemu vyjadreni : ... marina jen u britských břehu pledovala...." vubec nerozumim (?).
Petain nebyl prezidentem, neznam z hlavy presne oznaceni jeho funkce, ale asi neco jako predseda sboru ministru, tedy ministersky predseda, de facto hlava vichistickeho statu. Urcite nepodepsal kapitulaci, ale primeri, i kdyz jeho podminky mozna kapitulaci pripominaly. Na druhou stranu tam byla rada klauzuli vuci Francii velmi mirnych (napr. zachovani vsech jejich zamorskych kolonii a take valecneho lodstva k uhajeni pristupovych tras k nim). Hitler chtel pouze zpatky Alsasko a Lotrinsko, ztracene Versailleskym verdiktem, jine uzemni pozadavky nemel. Nechtel, aby se z Francouzu stali podobni zoufalci, jako Nemci po diktatu z roku 1919. Tomu vami uvadenemu pleteni politiku do remesla generalu tak uplne nerozumim, v demokratickem state (jaky Francie v te dobe byla) je samozrejmosti, ze o celkove strategii rozhoduje politicke vedeni zeme, a generalove pak tuto strategii prakticky realizuji.
Veritas vincit
14. 06. 2022, 16:31Rusomilka "Z"
"Proti rusakum nic nemam, Tolstoj, Puskin, Rachmanin, Karpov i Tereskovova naprosto úžasní lidé, což o tobě napsat nemohu."
*
Odpapouškovat je ze školy umíš a to bude asi tak všechno co o těch jménech budeš vědět. :slight_smile:
Pro mě je to jenom ideologický okupantský ruský balast, kterým mi otravovali mládí.
K životu "to" člověk vůbec nepotřebuje.
V normálním světě by mě ta jména neobtěžovala, pokud bych je sám nevyhledal. Což by se "asi", hraničící s jistotou nikdy nestalo. :slight_smile:
Nakonec Zdeněk ti mnohem zajímavější jména již napsal.
Zdeněk
14. 06. 2022, 15:51Že se ti tam, rudá filcko nedostáli skutečně velcí Rusové: Boris Pasternak, Alexandr Solženicyn, Sergej Koroljov (jo to byl vlastně Ukrajinec) , Igor Sikorskij (jo sakra taky Ukrajinec, navíc v Americe) ... tak to chápu.
Zdeněk
14. 06. 2022, 15:37Myslíš tu komunistickou ku*vu, která na své kolegy a kolegyně donášela a při prvním letu se poblila, podělala a nakonec si malém urazila hlavu při katapultáži a kvůli které dalších 20 let ženská v russku do vesmíru nesměla? Tak to jo, to je skutečně vzor hodný následování...
Veritas vincit
14. 06. 2022, 14:27Rusomilka Z
"Aha, ty bereš wiki jako zdroj informaci. Hmmm, tak to je mi tě lito. Ještě seber drby od sousedů a máš nejlepší informace. "
*
1/ V čem wikipedie lže, nebo nepíše pravdu?
2/ Žádný důkaz jsi nepředložil.
3/ Že jste z ní všichni Rusomilové vopruzený je jenom plus a důkaz pravdivosti informací.
4/ pokud najdeš lež, můžeš jim napsat a oni ji opraví. Což evidentně ve tvém případě nehrozí. :smile:
5/ Je to spolehlivý zdroj pro začátek bádání a hledání.
"Když už mě nazývás slovanem, tak se neurazím i když po matce jsem Rakušan.
Možná si tím oslovenim kompenzujes svuj vlastni problem. To me ovsem nezajímá stejně jako tve lži."
*
Nelze ani poznat, co jsi svým vyprávěním chtěl vlastně říci. :slight_smile:
Maminka má, nebo měla rakouské občanství?
To ale nic neříká o tom, jak se ti namíchaly geny. Podle projevu a myšlení jsi pro mě Slovan a Rus jako poleno. :smile: Již učitelka ruštiny mi na základce říkala, že matička Rus je matkou všech Slovanů a já tak nějak přirozeně hned věděl, že není mého druhu. :smile:
První větší konflikt se slovansko-komunisticko-ruským živlem jsem měl v 8. třídě ZDŠ.
Právě ta komunistka (matička Rus) mě tahala za kosinky a pištěla, že nemám zapsaná (mě odporná) ruská slovíčka ve slovníčku (sešit A5), slovíčka tak velkého jazyka, kterým hovoří 1/6 světa. Nečekal jsem ani vteřinu a odpověděl: "Jo, ale ta neobydlená."
Sama si naběhla. :slight_smile:
Za kosinky mě táhla 2 patra do ředitelny k další její soudružce - ředitelce, aby mě exemplárně potrestaly. Ta zřejmě naštěstí pro budoucnost mých rodičů právě někde schůzovala "za lepší zítřky". Byl pátek a do pondělí asi bolševické důry "zapomněly", nebo řešily něco "důležitějšího".
Od toho dne jsou pro mě Slované, komouši a Rusáci úhlavní nepřátelé cizího druhu.
Nejvíce jsem se nasmál, když si malý kulatý trpaslík Daniel Landa, jako by z oka vypadlý V.Putinovi, hrál na slovanského krále Žita. Větší estrádu kulatých, plešatých slovanských trpaslíků neznám. :joy:
Veritas vincit
14. 06. 2022, 11:36Josef Hříbal
"To jdou tve domenky a bludy. Vyvracet je nebudu.
Změn si nick na Lež vítězí"
*
Nic nevyvracej.
1/ Text smlouvy je součástí textu tady:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-German_Naval_Agreement
2/ Československá armáda při příjezdu Wehrmachtu v prvním i druhém případě seděla v kasárnách. Důkazy o opaku nemáš. O žádné bitvě Wehrmachtu a československé armády nemáš, tak s čím tady chceš dojímat prolhaný Slovane?
Svět je o znalostech a ne o zbožných přáních a úchylkách. :slight_smile:
Tomáš napsal 7
14. 06. 2022, 11:30Německá generalita byla zdesena, co vůdce A. Hitler umožnil obklicenym britským a spojeneckymi vojákům, a tuto šanci dokazala britská admiralita využít. Mobilisovala všechny malé lodě v okolí kanálu La Manche a rybáři a jachtari do toho sli, marina jen u britských břehu pledovala. Pokud je evakuace vítězství, tak nevím proč se na Ukrajině válčí, je to hodně signifikantní. Wehrmacht dostal obrovské množství válečného materiálu, a Paříž padla, prez. Petain podepsal kapitulacia britská Marina napadla a potopila francouzské lodstvo vOranu. To jsou děsiva mementa,když se někdo zvenčí plete generalum do jejich remesla.
Veritas vincit
14. 06. 2022, 10:34Josef Hříbal
"V roce 1935 byla podepsána Britsko-německá námořní dohoda, která Německu umožnila vybudovat si námořnictvo, jež by dosahovalo jedné třetiny té britské. Poté, co Hitler slíbil, že jeho ponorky nebudou útočit na obchodní lodě, mu dohoda umožnila shodnou paritu s Británií"
*
Lež.
Ve smlouvě není ani slovo o nějakém slibu Adolfa Hitlera ani o tom, že německé ponorky nebudou útočit na obchodní lodě...
https://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-German_Naval_Agreement
"Kola valky se roztocily a nasledovalo napadeni Česka v březnu 1939. A tim i začala valka v Evropě."
*
Československo nikdo nenapadnul.
Vzdalo se všeho dobrovolně bez boje a jediného výstřelu.
1.října 1938 napochodoval v pohodě Wehrmacht do Sudet, kde byl uvítán obyvatelstvem a podávala se horká polévka.
15. března 1939 přijeli v pohodě vojáci Wehhrmachtu až do Prahy. Bez jediného problému začalo spořádané předávání země i kompletní vojenské výzbroje a výstroje do německých rukou.
Skutečné boje a 2. světová válka začala až 1.září 1939, napadením Polska.
A když se 17.září 1939 připojil k nacistickému Německu smluvní partner Sovětský svaz.
Společné vítězství nad Polskem oslavili vítěznou vojenskou přehlídkou 22.září 1939 v Brestu-Litevském. Později i 4 konferencemi NKVD a Gestapa.
https://www.stoplusjednicka.cz/vrazedne-spojenectvi-sovetsko-nemecka-prehlidka-v-brestu-v-zari-1939
https://en.wikipedia.org/wiki/Gestapo%E2%80%93NKVD_conferences
Vaclav.Flek
14. 06. 2022, 00:36pro Z
Odpovidate nekomu "JF", coz nejsou moje inicialy, presto se domnivam, ze chcete komunikovat se mnou. Co si dat priste praci a napsat plne jmeno, pod ktery se prihlasuji do diskuse ? Vyhnete se tim omylum (viz vyse) a take to bude mnohem slusnejsi.
Britanie nemela s Nemeckem zadnou smlouvu o vzajemne vojenske pomoci, ty dohody, ktere spolu obe zeme mely ve vojenske oblasti se tykaly omezeni ci kontroly v oblasti valecneho namornictva. Vas argument zde povazuji za zcela irelevantni.
Proc chapu postoj Britanie v dobe mnichovske krize jsem v diskusich na techto webovych strankach popsal mnohokrat, jiz se nechci opakovat.
S tim, ze prilis tvrda ustanoveni Versailleske smlouvy byla zacatkem neceho, co vedlo k dalsi valce v Evrope, souhlasim.
No, a k tem "pismenum v abecede". Jiste chapete, ze kazde ma svou symboliku, dnes prave to pismeno "Z". A jak se vam libi treba pismena "SS"? Chce to tolik odvahy diskutovat pod vlastnim jmenem ?
Radek
13. 06. 2022, 10:07Hitlerův Stop-befehl sloužil k záchraně a opravě tanků pro bitvu o Francii 5.-15.6., a ke konsolidaci jednotek. 4.6. Francie nebyla poražena a většina její armády se do boje nedostala. Hitler si dobře pamatoval podzim 1914 a zázrak na Marně. Navíc, kdyby opravdu chtěl Brity ušetřit, omezil by Luftwaffe a Kriegsmarine (S-booty) v operacích - klidně s výmluvou na přípravu k dalším bojům. Pokud by na Francii a Petainea moc tlačil, hrozilo pokračování války s evakuací Francie do Anglie, na Korsiku a do Alžíru - francouzské loďstvo by výrazně změnilo bitvu o Atlantik a situaci ve Středomoří, Italové by skončili v Africe dřív, než by Hitler mohl přesunout Rommela.
Vaclav.Flek
12. 06. 2022, 23:57pro Z
V prve rade verim, ze vase prezdvka nesouvisi s oznacenim vozidel ruskych agresoru na Ukrajine ? Ja treba vzdy diskutuji pod svym vlastnim jmenem, za ktere se - na rozdil od vas - nestydim, proto zadne podobne otazky nemohou vzniknout.
Jinak je vase zprava takovym "pele-mele" ruznych vykriku. Nevim treba, jak jste treba prisel k nazoru, ze Peroutka napsal, ze Hitler je gentleman. Krome vas uz tomu veri jenom prezident Zeman a tak trochu jeho mluvci Ovcacek.
Co se tyce evakuace britskych jednotek z perimetru u Dunkerque, napsal jsem na to jiz svuj nazor s tim, ze tento plan nevysel. Pokud by byl v severni Francii Britsky expedicni sbor znicen, dejiny II. svetove valky by se zasadne nezmenily, ale velmi pravdepodobne o neco prodlouzily. Ovsem je velmi lehke kritizovat rozhodnuti pote, kdy vime, jak dopadla, stejne jako to delal "... rotmistr Nusle, ktery promital rodine valecne filmy a opakovane se vrhal k platnu a naberackou ukazoval chyby vojevudcu..." (dle Simka a Grossmana).
Ale i skutecnost, ze v roce 1940 wehrmacht neobsadil celou Francii, mela svou logiku. Hitler nechtel na Francii uplatnit tvrde restrikce, podobne tem, jake byly pouzity proti Nemecku ve Versailles po I. svetove valce, prave proto, aby ve francouzskem narode nevyvolal stejne volani po odplate. Pozadoval pouze navrat Alsaska a Lotrinska zpet do Treti rise, jeho ostatni pozadavky byly celkem umirnene, ci spise velkoryse, ponechaval Francii cele jeji valecne lodstvo a vsechny jeji kolonie. Smlouva o primeri stanovila, ze se wehrmacht stahne z cele obsazene casti Francie, jakmile skonci valecny stav s Velkou Britanii. To se ovsem v prubehu II. svetove valky nestalo.
To, ze nas Britanie nezradila, nebot s nami nemela uzavrenou zadnou smlouvu (jinymi slovy, nemela co zradit) vam jiz napsal jiny diskutujici.
Veritas vincit
12. 06. 2022, 21:53Z
"Když se zamyslim nad vznikem valky, ktera zacala okupaci Ceska, tak Nemci meli svou vizi, uroven a plan. Anglie jako vždy předvedla zradu a obetovala jiné. To same predvedla Francie."
*
Válka začala 1.září 1939 přepadením Polska.
17. září 1939 se k nacistům přidal komunistický Sovětský svaz.
Kdybys nebyl jenom nevzdělané ruské zvířátko, tak bys věděl:
1/ Válka nemohla začít poklidným příchodem Wehrmachtu do Sudet bez jediného výstřelu. To je přece blbost. Na uvítanou se rozdávala horká polévka...:slight_smile:
2/ Češi se vzdali Sudet (1938) bez boje a dobrovolně. (Na rozdíl od statečných Ukrajinců (2022).
3/ Británie Československo nezradila, něměla s ním žádnou smlouvu. Za zbabělost československé armády a obyvatelstva, nenese Británie žádnou odpovědnost natož nějakou vinu.
4/ Smlovu o vojenské pomoci mělo Československo pouze s Francií (1926).
jimny
12. 06. 2022, 11:59Komentář pana V. Fleka....je dle mého názoru po dlouhé době realistické vylíčení, co se skutečně dělo u Dunkerque....Hitler a jeho generálové neměli zájem bojovat na 2. frontách....a díky politikum jako byl Churchill- Roosevelt/i když měli také své specifické zájmy.../...nedošlo ke spojení evropských fašourů proti SSSR.....a díky tomu jsme přežili etnicky i fyzicky jako národ...
Tomáš Kops
11. 06. 2022, 21:43Role soukromých plavidel („little ships“) se ovšem zpravidla poněkud přeceňuje; šlo o skvělé a mimořádné úsilí, ale nejvíce vojáků evakuovaly velké lodě britského, kanadského a francouzského námořnictva. - Ano do Británie je dovezly tyhle velké lodě. Ale bez těch malých by se ovšem na ty lodě nedostaly.
Vaclav.Flek
11. 06. 2022, 20:37Clanek povazuji za spise slabsi, zejmena pro nekolik do oci bijicich nepresnosti :
1) Hitler zcela urcite nechtel vyvolat svetovou valku, ba ani evropskou, jeho snahou bylo omezit konflikt na co nejmensi miru. Proto po padu Polska veril, ze Francie i Britanie, ktere kvuli Polsku vstoupily do valky, z ni ted vystoupi. K tomu podnikl radu diplomatickych kroku, ve kterych se snazil, aby si obe evropske mocnosti zachovaly tvar, takze ten "appeasement" nepraktikoval pouze Chamberlain a Daladier.
2) Myslim, ze klicovym faktorem pri operci Dynamo by Hitleruv "Halt-Befehl", kterym zastavil nemecke tanky pred finalnim utokem na britske pozice. Z jeho strany slo o akt dobre vule, ktery Britum umozni cestne ukoncit valku bez velke porazky a ztraty tvare. Tento kalkul Hitlerovi nevysel, ale je dost mozne, za urcitych okolnosti (s jinym britskym premierem) vyjit mohl.
3) Clanek zminuje, ze nekolik desitek tisic britskych vojaku padlo do nemeckeho zajeti primo v oblasi Dunkerque. Ovsem i po provedene operaci Dynamu zustalo v jinych castech Francie okolo 150 000 britskych vojaku, kteri museli byt spesne evakuovani. Mezi nimi byli i obeti nejvetsi namorni katastrofy, potopeni britske lodi Lancastria, o ktere se zde psalo nedavno.
4) Clanek pise, ze mezi evakuovanymi bylo take asi 100 000 Francouzu. V tomto konstatovani mi chybi udaj, ze asi 90 % z nich pozadala po podepsani primeri mezi Francii a Treti risi o navrat do Francie, tedy odmitli bojovat ve vznikajici de Gaullove formaci "Svobodni Francouzi". Podobny jev se opakoval po francouzske kapitulaci v Syrii, na Madagaskaru a jeste asi i jinde.
5) Informace o tom, ze zajati britsti vojaci museli pracovat v dolech nebo v prumyslovych podnicich je pro mne nova a dost prekvapiva. Priznam se, ze ji vubec neverim, a ocenil bych, kdyby autor sdelil, odkud tuto pochybnou informaci ziskal. Pokud ja vim, alespon na zapadni fronte se Nemci snazili dodrzovat mezinarodni konvence, jejichz soucasti je i zakaz prace pro valecne zajatce.
Je toho asi vice, s cim nesouhlasim, toto jsou nicmene hlavni body.
Veritas vincit
11. 06. 2022, 13:4818. června 1940
Poblahopřál Sovětský svaz (Stalin) spojencům, nacistickému Německu k brilantnímu vítězství nad Francií.
"Telegram velvyslance Schulenburga o gratulaci Kremlu k porážce Francie"
http://tapolitika.cz/lekce-z-historie/lekce-z-historie-pred-77-lety-stalin-pogratuloval-hitlerovi-k-porazce-francie/
novota
11. 06. 2022, 13:01Já agent Britské rozvědky a syn Rotchilda mající jeho zajordanskou krev tak tohle mi udělali.
Zdeněk
11. 06. 2022, 12:52To sis spletl, to byl 22.6.1941 soudruh Stalin v Kremlu a památná slova zněla "jak mi to mohl udělat, když jsem mu v Brestu i prdel nastavil."
novota
11. 06. 2022, 12:16Proč mi to udělali Ti bastardi u Normandie, když jsem jím vyhověl u Dunkerque.
Zdeněk
11. 06. 2022, 12:06Znám, skopová hlavo, " Nechte 15. armádu u Pas-de-Calais, je to jenom krycí operace" no a nebyla.
Je to dost podobné rozkazu ze 24.2.2022 (i když podle hodinek spíš 21.2.2022) "Za tři dny jsme v Kyjevě"
novota
11. 06. 2022, 11:20Viděli jste reakci Adolfa co prohlásil o tom, když se spojenci vylodili v Normandii ono to má souvislost i s Dunkerque.