Exportní Su-34ME zřejmě již brzy
Stíhací bombardér Su-34 je jednoznačně nejrozsáhlejší modifikací sovětské stíhačky Su-27. Jeho prototyp byl veřejnosti představen pod označením Su-27IB, kde právě písmena I a B naznačovala, že jde o stíhací bombardér. Na „Západě" byl tento model zpočátku považován za cvičný se sedadly žáka a instruktora vedle sebe, což mělo zajistit lepší a snadnější výcvik palubních pilotů. V tomto omylu novináře utvrzoval i fakt, že typ byl představen Gorbačovovi přeletem nad letadlovým křižníkem Tbilisi (dnes Admirál Kuzněcov) i následné prohlášení zkušebního pilota Sergeje Iljušina o chystaném cvičném letounu se sedadly vedle sebe (slova Iljušina se však vázala k jiné, tehdy neznámé modifikaci „sedmadvacítky").
Letoun Su-34 je určen k ničení silně odolných a chráněných cílů za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Je však rovněž současně schopen účinně zasahovat i proti vzdušným cílům a svojí obratností se téměř vyrovná původnímu čistě stíhacímu Su-27. Stíhací bombardér Su-34 se měl původně stát pilířem sovětského úderného letectva a s jeho exportem se příliš nepočítalo. Situace v 90. letech po rozpadu Sovětského svazu však spoustu věcí změnila.
Foto: Su-34 s ukázkou výzbroje | D. Terekhov / CC BY-SA
Již v roce 1995 byl Su-34 vystaven na letecké výstavě v Paříži a intenzivně nabízen zahraničním letectvům pod označením Su-32FN. Letoun na výstavě sice pouze stál ve statické expozici, ale vzbudil značný zájem. Střídaly se u něj skupinky francouzských studentů i starších pánů v elegantních oblecích nebo exotických uniformách a Rusové trpělivě ukazovali a vysvětlovali, jen bránili fotografování některých detailů.
Balíček vlastností a výkonů Su-34 je vcelku ojedinělý a to z něj činí velmi zajímavý typ, ale také omezuje množství případných kupců. Letectvo, které zamýšlí provozovat jeden, maximálně dva bojové typy si Su-34 s velkou pravděpodobností nepořídí. Rusové navíc omezili propagaci jeho schopností vzdušného boje a do své nabídky přidali typ Su-30MK, který Su-34 některé případné zákazníky ještě odebral. Další vývoj a úpravy Su-34 se následně zaměřovaly především na posilování jeho úderných schopností.
Prvním známým vážným zájemcem o letoun typu Su-34 se stalo Alžírsko. Vojenské letectvo tohoto severoafrického státu má dobré zkušenosti ze sovětskou a ruskou technikou, a ve velkém také provozuje i typ Su-24 v několika modernizovaných variantách, tedy stroj, který lze považovat za předchůdce Su-34. V roce 2016 si Alžírsko v Rusku objednalo dvanáct letounů typu Su-34E. Mělo jít o výkonově mírně degradované exportní provedení základního Su-34. Po prvních dvanácti kusech mělo přijít dalších minimálně čtyřiadvacet bombardérů a další stroje ve speciálních průzkumných a REB verzích na kterých se v Rusku pracovalo. K dodávkám těchto letounů však nikdy nedošlo, protože papírově neodpovídaly alžírským požadavkům a speciální verze byly navíc v nedohlednu.
Rusové museli přehodnotit přístup a později nabídku Su-34 Alžírsku zopakovali. Tentokrát však již nešlo o žádný degradovaný model, ale exportní variantu výrazně vylepšeného Su-34M. Zmíněný model je prezentován jako Su-34ME a od modelu Su-34M pro ruské vojenské letectvo se liší pouze instalací odlišných typů komunikačních, identifikačních a případně varovných systémů. Verze Su-34M v sobě obsahuje všechny významné ugrady provedené na Su-34 za dobu jejich služby a další novinky rozšiřující jejich bojové schopnosti.
Foto: Su-34 v šedém zbarvení při letové ukázce | A. Beltyukov / CC BY-SA
V roce 2019 bylo oznámeno, že si alžírské vojenské letectvo objednalo čtrnáct Su-34ME spolu se stejným počtem víceúčelových bojových letounů nové generace Su-57E. Hovořilo se také o čtrnácti Su-35SE, ale tyto stroje byly asi nakonec odmítnuty a byla dána přednost modernizaci provozovaných Su-30MKA a budoucímu nákupu dalších Su-57E.
Různé zdroje uvádějí, že alžírské požadavky na průzkumné varianty a varianty radio-elektronického boje nových bombardérů byly ukojeny příslibem prodeje nových špičkových průzkumných kontejnerů řady UKR. Výroba prvních šesti sériových Su-34ME by měla být dokončena v roce 2022 (a předběhnout tak i výrobu sériových Su-34M pro VKS) a během tohoto roku by také mělo v Rusku proběhnout vyškolení prvních alžírských letových posádek a pozemních obsluh. Dalších osm Su-34ME by pak mělo zamířit do Alžírska v roce 2023.
Útržkovité zprávy z různých zdrojů hovoří o tom, že o Su-34ME má zájem asi pět dalších států. Mělo by se jednat o Angolu, Jordánsko, Vietnam, Írán a Čínu. U každého z těchto států však existuje nějaké to „ale". Možná, že celkově nejméně problematický by mohl být Vietnam. Nejhorlivějšími zájemci jsou pravděpodobně Írán a Čína, ale z obou těchto „přátel“ panují v Rusku trochu obavy.
Každopádně letouny Su-34 jsou v plnění svých úkolů velmi efektivní, jak dokládají výsledky akcí v Sýrii. Na světovém trhu s bojovými letadly mají dnes minimální konkurenci a tento stav se v dohledné době rozhodně nezmění.
Zdroj: defenseworld.net
Komentáře
Czert
18. 02. 2022, 00:55To sou paradoxy, jistli lidi neustale o f35 protoze je to ryze uderny letoun pisi jak sou amici zli a dobyvacni, ale kdyz tu mame ryze uderne sucko, tak sou kupodivu zcela ticho, ci naopak sucko vychvaluji.
Walt
15. 02. 2022, 18:33Cestou z Parize sedlo Sucko 34 nouzove na 24ku na Ruzyni, zavada hydrauliky. Nejdriv odbouchaly gumy, v mraku jisker od kol dojelo do peny. Doprovodna Su 27 sedla na 31ku. Par dni stalo na stojance pred jidelnou, nebyl problem zblizka fotit behem prace mechaniku. Ani pozdeji pred hangarem F.
Glock
14. 02. 2022, 15:05@auspow: Starejte se o své rublíky a mne si nevšímejte. :face_vomiting:
Slavoslav
14. 02. 2022, 13:53@auspow:
dik za info, lebo nie tak davno metalicke folie na ostatne Su-cka len testovali, nie ze by ich seriovo mali
auspow
14. 02. 2022, 12:49Slavoslav. No však jo. V celých čelních sklech kabiny všech Sůček pro ruské letectvo je zapuštěna speciální průhledná fólie emezující průnik radarových vln. Rozhodně jsem nemyslel žádné tienitko na oci, ani průhledový displej, který má před sebou pilot.
Slavoslav
14. 02. 2022, 12:13@auspow:
Glock hovori o povlaku na celom prekryte ktory sluzi aby neprepustal radarove vlny. Nie o tienitku na oci co mali uz Bf-109.
Dolezite to je preto, aby lietadlo nesvietilo na radaroch lebo kabina zvykne fungovat ako kutovy odrazac ak do nej prenikaju radarove vlny
Veritas vincit
14. 02. 2022, 11:49Konečně nějaký obchodní úspěch letadel pro chudé a méně náročné zákazníky. :-)
Pokud se tedy o obchodním úspěchu dá vůbec mluvit a zda to není politicky dotované.
V HDP na obyvatele ja Alžír 138. země na světě za 136. Kosovem mezi Vietnamem a Ekvádorem.
Zřejmě ruský výrobní úspěch, když jich stihli vyrobit 134 za 15 let od roku 2006, tedy asi 9 ročně.
auspow
14. 02. 2022, 11:44Glock. Nejhorší je, když se do diskuse o určité technice přidává někdo, kdo ji zná akorát z vědecko-populárního časopisu. Uvádíte nepravdy a polopravdy, a mystifikujete tak další čtenáře. Su-34 byly od samého začátku nasazení v Sýrii vysoce efektivní, a velení si naopak stěžovalo, že k jejich nasazení nedošlo dřív. Vaše informace asi pocházejí z nějaké boční sloupku NewYork Times. Všechny sériové Su-34 mají na spodní části trupu výsuvnou elektroptickou-IR pozorovací-zaměřovací stanici s laserovým ozařovačem, kterým ozařují cíle pro laserem naváděné pumy. Su-34 v Sýrii od samého začátku nasazení používaly ve větších počtech satelitně naváděné pumy KAB-500S a dokládá to řada fotografií. Je celkem běžné, že spolu s přesně naváděnou pumou jsou letounem neseny a odhazovány i neřízené tříštivé, nebo tříštivo trhavé pumy k ničení živé síly nebo měkčích cílů v okolí. Není tedy překvapením, že i takové pumy jsou na Su-34 často viděny. Ostatně tento způsob bombardování vychází z amerických postupů, takže ani milovníka hvězd a pruhů by nemělo něco takového zaskočit. Nevím jaký problém mají Indové s kabinami svých Su-30MKI, ale letadla řady Su pro ruské letectvo mají již cca dvacet let v čelních štítcích stínící fólie. Dříve tyto fólie měly zlatavý odstín a byly na letadlech patrné (poprvé testováno na letounu T-10M-11 - Su-37 z roku 1996).
Vilhelm
14. 02. 2022, 10:32Na Su34 se mi moc libí,že z něho jde udělat i stroj pro REB . Jak ukázal nedávný konflikt na indicko pakistánské hranici Pakistánci měli jasně na vrch díky čínským strojům reb a awacs .Dokonce se jim dařilo úplně přerušit kounikaci mezi letadly a základnou . Ale to odbočuji .V roce 2008 když mělo VKS jeden jediný SU34 ,tak tahle jedna mašina dokázala klamat a rušit gruzínské radary a systémy pvo a pak je sama ničit ..Mluvíme o výkonných radarech ,jako 36D6 z Ukrajiny ,Buky a v té době již měli i izraelské spydery tuším. Dnes už ale není k dspozici jen základní vybavení na reb ,ale celá plejáda od SAP-518 Regata, L-175V Chibiny-10V,nebo SAP-14 Tarantul ,který je schopen provádět reb proti letounům awacs. Tím dokaže vytvářet i tzv. fantomové falešné cíle pro nepřítele včetně dalších letounů ze své vlastní skupiny a tím je chránit před útokem http://www.worldinwar.eu/sukhoi-su-34-fullback/
Petr
14. 02. 2022, 09:43Kdo by si ten ruský šrot koupil, jedině nějaký blázen. :grinning:
Glock
14. 02. 2022, 08:53P.S. Při čelním pohledu je zřejmé, že velkou část plochy trupu tvoří zasklení překrytu. Ani se nemusím ptát, zda je kabina odstíněna proti radarům... To bude další svítící vánoční stromeček jako SU-30MKI (jak zjistili Indové při posledním střetu s Pákistánem).
Glock
14. 02. 2022, 08:48No, zrovna efektivní v základní verzi nebyl a není, proto ta modernizace. V Sýrii létaly převážně SU-24, protože (ač o generaci starší) měly k dispozici lepší vybavení (SU-34 v základu nemá žádné optické senzory pro průzkum a sledování cílů). Nasazené SU-34 navíc používaly primárně neřízenou munici, tj. kvůli pár tunám bomb (které padaly i kolem cílů) si VVS olétalo nejmladší stroje v arzenálu. Naváděná munice přináší mj. značné úspory provozních nákladů svých nosičů.
Špičková story je taky kolem certifikace výzbroje SU-34, kdy se výzbroj certifikovala na různých strojích z úvodních sérií. Problém je, že ty mají různé vybavení, tj. nikdo nedokáže říct, zda konkrétní střela nebo puma bude kompatibilní se zbraňovým systémem konkrétního stroje. Tohle všechno má odstranit modernizace na verzi SU-34M. Část již létajíícch strorj (ty nejnovější) projde upgradem, část bude nově vyrobena a nejstarší kusy půjdou z výzbroje VVS.