EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

F-15 izraelského letectva bezpečně přistál jen s jedním křídlem - pilota degradovali a hned zase povýšili

 07. 11. 2021      kategorie: Vojenská historie      17 komentářů

Dne 1. května roku 1983 se během bojového výcviku izraelského letectva v Negevu srazil ve vzduchu letoun F-15D s letounem A-4 Skyhawk. Pilotovi Skyhawku se podařilo katapultovat a jeho letoun se následně rozpadl. Pravé křídlo F-15 bylo díky srážce odříznuto jen asi půl metru od trupu letounu. Posádka si tohoto poškození nebyla vůbec vědoma, protože jí unikající palivo a další výpary bránily vidět, co přesně se stalo. Letci v kokpitu byli Ziv Nedivi (pilot-student) a Yehoar Gal (instruktor a navigátor).

Bezprostředně po srážce se F-15 začal otáčet a zdálo se, že je neovladatelný. Pilot se rozhodl, že se pokusí kontrolu nad strojem obnovit, a aby nabral rychlost, použil přídavné spalování, což zafungovalo. Zabránil tak vysazení motorů a podařilo se mu udržet kontrolu díky vztlaku, který byl vytvořen velkou plochou stabilizátorů, trupu a toho, co zbylo ze ztraceného křídla.

f15_TITFoto: F-15 izraelského letectva (ilustrační foto) | Wikimedia Commons / Public domain

Letadlo bylo odkloněno na Ramonovu leteckou základnu, kde přistálo dvojnásobnou rychlostí než normálně a při tomto přistání se mu zcela utrhl ocasní aretační hák. Pilotovi se nakonec podařilo stroj zastavit přibližně deset metrů od konce přistávací dráhy.

Pilot celou výše uvedenou událost popsal následovně: "V určitém okamžiku jsem se srazil s jedním ze Skyhawků, zpočátku jsem si to neuvědomoval. Ucítil jsem velký náraz a myslel jsem si, že jsme proletěli proudnicí jednoho z dalších letounů. Než jsem stačil zareagovat, uviděl jsem velkou ohnivou kouli, která vznikla výbuchem Skyhawku. Z vysílačky se začalo ozývat, že se pilot Skyhawku katapultoval, a já jsem pochopil, že ta ohnivá koule byl Skyhawk, který explodoval, a pilot se automaticky katapultoval.

F15Dbaz-idf-957-lkmt-bFoto: F-15D Baz - jedná se o konkrétní stroj, se kterým Ziv Nedivi v roce 1983 nouzově přistál | J.S. se svolením autora

Z křídla vycházel obrovský proud paliva a já pochopil, že je těžce poškozené. Letadlo letělo neovladatelně v podivné spirále. Znovu jsem připojil elektrické ovládání k řídicím plochám a pomalu jsem získával kontrolu nad letadlem, až jsem byl opět v přímém letu. Bylo mi jasné, že se musím katapultovat. Když jsem však nad letounem získal kontrolu, řekl jsem si: "Počkej, ještě se nekatapultuj!" Žádná výstražná kontrolka se nerozsvítila a navigační počítač fungoval jako obvykle; (jen mi chyběla výstražná kontrolka na panelu, která by signalizovala, že jsem ztratil křídlo...). Můj pilot-instruktor mi tehdy nařídil katapultovat se.

Ukazatel paliva ukazoval 0,000, takže jsem předpokládal, že proud trysek vysál všechno palivo z ostatních nádrží. Vzpomněl jsem si však, že ventily fungují pouze v jednom směru, takže bych mohl mít dost paliva, abych doletěl na nejbližší letiště a přistál. Pracoval jsem tehdy jako stroj, vůbec jsem se nebál.

F15Dbaz-idf-957-lkmt-aFoto: F-15D Baz - jedná se o konkrétní stroj, se kterým Ziv Nedivi v roce 1983 nouzově přistál | J.S. se svolením autora

Jediné, co jsem věděl, bylo, že dokud ta mrcha letí, zůstanu uvnitř. Začal jsem snižovat rychlost, ale v tu chvíli mi jedno křídlo nestačilo a šel jsem tak do výkrutu. Vteřinu předtím, než jsem se rozhodl katapultovat, jsem stiskl plyn a zapálil přídavné spalování. Získal jsem tak rychlost, a tím jsem nad letadlem získal opět kontrolu.

Další věc, kterou jsem udělal, bylo spuštění aretačního háku. O několik vteřin později jsem se pak dotkl dráhy rychlostí 260 uzlů, což je asi dvojnásobek doporučené rychlosti, a zavolal jsem na věž, aby postavila záchrannou síť.

Hák se kvůli vysoké rychlosti odtrhl od trupu, ale nakonec se mi podařilo zastavit cca 10 metrů před sítí. Otočil jsem se, abych podal ruku svému instruktorovi, který mě nabádal ke katapultáži, a pak jsem to poprvé uviděl - žádné křídlo!"

Po tomto incidentu byl údajně pilot-student degradován za to, že neuposlechl svého instruktora, avšak následně byl povýšen za to, že se mu podařilo letadlo zachránit.

Poškozený letoun F-15 "Markia Schakim" byl pak po silnici převezen do specializované údržbářské jednotky v Tel Nofu, kde byl opraven. Tento konkrétní stroj již během libanonské války v roce 1982 sestřelil čtyři nepřátelské letouny a po opravě si 19. listopadu 1985 připsal společný sestřel syrského MiGu-23.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Darkside

04. 08. 2022, 20:34

Zaujimavy pribeh, len mi nie je jasne preco sa nekatapultoval instruktor.:thinking:

Yarda

11. 11. 2021, 01:52

Pro Mirek
Tak v tom dokumentu opravdu rika: "Kdybych vedel, ze nemam kridlo, tak se samozrejme katapultuju". Pak tam chvali F-15 a rika, ze nej oceneni F-15 mu rekl jeho kamarad, ktery lital na F-16, ktery kdyz videl poprve to letatdlo, rekl: Muzu prejit na F-15 ?

Mirek Fuciman

10. 11. 2021, 19:02

O tomto "incidentu " jsem viděl zajímavý dokumet . Bylo tam že pilot vlastně ani nevěděl kolik mu chybí křídla a když o tom informovali výrobce tak po příjedzu vyšetřovací tým řekl že se to muselo stát na dráze protože v tomto stavu je letoun neschopen letu . Osobně si myslím že kdyby to ten pilot věděl tak se katapultoval dávno .

Laděk

09. 11. 2021, 20:59

Kluci, to nemá cenu - Kopeckýho nepřesvědčí nic ... Naprosto přesně je vidět absence výuky fyziky v oblasti učňovskýho školství - už jen základní pochopení Bernoulliho rovnice musí člověku naznačit, o co se jedná. Jenže pokud ji NĚKDO v životě neviděl ani přes špinavý okno českýho rychlíku, vykládejte mu o ní - to je jako vykládat volovi o sobotě, když jde v pátek na jatka ...

Glocker

08. 11. 2021, 22:10

F-15 je zespodu plochá, takže i trup generuje nějaký vztlak. V tomto případě to očividně stačilo na dotažení mašiny na ranvej (srážka se stala kousek od letiště).

https://www.youtube.com/watch?v=M359poNjvVA

@Martin Kopecký: Nedělejte ze sebe debila a nejdřív se podívejte na video.

LightGray

08. 11. 2021, 18:48

Tento F-15 přišel o celé křídlo, náběhy u trupu nejsou křídlo. Bez křídel by F-15 neletěl, neslouží jenom pro palivo a ovládacíé plochy :D

Miroslav Kučera

08. 11. 2021, 18:12

Ještě jsem zapomněl. Evidentně žádné super schopnosti k přistání tohoto letadla bez poloviny křídla nejsou potřeba kdyz s tim přistál pilot který ani nevěděl, že ho nemá. Jasně, že to byl zkušený pilot ale nemusel to být žádný superman. Stačí spíš schopnost se správně rozhodnout a mit neco jako "cit pro létání"

Miroslav Kučera

08. 11. 2021, 18:02

Již letmý pohled na půlmetrový pahýl kridla plný poukrouceného plechu musí i laikovi dojít, že tohle žádný vztlak nevytváří. Koncepce vztlakoveho trupu umoznila drive netušené letové schopnosti vojenských letadel. Trup generuje až 40% vztlaku celeho letadla. F 15 bylo první letadlo kde to bylo použito. Rusové za dalších 10 let po F 15 u typu Mig 29 a Su 27 tuto myslenku rozvedli dál a od té doby s tim machrují na leteckých dnech. Jo první letadlo které použilo vírový vztlak uz v 60 letech je A 12 z nejž vyšel Sr 71 a diky tomu moh létat rychlostí přes Mach 3.

Martin Kopecký

08. 11. 2021, 15:07

to nemá cenu , prostě ok s částí křídla můžeš letět , bez celého křídla ne !!! i kdyby jsi měl trup jakýkoliv , teda mimo vzducholodě , rozhodně s takhle poškozeným erem nelze bezpečně přistát , lze přistát když máš štěstí .Tot vše .:sunglasses:

Laděk

08. 11. 2021, 13:15

To Martin Kopecký - když nevíš, co je F-15 zač, tak aspoň blbě nežvaň. Jeho aerodynamická koncepce je směřovaná k tomu, čemu se říká "vztlakový trup" - prostě trup sám o sobě není zátěž, ale má tvar vztlakového tělesa, které samo o sobě od určité dopředné rychlosti ztrácí potřebu mít ještě křídla. Takhle se staví všecky typy už od 70. let, křídla jsou pro vzlet a přistání a po zbytek letu slouží jen jako aerodynamická ovládací plocha, integrovaná palivová bádrž a nosič podvěšené výstroje a výzbroje. I proto stačí moderním stíhačkám symetrický profil křídla - protože vztlak na nich prostě vzniká jinak než základním prouděním kolem profilu - plus se k tomu přidává rychlá fly-by-wire ovládací technika, která kompenzuje přirozenou aerodynamickou nestabilitu téhle koncepce. Plus tah pohonu převyšující tíhu letadla = doslova je schopno z nuly vertikálně stoupat. Jen tak dokážou ta éra dělat ve vzduchu ty psí kusy, ze kterých by si staří vrtuláři doslova nadělali do kalhot - udělat zvrat ve 100m nad zemí by si s vrtulí troufnul akorát sebevrah ...

alexa123

08. 11. 2021, 09:11

Martin Kopecký
pro Kalfu , netvrdím že se tak nestalo , ale vážně nemusím čumět padesákrát za sebou v TV co dělá letadlová lod a ještě si to zpomalit a dokreslit

Sorry kamo, toto sa stalo na Izraelskej lietadlovej lodi? Ja neviem o tom, že by Izrael mal lietadlovú loď. Takže kamo ešte raz si pozrí

https://www.google.com/amp/s/www.warhistoryonline.com/history/when-an-israeli-air-force-f-15.html/amp

prípadne na Zoom a podobných dokumentárnych kanálov kde je tento neuveriteľný príbeh zdokumentovaný.

Martin Kopecký

07. 11. 2021, 19:33

pro Kalfu , netvrdím že se tak nestalo , ale vážně nemusím čumět padesákrát za sebou v TV co dělá letadlová lod a ještě si to zpomalit a dokreslit:slight_smile:

Pepa

07. 11. 2021, 19:24

A ten instruktor se katapultoval?

Kalfa

07. 11. 2021, 12:36

To Martin Kopecký - ulevilo se ti? Ale příště než se začneš ztrapňovat si ověř fakta.

LightGray

07. 11. 2021, 09:21

To je ale konstrukce !

Miroslav Kučera

07. 11. 2021, 09:21

V leteckych kruzich je to všeobecně známá událost a je i zdokumentovaná.
https://www.google.com/amp/s/www.warhistoryonline.com/history/when-an-israeli-air-force-f-15.html/amp

Martin Kopecký

07. 11. 2021, 09:02

Teda zázraky se dějí ale vypadá to že skazky ala zapad ingeroj začínají nabejvat podoby Ivan Žarovkovi , Sergej Automobilovič , Katuša Sleničková atd.