Fenomén TATRA 805
Dnes již legendární lehký terénní nákladní automobil Tatra 805 (slangově Kačena, Kvíčala) byl vyráběn automobilkou Tatra (později AZNP Mladá Boleslav, Závody V. I. Lenina Plzeň a Avia Praha) v letech 1952 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou.
Foto: Skříňová TATRA 805 | Wikimedia Commons
Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804; využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny; to si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče. Podvozek Tatry 805 byl ukázkovým příkladem konstrukce pro použití v terénním automobilu. Byl tvořen páteřovým rámem, na který vpředu i vzadu navazovaly rozvodovky náprav. Nápravy byly výkyvné, s redukcemi v kolech, což umožnilo snížení namáhání poloos, zvětšení světlé výšky vozidla, zvýšení celkového převodového poměru, a tak i maximální tažné síly.
Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejrozšířeněší verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly s různými skříňovými nástavbami (rádiovůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo OA-82 Jarmila. Vozy používala i tehdejší Veřejná bezpečnost.
Foto: Valník TATRA 805 | Wikimedia Commons
V civilním sektoru byly T 805 využívány také jako rozvážkové, či zametací vozy, vozidla se speciálními skříňovými nástavbami typu furgon v nápadné stříbrné barvě, která používal například československý film. Ke konci éry životnosti T 805 vozidla v provedení valník sloužila ve městech při rozvozu uhlí. Takovéto využití čistokrevného terénního automobilu však bylo dost nehospodárné. Vozy vyřazené z armády byly často dále používány dobrovolnými hasičskými sbory.
Foto: TATRA 805 – výsadkářská verze (v pozadí valník) | Wikimedia Commons
Snad nejslavnějšími Tatrami 805 jsou speciály lakované pro známé cestovatele – stříbrně-rumělkově červeně (čalounění zelená kůže) Ing. Zikmunda a stříbrně-modrá metalíza (béžová kůže) Ing. Hanzelku. Vozy mají mj. vyšší čelní skla, dělená skla dveří (výklopná větračka vepředu), determální skla, tepelně izolované povrchové panely, některé palubní přístroje T-603, včetně volantu vyztuženého ramenem navíc atd. První z těchto vozidel je v současnosti ve sbírce firemního muzea Tatra v Kopřivnici a druhé, rekonstruované z vraku, je v soukromé sbírce Karla Lopraise. K vozidlům náležely také vleky nosnosti 3/4 t s nájezdovou brzdou.
V současnosti se různé verze Tatry 805 v hojném počtu vyskytují na srazech majitelů vojenské techniky, i na setkáních majitelů vozů značky Tatra. Jezdí s nimi i mnoho jezdců v truck-trialových soutěžích, kde tyto upravené vozy patří ve své kategorii k nejlepším.
Všechny 3 vozy v níže prezentovaném videu jsou naprosto unikátní. Kačenu z roku 1952 jsme zachytili na Výstavě vojenské techniky na Mladecku u Opavy. S dalšími dvěma skvosty z roku 1957 a 1959 absolvovali chlapi z Klubu terénních vozidel 4x4 Havířov výcvik na technicko-terénním polygonu Centra bezpečné jízdy LIBROS Ostrava. Čistě pro zajímavost, sečteme-li dohromady stáří těchto 3 vozů, dostaneme se k číslu 192 let!
Video: Fenomén TATRA 805 / YouTube
Na třetí místo mezi cestovatelskými vozy Tatry 805 patří Tatra 805 Expediční, která od roku 1989 do roku 2011 projela Afriku, Asii, Austrálii a Ameriku (Jižní). Na svých cestách najela více jak 60 000 km.
Komentáře
Honza
30. 03. 2022, 18:21Nikde jsem se to nedočetl, ale když se tak koukám, tak kabina byla použita i na Pragu.
Korek
06. 02. 2020, 22:02S kačenou s Třincem jsem jezdil na vojně, 80-82. Motor chudák měl co dělat, ale když se dal předek, uzávěrky a redukce, tak vyjela skoro všude. Když se rozjela, tak to šlo i 90, ale ubrzdit ji bez posilovače bylo peklo. A samozřejmě řazení, ne každý to dal bez počítání zubů.
Efa
24. 01. 2020, 17:34Pro Pavla Němce. Co tím básník chtěl říci.
Jura
21. 01. 2020, 20:02Nejlepší klump co jsem měl, takhle zkombinovat skvělé a špatné vlastnosti do jednoho auta se jen tak nevidí. K požadovanému účelu skvělý podvozek, kabina na svou dobu ok. Motor je spíš špatnej vtip, bez nákladu to ještě jde ale přecejen je to tak trochu na vození nákladu, spolehlivost, odolnost a životnost žádná, na tu tragedii navazuje tragická spojka která jde trochu zachránit kevralovou lamelou. V terénu super hračka na njaký trial, pokud se to naloží a má to sloužit tak konec, na co je potřeba trochu se rozjet nebo krouťák konec. Zdá se to jako ideální auto k baráku na odlehlé vsi ale nejni, tím je Vejtřaska která je až zbytečně velká, ojíždí deset gum najednou přesto je stokrát lepší. K tomu aby to bylo skvělé auto by přitom stačilo relativně málo.
mirek225
21. 01. 2020, 12:41Na vojně to bylo se spotřebou jedno, v civilu by majitel rychle hledal změnu..
Zdenek
21. 01. 2020, 11:19..Nejsem řidič ale měl jsem možnost v roce1969-1971 jezdit u okresní správy spojů Trutnov jako spolujezdec v montážní četě . Do dneška vzpomínám kde všude jsme v horách vyjeli jaké terény jsme překonávali abychom se dostali k místům poruch. Dovezli materiál na opravu dráty, sloupy. Když jsem se vrátil z vojny, Kačena byla pryč. Už žádné auto Kačenu nenahradilo. A že jsme měli možnost nějaká vyzkoušet a ani Praga V3S neuspěla.
mike
20. 01. 2020, 18:40slouzil jsme v Nepomuku protiletadlovy utvar 7470 , druhy rok po zruseni praporu PTP , Tatry 805 ,jsme meli jako Trinec , sanitu , podvozkova skupina byla perfektne konstruovana , velkym hendicapem byl motor, ziji v kanadskem Ontariu a vlastnim Tatru 805 jako hobby vozidlo, vymenili jsme motor za Ford 3500 ccm , ve zdejsich terenech je tento stroj absolutni 1. jedinou nevyhodou je ze nemam posilovac rizeni coz je nekdy obtizne .
Efa
20. 01. 2020, 12:19Velkým problémem byly brzdy. A občas problémy s olejovým chladičem. Když jsem odcházel v roce 76 do civilu tak mě do vojenské knížky zaznamenaly, že jsem v průběhu dvou let najezdil s T 805, 34000 km. Což byl na tehdejší dobu výkon.
ZDryba
20. 01. 2020, 11:47No to bylo zázračné auto používali jsme ji /kačenku/ na vojně všude kde se dalo nikdy nás nevyšplouchla ,akorád byla pořád horká .
Efa
20. 01. 2020, 11:09Třinec byl předchůdce radiostanice R 118 s dálnopisem ale toto zařízení už bylo na podvozku Pragy V3S. Na prvním snímku je zmíněná stanice Třinec.
Efa
20. 01. 2020, 01:33V létě norma 34 litrů a v zimě 41.
Zdeněk
20. 01. 2020, 00:00Myslím, že hlavní problém byl v přetáčení motoru. Ona byla konstrukční maximálka myslím 60, nemělo to omezovač otáček, ani otáčkoměr, takže to jelo i přes 90, zvuk jak turbína a po 100km podpálené ventily , asi i vydřené pístní kroužky a motor zralý na generálku. Ze tří vozů z Berouna do Trenčína dojel vlastní silou jeden. Jenže po generálce je hnali zpět stejným způsobem. Nerozumné mládí. Naštěstí pro tahle auta už uložená technika, která nevyjížděla. Ale bohužel jsem viděl i video veteránů, kde je taky tak trápili. To by nevydržel žádný motor.
Lada
19. 01. 2020, 21:52No vodtahal jsem jich na tyči do zlatovců na slovensko za v3s tzv neurekom. kdo tomu nerozumí, nebyl na vojne ja jo v lipníku nad bečvou lp 1980 -1982 na 14. rotě kluci vozvite se za npr. gondára nebo na ROTE čau kuci váš spolubojovník Laďa:stuck_out_tongue:
Pink
19. 01. 2020, 21:11Josef Volfík
...v letech 1952 až 1960...
Přiznám se, tomu nerozumím. Prosím, nerozumím autům a nemám řidičák. Ale v budovatelských románech, kde naši hrdinní pohraničníci střežili naši západní hranici před diverzanty, kteří chtěli rozvracet, tak vždycky čtu, že k útvaru někdo vždycky přijel na kačeně. A to bylo ještě před rokem 1948, kdy kompartia slavně zvítězila. Nebo, rok, dva potom. Na čem tedy soudruzi přijeli a v čem odvezli ty zlotřilé imperialistické diverzanty?
Qincey
19. 01. 2020, 21:01GO se dělala v Trenčíně.
MildaS
19. 01. 2020, 19:48Tatra 805 je opravdu zajímavé vozidlo. málo známá verze je tzv. štábní. Pokud by se vyráběla seriově a zdokonalovala, měli bychom dnes vlastní HMMWV.
Pro Hrd: kačena je jen o rok starší než véeska. V době jejich vzniku tu už vládl socialismus a tak je přirozené, že se snažili používat stejné díly kde to jen šlo. Nač vyrábět různé kabiny, když ta jedna posloužila oběma vozidlům. Voják se tam vešel vždycky.
Pro CZECHcz: Do kačenek se ještě nedávno dával motor a převodovka z Unimogu. Není to taková vzácnost ještě dnes potkat 805 na trucktrialu
CZECHcz
19. 01. 2020, 18:56krásný, ale poruchový stroj. Měl sem ho nějakou dobu, ale sežral při jízdě i babičky kolem silnice. Poruchovost katastrofální už na dobu výroby. Měl sem i období zachovat konstrukci, ale nacpat tam jiný motor, bohužel odpor převodů při stejně spotřebu nijak neuklidnil.
roderich
19. 01. 2020, 18:39Z Linda,
nesmíš se dívat na ptákoviny, co nemají nic společného s technickou historií, ve filmech toho jezdí, Rusové s V3s, hned na počátku války s jeepy , poválečné radiostanice, upravené tanky, modely letadel ... a jiné. Ale chápu, kde sehnat originály a běžného diváka to netrkne
Efa
19. 01. 2020, 17:52Byl jsem na vojně 1974-1976 celé dva roky jsem jezdil s Tatrou 805. Mimo jiné se generálkovaly na Slovensku ve Zlatovcích nedaleko Trenčína. Kam jsem jich několik vezl tam a zpět na útvar, kde jsem v tu dobu sloužil. A jelikož verze se kterou jsem jezdil , byla RDS-66. Což byl směrový bezdrátový telefon, tak se jezdilo v dosti náročném terénu. S klidem mohu říci že za celé dva roky , co jsem byl na vojně, tak se nikomu nepovedlo kačenu položit na bok. Pokud se to tedy někomu povedlo, tak to totově byl nějaký hazardér, kterých dnes a denně jezdí po silnicích mraky.
Hrd
19. 01. 2020, 17:41Jo, a ještě pro zajímavost, motor v kačeně byl tentýž, co ve vládní limuzíně Tatra 603. Kvílivý zvuk nevydával sám motor, ale jeho chladící ventilátory (taktéž jako u trabantu, nebo ostatních tater a vétřiesek). A kabina T 805 byla později použita pro Pragu V3S - jen k ní přidali haubnu. Proto má vejtřaska stejně vykrojené dveře, i když pod nimi nemá kola. Takže T 805 je starší než P V3S...
Hrd
19. 01. 2020, 17:35Kačeny byly hojně rozšířené v armádě, ale přesto nebyly nijak oblíbené. Sloužil jsem u autoroty a s kačenou jezdit bylo za trest. Mimo jiné, hlavně proto, že se ráda v terénu převracela. lehla na bok jako nic. Ona se celkově tak kolíbala, proto se jí říkalo kačena. Zlatá véeska, nebo tatra.
Marty
19. 01. 2020, 15:03Parádní kára...:o)