EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Finská Patria vyvíjí kolovou 155mm samohybnou houfnici na podvozku 8x8

 18. 04. 2024      kategorie: Události      7 komentářů

Finská společnost Patria pracuje na vytvoření první finské kolové samohybné houfnice na platformě 8x8, a to integrací 155mm houfnice 155K98 na podvozek nákladního automobilu Sisu E13TP 8x8. Plány na testování nové konfigurace jsou stanoveny na nadcházející zimu, kdy obtížné podmínky umožní ověřit mobilitu tohoto dělostřeleckého systému, která usnadní rychlé nasazení a přesun, což je klíčové pro vyhnutí se nepřátelské protistřelbě.

Patria si zachovala kapacitu pro obnovení výroby 155mm houfnice 155K98, vyvinuté v roce 1997 a vyráběné do roku 2005 jak ve Finsku, tak v licenci v Egyptě ve společnosti Abu Zaabal Engineering Industries. Vesa Toivonen, manažer testování zbraňových systémů ve společnosti Patria, uvedl, že navzdory přerušení výroby společnost neustále udržovala a rozvíjela své výrobní kapacity dělostřeleckých systémů, což zahrnovalo modernizace, jako je vylepšení hlavně 155K98 a další úpravy, které udržely tyto zbraně účinné a na úrovni doby. Kromě toho Patria soustavně vyráběla a dodávala finské armádě nezbytné náhradní díly pro tyto houfnice, čímž zajišťovala operační připravenost dělostřeleckých jednotek.

155_K_98Foto: Hlavní zbraní nového systému bude osvědčená houfnice 155K98 | MKFI / Public domain

Stejně jako britská houfnice FH-70 je 155K98 vybavena pomocným motorem, který umožňuje houfnici samostatný pohyb na krátké vzdálenosti maximální rychlostí 15 km/h. To je výhodné v konfliktních oblastech, jako je Ukrajina, kde současná dělostřelecká válka z velké části zahrnuje boje na velké vzdálenosti, kde je přímý kontakt na dohled vzácný, obvykle se uskutečňuje prostřednictvím sledování drony. Dělostřelecké jednotky používají taktiku, kdy po ukončení střetu rychle opouštějí palebné postavení, aby se vyhnuly odhalení a útoku nepřítele, který je veden především protibaterijní palbou a FPV drony.

Na mobilitu houfnice 155K98 se Patria zaměřuje již několik let. Myšlenku montáže této houfnice na kolovou platformu poprvé navrhla finskému výboru pro obranu v roce 2015 během diskusí o potenciálních nových dělostřeleckých akvizicích. Přestože se finské ministerstvo obrany původně rozhodlo pro jihokorejský systém K9 Thunder, vrátilo se k myšlence vývoje dělostřeleckého systému domácí výroby po ruské invazi na Ukrajinu, která zdůraznila strategickou roli dělostřeleckých systémů schopných rychlého přesunu. Již v roce 2005 Patria představila pásovou samohybnou houfnici s názvem 155GH52-SP-T55, která využívala stejnou houfnici 155K98. Prototyp založený na podvozku tanku T-55 byl vyvinut speciálně pro export do Egypta.

Podrobnosti o současném postupu projektu nebyly zveřejněny, ale Patria se vyjádřila, že obnovení výroby dělostřeleckých systémů je nezbytné pro vývoj nejmenovaného kolového samohybného dělového systému. Probíhá také hodnocení ohledně potenciálního exportního trhu pro tyto systémy po úspěšném dokončení projektu.

155 K 98, známá také jako 155 GH 52 APU, je 155mm kanónová houfnice, která je ve výzbroji od roku 1998 po svém vývoji na základě dřívějšího modelu 155 K 83. Dělostřelecký systém o hmotnosti 14 580 kg a délce hlavně 52 ráží je určen pro tažené i samohybné nasazení. Využívá poloautomatický závěrový mechanismus a může dosáhnout rychlosti střelby 6 až 10 ran za minutu, a dokáže v případě potřeby vystřelit 3 rány za 12 sekund. Je vybaven otočným dalekohledem pro zaměřování a obsahuje inerciální polohovací jednotku a výstupní rychlostní radar pro řízení palby, což napomáhá přesnému zaměřování a řízení účinných dostřelů. Houfnice 155K98 vystřeluje konvenční tříštivo-trhavé střely na vzdálenost až 40 kilometrů.

Vozidlo Sisu E13TP je k dispozici v konfiguraci 6x6 i 8x8 a vstoupilo do služby v roce 2008. Pravděpodobně poslouží jako základ první finské samohybné houfnice 8x8. E13TP má podvozek chráněný proti minám a pancéřovanou kabinu, která pojme dvě osoby. Vozidlo pohání motor Caterpillar C 13 o výkonu 445 k spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 4500, což umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 90 km/h. Vozidlo, které je určeno pro přepravu užitečného nákladu až 20 000 kg, má operační dojezd 900 km a prázdné váží 18 000 kg. Sisu E13TP 8x8 slouží různým vojenským funkcím, včetně přepravy radaru a raketových systémů, a díky pohonu všech kol a integrovanému systému manipulace s nákladem je schopen provozu v náročných podmínkách.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Slavoslav

19. 04. 2024, 08:38

stale si myslim, ze NATO potrebuje jednoduchu kolesovu/pasovu hufnicu s automatizaciou na tak cca 10 ran, zvysok v zasobniku na korbe. Odmer par stupnov od osi vozidla kvoli jedoduchosti a stabilizacii a sekat to ako bata cvicky. DANA/DITA/Zuzana v realnej bojovej situacii neposkytnu ovela viac bojovej hodnoty a su ovela drahsie a zlozitejsie.

David

19. 04. 2024, 09:32

Takovým samohybným dělem, jak jej popisujete, je slovenská EVA. A to jak v původní, tak i modernizované verzi. A nikdo o tu EVU nemá zájem. I to o něčem vypovídá. Armády - vycházející z reálných bojových zkušeností - mají zájem buď o plně automatizovaná děla, s plnou municí v zásobníku či podobně - děla, jako je srbský Aleksandar, případně ZUZANA/DITA atd, anebo o jednoduchá a výrazně levnější TMG s pouze poloautomatem, se zásobou munice na korbě

Slavoslav

19. 04. 2024, 09:44

o upravenu EVU mala velky zaujem UA, strana. bola tam aj dohoda o spolocnom dovyvoji no hodil do toho vidly Fico vymenou vedenia Konstrukty.

Slavoslav

19. 04. 2024, 12:45

teraz predpokladám, ze sa tymto smerom pokusia potiahnut Bohdanu

Radek

19. 04. 2024, 07:12

to Czertik - těch 15 km/hod je maximálka původního děla (v podstatě lafety s motorem). Nestačí to, takže je třeba 8kolový podvozek. Totéž jako Caesar, s jeho výhodami a nevýhodami. Pohyblivost je důležitá, stejně tak ale i ochrana proti prostředí (bahno, mráz, prach) a dronům. My bychom kromě Caesarů měli mít i Dany/Dity.

Czertik

19. 04. 2024, 16:06

radek
to sem pochopil ze tech 15 km/h se tyka puvodniho dela. prave proto sem napsal co sem napsal, zvlast kdyz se podivas na to jak autor dal pokracoval v textu.

je jasne ze nova finska verze bude kolova a rychlejsi. vsak prave ukrajina ukazala ze budocnost tazenym delum odzvonila a budoucnost patri drazsim mechanizovanym delum.

a radku, acr by cesary nemla mit vubec, protoze cesary vyhrali soutez jen diky cene, ne svym parametrum, a jakmile bylo podepsano s francouzi ze vyhrali, tak francouzi obratem zvysily cenu o 70% bez toho aby pridaly cokoliv navic, cimz defakto ucinily soutez neplatnou.
a ze se nic nedeje neni prekvapive, vzdyt v acr se rozkrada mozna jeste vic nez v ruske armade.
jen si vygigluj spolsedni "skvely" nakup dronu puma acr, za bratru 122 mil kc, kdyz bezna cena za onen pocet dronu a stanic je 25 mil kc.
premyslej ke komu se tech 100 mil prikutalelo.

Czertik

18. 04. 2024, 09:58

no nevim, ale rychlost 15 km/h me neprijde jako rychle opusteni bojiste s moznosti se vyhnout protibaterijni palbe ci zniceni drony.