EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Francouzské pozemní síly obdrží další obrněnce Griffon. Jde o vzdálené příbuzné českých vozidel TITUS

 06. 10. 2023      kategorie: Události      1 komentář

Generální ředitelství pro vyzbrojování (DGA) oznámilo, že v září od výrobce (KNDS) obdrželo a dodalo francouzským pozemním silám (Armée de Terre) šesté vyrobené vozidlo Griffon ve variantě dělostřeleckého pozorovacího vozidla (VOA, Véhicule d'Observation d'Artillerie) a celkem sedm Griffonů ve variantě obrněného transportéru (VTT, Véhicule de Transport de Troupes). Jsou určené pro 3. námořní dělostřelecký pluk.

Program Griffon francouzských pozemních sil má za cíl nahradit značnou část armádního vozového parku obrněných vozidel zavedením nových, univerzálních a moderních bojových vozidel, která budou odpovídat potřebám francouzských ozbrojených sil v 21. století. Vozidlo VBMR Griffon, což je zkratka pro "Véhicule Blindé Multi-Rôles" neboli obrněné víceúčelové vozidlo, navržené společnostmi KNDS (KMW+NEXTER Defense Systems), Arquus a Thales, má nahradit 2700 starých vojenských transportérů VAB (Véhicule de l'Avant Blindé), které slouží od roku 1976. Griffon je vybaven řadou pokročilých ochranných systémů, moderními komunikačními prostředky a vylepšenými bojovými schopnostmi. Může přepravovat až osm vojáků a je vhodný pro různé úkoly, od přepravy vojáků až po průzkum a palebnou podporu.

griffonFoto: Obrněné vozidlo Griffon během přehlídky 14. července 2022 | ibex73 / CC BY-SA 4.0

Griffon je vybaven motorem o výkonu 400 k spojeným s automatickou převodovkou, nezávislým podvozkem a pohonem 6 kol a umožňuje velkou taktickou mobilitu. S celkovou hmotností 24,5 tuny dosahuje rychlosti 90 km/h. Nápravy a redukční převody hnacího ústrojí Griffonu byly speciálně vyvinuty společností Arquus a spolu s vozidlem Serval jimi je vybaven také EBRC Jaguar, další vozidlo v rámci programu SCORPION francouzských pozemních sil.
Zohlednění podpůrných omezení před zahájením vývoje umožnilo zajistit mobilitě Griffonu velmi dobrou udržovatelnost, mimo jiné diagnostikou hlavního vybavení pomocí testovacího kufříku, demontáží/instalací hnacího ústrojí za méně než 4 hod.

Obrněné vozidlo Griffon skutečně představuje technologický a provozní skok vpřed pro vozidla GTIA (Inter-Arms Tactical Group). Představuje výrazně lepší úroveň ochrany, ať už proti balistickým hrozbám, nebo minám a improvizovaným výbušným zařízením (IED), díky účinnějšímu pancéřování, dálkově řízené zbraňové stanici a senzorům nejnovější generace. Nová vozidla Griffon, která jsou schopna shromažďovat veškerá data ze svého okolí a transformovat je do bojových informací a jsou vybavena nástroji pro podporu rozhodování tváří v tvář hrozbám, posílí schopnosti francouzských pozemních sil pro éru multidoménového válčení.

Hlavním elektronickým prvkem Griffonu je jeho tzv. vetronika. Vetronika je palubní elektronika vozidel, přesněji architektura jejich navigačních, řídicích, komunikačních, pozorovacích a ochranných systémů. Použití vetroniky vyžaduje, aby Griffon používal kompaktní, ale výkonné počítače na bázi tranzistorů. Síť vetroniky bude například zahrnovat budoucí softwarové rádio CONTACT. Zlepší také komunikaci uvnitř vozidla a mezi vozidly, což umožní bojový režim založený na spolupráci. Jde o to, aby cíl zjištěný Griffonem mohla "zpracovat" posádka Jaguaru ERBC, která bude údaje přijímat v reálném čase. Posádka Griffonu bude mít rovněž přesnou představu o situaci přátelských vozidel, která bude díky vetronické síti rovněž podávána v reálném čase.

Všechna vozidla programu SCORPION, do kterého projekt Griffon patří, mají společný informační systém (SICS) vyvinutý společností Atos-Bull. Vozidlo Griffon je vybaveno optickým systémem ANTARES vyvinutým společností Thales. Tento systém s rozlišením 5 milionů pixelů poskytuje 360° pohled na situaci ve vertikálním oblouku od -15° do +65°, ve dne i v noci. Systém je rovněž schopen detekovat laserový dálkoměr z nepřátelského dalekohledu a reagovat vypuštěním kouře, aby unikl z dohledu nepřítele.

Griffon je rovněž také vybaven čtyřmi mikrofony na střeše vyrobenými společností Metravib Defence, které jsou schopny detekovat výstřel, a tedy polohu střelce triangulací s údaji shromážděnými jinými připojenými vozidly. Věž se pak může automaticky natočit k palbě odpovídajícím směrem. Griffony jsou rovněž vybaveny senzory, které automaticky sbírají mechanické údaje pro usnadnění údržby.

Kromě Francouzů plánují zařadit Griffony do výzbroje také Belgičané. Rámcově jde o vozidlo podobné koncepce a podobného určení, a také podobných schopností, jaké získává Armáda České republiky v podobě obrněných vozidel TITUS, které vyrábí společnost Tatra Defence Vehicle spadající do holdingu CSG.

titus_07Foto: Obrněná vozidla TITUS ve službách AČR | Michal Pivoňka / ARMYWEB

Ve srovnání s obrněnými vozidly kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected), je TITUS unikátní díky jeho vysoké úrovni odolnosti a zároveň vysoké mobilitě. Vozidla MRAP, která byla ve velkých počtech využívána např. v Iráku či Afghánistánu, se vyznačovala vysokou odolností, ovšem na úkor mobility. Tato vozidla nebyla schopná jízdy v těžkém terénu a musela se pohybovat na zpevněných komunikacích, což z nich dělalo snadné terče pro přepady a nástražná výbušná zařízení.

Naproti tomu TITUS disponuje stejnou či vyšší odolností, avšak díky podvozku Tatra nemá vozidlo žádné problémy s jízdou v těžkém terénu, a může se tak přemísťovat společně s bojovými vozidly, a proto je řazen do moderní kategorie MRAV (Multi-Role Armoured Vehicle).

Co se týče elektronického a komunikačního zařízení nových TITUSů pro AČR, jde o nejmodernější technologické systémy v rámci armádní techniky NATO. To je dáno především několikaletým vývojem, během něhož bylo nutné všechny systémy uzpůsobit požadavkům české armády.

Obecné parametry obrněného vozidla TITUS 6x6

  • Kategorie MRAV (Multi-role Armored Vehicle).
  • Posádka 4 osob, počet se liší podle typu vozidla.
  • Vysoká balistická ochrana (STANAG 3). Nástavba svařena ze silného pancéřovaného plechu, zvnějšku s pancéřovanými deskami a okny, vnitřní stěny obložené kompozitními materiály (spall liner). Účinná ochrana proti pěchotním zbraním, těžkým kulometům i fragmentům dělostřelecké munice, minám a nástražným výbušným systémům.
  • Podvozek TATRA T 815-7 Force s centrální rourou a nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami s první a třetí nápravou řiditelnou.
  • Systém vzduchového odpružení s možností změny světlé výšky vozidla. Vnější poloměr otáčení 13 metrů, stoupavost 60 %, hodnota bočního náklonu 30 %. Taktické pneumatiky 16,00 R20 se systémem centrálního dohušťování, který umožňuje kromě úpravy tlaku v pneumatikách pro různé povrchy také jízdu s průstřelem pneumatiky.
  • Rychlost vozidla na zpevněných komunikacích až 110 km/h s dojezdem až 700 km.
  • Univerzální nosič výzbroje – Dálkově ovládané zbraňové stanice s možností montáže kulometu ráže 12,7 mm nebo granátometu ráže 40 mm. Možnost instalace dálkově řízené věže s rychlopalným kanonem ráže 20 mm a kulometem ráže 7,62 mm. Možnost montáže až tří lehkých kulometů na lafetě u tří střešních průlezů. Palba je možná také střílnou umístěnou ve sklopné rampě. Další verze obrněnce TITUS umožňují funkci nosičů zbraňových systémů – protitankových a protiletadlových střel nebo minometu ráže 120 mm.
  • Elektronické a komunikační systémy zajišťují utajenou i neutajenou rádiovou komunikaci a datové spojení v pásmech VKV i UKV a také pomocí satelitního taktického spojení (SATCOM), včetně využití integrovaných kryptomodulů.
  • Součástí výbavy vozidla je v zahraničních misích již ověřený ochranný rušič STAR Light 3 SF české společnosti URC Systems spol. s r.o. Rušič chrání proti aktuálním hrozbám rádiově dálkově odpalovaných IED, a to včetně systému mobilní komunikace 4G a 5G. Systém je připraven pro připojení dedikovaného antidronového rušícího modulu (MAD). Novinkou je také kapalinové chlazení pro zmenšení zástavbového objemu rušiče. Rušič ve vojskových zkouškách uspěl.
  • Energii zajišťuje při přesunu vozidla alternátor napojený na motor vozidla. V režimu stacionárním i autonomním je motor vypnut a elektronické systémy jsou napájeny buďto z baterií, ze sítě nebo generátoru.
  • Radiostanice a potřebné komponenty v nových vozidlech MKPP budou kompatibilní s vybavením již zavedeným v AČR. Nové titusy umožní také montáž bojového identifikačního systému BIFF (Battlefield Identification Friend or Foe), který dokáže rozpoznávat jednotky vlastní-cizí.
  • Ochrana posádky před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní.

Zdroj: armyrecognition

Komentáře

Czertik

09. 10. 2023, 05:06

by me zajimalo proc autor nedal parametry vozidla grifon, kdyz uz o nem byl clanek, kdyz ne podrobne, tak aspon ramcove.