Francouzský Rafale M je jediným neamerickým letounem, který má povolení k provozu na amerických letadlových lodích
Rafale společnosti Dassault Aviation je víceúčelový stíhací letoun vyvinutý pro francouzské námořnictvo a letectvo. Do služby u námořnictva vstoupil v roce 2002. Kromě Francie jej používají egyptské, katarské, indické a řecké vzdušné síly. V současné době přebírá první dodávky Chorvatsko, objednávky podaly také Indonésie a Spojené arabské emiráty, zatímco Indie posiluje své počty o 26 Rafale Marine.
Letouny Rafale, které se do výzbroje francouzského letectva dostaly v roce 2006 a které jsou nyní ve standardní verzi F3-R, představují skutečnou revoluci. Tento všestranný stíhací letoun nejnovější generace s optimalizovanou schopností přežití, který je vzorovým stíhacím letounem na technologické špičce, plní mimo jiné tyto úkoly: vzdušná obrana a převaha, hloubkové údery, útoky na moři a na zemi, bombardování, taktický průzkum a zpravodajství a jaderné odstrašování.
Foto: Rafale M na palubě USS Theodore Roosevelt (CVN 71) v roce 2008 | Jonathan Snyder / Wikimedia Commons / Public domain
Díky standardům F1 a F2 byl Rafale již dříve efektivním zbraňovým systémem s rozšířenou schopností vzdušného boje, taktickým datovým spojením L16 a schopností nést řízené střely SCALP. Nejnovější standard F3R integrovaný do letounu Rafale, vyvinutý v roce 2018, nabízí tomuto stíhacímu letounu řadu vylepšení a nových schopností.
Umožňuje především implementaci řady inovativních přístrojů: střely vzduch-vzduch s dlouhým doletem, nejnovější střely Meteor, které mu dávají světově unikátní schopnost zasahovat cíle na velké vzdálenosti, inteligentní detekční modul, označovací modul Talios a konečně laserem naváděnou verzi modulární zbraně vzduch-země, přizpůsobenou pohyblivým cílům. Nejvýznamnější vývoj umožněný standardem F3-R se týká bezpečnosti a ochrany letounu a jeho posádky díky systému automatického vyhýbání se srážkám se zemí (AGCAS). Od roku 2012 je jako první evropský stíhací letoun vybaven radarem využívajícím aktivní elektronické skenovací antény.
Francouzské letectvo provozuje 102 letounů Rafale v sedmi letkách (1/4, 2/4, 2/30, 3/30 a 1/7 a stíhací a transformační letka 3/4 a experimentální letka 1/30) ze tří hlavních leteckých základen. Celkem 46 letounů verze M (námořní pěchota, námořnictvo), což je jediný neamerický stíhací typ, který má povolení operovat z palub amerických letadlových lodí, slouží u 3 "flotil" (11F, 12F, 17F) z námořní letecké základny Landivisiau.
Rafale v Chorvatsku – piloti vycvičení francouzským letectvem
V listopadu 2021 Chorvatsko potvrdilo svůj záměr nakoupit od Francie 12 stíhacích bombardérů Rafale F3R, včetně dvou dvoumístných, a podepsalo objednávku v celkové hodnotě něco přes jednu miliardu eur včetně DPH s cílem nahradit zastaralé MiG-21Bis/UM. Chorvatský ministr obrany Mario Banožić uvedl, že hlavním cílem je získat výkonný odstrašující prostředek na příštích "třicet až čtyřicet let", aby "výrazně posílilo své mezinárodní postavení a ochranu svého vzdušného prostoru" a zároveň se přiblížilo standardům NATO. Dodávka prvního letounu Rafale byla netrpělivě očekávána.
K předání došlo 2. října na letecké základně Mont-de-Marsan. Letoun Rafale B s číslem 170 byl oficiálně předán chorvatským vzdušným silám na slavnostním ceremoniálu, kterého se zúčastnili Mario Banožić, Zvonimir Frka-Petešić, náčelník generálního štábu chorvatského premiéra, a generál Luc de Rancourt, zástupce velitele generálního štábu francouzských ozbrojených sil. "Schopnost projekce síly, kterou s letouny Rafale získáváme, zásadně změní strategii a postavení Chorvatska na geopolitické a vojenské mapě Evropy. Umožní nám to dále přispět k posílení bezpečnosti v naší části Evropy, kde bude letecká převaha Rafale bezprecedentní," uvedl pan Frka-Petešić.
Chorvatští piloti byli vycvičeni francouzským letectvem, konkrétně transformační letkou Rafale 3/4 "Aquitaine", která sídlí na letecké základně 113 Saint-Dizier. Prvních šest chorvatských Rafale, včetně letounu č. 170, bude od počátku roku 2024 přiděleno 191. stíhací letce se základnou Pleso nedaleko Záhřebu. Podle chorvatského ministerstva obrany se na základně stále buduje potřebná infrastruktura. Zároveň chorvatští technici a piloti procházejí doplňkovým výcvikem, který zajišťuje výcvikové středisko pro konverzi zřízené společností Dassault Aviation v Mérignacu. Kromě 12 letounů Rafale F3R obdrží chorvatské letectvo také letový simulátor, pozemní vybavení a náhradní díly.
Námořní Rafale v Indii – schopnost nést jaderné hlavice
A Chorvatsko není jediným novým uživatelem stíhaček Rafale. Indická vláda dala zelenou nákupu 26 letounů od Francie pro své námořnictvo. Tento nákup, oznámený v červenci, následuje po nákupu 36 letounů před sedmi lety pro letectvo. Je to další úspěch francouzského výrobce Dassault vzhledem ke konkurenci amerických stíhaček F-18. Důvody indické volby jsou poměrně zřejmé. První z nich je čistě praktický: indické letectvo již Rafale, které byly upraveny specifickými komunikačními systémy, má a námořnictvo může tuto investici snadno a bez mimořádných nákladů využít. Dodávky náhradních dílů a raket budou rovněž sdíleny mezi oběma složkami, což sníží dlouhodobé náklady.
Pravdou je, že na rozdíl od amerického letounu F-18 Super Hornet nemůže námořní letoun Rafale složit křídla, což jej činí méně praktickým na letadlové lodi. Francouzský letoun má však jiné výhody: Francie souhlasila s tím, že indické Rafale mohou nést jaderné hlavice, což Spojené státy odmítají. A francouzský letoun a jeho rakety mají mnohem větší dolet než F-18 (1500 km oproti 600 km), což je pro Indii, která čelí silnému čínskému protivníkovi, zásadní.
Více než 330 letounů Rafale
S Chorvatskem a Indií dosahuje celkový počet uživatelů Rafale pěti zemí. Kromě Francie, která u svých vzdušných sil a námořnictva provozuje asi 150 Rafale, bude brzy více než 50 Rafale sloužit v Egyptě (24 bylo dodáno v letech 2015 až 2019), 36 v Kataru (objednáno v letech 2015 a 2018), 36 v Indii (vzdušné síly, již dodáno), 24 objednáno pro námořnictvo a 24 bude sloužit v Řecku (do léta 2023 bylo dodáno již 15 Rafale). Brzy se do klubu přidají Indonésie a Spojené arabské emiráty, které mají objednáno 42, resp. 80 letounů Rafale.
Specifikace:
Délka: 15,27 m
Rozpětí křídel: 10,90 m
Výška: 5,34 m
Prázdná hmotnost: 10 300 kg
Maximální vzletová hmotnost: 24 500 kg
Pohonná jednotka: 2 × Snecma M88-4e, každý 50,04 kN, 75 kN s přídavným spalováním
Maximální rychlost: 1 912 km/h, Mach 1,8
Bojový dolet: 1 850 km
Dostup: 15,835 m
Kanón: 1× 30mm automatický kanón GIAT 30/M791, 125 nábojů
Podvěsná výzbroj: 14 vnějších pevných bodů u verze pro letectvo, 13 u verze pro námořnictvo
Zdroj: Dassault-Aviation, Opex360, RFI.fr
Komentáře
MiraH
31. 12. 2023, 01:14určitě by slušel i AČR, hlavně dodávky součástek by byly mnohem blíž a pozemní cestou.