Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu
Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední vrtulníky UH-60 Black Hawk. Nová vrtulníková platforma musí být rychlejší, unést více nákladu a to vše při menších nárocích na logistiku. Pokud bude chtít někdo tyto požadavky splnit, nezbude mu však nic jiného, než opustit cestu klasické vrtulníkové koncepce a podívat se po nových, méně tradičních konstrukčních řešeních.
Foto: Návrh vrtulníků pro FVL od firem Sikorski a Boeing. Stroje jsou založené na technologii vrtulníku Sikorski X2 / Sikorski
Cíle programu Future Vertical Lift
Každý účastník, který chce v programu FVL uspět, musí splnit následující podmínky. V prvé řadě je to požadavek na maximální rychlost nového stroje na 425 km/h (230 uzlů) což je mnohem více, než je maximální rychlost současných vrtulníků UH-60 Black Hawk (± 300 km/h).
Vojáci také požadují efektivní a rychlý přechod z nízké na velkou rychlost, a to v celé letové obálce stroje. Velká rychlost vyžaduje vhodný tvar trupu s nízkým aerodynamickým odporem a efektivní zabudování komunikačních a dalších senzorů.
Při velkých rychlostech ale vznikají nežádoucí vibrace stroje. Vojáci tak budou testovat, jak velký vliv mají vibrace na osádku a životnost mechanických součástí vrtulníku. V neposlední řadě se samozřejmě očekává, že nový transportní vrtulník překoná původní konstrukce UH-60 Black Hawk ve všech parametrech – nosnost, spotřeba paliva, dolet, spolehlivost, odolnost atd.
Sikorski a Boeing
Prvním zájemcem o účast v programu je společný tým firem Sikorski a Boeing. Tým má v plánu postavit kandidáta FVL na stroji S-97 Raider, který má vzlétnout již příští rok. S-97 Raider využívá koncepce protiběžných vrtulí (podobně, jak je to zvykem u ruských vrtulníků Kamov) a zadní tlačné vrtule.
Prvním zájemcem o účast v programu je společný tým firem Sikorski a Boeing. Tým má v plánu postavit kandidáta FVL na stroji S-97 Raider, který má vzlétnout již příští rok. S-97 Raider využívá koncepce protiběžných vrtulí (podobně, jak je to zvykem u ruských vrtulníků Kamov) a zadní tlačné vrtule.
Foto: Sikorski X2 / YouTube
Chystaný stroj S-97 Raider má navazovat na technologický demonstrátor Sikorski X2, jenž poprvé vzlétl v roce 2010 a úspěšně vyzkoušel koncept protiběžných (koaxiálních) vrtulí a tlačné vrtule. Pokud však Sikorski chce v soutěži uspět, musí začít pracovat na mnohem těžším stroji.
S-97 Raider bude patřit spíše do kategorie lehčích vrtulníků (4,5 tun), zatímco program FVL požaduje stavbu středního vrtulníku o trojnásobné hmotnosti (14 tun). Z tohoto důvodu přizval Sikorski do svého týmu firmu Boeing. Důvod je prostý, Boeing má dalekosáhlé zkušenosti se stavbou vrtulníků pro americkou armádu – můžeme zmínit dvoumotorový Chinook, bitevní AH-64 Apache nebo konvertoplán V-22 Osprey. Boeing má rovněž zkušenosti s vývojem strojů s koaxiálními rotory.
Bell a Boeing
Dalším z potenciálních účastníků je firma Bell, která společně s firmou Boeing vyrábí konvertoplán V-22 Osprey pro americké námořnictvo a námořní pěchotu. Bell by rád do programu FVL nabídl právě zmenšenou a dále vylepšenou koncepci letadla s překlopnými rotory odvozenou od V-22 Osprey.
Foto: Konvertoplán FVL podle představy firmy Bell / Bell
Problém však je v tom, že Boeing není plně odhodlán vytvořit s firmou Bell společnou pracovní skupinu. Možná je to tím, že Bell již od roku 1970 prakticky do americké armády nedodala (kromě V-22 Osprey) žádný nový vrtulník. Po legendárních vietnamských UH-1 Huey a bitevních AH-1 Cobra už Bell nezískal od armády žádný zásadní kontrakt.
EADS North America
Poslední ze známých zájemců (resp. klíčových hráčů) je divize EADS pro severní Ameriku EADS North America. Tato společnost vyrábí pro americkou armádu lehké vrtulníky U-72A Lakota, což je amerikanizovaná verze Eurocopter EC145. Pokud však firma chce v programu FVL, musí přijít se zcela novou konstrukcí.
Foto: Eurocopter X3 / Wikipedia
Řešení se rýsuje díky dceřiné společnosti EADS Eurocopter. Ta v roce 2010 zalétala experimentální model vrtulníku Eurocopter X3 s jednou nosnou vrtulí a dvěma tažnými menšími vrtulemi po stranách stroje. Tento stroj v roce 2011 dokázal letět rychlostí 430 km/h, čímž splňuje jeden z hlavních požadavků programu FVL.
Kdy se nového stroje dočkáme? Na konci roku 2014 podle předložených návrhů vybere dvě nejnadějnější koncepce. S úspěšnými uchazeči bude uzavřena smlouva ve výši 200 miliónů dolarů na stavbu dvou prototypů nových vrtulníků. Letové ukázky nových strojů se očekávají v roce 2017 s tím, že armáda po zhodnocení všech parametrů vybere nejlepší konstrukci.
Komentáře