EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Hitlerova invaze do Norska kvůli švédskému železu – neutralita zemi před invazí neochránila

 27. 08. 2024      kategorie: Vojenská historie      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V roce 1940 Německo napadlo neutrální Norsko. Jednalo se o první skutečnou zkoušku spojeneckých sil v Evropě, která pro Hitlerovy protivníky nedopadla dobře.

Když v roce 1939 vypukla válka, Norsko zůstalo neutrální. Země nebyla ve válce od roku 1814 a její vlády se nedomnívaly, že by případnou invazi mohla norská armáda odrazit. Norsko však bylo příliš důležité na to, aby zůstalo v konfliktu stranou, a to ze dvou důvodů. Za prvé, jeho pobřeží Severního moře mohlo Němcům umožnit volný přístup k Atlantiku. Za druhé, a to je ještě důležitější, leželo na švédských exportních trasách železa.

norsko1940Foto: Německá pěchota útočí přes hořící norskou vesnici, duben 1940 | Bundesarchiv, Bild 183-H26353 / Borchert, Erich (Eric) / CC-BY-SA 3.0

Německý vojenský průmysl byl na švédském železe závislý. V roce 1939 ho dovezl 10 000 000 tun, většinou přes norské přístavy Narvik a Luleå. Dokud Norsko zůstávalo neutrální, Němcům to vyhovovalo. Vnímali ale spojenecký zájem situaci změnit a nehodlali nic riskovat. Během zimy na přelomu let 1939 a 1940 se stále více zdálo pravděpodobné, že Británie norskou neutralitu poruší. Winston Churchill, první lord admirality, prosazoval přerušení toku železa do Německa otevřeně.

V únoru 1940 se královské námořnictvo zmocnilo německé lodi v norských vodách, aby osvobodilo britské zajatce, které převážela. Mezitím se norský nacista Vidkun Quisling obrátil na Německo s tím, že britská vláda má v jeho zemi příliš velký vliv. Chtěl, aby ho Hitler dostal k moci silou. Začaly závody s časem: 7. dubna se britské lodě vydaly zaminovat norské námořní cesty a téhož dne vypluly německé invazní síly. Během 7. a 8. dubna došlo k prvním střetům na moři. Britové ztratili torpédoborec HMS Glowworm, zatímco svým protivníkům způsobili jen malé škody. Norská vláda se v obavách z vyprovokování invaze vyhýbala mobilizaci svých ozbrojených sil.

8. dubna potopila polská ponorka německou transportní loď. Zajatí němečtí vojáci potvrdili, že se blíží invaze, a Norové konečně na základě této informace začali mobilizovat. Spojenci se připravovali přijít Norsku na pomoc, a dosáhnout svého strategického cíle – odříznout Německo od zdroje železné rudy. Britské, kanadské, francouzské a polské jednotky se nalodily a vyrazily přes Severní moře. O den později Němci udeřili a vtrhli do Dánska i Norska. Dánsko se na příkaz svého krále téměř okamžitě vzdalo. Mezitím začal boj o Norsko.

Němci se vylodili na pěti různých místech v Norsku. Na severu se posádka Narviku rychle vzdala. Bergen, Stavanger a Kristiansand byly dobyty rovněž velmi rychle. V Oslu bránila leteckému výsadku mlha, ale jakmile bylo možné přistát, město bylo brzy v německých rukou. Norové spěchali s mobilizací, ale ještě než mohli zahájit vlastní operace, přišli o své hlavní přístavy a sklady, a také o hlavní město. Bez pomoci zvenčí nemohli přežít. Němci postupovali a obránci doufali, že je zdrží severně od Lillehammeru a udrží si tak volnou cestu pro spojenecký postup ze severu.

15. dubna se spojenecké jednotky vylodily u Narviku. Brzy se po celém neokupovaném Norsku vyloďovaly další. Norové se vrhali do boje, ale neexistoval žádný ucelený plán, který by jejich úsilí koordinoval. Vyloděným spojeneckým jednotkám chyběla těžká technika a dělostřelectvo. Německé jednotky postupovaly Norskem stovky kilometrů a využívaly svůj pečlivý výcvik, vynikající zbraně a taktiku bleskové války. Občas je spojenci na den či dva zadrželi, jako například u Kvomu 26. září, ale odpor byl všude rychle zlomen. Nedávno vyloděné britské jednotky se narychlo znovu nalodily, aby se vyhnuly odříznutí. Luftwaffe dominovala ve vzduchu a ohrožovala spojence na souši i na moři. Po obsazení letišť v Dánsku a Norsku to pro ni bylo mnohem snazší než pro RAF.

Spojenci se stáhli z centrálního Norska a spoléhali na pevnosti na severu. Na konci dubna se spojily německé jednotky z Osla a Trondheimu. Poté 10. května Německo napadlo Nizozemsko, Belgii, Lucembursko a Francii. Churchill nahradil Nevilla Chamberlaina ve funkci britského premiéra, ale bylo již příliš pozdě na to, aby Norsko mělo z jeho politiky jakýkoli prospěch. Pozornost spojenců se nově upínala na jih. 

Jediná naděje pro Norsko nyní ležela na severu, v okolí Narviku. Zde Norové vytrvale zatlačovali Němce zpět a existovala naděje, že se je podaří vytlačit úplně. Na konci května provedli francouzští cizinečtí legionáři u Narviku obojživelný výsadek. Společně s postupujícími Nory vyhnali Němce z města. Německé severní síly byly na ústupu, ale posily byly na cestě a naděje na odražení invaze mizela. Spojencům již bylo jasné, že Norsko neudrží a 1. června oznámili Norům, že plánují evakuaci. O dva dny později začali vojáky z Narviku stahovat. Norský král Haakon a jeho ministři opustili zemi 7. června. Následující den je následovaly poslední spojenecké jednotky a 9. června bylo mezi německými a norskými jednotkami uzavřeno předběžné příměří. O den později kapitulovaly poslední norské jednotky, které kladly odpor. Podobně jako v případě států Beneluxu i invaze do Norska a její výsledek jsou především dokladem, že neutralita sama o sobě nezaručuje žádnou záruku bezpečnosti.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

27. 08. 2024, 20:07

Clanek povazuji za prumerny, neni v nem sice mnoho vyslovnych chyb, ale myslim, ze nepostihl podstatu veci. K norskemu tazeni z jara 1940 jsem se na tomto webu vyjadril opakovane, povazuji je ze strany Velke Britaniea jejich spojencu za ucebnicovy priklad vyprovokovaneho konfliktu a nakonec zpackane akce. Nechci se proto ve svych soudech opakovat a zkusim to z jineho uhlu pohledu- O norskem tazeni mam celkem podrobnou knihu (pres 550 stran) od plukovnika americke armady norskeho puvodu, Henrika O. Lundeho, s vymluvnym nazvem : "Hitler, s Pre-emptive War " a podtitulem he Battle for Norway, 1940" (vyslo v USA v roce 2009).. Clovek nemusi cist vsech 550 stran textu, myslim, ze jiz ten nazev staci, aby bylo zrejme, jak autor ten konflikt hodnoti...

Šebesta

28. 08. 2024, 08:23

Pro Flek. Pane Fleku já vám nerozumím. Jaký vyprovokovaný konflikt ? VB a Německo byli ve válce od 3. 9. 1939 kdy Hitlet napadl Polsko.Obě země tudiž byly ve válce vinou Německa.Vše co se tedy odvíjelo po tomto datu bylo z důvodu toho že Hitler rozpoutal válku v záři 1939.

Pepík Knedlík

28. 08. 2024, 09:12

Šebesta
Ona ta stará dobrá Anglie byl spolek okupantu a nejinak by de zachovala vuci Norsku. Valku vyhlásila Německu Anglue a Francie.
Škoda, ze Adolf vyhlásil valku SSA. To by byla veselice jen oni tři ...

Vaclav Flek

28. 08. 2024, 20:13

pro Šebesta

Velmi se mylite, a to ze dvou duvodu ?

1) Tim vyprovokovnym konflikterm jsem mel samorejme na mysli zatazeni dosud neutralniho Norska do valky. Na tom mele zajem predevsim Velka Britanie, Nemecku plne vyhovovalo neutralni Norsko.

2) Hitler nechtel valku s Velkou Britanii, byli to prave Britove, kteri spolu s Francouzi vyhlasili Treti risi valku. Hiter si pote opakovane snazil o primeri s Velkou Britanii a predlozil britske strane nekolik navrhu v tmto duchu. Jinymi slovy, Britanie se ocitla valce s Nemeckem vlastnim zavinenim. Vina Nemecka proto neni vubec jednoznacna.

Šebesta

29. 08. 2024, 09:01

Pane Fleku váš názor nelze akceptovat. Je zcela v rozporu s fakty jež předkládají historici a to jak američti, britští i francoužští a také němčtí o našich nemluvě. Podle vás tedy Hitler vlastně ani válku nechtěl.Už jsem měl s vámi spor o Mnichovu a 15.březnu 1939. Tedy porušení Mnichova jak samým Hitlerem tak i garanty Mnichova tedy hlavně VB a Francii.S Polskem tedy taky válku nechtěl ? Proč ho tedy napadl 1.9. 1939 ? Nebo za to mohou taky Poláci když " přepadli " vysílačku v Hlivicích (Glewitz) ? VB měla s Polskem smlouvu 25.8.1939 a proto vyhlásila Německu válku a stejně tak i Francie.Po 15.3. 1939 Britové a Francouzi pochopili,že Hitler je vodí za nos a nic nedodrží. Mimochodem i proto jednali v létě 1939 o pomoci ve válce se Stalinovým SSSR byť k dohodě pak nedošlo. Ponechám ve vzduchu kdo za to mohl ?Od září 1939 byli VB a Německo ve válce kvůli Polsku takže řeči o tom že Britové něco vyprovokovali a Hitler s nimi válku nechtěl je nesmysl a to totální. Další dotaz proč pak napadl Francii a celou západní Evropu ? Musel vědět,že VB bude reagovat. Už jsem vám psal vytváříte si vlastní dějiny bez ohledu na fakta. Souhlasí s vámi pouze takový dezolát a dezinformátor Zdeněk,který je zoufalec a kopíruje jen vaše názory. Dává vám plusové body a náramně si spolu notujete . Pokud máte v sobě trochu soudnosti sledujte někdy na PRIMA ZOOM nebo na ČT2 vojenské dokumenty (britské,německé či francouzské) uvidíte,že váš výklad je zcela mimo realitu.

Šebesta

29. 08. 2024, 10:13

Dovětek. Váše blábolení ukončím důkazem. Kdyby Hitler nechtěl válku s VB nenapadal by její spojence !

Vaclav Flek

30. 08. 2024, 23:50

pro Šebesta

Prakticky nesouhlasim ani s jedinym vasim zaverem. Vsechny mi pripadaji jako opsane ze skolni ucebnice z komunistickych casu, kdy bylo jasne, kdo je hodny a kdo zly. Historicka realita vsak byla podstatne komplexnejsi. Ja vam tu vasi predstavu uz nevyvracim, beru to, ze jsou to vase nazory, na ktere mate pravo. Myslim ale, ze stene pravo na sve nazory mam ja. Pokud je budete nazyvat "blaboly", nevidim v nasi dalsi diskusi smysl. Zkuste byt priste uhlazenejsi a vice respektovat nazory druheho.

Šebesta

27. 08. 2024, 10:23

Hitler byl diktátor který nedodržel nikdy nic takže u něho bylo jedno zda s nim měl někdo smlouvu o neutočení jako třeba Polsko nebo byl neutrální jako třeba Norsko.On vše vždy porušil. Známa je jeho replika: Slíbit lze cokoli,splnit se nemusí nic. Když se ale budeme zabývat neutralitou třeba po rozpadu VS a komunistických režimů to je jiná káva. Vzpominám na jeden pořad který kdysi existoval v ČT a byl to pořad pro mimoparlamentní strany. Bylo to vždy v sobotu odpoledne a probírala se tam různá témata. Moderátorem byl Jiří Kučera který byl znám také z historie.cs kterou dlouhou dobu moderoval. V jedné sobotní debatě mimoparlamentních stran bylo i téma zahraniční politika. Jeden z diskutujicích Petr Hannig (SZR) strana zdravého rozumu tam nadhodil,že jsme měli zůstat neutrální (pořad se konal několik let po našem vstupu do NATO). Moderátor Kučera mu řekl,že to by ale musely ostatní země naší neutralitu přijmout (akceptovat). Petr Hannig mu odpověděl zhruba toto. Do roku 1999 jsme bylu neutrální a nikomu to nevadilo. No a pak ? NATO je mírumilovná a demokratická organizace proč by oni neakceptovali naši neutralitu ? No a Rusko ? Já myslím,že ti by naopak naši neutralitu jen přivítali,nevdim důvod proč by Rusům naše neutralita měla vadit ? Moderátor pak na to nic neřekl a dal slovo jinému diskutujicímu. Myslím,že si pán Kučera naběhl. Odpověd byla velmi chytrá a jasná.Zastavám stejný názor jako tehdy pan Hannig. No a když Havel a spol chtěli abychom vstoupili do NATO určitě o tom mělo být referendum stejně jako bylo o vstupu do EU a to nejen kvůli tomu že jsme údajně demokratická splečnost ale i kvůli naší minulosti kdy nás stejně vojenské smlouvy a pakty od agresi neuchránily jak před 2.válkou tak i po ní.

Slavoslav

27. 08. 2024, 10:55

myslis to rusko ktore otvorene porusovalo neutralitu napriklad UA i ked sa zaviazalo dodrziavat ju Budapestianskym memorandom?

Kde sa pisalo napriklad o forme ekonomickeho natlaku ktory rusko jednoznacne vyvijalo ked prisposobovalo ceny plynu pre UA podla momentalnej politickej situacie na UA co bolo porusenim memoranda a cela neutralita skoncila utokom v 2014.

Mimochodom, aj Finsko ci cele Pobaltie bolo svojho casu neutralne takze ano, rusak by nasu i vasu neutralitu uvital, vedel by, ze v pripade utoku by nam nik neprisiel s priamou vojenskou pomocou

Šebesta

27. 08. 2024, 11:21

Proč tedy to agesivní Rusko nenapadlo nás a další země když ještě nebyly v NATO ? Myslím všechny bývalé členy VS a dokonce akceptovali i vstup pobaltských republik do NATO,které byly v SSSR ? Ukrajina je vyjímka. Kdo se na to dívá objektivně tak ví že Ukrajina byla vždy součásti Ruska a žije tam silná ruská menšina. Podle mne vina je u obou stran jak u Ruska tak u Ukrajiny a vše začalo v roce 2014 a protože jsem pragmatik tak věřím že pravdu nemají ani komunisté jako Konečná a spol kteří tvrdí,že za vše může Ukrajina terorizováním ruské menšiny ani opačný názor,který tvrdí,opak. Pravda bude někde uprostřed. No a jednáním se vše dalo možná vyřešit bez války. Mimochodem ještě jeden dotaz proč je S.Irsko dodnes součásti VB a nikoli Irska ? Brutální zásahy britské policie proti demonstrujicím si pamatuji dodnes. Nebo to chceš popřít znalče ? Mnoho Irů chtělo od VB pryč.

Slavoslav

27. 08. 2024, 11:34

lebo vtedy bola ta ozrata kraina na kolenach po tom ako dobudovala socializmus. Bohuzial vdaka naivnym predstavam zapadnych politikov co si mysleli ze s rusakom je mozna spolupraca a pomohli mu postavit sa na nohy sme tam kde sme.

Co sa tyka UA tak presne takto objektivne obhajoval napriklad agresiu voci nam svojho casu Hitler s ktorym si naramne notujes

Šebesta

27. 08. 2024, 12:32

To jsou tvoje domněky bez konkrétních faktů a důkazů . Osobně nevidím jediný důvod proč nás Rusko mělo napadnout ? Protože každá mince má dvě strany a svět není černobilý což ty nechceš a neumíš pochopit. Proto máš stejně jako komunisté černobílé vidění světa. S Rusy se západ nedomluvil protože opět vina je na obou strnách. Dávat za všechno vinu jen Rusům může jen omezený člověk. Když by byla dobrá vůle možná by to šlo ale zřejmě bylo málo dobré vůle. A to zcela otevřeně píšu,že nejsem a nikdy jsem nebyl rusofil spíše naopak. v roce 1968 v srpnu nás nenapadl jen SSSR ale i další země VS a opakuji znova hlavnimi iniciátory byly už na jaře Polsko a NDR zjísti si laskvavě fakta. Takže dávat vinu jen Rusům opět může je buď omezenec nebo někdo kdo nezná historii. Bez účasti a souhlasu ostatních zemi VS by k žádné agresi nedošlo. No a co VB ? Proč část Irska stále patří do VB ? Na to neumíš odpovědět,že ? Mimochodem jsem určitě starší než ty a pamatuji jak v 70.létech byl jeden anglicky hit .Ta skladba se mi libi dodnes. Český název te písně je : Vraťte Irsko,Irům.

Slavoslav

27. 08. 2024, 12:38

rovnako ako su to len tvoje domnienky bez konkretnych faktov a dokazov vsakze?
Takze tu mozes obhajovat a bagatelizovat rusacku vojnu na UA ako chces neutralita nie je nieco co vyhlasis a kazdy to respektuje. Na neutralitu musis byt dost silny, aby si si ju uhajil a prikladov kedy prave rusakovo porusilo neutralitu svojich susedov by sa naslo. Take Pobaltie by mohlo hovorit

Zdeněk

27. 08. 2024, 17:02

Chcimír Šebesta,

to, že jsi starší znamená pouze to, že máš rozvinutější arteriosklerózu a senilitu, nic víc ... :wink:
Naopak každá tvá reakce ukazuje, že máš minimální schopnosti analyzovat fakta a tvořit z nich nějaké logické závěry, o tvé schopnosti si vlastní názory obhájit raději pomlčím a nechám promluvit tvůj whataboutismus ... :laughing::joy::rofl:

Šebesta

28. 08. 2024, 08:00

Zdenek. Jako vždy bláboliš nesmysly. Tvoji nevýhodou a tobě podobných trolů je to,že krom toho že konkrétně o 2. válce a tomu co jí předcházelo nemáš žádné znalosti tak navíc další tvůj handicap je černobílé vidění světa. Pokud sis nevšiml tak jsem hodnotil Hitlera obecně s odkazem na onu jeho repliku.Která znamená že nikdy nic nedodržel. Což vlastně sám přiznal. Komu není shůry dáno v apatyce to nekoupí. Kdyby šlo s tebou rozumně diskutovat diskutoval bych ale u tebe to je ztracený čas.

Zdeněk

28. 08. 2024, 10:25

Chcimír Šebesta,

máš pravdu, o příčinách vzniku WWII skutečně nevím vše a své znalosti považuji za nedostačující - tim se ostatně dost liším od tebe, neboť ty naopak své znalosti považuješ za vynikající ... :laughing::joy::rofl:

p.s. nechtěl bys ba stará kolena něco udělat s diakritikou? Kdo má po tobě číst ...

Zdeněk

27. 08. 2024, 16:52

Chcimír Šebesta

blábolíš z horka nebo lžeš úmyslně?
Zrovna v případě Norska Hitler sám všechny dohody dodržoval a jeho neutralita mu vyhovovala a invazi připravil a provedl teprve poté, co ten samý krok prosadil ve vládě Churchill - o tom, jestli to bylo dobré nebo špatné vůbec nehodlám diskutovat, protože jak třetí říše, tak spojenci chtěli porazit protivníka, nicméně je historickou skutečností, že německá invaze do Norska byla jednoznačně reakcí na spojenecké akce, které v provedení předběhla možná o dny.

Slavoslav

27. 08. 2024, 07:38

tolko ku neutralnym chcimirom co robia politiku na vsetky svetove strany a este ako bonus najnovsie odmietaju investovat do zbrojenia. Neutralita este neochranila nikoho a ten jediny priklad so Svajciarskom funguje lnie preto, ze su neutralny, ale, ze maju minimalnu strategicku dolezitost, vyborny teren na obranu a investovali vela do armady. Malokto vie, ze museli aktivne bojovat napriklad proti Luftwaffe ktora si chcela robit preletove trasy ponad Svajciarsko