EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Izraelské bezpilotní letouny Heron TP vstoupily v Luftwaffe do aktivní služby

 08. 05. 2024      kategorie: Události      4 komentáře

Ve čtvrtek 2. května 2024 německé letectvo oznámilo, že jeho bezpilotní systémy Heron TP od společnosti Israel Aerospace Industries (IAI), pronajaté od roku 2018, jsou připraveny k provozu v Německu i ve světě a lety budou zahájeny v polovině května. Toto oznámení následuje po udělení typového certifikátu německým vojenským leteckým úřadem na konci roku 2022, v době, kdy byl Heron TP provozován z nezveřejněného místa v Izraeli. 

herontpFoto: Bezpilotní systém Heron TP | Israel Aerospace Industries

Primárním úkolem letounu Heron TP je podpora německých vojáků a vojáků spojeneckých sil na zemi. Tyto bezpilotní letouny mohou například doprovázet konvoje, aby včas odhalily nebezpečí a varovaly tak pozemní jednotky v reálném čase. V závislosti na konfiguraci může Heron TP zůstat ve vzduchu až 27 hodin. Při souběžném provozu dvou průzkumných bezpilotních letounů lze operační prostor nepřetržitě monitorovat po dobu několika dnů.

Kromě toho má Heron TP překlenout mezeru mezi vyřazením dřívějších bezpilotních prostředků Heron 1 a zavedením nového evropského bezpilotního prostředku s dlouhou vytrvalostí ve střední výšce, známého jako Eurodrone, přičemž společnost Airbus Defence and Space bude provozovat pět vzdušných prostředků až do roku 2027.

Heron TP je vybaven elektrooptickými/infračervenými (EO/IR) senzory a zobrazovacími radarovými systémy pro podporu úkolů zpravodajství, sledování a průzkumu (ISR). Konkrétně byl letoun schválen pro nesení stanice se senzory EO M-19HD od společnosti IAI (Tamam), která zahrnuje denní kamery s vysokým rozlišením (HD) se zoomem a spotterem, infračervenou kameru s HD zoomem, laserový značkovač, laserový dálkoměr, laserové ukazovátko, laserový osvětlovač v blízkém infračerveném pásmu, kameru s nábojovou vazbou s násobičem elektronů a krátkovlnnou infračervenou kameru. Součástí vybavení určeného k plnění různých misí jsou také systémy satelitní komunikace a šifrování dat/hlasu Bundeswehru.

Bezpilotní letoun Heron TP, odvozený od izraelského bezpilotního letounu Eitan, který izraelské ozbrojené síly používají již více než deset let, je výsledkem společného programu vedeného Výkonným úřadem pro bezpilotní letouny v rámci Ředitelství pro obranný výzkum a vývoj (DDR&D) izraelského ministerstva obrany (IMoD), společností Israel Aerospace Industries (IAI) a společností Airbus DS Airborne Solutions, dceřinou společností skupiny Airbus. V červnu 2018 byla podepsána příslušná dohoda, která zahrnuje pronájem několika bezpilotních letounů spolu se službami údržby a výcviku. Následně se personál německého letectva zapojil do společných výcvikových iniciativ spolu se svými izraelskými kolegy na základně izraelského letectva.

Bezpilotní letoun Heron TP, vyvinutý divizí Malat (UAV) společnosti Israel Aerospace Industries (IAI), je klasifikován jako bezpilotní letecký systém (UAS) se střední výškou a dlouhou vytrvalostí (MALE). Jeho konstrukce je speciálně určena pro strategické mise a vyniká v operacích prováděných ve středních výškách po delší dobu. Díky této vlastnosti je vhodný pro různé profily misí ve vzduchu, na zemi i v námořnictvu a v současné době je ve službě izraelského letectva. Jednou z charakteristických vlastností letounu Heron TP je jeho přizpůsobivost jako víceúčelové platformy, která je schopna plnit řadu typů misí. Patří mezi ně shromažďování zpravodajských informací, sledování, vyhledávání cílů a průzkum, přičemž je možné měnit užitečné zatížení podle různých požadavků mise.

Heron TP nabízí flexibilitu, pokud jde o integraci užitečného zatížení, a může být vybaven různorodým užitečným zatížením, včetně elektrooptického užitečného zatížení HD, radaru se syntetickou clonou (SAR), komunikačního zpravodajství (COMINT), elektronických podpůrných prostředků (ESM) a dalších. Dron je vybaven systémem ATOL (Automatic Taxi-Takeoff and Landing), trojnásobně redundantní avionikou, satelitní komunikací (SATCOM) pro prodloužení operačního dosahu a podporuje datové spojení pro mise v přímé viditelnosti (LOS) i mimo ni (BLOS).

Heron TP je poháněn turbovrtulovým motorem PT6 o výkonu 1200 koní, který nabízí schopnost zůstat ve vzduchu více než 30 hodin. Operuje ve výškách přesahujících 15 000 m a díky schopnostem BLOS (Beyond Line of Sight) překonává vzdálenosti přesahující 1000 km, je ideální pro mise pokrývající rozsáhlé oblasti a může dosáhnout maximální rychlosti 407 km/h. Heron TP se vyznačuje maximální vzletovou hmotností 5670 kg, maximální hmotností užitečného zatížení 2700 kg, celkovou délkou 14 m a rozpětím křídel 26 m.

Dne 6. dubna 2022 německá vláda překonala dva roky trvající debatu o pořízení a vyzbrojení bezpilotních letounů Heron-TP v reakci na invazi na Ukrajinu a masivní využití bezpilotních letounů v konfliktu. Nová německá koalice rozhodla o vyčlenění 152 milionů eur na nákup 140 raket určených k vybavení těchto bezpilotních letounů, pronajatých od společnosti Israel Aerospace Industries (IAI). Současně členové výboru pro obranu dolní komory parlamentu schválili pronájem a vyzbrojení izraelských bezpilotních letounů MALE, přičemž objednávka zahrnuje 60 cvičných raket a 80 raket pro případné bojové použití. Dodávka těchto vyzbrojených dronů byla naplánována již na rok 2024.

Toto rozhodnutí znamená významný obrat, neboť předchozí německá vláda v roce 2018 schválila pronájem tří bezpilotních letounů Heron-TP v rámci dohody v hodnotě 1 miliardy eur, ale byla zablokována odmítnutím vyzbrojení těchto dronů ze strany sociálnědemokratické strany SPD. Německý obrat zjevně souvisí s invazí Ruska na Ukrajinu a mohl by být také v souladu s francouzskými zájmy týkajícími se programu MALE RPAS. Eurodron, který byl spuštěn v únoru, má teoreticky nahradit vyzbrojené francouzské Reapery i budoucí německé Herony TP, a posílit tak evropskou obrannou spolupráci.

Je důležité připomenout, že před dubnem 2022, jak dokládá Vojenská bilance 2022, mělo Německo pouze šest bezpilotních letounů Heron 1 pro zpravodajské, sledovací a průzkumné mise (ISR), které si od roku 2010 pronajímalo od společnosti Israel Aerospace Industries (IAI).

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

MiraH

09. 05. 2024, 01:11

nu a AČR Heron odmítla. A jako bonus došlo ke kopnutí do inovátorské firmy Primoco ze strany politického vedení. Co si o tom tedy myslet? Tady už se s obyčejným šlendriánem nedá vystačit...

Tomáš Svoboda

09. 05. 2024, 19:45

AČR Heron odmítla v závislosti na konflikt na Ukrajině, kdy drony stejné kategory Bayraktar TB-2 měly skvělé výsledky proti chaotické ruské armádě během prvních měsíců konfliktů, ovšem po ustanovení regulérní PVO jsou již dnes prakticky nepoužitelné, místo toho AČR nakupuje stovky menších dronů pro přehled bojiště v reálném čase.

Co se týče společnosti Primoco, tak je to vina majitele. Ten zprvu odmítal, aby jeho drony sloužily v armádě, když o ně AČR měla zájem, ale nyní, když už o jeho drony není zájem, tak se vzteká, že jeho drony nikdo nechce.

MiraH

09. 05. 2024, 23:06

první odstavec, hodně diskutabilní.
Druhý by se dal vzít nebýt aféry kdy došlo k přímému očerňování firmy Primoco z našich tajných/zpravodajských služeb. A jak rychle to zapadlo, nechutné.

MiraH

09. 05. 2024, 23:08

mimochodem, Němci Heron berou, takže až tak špatný nebude jinak by nekupovali. Chápal bych že AČR změnila názor a chce nejlepší možnou verzi jako u stíhačů, ale ne to smést s tím že víceméně postačí jednorázové FPV stroje.