EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Když se TATRA 815 stane na vozovce neovladatelnou aneb výcvik armádních řidičů

 25. 08. 2019      kategorie: Armáda ČR      4 komentáře

Dovedete si představit, co se může stát, když se obří vozy, jakými vozidla TATRA 815 jsou, stanou na vozovce neovladatelnými? Raději na to nemyslet! Proto se armádní řidiči ze 71. mechanizovaného praporu Hranice nedávno připravovali na ty nejhorší situace, které mohou nastat.

tatra_815_vycvik
Foto: Armádní řidiči cvičili ovládání TATRY T-815 v těžkém terénu (na snímku) i na kluzké vozovce | printscrteen z YouTube

Celkem 3 573 vozidel v pěti různých základních typech používají čeští vojáci napříč celou armádou. Nejčastěji jsou zastoupeny TATRY T 815, kterých je téměř 2 700, druhá nejpoužívanější TATRA v armádě je typ T 810 – celkem 586 kusů. Automobil TATRA T-815 8x8 je určen jako tahač těžkých přívěsů a podvalníků typu P 32, P 50 a P 50 N pro převoz automobilní a tankové techniky na silnicích a v terénu.

t815-8x8_tahac_2
Foto: Automobil T-815 8x8 tahač přívěsů | army.cz

Při překonávání těžkého terénu je možné v průběhu jízdy měnit přetlak v pneumatikách. Automobil má zabudované přídavné zařízení na práci se sněhovým pluhem, s buldozerovou radlicí a na vytahování je vybaven navíjecím zařízením. Tahač má rošt k upevnění stálé zátěže potřebné na tahání těžkých přívěsů. Pokud vás zajímá, jak si armádní řidiči při výcviku s vozidly TATRA vedli, podívejte se na následující video.

Video: Záznam z výcviku armádních řidičů 71. mechanizovaného praporu Hranice / YouTube

V letech 2008-09 převzala AČR prvních 558 nových vozidel TATRA 810, kterými nahradila legendární Pragu V3S, jež byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008.TATRA 810 je třínápravové vojenské nákladní vozidlo.

Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici, tak i v obtížných terénních podmínkách.

Tatra_T-810_Czech_Army_02
Foto: TATRA T-810 | army.cz

TATRA 810 (valník) je především určen pro přepravu osob, volně ložného i upevněného kusového materiálu nebo sypkého materiálu na valníkové plošině a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách. Je uzpůsoben pro nakládání a přepravu vzdušnými transportními prostředky (mimo C-130 a C-141) a dále pro námořní přepravu.

Může být celoročně provozován v oblastech s klasifikací podmínek prostředí dle STANAG 2895 – oblast celé Evropy, jižní centrální Asie, střední a východní Afriky. Pro nižší teploty (od -25 °C do -32 °C) je nutno použít přídavné zařízení - nezávislé vodní topení Eberspacher Hydronic D5WS, které je součástí každého vozidla, a motorový olej příslušné viskozitní třídy.

t810_bahno
Foto: TATRA T-810 má výbornou průchodivost terénem | army.cz

Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm. Dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace lafety lehkého kulometu UKL vz.59 v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě kabiny.

 Autor: Fels

Komentáře

Pavel

26. 08. 2019, 20:20

Zdokonalování v řízení jenom schvaluji , vzpomínám si na svoje vojenská léta . Byl jsem řidič OT-64 specialista třídy M a myslel jsem si , že všechno umím a tak jsem i občas zariskoval . Jednou v sobotu k večeru jsme se vraceli ze střeleb , poprchávalo , projížděli jsme Karlovy Vary a mně zlákalo krouhnout si zatáčku v Rybářích z kopce dolú od pivovaru , dnes je to tam jinak v těch místech je kruhák . Udělal jsem si mezeru v koloně , rozjel a krouhnul , ejhle 13 tun vážící kolos 8X8 najednou šmíroval jak na ledu . Odrazil mně až obrubník na protější straně a naštěstí nic nejelo . Toto je pro mne poučení na celý život, událo se to v roce 1975 .

Armyboy

25. 08. 2019, 19:21

U našeho útvaru bylo na 50ks T 815 8x8. 2x až 3x ročně u nás probíhal KŘK = krátkodobý řidičský kurz v délce 2 měsíce. Jezdilo se od dálnice až po tankodrom na Doupově. Pokud nedošlo k chybě řidiče, nebylo situace kdy by vůz pro vlastnosti vozu, měl kdekoliv problém. Pokud tam řidič naházel vše co vůz nabízel až po náhon kol 8x8 nepřicházela v úvahu nehoda pro vlastnosti vozu. Já ty kurzy řídil pro celou 20 msd. 90 % jízd jsem byl osobně přítomen. Technici z celé divize se na nás chodili dívat jako na cvičené opice. mjr. v.v.

pavel

25. 08. 2019, 12:03

815 mají prostornější a pohodlnější kabinu než 813. Ty zase měly větší nádrže a  větší rejd. Stejně nebylo nad vesky, ty snesly všechno.

stryc

25. 08. 2019, 11:26

Praga V3S je ještě stále ve vyzbroji AČR, jsou to POKY(polní kuchyně) a DíLNY za ty stále není žádná náhrada, aspoň u některých utvarů.