Krajina Express: Obrněný vlak chorvatských Srbů a drsné devadesátky
Válka v Jugoslávii byla série válečných konfliktů, které začaly jako střety mezi jednotlivými republikami Jugoslávie. Později probíhaly jako střety jednotlivých etnických skupin. Nakonec skončily rozpadem země na sedm nezávislých států.
Krajina Express (Крајина Eкспрес) byl improvizovaný obrněný vlak vytvořený chorvatskými Srby v červenci 1991 v železničním depu v Kninu. Při první operaci měl vlak pouze plošinové vagóny opevněné pytli s pískem a lokomotiva General Motors EMD (JŽ 664-013) s přezdívkou "Džems" se nacházela na konci. První nasazení ukázalo potřebu lepší ochrany posádky, která tehdy byla 20 mužů. Proto byl následně Express ve Strmici opancéřován plechy o síle 25 mm.
V následujícím období měl vlak dva bojové vagóny. Výzbroj prvního byla tvořena německým protiletadlovým dvojčetem M38 ráže 20mm a druhý byl vyzbrojen protiletadlovým kanónem Bofors britské výroby, označeným v Jugoslávii jako M12, ráže 40mm a protitankovými raketami Maljutka. Kulometnou výzbroj zajišťovaly dva kulomety M53, což byly kopie německých MG-42. Později byl vlak doplněn třetím bojovým vagónem, který byl umístěn mezi původními nebojovými vagóny. Nový přírůstek byl vyzbrojen protiletadlovým trojčetem M55A4 B1 ráže 20mm, které se v Jugoslávii vyrábělo ve švýcarské licenci, protiletadlovým kanónem M75 ráže 20mm a dvěma kulomety M2HB ráže 12,7mm. U obou protiletadlových děl se jednalo o modernizované nástupce slavného kanónu Oerlikon. Novou výzbroj lokomotivy nyní vytvořily dva kulomety Zastava M84, což byly jugoslávské kopie sovětských kulometů PK. Byla posílena celková pancéřová ochrana a na každém vagónu byl vytvořen opancéřovaný úkryt pro členy posádky zajišťující ochranu proti minometnému ostřelování. Vlak byl také navíc doplněn o pancéřovaný muniční vagón. Během popsaných úprav obdržel vlak také maskovací nátěr.
Foto: První vagón byl vyzbrojen německým protiletadlovým dvojčetem M38 ráže 20mm a druhý byl vyzbrojen protiletadlovým kanónem Bofors britské výroby, označeným v Jugoslávii jako M12, ráže 40mm a protitankovými raketami Maljutka. | reddit
Obrněný vlak byl ihned nasazen do bojů na trati Knin - Drnis a podílel na znovuzískání skladů v obci Sveti Rok. Na začátku roku 1992 byl vlak součástí úspěšného dobytí letiště Zemunik poblíž Zadaru. Na jaře 1992 byl vlak znovu přezbrojen, kde z prvního vagónu byl odstraněn německý protiletadlový kanón, který byl nahrazen protitankovým dělem ZIS-3 ráže 76,2mm (označovaný v Jugoslávii jako M42), ten byl doplněn dvěmi leteckými raketnicemi L57-12 pro neřízené rakety ráže 57mm. Současně byl vlak doplněn nákladním vagónem se 120mm minometem, ten se však k vlaku připojoval jen příležitostně dle charakteru nasazení. Krajina Express se také v létě zapojil do operace "Koridor 92", která zajistila pozemní spojení mezi Srbskou Krajinou, Srbskou republikou a Srbskem.
Foto: Kulometnou výzbroj vlaku ze začátku zajišťovaly dva kulomety M53, což byly kopie německých MG-42. Později byl vlak doplněn třetím vagónem, který byl vyzbrojen protiletadlovým trojčetem M55A4 B1 ráže 20mm, které se v Jugoslávii vyrábělo ve švýcarské licenci | reddit
27. 11. 1992 byl vlak podřízen 7. Severodalmátskému sboru nově zformované Armády Republiky Srbská Krajina, jako železniční rota 75. brigády a 7. sbor zajišťoval jižní část Srbské Krajiny. Dne 21.1.1993 ovládli Chorvati okolí Maslenicy a Ravni Kotari. Posádka obrněného vlaku byla pro nedostatek rezerv do částečně úspěšného protiútoku nasazena jako pěchota, dva muži přitom padli v dělostřelecké palbě - šlo o jediné mrtvé členy posádky během celé války.
Poté byl vlak nasazen v Benkovaci, kde prioritním cílem byl železniční tunel na okraji Zadaru. Chorvati měli na okraji tunelu raketomety a v tunelu se pak nacházel sklad munice. Vlak vyrazil pod krytím neřízených raket. Vpředu byl vagón naložený 3.650 kg výbušnin, jako zátěž do něj bylo naloženo přibližně 5t železného šrotu a na nárazníky byly přidělány protitankové miny. Demoliční vagón byl u vesnice Nadin odpojen a poslán naproti tunelu. Přesné výsledky této akce nejsou známy, nicméně chorvatské raketomety se však na nějakou dobu odmlčely. Vlak dále pokračoval v působení v Benkovaci. Při jedné z operací také podporoval oddíl "Knindzi" vytvořený Draganem Vasiljkovičem podle vzoru australských jednotek - výsledkem bylo rozdrcení jednoho praporu 159. chorvatské brigády.
Foto: Na jaře 1992 byl vlak znovu přezbrojen, kde z prvního vagónu byl odstraněn německý protiletadlový kanón, který byl nahrazen protitankovým dělem ZIS-3 ráže 76,2mm, ten byl doplněn dvěmi leteckými raketnicemi L57-12 pro neřízené rakety ráže 57mm. | reddit
Další úprava vlaku proběhla v létě 1993, kdy byl kanón ZIS-3 vyměněn za samohybné dělo M18. Vlak současně obdržel ochranu proti kumulativním střelám tvořenou gumovými pláty, vzniklé mezery byly vysypány štěrkem. V roce 1994 byl Expres nasazen v Bosně, kde podporoval jednotky Autonomní oblasti Západní Bosna (byl označen byl jako 7. obrněný vlak). Hlavním úkolem posádky byl boj s velkým množstvím betonových bunkrů využívaných vojáky 5. sboru bosenských muslimů, proto vlak často ostřeloval muslimské pozice na vrchu Ribicka Glavica. U města Bihač byl 1. 12. 1994 první vagón zasažen raketou Maljutka (jeden člen posádky byl lehce zraněn). Přoi tomto útoku se osvědčila opatření zvyšující odolnost proti kumulativní munici a raketa nepronikla pancéřováním. Další Maljutka pak vlak minula o přibližně 65 metrů a zasáhla jednu z budov poblíž. Během bojů o Bihač vlak v jednom z tunelů najel na minu, což zapříčinilo, že po této události byl vlak doplněn představnými vagóny a byl vždy doprovázen ženisty.
Foto: Úprava vlaku v roce 1993 znamenala výměnu kanónu ZIS-3 za samohybné dělo M18. Vlak současně obdržel ochranu proti kumulativním střelám tvořenou gumovými pláty, vzniklé mezery byly vysypány štěrkem. | reddit
Do Kninu se vlak vrátil ještě v prosinci 1994. Na konci července 1995 se jižní část Srbské Krajiny ocitla v částečném obklíčení a během chorvatské operace "Bouře" dopadlo na Knin přes tři tisíce dělostřeleckých granátů. Vlak se od prvních momentů operace nacházel v okolí Liki. Posádka neměla žádné rozkazy, a proto po vyhodnocení situace Express následně spustila ze svahu do rokle a ustoupila do Republiky Srbské.
Video: Krajina Expres v akci / YouTube
Komentáře
Waki
06. 04. 2020, 13:20Viděl jsem na Železnice světa i další obrněný -jugoslávský- vlak někde poblíž Zadaru. Ten měl pancéřovou ochranu vyplněnou betonem. Vlak byl ale poničen tak, že posádka musela z vlaku odejít. Máte taky článek či foto ?