Kyjev padl zásluhou gigantické obkličovací operace
Dobytí tohoto města mělo pro příští německé plány zásadní význam. Mělo totiž vše, co bylo pro vedení války nutné – továrny a okolní nekonečné lány představovaly výrazný zdroj přísunu potravy a nelze opomíjet ani energetický potenciál několika blízkých hydroelektráren. Kyjev byl také krajně důležitým dopravním uzlem. Aglomerace proto měla zvláštní ekonomickou i strategickou hodnotu. Jeho dobytí však nemělo být zdaleka snadné. Zdejší mohutné opevnění Stalinovy linie bylo právě tím, co Němce potrápilo nejvíce. Opevnění bylo, na rozdíl od jiných, zcela dokončené a především narychlo obsazené mužstvem. Právě výrazná aktivita obránců a dokončené objekty opevnění začaly vytvářet v linii fronty od 8. července 1941 nepříjemný výběžek, což způsobilo zpoždění původního plánu postupu na Moskvu, které se kvůli tomu čím dál více oddalovalo.
Foto: Kyjev, září 1941 | Bundesarchiv / Public domain
Dne 9. července na situační poradě v OKH vznikl rozpor v pojetí příštích tahů na dobytí hlavního města Sovětského svazu Ukrajiny. Hitler požadoval rozdělení I. tankové skupiny (genplk. Ewalda von Kleista) na 3 motorizované sbory. Dva z těchto sborů měly rychle vyrazit na město a třetí měl vysunout čelo, možná až příliš troufale daleko dopředu, a připravit podmínky pro útok na město z jihu od toku Dněpru. Zároveň měly druhosledové jednotky udělat vše pro přechod přes velkou řeku. Von Kleist a zbytek OKH navrhovali útok pěchotních útvarů 6. armády přímo proti městu. Mezitím německé tanky z 13. pancéřové divize překročily řeku Irpyň, avšak jejich postup zastavily obranné body nepřítele. V okulárech německých dalekohledů bylo možná již vidět první domy Kyjeva – Němci byli totiž jen cca 15, maximálně 20 km od předměstí.
Poté, co se situace pro Němce zhoršila útokem sovětské 5. armády (gen. M. I. Potapov) v prostoru Novogradu-Volyňského, se k 5. armádě zanedlouho připojila i armáda 6. a oba útvary společně na německou linii silně tlačily. Armádní skupina Jih proto musela urgentně vyčlenit pohotovostní síly k zastavení silného rudého náporu. Ty měly původně za úkol postupovat na Kyjev, čímž se německý tlak na město zase o něco zmenšil a hlavně nepříznivě rozdělil nasazené síly.
Sovětské akce 8., 9., 15. a 19. mechanizovaného sboru si vyžádaly silné německé jednotky potřebné ke zdolání obrany kolem města a tyto okamžiky bitvy se pak staly klíčovými v rámci zpomalení německého postupu v prostoru Korosteně. Současně se také těžce zpomaluje už tak pomalý postup I. tankové skupiny v důsledku protiofenzivy sovětské 26. armády. Po celé linii fronty se mezitím dál mocně bojuje a vzájemné střety ještě zesilují!
Heinrich von Stülpnagel následně zahájil ofenzivní akci proti pozicím sovětských jednotek 12. armády (genmjr. P. G. Ponedělin), které byly rozloženy kolem města Vinica. Německému souvislému tlaku dokázaly sovětské jednotky vzdorovat pouze jeden den. Šance na změnu situace byla podle velitele Jihozápadního frontu maršála Buďonného minimální. Pokud by jeho jednotky zůstaly tam, kde právě byly, jejich obklíčení bylo téměř jisté, proto Buďonnyj nařídil ústup do prostoru Bílé Cerkve.
Sovětský velitel tehdy neměl skutečně jinou volbu a odpoutání jeho útvarů od nepřítele probíhalo zpočátku velmi dobře až ukázkově spořádaně. Avšak německá I. tanková skupina obnovila útočné operace a současně s ní jižním směrem stáčející se německá vojska 17. armády uzavřela kotel poblíž Umaně, což mělo za následek obklíčení více než 103 tisíc mužů. Hlavní útok na Kyjev však měl i přes tyto nové úspěchy velké zpoždění a ještě 19. července německé jednotky bojovaly daleko od města.
Adolf Hitler proto učinil jedno z několika chybných rozhodnutí východní války a v době, kdy Skupina armád Střed úspěšně postupovala směrem k Moskvě, vůdce požadoval odčerpání nemalé síly této armádní skupiny k dobytí Kyjeva s tím, že se tak jeho obránci dostanou do pasti. Proti tomuto zámyslu se razantně postavil genplk. Guderian, polní maršál Fedor von Bock a genplk. Franz Halder. Prioritní byla prostě Moskva a sám Hitler nakonec výrazně slevil ze svých původních požadavků a v souladu s rozkazem č. 33 poslal v srpnu ke Kyjevu "jen" Guderianovu 2. tankovou skupinu a 2. armádu s cílem uzavřít Buďonného Jihozápadní front v kotli a tento tah byl prozatím úspěšný. Krátkodobé vítězství se však Hitlerovi v příštích měsících nemělo vyplatit...
Video: Kyjev padl zásluhou gigantické obkličovací operace / YouTube
Zdroj: Druhá světová válka
Komentáře
JanČejka
26. 04. 2023, 23:08Celkově, tak jako ostatní mě překvapila poměrně nízká kvalita a odbornost článku, která je standardně na Armywebu na vysoké úrovni. Také mě bohužel zklamal konec, tedy to, že se autor drží zažité kritiky jaká chyba byla poslat Guderianovu 2. armeegruppe Sovětům u Kyjeva do zad a tím uskutečnit ohromný kotel, který měl za následek největší oblíčení nepřátelských vojsk v dějinách lidstva. Tudíž se budu ve svém komentáři věnovat spíše jen tomu. Nejen, že Němci po celé operaci zajali přes 600 tisíc rudoarmějců (mezi zajatými se prý nacházeli i civilisté, adekvátní odhady zajatých vojáků se tak pohybují mezi 450 - 550 tisíci), ale kompletně vyhladili celou jižní skupinu vojsk SSSR kde se nacházelo kolem 1 milionu mužů ( celkové ztráty SSSR v této operaci i se zajatými, raněnými, mrtvými, nezvěstnými). To ve své knize ,,When titans clashed" popisuje David Glantz, který také hovoří o tom, že poté co Němci přerušili útok na Moskvu a zakopali se ( ve střední části fronty v oblastech kolem Smolensku) na ně Sověti podnikli několik velkých útoků i za použití těžké techniky a letectva a prakticky ničeho nedosáhli. Německá masa vojsk se téměř nepohla a Sověti si tak před přicházející ofenzívou vylámali zuby a způsobili velké ztráty. Což vedlo při dokončení operací v jižním směru a následněmu obnovení postupu ve středu fronty k jejich následnému oslabení a dalšímu velkému obklíčení, tentokrát u Vjazmy, kde padlo v několika kotlích dohromady do zajetí přibližně stejný počet rudoarmějců jako u Kyjeva. To nechalo Němcům téměř volnou cestu na Moskvu. Jenže jejich armáda byla po velkých bitvách značně opotřebovaná, za několik měsíců bojů přišli o většinu tanků ( kolem 60%-70% již nebylo schopno nasazení z důvodu opotřebení, poškození, zničení, část se tedy nacházela v opravnách, část byla vyřazená). Opotřebená byla i Luftwaffe, dokonce i koně, které táhli téměř celý wehrmacht byli unavení, umírali vyčerpáním a jeli na sedativech. Navíc, Němci kotle u Vjazmy zlikvidovali až v říjnu kdy začalo docházet k silným dešťům a německý válečný stroj se tak téměř zastavil. Armáda, která postupovala za dobrého počasí 30 - 50 km za den ( v nejlepších dnech) se nyní plížila k Moskvě v průměru jen 4 km za den a některé dny stála zcela. Sověti toho využili a vybudovali před Moskvou 3 hluboká pásma obrany, kterými navázali již na předválečné, staré linie a zmobilizovali v okolí Moskvy vše co šlo. Zbytek už je dobře znám jako operace Tajfun, kde vyčerpaný wehrmacht ( v tu dobu s některými divizemi na třetinových stavech) dojel v zásadě na velice rychlý postup, logistiku nataženou k prasknutí, techniku nakradenou z celé Evropy, pro kterou jednoduše neměl náhradní díly, (tudíž jí nemohl opravit a rovnou jí při i malém poškození odepisoval, např. francouzská, belgická a jiná obrněná vozidla, děla atd.) a přehnané ambice generálního štábu v čele s Böckem a Guderianem. Tím se Hitler utvrdil v tom, že měl celou dobu pravdu a že postup k Moskvě byl od začátku chybný a otevřela se tak cesta pro Fall Blau ( kterou zamýšlel v zásadě od začátku útoku na SSSR, ale dal na svůj generální štáb). Což bylo v situcaci, kdy Němci zlikvidovali jižní skupinu vojsk výhodné. Shrnutí, kdyby Hitler v červenci - září kdy se bojovalo o Kyjev nezavelel stočit Guderianovu 2. armeegruppe na jihozápad, stála by na pravém boku skupiny armád střed milionová Sovětská armáda bránící Kyjev a jeho okolí, která by nejspíše pomalu ustupovala na východ a současně ohrožovala bok skupiny armád střed. Dále, Sovětské divize, které v tu dobu podnikly útok na zakopanou skupinu armád střed by zůstaly nedotčené, tudíž by před sebou Němci měli daleko silnějšího protivníka. Z dnešního pohledu je tedy nutno přiznat, že se Hitler rozhodl správně. Správný byl samozřejmě i úmysl s vypětím všech zbývajících sil dobýt Moskvu, jako ultimátní cíl (i když nevyšel) a tím Sovětům v zásadě přerušit ohromný logistický uzel, který by měl nesmírné dopady na budoucí vedení války. Nicméně už na to Němci neměli, neměli by na to ani v létě a deště by nejspíše začaly v době kdy by Moskvu obkličovali (pokud by se k ní přes nedotčenou Sovětskou armádu tak brzo dostali). Jejich armáda byla příliš opotřebovaná. Někteří historici sdílejí názor, že by se Sovětům podařilo odrazit německý útok dokonce i bez sibiřských divizí. Němci se jak na jižním, tak na severním obchvatu kolem Moskvy již v prosinci zastavili a nebyli schopni postoupit dál. Následný protiútok vedený dá se říct v tu dobu posledními zálohami v tomto prostoru které Sověti měli ( včetně Sibiřanů a západních tanků) už je v zásadě jen vrhl několik stovek km od Moskvy a vyvrcholil 2. bitvou o Charkov, kde byly roztažené Sovětské divize opět obklíčeny a zmasakrovány. Nicméně útok, i když skončil katastrofou pro obě strany ( Němce zahnal od Moskvy a následně skončil obklíčením útočících Sovětských vojsk u Charkova) umožnil Sovětům stabilizovat frontu a zajistit, že už Moskva po zbytek války nebyla ohrožena.
Vaclav Flek
27. 04. 2023, 00:43pro Jan Čejka :
Dekuji za vas obsahly vstup do problematiky. S mnohym, co zde pisete, se da souhlasit, bohuzel nikoliv se vsim. Nize si dovolim uvest pouze cast namitek k vasemu sdeleni :
1) Oficialni nemecka cisla o zajacich v kyjevskem kotli sedi uplne presne, zadni civiliste mezi nimi nebyli, krome dezertujicich rudoarmejcu v ukradenem civilnim obleceni. Drivejsi sovetska propaganda zpochybnovala nemecka cisla tvrzenim, ze tolik vojaku ani v sestave Jihozapadniho frontu nebylo, ovsem zcela opomnela, ze se v kyjevskem kotli dostala do zajeti rada vojaku ze sousednich frontu, nebo treba jednotky NKVD...
2) Ja bych s citacemi Davida Glantze postupoval opatrne. Tento autor si dobyl uznani na Zapade prave tim, ze jako jeden z prvnich siroce citoval dosud malo zname sovetske zdroje, ktere ovsem nekriticky prijimal,. Od nej je pak opisovali dalsi autori a sovetske udaje se nam vracely zpatky, podobne jako jiz "vycistene penize".
3) Nevim, o jakych "predvalecnych obrannych liniich v okoli Mosky" je rec, v te dobe se nic podobneho okolo hlavniho mesta SSSR nebudovalo. Ocekavane pristi (vitezne) valky mely byt prece vedeny vyhradne na uzemi proivnika.
4) Nevim, proc se v clanku francouzska, belgicka a jina trofejni technika oznacuje jako "nakradena" ? Tim prokazujete sve citove zaujeti? Je prece legitimnim pravem viteze vyuzit ukoristenou techniku, navic v pripade Francie to byla prave ona, kdo vyhlasil valku Nemecku. Trochu to snizuje vasi objektivitu.
5) Predstava, ze by sovetske divize nepodnikaly utoky na nemecke jednotky u Smolenska a nekrvacely pritom do bela,se mi zda iluzorni, tak to prece vubec nebylo. Obe strany konfliktu myslely jednoznacne na utok, wehrmacht na posledni ofenzivu, ktera jej mela dovest az k Moskve, Ruda armada zase na protiofenzivu, ve ktere zazene utocnika do roku 1941 za hranice SSSR.
6) Zmince o druhe bitve u Charkova vubec nerozumim. Pokud je myslen ten velky stret v kvetnu 1942, naprosto nesouhlasim s popisem sovetskych divizi jako "roztazenych". To prece z jejich postaveni k ofenzive vubec nevyplyva.
Bylo by toho vice, ale na tomto skoncim...
JanČejka
27. 04. 2023, 09:271) Nesouhlasím, dodnes je to předmětem spekulací.
2) Glantz nekriticky nepříjímá sovětské zdroje, ale zveřejňuje je. Jedná se o světově uznávaného odborníka právě protože svému čtenáři ponechává prostor si sám udělat vlastní úsudek.
3) Souhlasím, tady došlo k omylu z mé strany, obrana kolem Moskvy byla budována až za války.
4) Neprokazuji, prokazujete ho spíše Vy. Nejedná se jen o válečnou techniku určenou k boji, ale např. i lokomotivy, civilní vozidla určená zkrátka k přepravě zboží v rámci země, která byla zabavena soukromým společnostem, to není trofej. Němci vyplundrovali západní ekonomiky a silně omezili jejich produktivitu a to nejen válečnou, ale i zemědělskou. Na francouzských farmách hnila hromadu jídla, protože ho neměl kdo odvést do měst a promiňte, ale zabavování civilních automobilů nepovažuji za kořist... Naopak jsem velmi objektivní, což se o Vás říci nedá, Vy jste silně proněmecký.
5) Nic takového netvrdím, špatně jste to pochopil. To, že Sovětská strana podnikala protiútoky bylo samozřejmě v pořádku, to jak je podnikala nebylo v pořádku. Tvrdím, že kdyby Němci útočili do tak silného, nedotčeného uskupení v Okolí Vjazmy a Smolensku, tak by se stejně k Moskvě dostali až na podzim, byli by ve stejné situaci a museli čekat na to až zamrzne půda, doplnit zásoby a připravit se na velkou ofenzívu. Kolem Moskvy by sice nebyla vybudována tak silná obrana, ale logistická situace by Němcům jednoduše neumožnila dostat se hlouběji do SSSR. Němci zkrátka neměli na to dobýt Moskvu bleskovým úderem, samotná zaostalost Sovětského svazu a velikost jeho území hrála Sovětům do karet.
6) Že tomu nerozumíte není můj problém, zmiňuji to proti, protože se Sovětská vojska po protiofenzívě u Moskvy příliš natáhla do německého prostoru a vystavila své boky. Situaci v té době nicméně zachránila Němcúm hlavně Luftwaffe, která koordinovaně podnikala útoky na křídla Sovětských jednotek a narušovala jejich zásobovací trasy. To, že nesouhlasíte s nějakým pojmem mě absolutně nezajímá, řešíte hlouposti...
Vaclav Flek
27. 04. 2023, 21:00pro JanČejka :
Vas prispvek je pomerne obsahly, bohuzel kvalita textu neodpovida jeho delce... Rad bych ze slusnosti souhlasil alespon s jednim z vami oponovanych bodu, ale bohuzel nemohu - myslim, ze vse, co pisete, je zatizeno nejakou chybou, tedy krome bodu cislo 3), kde se mnou souhlasite.
Hned bod cislo 1), ve kterem uvadite, ze ztraty v kyjevskem kotli jsou "... dodnes předmětem spekulací." To prece neni vubec pravda, existuji tvrda data, ktera mohli drive zpochybnovat pouze rezimu oddani sovetsti historici, pripadne velmi malo informovani publiciste. Co mam na mysli ? V teto bitve, u nas ne zcela presne nazyvane bitvou u Kyjeva, kterou ovsem nemecti historici nazyvaji souhrnnym oznacenim "bitvy v povodi Dnepru a Desny" se ucastnila cela rada nemeckych svazku, z nichz kazdy zajal urcity, zpravidla znacny, pocet rudoarmejcu. Pocty zajatcu byly presne podchyceny, jejich souhrnny soucet cinil vice nez 665 000 (viz napr. Aleksej Isajev "Kotly 1941-go"; Moskva 2006).
Podobne by se daly rozebrat dalsi body vaseho prispevku, prakticky se stejnym vysledkem, ale to si jiz odpustim. Jen k te bitve u Charkova sdeluji, ze pokud jsem napsal, ze vasi charakteristice bitvy nerozumim, je to tim, ze je ve vasem podani bitva popsana naprosto nesrozumitelne a zmatecne, takze to trochu vas problem je. Sam jsem kdysi napsal clanek o bitve u Kyjeva a take clanek o bitve u Charkova do vojensko-historickeho casopisu, takze neco malo o tom prece vim..
Jinak se domnivam, ze byste mohl byt v polemice o neco uhlazenejsi a take se vyvarovat "nalepkovani" jakym je treba oznaceni nekoho za "silne pronemeckeho", to uz ma trochu charakter osobniho utoku.
JanČejka
28. 04. 2023, 13:48Pane Fleku, Vaše tajemná polemika, kde napadáte příspěvky ostatních a co do odbornosti je shazujete a povyšujte se nad ně mě opravdu nechává chladným.
Úmyslně se Vám v diskuzích raději vyhýbám, protože vím, že je s Vámi velice obtížné vést jakýkoliv dialog, že řešíte banality nad kterými se pozastavujete a následně prohlašujete komentáře druhých za nepřesné, neodborné, nekvalitní apod.
Myslím si, že negativní zkušenost s Vámi už tu má každý, jednoduše, nikdo se Vám nezavděčí, a to nikoliv protože byste byl nadměrně inteligentní, ale protože neuznáváte názory ostatních a doslova se svou arogancí vyžíváte v jejich kritice.
2. bitvu o Charkov jsem nemohl podat ,,nesrozumitelně a zmatečně", protože jsem o ní vůbec nepsal. Napsal jsem pouze zkratkovitý závěr konce této bitvy, čímž jsem zamýšlel uzavřít operaci Barbarossa. Tudíž i zde je Vaše kritka bezpředmětná a vyšlo by nakonec lépe, kdybyste mě opravil jen v bodě 3, tedy, že před válkou žádné opevnění kolem Moskvy neexistovalo ( což byla má chyba, že jsem si tuto informaci neověřil). Já se vůbec nebráním konstuktivní kritice, té Vy ale schopen nejste. Vedete zde naprosto zbytečný dialog kdy jste si vyzobal co se Vám na mém komentáři nelíbí a polemizujete tu nad správností, či odborností, zmatečností apod. Z
Se závěrem Kyjevského kotle, kde jste si Vy stanovil jasný počet zajatých Sovětů a nepřipouštíte jiný názor než svůj už s Vámi nebudu dále polemizovat, protože ať napíšei cokoliv, tak Vy stejně zase přijdete a napíšete, že to bylo jinak. Nebaví mě konverzace s Vámi, nic z ní kromě Vaší touhy znemožňit mě v každém komentáři nevyvozuji, nic mi nepřináší, nic mě nenaučí. Tento problém už jsem s Vámi měl v minulosti, když jsme řešili knihy Viktora Suvorova, které jsou pro Vás osobně doslova bibilickou pravdou. Budu rád, když se mi v diskuzích budete vyhýbat, děkuji za pochopení, nevidím důvod s Vámi dále něco řešit.
JanČejka
28. 04. 2023, 15:57A ještě jedna reakce, kterou Vám sice nahraji na odpověď, ale dovolím si jí jako ukázku způsobu jakým se tu prezentujete.
Uvádíte jako zdroj ztrát u Kyjeva Isajeva, nicméně existuje spousta autorů a ti uvádějí různá čísla. Např. Krivosheev, Glantz, či Liedtke.
Např. Vámi neoblíbený Glantz uvádí 485,000-665,000 captured (incl. civilians). Tím Vám jen chci ukázat, že neexistuje žádná Vaše jedna pravda, kterou tu tak arogantně prezentujete a shazujete mou odbornost na úroveň nějaké komunistické propagandy, protože Vy s oblibou prezentujete samozřejmě číslo vyšší. Chci Vám spíše ukázat, že různí autoři prezentují různá čísla a Glantz, který vychází z mnoha zdrojů ( nikoliv jen ze sovětských, které ,,nekriticky prezentuje", jak jste lživě uvedl) si z těchto hodnot udělal rozptyl. Toto číslo,jak jsem již jednou psal je předmětem spekulací, ne že není. To, že se mezi zajatými nalézali civilisté ( ať už to byli třeba vojáci, kteří se snažili uprchnout převlečení za civilisty, nebo civilisté, kteří se snažili uprchnout do hloubi SSSR) je nezpochybnitelný fakt a většina historiků s ním ve svých knihách počítá. Aritmetický průměr tohoto rozmezí se nachází někdo kolem 550 tisíc. Když připustíme, že 5-10% z toho byli civilisté, dostaneme se na úroveň okolo půl milionu zajatých sovětských vojáků Rudé armády a jednotek NKVD. Tím neříkám, že je to pravda, je to opět jen odhad, klidně to mohlo být 600, nebo 650 tisíc, nebo Vašich 665 tisíc ( což je maximální udávaná hodnota). Více už se k tomu nebudu vyjadřovat.
Toto je ukázka, v jakých hloupostech se tu babráte, abyste sám sobě dokázal, že Vaše informace jsou faktické, ale nejsou, jen jsou ze zdroje, který je pro Vás faktický.
A jen v pěti vteřinách. 2. bitva o Charkov a následky pro Sověty. Tohle bylo co jsem několika svými větami zamýšlel sdělit. Nehodlal jsem popisovat 2. bitvu o Charkov, jen její následky.
https://www.reddit.com/r/battlegifs/comments/92ka56/second_battle_of_kharkov_and_followup_operations/
Rozumíte tedy tomu co jsou ,,divize natažené do německého prostoru"?
Každý člověk je originální v tom, že má svůj vlastní výklad dějin, či bojových operací. Spousta autorů uvádí spoustu čísel a spoustu různých dat ( z toho důvodu jsem i já uvedl od - do) a na Vás je si pouze z těchto informací udělat výtažek (lidově řečeno, udělat si z toho informačního bordelu pořádek) a co nejpřesněji je vyhodnotit a přesně to ve svých knihách dělá Vámi neoblíbený Glantz a přesně touhle cestou jsem se vydal i já. Vy jste se vydal cestou vybrat si určité zdroje a ty vydávat za fakta, což je chybné a můžete si nesouhlasit jak chcete.
Vaclav Flek
28. 04. 2023, 18:43pro JanČejka :
Vyjadrim se souhrnne k obema vasim zpravam, zkusim se vejit do trech bodu :
1) Nechapu vase rozhorceni a vubec nevim, proc jste na mne tak vyjel ? Snazim se diskutovat slusne a korektne, odpovidat na vsechny namitky, priznat sve chyby - zkratka nechovat se arogantne, ackoliv mne prave z toho vinite. Dokonce pouzivate slovo "lez", coz je neco, co v mem slovniku naprosto chybi, nebot ctim integritu ostatnich ucastniku diskuse, byt se treba myli...
2) Nemecke ztraty v bitve u Kyjeva : Vase prvni zprava byla klasickym prikladem toho, ze jste mne obvinil z nespravneho udaje, ackoliv jsem uvedl referenci i zpusob, jakym se pri kalkulaci postupovalo, vy jste pritom neuvedl vubec nic, ani nejake cislo, ani zdroj. Pak jste se asi chytil za nos a snazil se to napravit ve druhe zprave. Rozdil v udajich je ovsem lehce vysvetlitelny - Nemci pojali tu bitvu sireji, nazyvaji ji operaci na Dnepru a Dvine, coz je z jejich pohledu logicke a pochopitelne. Tim padem se valecne operace dotkly nejenom Jihozapadniho frontu, ale i levokridelnich armad Brjanskeho frontu, proto je pocet rudoarmejcu, kteri padli do nemeckeho zajeti, vyssi. To lze lehce zjistit pri studiu prislusnych tabulek z dila Krivosejna (zadny Krivosheev !), Glantz pak ve svem dile "Barbarossa" (vyslo v UK v roce 2001) Krivosejeva pouze cituje. Treti referenci neznam a nemohu kriticky posoudit.
Jeste poznamka : Alexej Isajev, ktereho cituji, neni mym oblibenym autorem. Patri k historikum, kteri se ztotoznuji se soucasnym oficialnim (putinovskym) vykladem dejin II. svetove valky, ktery se velmi blizi byvalemu komunistickemu narativu (snad jen s vyraznym zmensenim vedouci role KSSS). Pokud cerpam z ruskojazycnych zdroju, preferuji moderni ruskojazycne historiky, kteri se pro sve kriticke videni dejin stavaji v Putinove Rusku dnes temer disidenty. Myslel jsem, ze pokud pouziju odkaz z dila tak silne "prorezimniho" historika, jako je Isajev, bude to mit ve vasich ocich vyssi vahu (?).
3) Na nasi diskusi o Viktoru Suvorovi si vubec nevzpomina. Diskutoval jste pod svym soucasnym jmenem ? Povazuji se za znalce Suvorovova dila, ale nejsem k nemu nekriticky, s nekterymi jeho zavery rozhodne nesouhlasim. Nastesti jeho duchovni odkaz nadale rozvinuji moderni rusti historici, kterym ja rikam "pokrokovi".
Vaclav Flek
29. 04. 2023, 01:29pro JanČejka :
Ve sve posledni odpovedi vam jsem se dopustil dvou preklepu, ktere bych rad napravil, nez je zase vyuzijete proti mne. Za obe chyby, vyplyvajici z me nepozornosti, se omluvam.
ad 1) " Misto operaci na Dnepru a Dvine.." ma byt samozrejme "operaci na Dnepru a Desne", tento vyraz jsem jiz predtim pouzil, takze je zrejme, ze se tentokrat jedna o chybu.
ad 2) Ve druhem odstavci ma byt misto "Krivosejeva" spravne Krivosejna, jak vyplyva z meho predchoziho textu. Na vine je zjevne ma nepozornost...
Vaclav Flek
26. 04. 2023, 20:54Velmi spatny clanek se spiustou chyb, ktere ani nechci jednotlive vypocitavat, jenom namatkove :
- autor si plete prihranicni tankvé boje na zapadni Urajine s bitvou o Kyjev, vzdaleny 1.000 km
- Stalinova linie neprobihala vubec v okoli Kyjeva, ale mnohem vice na zapad (sovetske predvalecne planovace vubec nenapadlo, ze by se fronta mohla priblizit az ke Kyjevu)
- autor si plete armadni skupinu se skupinou armad, coz je podstatny rozdil
- velitelem Jihozapadniho frontu nebyl marsal Budonnyj, ale generalplukovnk Kirponos
A v tomto duchu jeste mnoho dalsich omylu. O bitvach na zapadni Ukrajine, u Umane ci u Kyjeva neco vim, ale v textu clanku jsem se vubec neorientoval...Cela valecna operace, smerujici k dobyti Kyjeva, je podana tak zmatecne, ze na popis jednotlivych akci ani nelze reagovat , a je treba cely clanek odmitnout jako celek. Pro celkovou oientaci pouze dodejme, ze v pasmu skupiny armad Jih celila von Kleistova 1. tankova skupina asi sedmi- az osminasobne prevaze sovetskych tanku, proto se od von Kleisa nedal cekat zasadni zlom jako v pasmu skupin armad Stred a Sever. Presto vykon nemeckych tankistu, kteri na zapadni Ukrajine prakticky znicili moc sesti sovetskych mechanizovanych sboru a otevreli cestu na Kyjev, zasluhuje uznani
JanJan
26. 04. 2023, 21:12Jaký je rozdíl mezi armádní skupinou a skupinou armád? V angličtině slovní spojení army group (armádní skupina) vyjadřuje významově skupinu několika armád.
Vaclav Flek
26. 04. 2023, 22:04pro JanJan :
Nesouhlasim s vasim nazorem. Ma namitka se primarne tykala ceskeho oznaceni, kde je rozdil naprosto zrejmy. Armadni skupina predstavuje cast, vyclenenou z jedne armady ke splneni specifickeho ukolu na danem (zpravidla vedlejsim) operacnim smeru, jde tedy z logiky veci o mensi celek, nez je cela armada. Skupina armad naopak predstavuje nekolik armad, operacne vzajemne provazanych, pro ktere rustina uziva nazev front. Ostatne, i pokud rustina zohlednuje nemecke nazvy, pouziva vyrazy "armejskaja gruppa" pro armadni skupinu, a "gruppa armij" pro skupinu armad.
Anglictina (o kterou mi ale vubec neslo, a nevim, proc ji zde pripominate), vnima oznaceni "army group" skutecne jako skupinu armad, zatimco nas vyraz armadni skupina nahrazuje jinym vyrazem, zpravidla necim jako "task force".
JanJan
26. 04. 2023, 22:29Tak mně dejte odkaz na nějakou takto nazvanou armádní skupinu, která vyjadřuje vámi popisovanou vojenskou formaci. Jsem zvědav. Klidně v češtině. Nebo v němčině. Nebo i v té ruštině.
Vaclav Flek
26. 04. 2023, 23:43pro JanJan :
Prominte, ale tuhle hru ja nehraju. Tato diskuse ma byt vymenou nazoru, nikoliv vyhledavanim a zasilanim referenci. Jiste by se daly najit, ale nechci s tim ztracet cas. Moje filosofie v diskusi je sdelit svuj nazor a nechat na ostatnich, zda s nim souhlasi ci nikoliv, tedy ne je presvecovat o sve pravde.
Presto mne udivuje, ze nejste schopen jiz z prosteho semantickeho a logickeho hlediska pochopit rozdil mezi vyrazy armadni skupina a skupina armad. Ten chapu i ja, a pritom cesky jazyk neni mou materstinou.
V ruskem jazyce se obcas misto "armadni skupina" pouziva vyraz skupina (gruppa), zpravidla ve spojeni s jejim velitelem, treba "gruppa Bobkina" v bitve o Charkov v kvetnu 1942.
JanJan
26. 04. 2023, 21:38A ještě dvě věci, Kyjevský opevněná oblast byla součástí tzv. "Stalinovi linie", asi si to pletete s tzv liniá "Molotovovou".
Kiev je od Brestu 500 km, a to je Brest severněji než Kiev, tedy vzdálenost k tehdejší hranici přímým západním směrem je ještě nižší. Ze směru, kudy Armádní skupina Jih útočila to bylo maximálně těch 500 km ke Kievu.
S velitelem Jihozápadního frontu máte pravdu, zde je autor nepřesný, Jihozápadní front spolu s Jížním frontem spadal po Jihozápadní směr, kterému velel Budonnyj.
Vaclav Flek
26. 04. 2023, 22:30pro JanJan :
Myslim, ze ani zde nemohu souhlasit, mam za to, ze rec je o trech ruznych obrannych systemech. Na uplnem zapade slo o "Molotovu linii ", ktera vznikala na tzv. novych hranicich, vzniklych v zari 1939 (jeden jei bunkr jsem videl v polskem Premyslu). Na starych hranicich SSSR pred zarim 1939 byla postavena "Stalinova linie". Jeste dale na vychod, prakticky pred Kyjevem, pozdeji vznikl "Kyjevsky obranny rajon". Jeho stavba zapocala az ve chvili, kdy nemecke tankpve divize na Ukrajine porazily protistojici jednotky Rude armady a postupovaly na vychod. Predtim by nikdo v Rude armade rozkaz k budovani obranneho postaveni u Kyjeva nevydal, nebot predstava, ze by nepritel mohl dojit ke Kyjevu, byla absurdni a zavanela "panikou a provokaci", za coz byly tehdy drakonicke tresty.
JanJan
26. 04. 2023, 23:06Tzv "Stalinova Linie" (nejedná se o oficiální sovětský název, nýbrž název, který přiřadili Němci a západní tisk v roce 1936) byla skupina opevněných rajonů (nebyla souvislá) stavěných od roku 1928 do roku 1939, včetně Kievského rajónu (výstavba od roku 1929), který byl sice částečně samostatný a o něco málo za dvěma sousedními rajony, ale byl nedílnou součástí takto označovaného sověstkého západního obranného systému. Kyjevský opevněný rajón se nacházel stejně jako ostatní opevněné rajóny tzv. Stalinovy linie v dezolátním stavu, proto byl od 24.6.1941 obnovován, ale v žádném případě se nazačínalo s jeho výstavbou. Klidně si to najděte. Informací je o tom dost všude.
"Kyjevská opevněná oblast (zkr. KIUR, KiUR, UR-1, 1. opevněná oblast, 1. opevněná oblast) - komplex obranných staveb (dlouhodobé a polní opevnění, ženijní překážky a tak dále) v oblasti Kyjeva, vybudovaný v r. období od roku 1929 do roku 1941 k ochraně staré hranice SSSR. Byl členem Stalinovy linie.
Celková délka KiUR je mezi boky asi 85 kilometrů, hloubka obranného pásma je od 1 do 6 kilometrů. To mělo velký strategický význam při obraně Kyjeva v roce 1941.
Také termín "Kyjevská opevněná oblast" označoval jednotky UR stejnojmenného obranného komplexu.
V době roku 2015 byl KiUR prakticky zničen, některé bunkry a minové skupiny částečně přežily. Nemá oficiální status, není chráněna státem. Aktivně ji zkoumají jednotlivé amatérské skupiny.
Na základě rozkazu č. 90 Revoluční vojenské rady SSSR byla dne 19. března 1928 podle programu opevňovací přípravy státních hranic na válku v roce 1928 zahájena výstavba prvních třinácti UR, včetně kyjevské. jedna, začala.
Na základě toho v roce 1928 velitel ukrajinského okruhu I. E. Jakir pověřil náčelníka štábu 14. střeleckého sboru dislokovaného v Kyjevě Popov, aby vypracoval projekty výstavby kyjevského opevněného prostoru. Dne 13. srpna 1928 byl direktivou velitele vojenského ukrajinského okruhu KL 00485 ze dne 13. srpna 1928 jmenován velitelem Kyjevské opevněné oblasti Knyagnitsky Pavel Efimovič.
28. září 1928 předložil Knyagnitskij pro č. 1/ss své rozhodnutí vybudovat v letech 1929 - 1933 120 dlouhodobých kulometných palebných stanovišť (DOT) a 45 dělostřeleckých pozorovacích a pozorovacích stanovišť. Byly také definovány obranné linie. Přední měl procházet na přelomu Demidovo, severním okraji Belogorodky, kóta 86,6; 87,9; 86,1, podél severního břehu řeky Vita s důrazem na Lesniki a Khodosovský močál. Levé křídlo bylo u obce opatřeno římsou. Vita-Litovsk. Druhý jízdní pruh v roce 1927 určilo velitelství Rudé armády podél linie x. Redykina, Strelbishche, Svyatoshino, Post-Volynsky, Goloseevsky les, Pirogovo, s oddělením podél řeky. Nové Veslování a s. Most - New Petrivtsi.
Dne 14. listopadu 1928 předložil Knyagnitskij č. 2/ss nový návrh KiUR, opravený a doplněný na základě rozkazů velitelství ukrajinského vojenského okruhu. V tomto projektu bylo navrženo vybudovat v letech 1929-1931 90 dlouhodobých střelnic a 30 pozorovacích stanovišť.
Dne 12. ledna 1929 direktivou č. L (U) 0013 potvrdil velitel vojsk ukrajinského vojenského okruhu, že plán opevnění Kyjeva byl schválen komisařem pro vojenské a námořní záležitosti. Samotná stavba začala již v roce 1929, v prvním roce bylo postaveno 51 objektů.
Dne 5. září 1929 pod č. 131/ss poskytl Knyagnitsky velení dodatečný plán výstavby a vylepšení opevněného prostoru. Podle tohoto plánu bylo navrženo postavit celkem 239 objektů.
Dne 13. září 1929 náčelník štábu Ukrajinského vojenského okruhu S. A. Pugačev pověřil Knyagnitského, aby vzal projekty č. 2 / ss a č. 131 / ss a také velitelské úpravy jako základ pro generální plán r. KiUR.
V roce 1932 byla další výstavba opevněného areálu zastavena. 28. oddělení vojenských stavebních prací, které se na stavbě podílelo, bylo rozpuštěno.
V roce 1933 bylo opevněné území zlikvidováno.
Tibilov, náčelník ženistů KiUR, vydal 25. června 1935 rozkaz č. 8/s o zničení všech dokumentů souvisejících s výstavbou opevněného areálu.
V srpnu 1937 byla prověřena bojová připravenost KiUR. Právě k tomuto ověření se vztahuje většina dochovaných dokumentárních údajů o KiUR. Celkem bylo podle výsledků kontroly v roce 1937 v opevněném areálu postaveno 246 objektů. Na stavbu bylo spotřebováno 35 769 metrů krychlových. m. železobeton. Spolu s výstavbou pomocných a hospodářských budov bylo vynaloženo 13 117 000 rublů."
Jen jako příklad.
nebo
"Celkem se v tzv. Stalinově linii za sledované období (1937) nacházelo třináct opevněných oblastí:
1. Pobaltské státy:
Karelian UR (č. 22),
Kingispe UR (č. 21),
Pskov UR ( č. 25).
2.Bělorusko:
Polotsk UR (č. 61),
Minsk UR (č. 63),
Mozyr UR (č. 65).
3.Ukrajina:
Korostenský UR (č. 5),
Kyjev UR (č. 1),
Novograd-Volynsky UR (č. 7),
Letichevsky UR (č. 3),
Mogilev-Podolsk UR (č. 12).
4. Moldavsko:
Rybnitsa UR (č. 80),
Tiraspol (82) UR."
Vaclav Flek
26. 04. 2023, 23:59pro JanJan :
Diky za zaslani obsahleho textu, ktery vnimam s ponekud rozpacitymi pocity. Duvod je v tom, ze, jak sam pisete, Stalinova linie nebyla oficialnim sovetskym terminem a muzeme se pouze domnivat, co vse se do ni zapocitavalo. Take, jak i z vasich podkladu vyplyva, byla stavba techto opevneni ve tricatych letech zastavena. Sovetska vojenska strategie byla v techto letech jiz jednoznacne orientovana na agresi do stredni Evropy a obranne linie v hloubce sovetskeho uzemi mohly nejvyssi sovetske veleni tezko zajimat. Proto projel wehrmacht temito opevnenimi velmi lehce, nekde si jejich pritomnost nemecti vojaci ani neuvedomili...
JanJan
27. 04. 2023, 12:27Dobře mlžíte a protiřečíte si vůči svým předchozím výrokům, ale názor jsem řekl, hádat se s vámi nehodlám, cenu to nemá žádnou.
Vaclav Flek
27. 04. 2023, 21:04pro JanJan :
Nevim, v cem si protirecim s jakymkoliv ze svych drivejsich tvrzeni ? Ale nechci po vas odpoved, souhlasim s vasim nazorem, ze tato diskuse se jiz stava ponekud sterilni...
JanJan
27. 04. 2023, 21:54"Na starych hranicich SSSR pred zarim 1939 byla postavena "Stalinova linie". Jeste dale na vychod, prakticky pred Kyjevem, pozdeji vznikl "Kyjevsky obranny rajon". Jeho stavba zapocala az ve chvili, kdy nemecke tankpve divize na Ukrajine porazily protistojici jednotky Rude armady a postupovaly na vychod. Predtim by nikdo v Rude armade rozkaz k budovani obranneho postaveni u Kyjeva nevydal," a následně "Take, jak i z vasich podkladu vyplyva, byla stavba techto opevneni ve tricatych letech zastavena."
Takže jednou tvrdíte, že se to stavělo, až když německé tankov divize na Ukrajině prorazily protistojící jednotky Rudé armády a v zápětí kupodivu přiznáváte, že se to stavělo dřív, protože pokud byla stavba zastavena ve třicátých letech, nebylo možné se stavbou začít v červnu 1941.
A už jste to změřil? 1000km?
Vaclav Flek
27. 04. 2023, 23:41pro JanJan :
Tak nevim, zda mi nerozumite, ci schvalne nechcete rozumet ? Ja od zacatku tvrdim, ze se jednalo o tri ruzne typy opevneni:
1) Na "starych hranicich" SSSR (do zari 1939) vznikala opevneni tzv. Stalinovy linie, zalozena jeste v dobach, kdy se Sovetsky svaz obaval mozneho polskeho utoku. Pozdeji, kdyz se mocenske pomery otocily, a SSSR se sam chystal k ofenzive proti stredni Evrope, ztratila tato opevneni pro veleni Rude armady svuj vyznam a bylya z velke casti opustena.
2) Na "novych hranicich" SSSR po zari 1939 zacala vznikat nova opevneni tzv. Molotovy linie, ale jejich vystavba pokracovala pomalu, nebot priorita pripravy ozbrojenych sil jiz byla zcela podrizena nove ofenzivni, ci spise agresivni, doktrine a stavba opevneni nikoho prilis nezajimala.
3) Vystavba Kyjevskeho obranneho prostoru zapocala az ve chvili, kdy se po sovetskych porazkach na zapadni Ukrajine zacala v cervenci 1941 realne rysovat moznost ohrozeni mesta. Na stavebni prace bylo vyhnano civilni obyvatelstvo, stejne jako o nekolik mesicu pozdeji byli mobilizovani Moskvane na kopani prikopu k obrane hlavniho mesta. Skutecnost, ze kolem Kyjeva existovaly jeste casti obrannych postaveni z pocatku tricatych let reflektuje pouze tehdejsi situaci, kdy doznivaly obavy z mozne druhe polsko-sovetske valky. Pro vojenskou realitu roku 1941 to vsak jiz nemelo zadny vyznam.
Jinymi slovy, ve svych sdelenich nevidim vubec zadny protimluv, ktery se mi snazite podsunout. Myslim, ze jsem se ve vsech svych vyjadrenich vyjadroval jasne a konzistentne. Vy jste pouze postavil dva me vyroky, sdelene v ruznych souvislostech, trochu neferove proti sobe a zkusil na tom "dokazat", ze si protirecim...
Na druhou stranu mate pravdu s tou vzdalenosti. Od zapadnich hranic Ukrajiny az do Kyjeva je to vzdusnou carou neco pres 500 km, pozemni trasou jiste vice, ale i tak rozhodne mene nez 1.000 km. Mne asi zmatla okolnost, ze tankove divize wehrmachtu prodelaly na svem postupu ke Kyjevu zpravidla pres 1.000 km, coz ovsem souviselosti s pozadavky manevroveho boje. Tim nechci omlouvat svou chybu, ve svem vyjadreni jsem se zmylil.
JanJan
28. 04. 2023, 00:03Ne, lžete, Kievský opevněný okruh byl stavěn jako součást západní obranné línie (později označené jako tzv. Stalinova linie) už od roku 1929. V roce 1932 sice byla výstavba ukončena, ale již v roce 1937 byla obnovena. Obranný okruh byl opuštěn až po sovětské okupaci východních částí Polska, kdy se začalo se stavbou tzv. Molotovovy linie. Tedy výstavba nemohla být zahájena v červnu 1941, když už opevnění stálo, byť bylo opuštěné. V červnu 1941 po prvních těžkých porážkách došlo pouze k obnově.
Vaclav Flek
28. 04. 2023, 00:37pro JanJan :
Chapu, pokud napisete, ze se mnou nesouhlasite, ale kdyz napisete, ze "lzu", musim to vnimat jako urazku, a ztracim zajem o diskusi. Lez je z definice vedoma nepravda, a to v mem pripade neni.
Podstatou naseho rozporu je asi vase nepochopeni skutecnosti, ze ve tricatych letech se Sovetsky svaz citil ohrozen Polskem, zatimco Nemecko, oklestene Versailleskou smlouvou, se takovou hrozbou nezdalo. Veskera tehdejsi opatreni byla proti namirena proti moznemu polskemu, nikoliv nemeckemu, utoku.
V dalsi diskusi vas jiz odkazuji na ty, co vam "nelzou"...
JanJan
28. 04. 2023, 06:34Pokud napíšete, ze Kievsky opevněný rajon se zacal budovat az po 22. červnu 1941, tak je to lež. Nebo jak byste oznacil treba tvrzeni, ze Maginotova linie se začala budovat až po porážce Polska?
Je to jednoduché, při kritice článku, který není příliš zdařilý, jste pálil od boku, a v něčem jste se pěkně sek, stačilo to přiznat, což vam nejde.
Vaclav Flek
28. 04. 2023, 18:57pro JanJan :
Musim vam dat za pravdu, Kyjevsky obranny region tvoril formalne soucast opevneni, casto oznacovaneho jako "Stalinova linie", jakkoliv to neni oficialni nazev. Tim by spise bylo neco jako "opevneni na stare statni hranici", coz mne trochu zmatlo, nebot Kyjev rozhodne na hranici zeme nelezel. Priznavam ovsem svou chybu a omlouvam se.
Duvod meho omylu je mozna take v tom, ze jsem problematiku sovetskych obrannych prostoru nikdy prilis nestudoval, nebot v sovetskem vojenskem planovani v letech pred valkou i v prubehu valecnych udalosti hraly minimalni, pokud vubec nejakou, roli. Myslim si, ze se zde nabizi analogie s nasimi predvalecnymi pevnostmi, jejichz problematiku, na rozdil od nekterych zapalenych "bunkraku" take neznam.
Na druhou stranu mne mrzi, ze jsem vyjadril svuj nesouhlas s vasim pouzitim slova "lez" ve vztahu ke mne, coz vam nebranilo ten vyraz vzapeti pouzit znovu. V mem chapani jde o velmi silny vyraz, ktery se nevztahuje na neci omyl nebo pochybeni. Za vsechna leta, po ktera se internetovych diskusi ucastnim, jsem tento vyraz nepouzil ani jednou.
JanJan
29. 04. 2023, 12:13Dobrá pana Fleku, přiznám se, že jsem mile překvapen a oceňuji to. Berte to tak, že slovo "lež" už bylo jistým pocitem zoufalství nad tím, že jste tak tvrdošíjně vzdoroval faktu, který jsem uváděl. Budu rád, když se diskuze posune zpět do normální roviny, omylu se může dopustit každý.
Slavoslav
26. 04. 2023, 17:03označiť rozhodnutie ktoré viedlo k vyradeniu takmer pol milióna sovietskych vojakov čo by inak mohli neskôr zaútočiť smerom hore do boku nemeckého postupu na Moskvu za chybu mi príde silne prehnané. Pravda je, že miesto na Moskvu mal od začiatku postupovať na Kaukaz kde vtedy bolo 80% všetkých ruských zdrojov ropy.
Radek
26. 04. 2023, 12:35Pulka clanku? Zbytek ve videu?
Pokracovani v utoku na Moskvu by nic nezmenilo. Soveti by Moskvu zurive branili a i kdyby je Nemci obklicili, prosincova ofenziva by Nemce vyhnala a Moskva by byla zase sovetska. Stalinovi bylo jedno, jestli jsou Nemci v Moskve, pro nej a tedi i pro SSSR to bylo jen mesto. Valku by nikdy nevzdal, kdyz mel podporu Spojencu a moc pevne drzel v rukach. Navic kdyby Kyjev evakuoval, presunul by statisice vojaku k Moskve a Hitler by se dal nedostal.