Letecké muzeum Libořezy: Malé muzeum s velkým srdcem
V nenápadné vesničce na jihu Čech najdete něco, co by zde čekal asi málokdo - muzeum, ve kterém si můžete zblízka prohlédnout hned několik stíhacích letounů MiG a to včetně usednutí do kokpitu.
Foto: MiG-21 - nejmodernější letoun, který si v muzeu můžete prohlédnout | archiv Davida Formánka
V nedávné době jsem díky svému kamarádovi zavítal do vesničky Libořezy, nedaleko Jindřichova Hradce. Jedná se o turisticky relativně hojně navštěvované místo, projíždí tudy zejména hodně cyklistů. Důvodem je především něco, co jen tak někde neuvidíte. David Formánek, celoživotní nadšenec do letadel, si zde otevřel malé muzeum stíhacích letounů MiG. Konkrétně zde najdete stroje MiG-15, MiG-19 a MiG-21.
David byl vždy velkým obdivovatelem letadel. Jeden z rodinných příslušníků byl vojenský pilot, David tedy vyprávění o stíhacích letounech poslouchal téměř denně a nikdy se toho "nepřejedl". Již v mladém věku se začal věnovat modelaření se zaměřením zejména na vojenskou techniku a letadla. Jeho vášeň k letadlům sílila každý den, až se relativně nedávno rozhodl splnit si svůj celoživotní sen - pořídit si opravdový stíhací letoun.
Díky modelařině a svým kontaktům se mu v roce 2017 podařilo sehnat letoun MiG-21. Převoz byl velmi komplikovaný, bylo potřeba obstarat 16 metrů dlouhý podval, letoun rozebrat a naplánovat přepravu. S přepravou pomohlo i letecké muzeum ve Vyškově.
Foto: Stěhování MiGu-21 nebylo vůbec snadné | archiv Davida Formánka
Foto: Na MiGu-19 dodnes probíhá renovace | archiv Leteckého muzea Libořezy
A jak se vlastně takový MiG dá sehnat? Není to vůbec snadné. Vyřazené vojenské stroje smějí za velmi přísných podmínek zakoupit soukromí sběratelé. Budoucí majitel však musí vyřídit velké množství papírování, projít prověrkou prvního stupně, mít povolení od policie a zajistit povolení báňského úřadu. Tím ovšem bezpečnostní opatření nekončí. Majitel musí dále zajistit, aby mohl být stroj v pravidelných intervalech kontrolován, jelikož je letoun stále považován za zbraň. Další podmínkou je, že při každém otevření muzea veřejnosti musí být přítomen někdo s prověrkou prvního stupně.
V muzeu najdete kromě zmiňovaného MiG-21 také MiG-15 a MiG-19. MiG-21 vlastní sám David, další dva exempláře pak vlastní Petr Pokorný (MiG-19) a Martin Doubek (MiG-15). Tito majitelé mají dohodu s Davidem, že jejich exponáty budou vystaveny v muzeu Libořezy.
A jak vlastně vznikl nápad otevřít si letecké muzeum? Celý nápad vznikl během přesunu a následné montáže prvního stroje. Během skládání letounu se kolem Davidova pozemku seskupilo téměř sto lidí. Od sousedů až po turisty. Všichni byli jak u vytržení, jelikož taková podívaná se nestává denně. Technici z legrace řekli, že by za tu podívanou měl David vybírat dobrovolné příspěvky. A tak vlastně vznikl celý nápad otevřít výstavu pro veřejnost.
Foto: Exponáty si lze prohlédnout opravdu do detailu | archiv Leteckého muzea Libořezy
Foto: Pohled z kokpitu MiG-21 | archiv Leteckého muzea Libořezy
Jak David sám dodává, za návštěvu muzea nechce žádné peníze. Návštěvníci však mají možnost přispět dobrovolným příspěvkem. Nutno podotknout, že David používá veškeré vybrané peníze k údržbě a servisu všech strojů a na zaplacení průvodců. Myslí ovšem i na budoucnost a modernizaci muzea. V současné době je ve výstavbě hangár, kde budou exponáty vystaveny. Po předchozí domluvě bude dokonce možné nechat si aktivovat elektroniku a hydrauliku letounu. Posezení v kokpitu samozřejmě nesmí chybět. Do budoucna je počítáno i s technologií virtuální reality. Po usednutí do kokpitu a nasazení VR brýlí se tedy vžijete do role pilota a zúčastníte se vzdušných bojů.
A jaké exempláře přesně můžete vidět? V muzeu naleznete sovětský proudový stíhací letoun MiG-15, vyrobený v roce 1953, který byl následně v roce 1967 vyřazen z provozu. Dále si můžete prohlédnout sovětský MiG-19 PM. Těch u nás létalo jen 43 kusů. Jednalo se o první nadzvukový stíhací letoun a vydržel sloužit až do roku 1972. V současné době tento kousek prochází rozsáhlou renovací, na které pracuje 15 techniků a do 4 let by mělo být vše hotovo. Jedná se o raritní kousek, jelikož v tomto stavu se u nás dochovaly jen 3 kusy.
Patrně největší chloubou muzea je pak sovětský stroj MiG-21. Elektronika a hydraulika je funkční, tedy sám o sobě opět raritní kus. Jedná se o verzi MF, tedy nejmodernější verze MiGu-21. Vystavený stroj konkrétně sloužil v našich končinách od roku 1963 a ve službě vydržel až do roku 2005. Tento stroj dokáže dosáhnout rychlosti 2200 km/h s výkonem asi 55600 koňských sil. Českou republiku přeletí za 20 minut. Dokáže vystoupat do výšky 20 km. Neoficiální rekord naší armády z roku 1986 je však úctyhodných 27 km. A co by to stálo, kdybyste takový stroj chtěli nastartovat? Odpověď je jednoduchá - nedoplatili byste se. Letoun totiž spotřebuje 30 litrů paliva na volnoběh za minutu.
Foto: MIG-21 u nás sloužil až do roku 2005 | archiv Leteckého muzea Libořezy
Foto: V současné době probíha výstavba hangáru, kde budou exponáty uloženy | archiv Leteckého muzea Libořezy
Návštěva muzea mi přinesla mnoho nových informací a poznatků. Průvodce se mi během prohlídky plně věnoval a vyprávěl mnoho zajímavých příběhů a technických detailů. V tomto muzeu se můžete na cokoliv zeptat, na cokoliv sáhnout, vše si vyzkoušet a dokonce i usednout do kokpitu stroje MiG-21.
Muzeum má dohromady 15 členů, kteří vše dělají dobrovolně, ve volném čase a bez nároku na honorář. Jedná se tedy o malé rodinné muzeum, ovšem s velkým srdcem. Jak David sám dodává, smyslem muzea není zbohatnout, ale uchovat několik letounů pro další generace a lidem pomoci získat vztah a zájem o tyto úžasné stroje.
Komentáře