Lisunov Li-2: Americký tahoun sovětských vojsk
Jedním z nejznámějších letadel druhé světové války je jistě americký dvoumotorový Douglas C-47 Dakota. Dakoty byly klíčové letouny v nesčetných misích jak v Evropě, tak i v Pacifiku. I když Sověti provozovali několik amerických Dakot, drtivá většina byla licenčních Lisunovů Li-2. Přestože se jednalo o licenci, Sověti si již tak verzatilní Dakotu vylepšili pro potřeby Východní fronty, ve výsledku tak mohl sovětský stroj plnit i operace, na které americká Dakota nestačila.
Foto: Ozbrojený Lisunov Li-2. Krásně je vidět hřbetní střeliště, i nákladové dveře. | autor neznámý / Wikimedia Commons / Public domain
V červnu 1936 dosáhl vedoucí sovětského Ústředního Aerohydrodynamického Institutu (TsAGI) N.M. Charlamov důležitého obchodu. Od společnosti Douglas Aircraft Company odkoupil za cenu 130 000 dolarů jedno z nejmodernějších transportních letadel světa, Douglas DC-3, ještě důležitější však je, že pro sovětský průmysl zajistil také koupi licence pro stavbu dalších letadel za 207 500 dolarů, kontrakt obsahoval i plány, technickou podporu i přenos know-how. Podle kontraktu cestovala sovětská delegace do závodu v Santa Monice v Kalifornii, v delegaci byli i letečtí inženýři Boris Lisunov a Vladimir Mjasisčev, kteří se v Americe naučili nejen vyrábět Dakoty, ale i jak efektivně vést a organizovat efektivní výrobu letadel.
Než se však Sovětský Svaz mohl vrhnout do výroby takového letadla, bylo nutné provést několik do začátku důležitých věcí, těmi byl překlad výrobních dokumentů ale hlavně převod amerických imperiálních systému mír do sovětského metrického systému, to trvalo rovných šest měsíců. Zatímco se pracovalo na překladech, Sovětský Svaz koupil dalších 18 letadel Dakota a začal stavět továrnu na letadla č. 84 v Chimki, kousek od Moskvy.
Ačkoli sovětští inženýři doufali v co nejméně změn a tím zrychlení výroby, nakonec bylo potřeba udělat více než 1300 změn v původní americké konstrukci, většina se týkala motorů Švecov AŠ-62, které vycházely z motorů Švecov M-25, což byly licenční americké motory Wright R-1820 Cyclone. Nicméně po sérii pokusů a omylů letoun prošel vládními testy v roce 1939 jako PS-84 (Pasažirsky Samoljot 84).
Do služby vstoupil PS-84 v létě 1940, do té doby využíval Aeroflot 12 amerických Dakot, které sloužily pro mezinárodní lety, PS-84 měly sloužit na dálkových vnitrostátních linkách, jako například Moska-Irkutsk. Během následujícího roku továrna v Chimki dosáhla díky neustálé technické i technologické podpoře firmy Douglas svého vrcholu a do října 1941 vyráběla 1,5 letadel denně. Vzhledem k rychlému postupu Wehrmachtu na Moskvu byla továrna na PS-84, jakožto klíčového letadla jedna z prvních, která se přemístila do uzbeckého Taškentu. Herkulovský počin, továrna byla kompletně přesunuta během pouhých dvou měsíců! Poslední letadlo v Chimki bylo dokončeno 18. října 1941, první letadlo v Taškentu bylo poté vyrobeno již 7. ledna 1942
PS-84 vyrobené v Taškentu byly však diametrálně odlišné od těch vyrobených v Chimki. Měkká sedadla byla vyměněna za skládací sedačky z ohýbaného plechu, byly přidány nákladové dveře a střeliště na hřbetu letounu s kulometem ŠKAS. Inženýři začali na změnách pracovat již v Chimki, neboť od června do srpna 1941 bylo ztraceno 18 z 51 letadel. Nejvýraznější změna se týkala výzbroje letadla, na hřbet byla umístěna plně otočná střelecká věž VUS-1 s kulometem ŠKAS ráže 7,62mm, na bocích byla vytvořena střelecká okénka a v nich dva kulomety ŠKAS nebo DA ráže 7,62mm.
Změny byly zařazeny na začátku roku 1942, brzy byl kulomet ŠKAS v hřbetním střelišti nahrazen věží UTK-1 s velkorážním kulometem UBT ráže 12,7. Původně byl i nepohyblivý kulomet ŠKAS v čumáku letadla, ale brzy byl odstraněn, letoun nebyl stavěn na boj s letadly a byl zbytečný. Takto výrazný zásah do konstrukce samozřejmě ovlivnil letové vlastnosti. Rozbití aerodynamické siluety hřbetní věží a dvěma otevřenými okny se snížila maximální rychlost až o 17km/hl, výrazně se snížil také bojový rádius, dolet a zhoršilo se i stoupání, to však byli Sověti ochotni obětovat ve prospěch výzbroje. V Taškentu se stroj také přejmenoval na Li-2, na počest Borise Lisunova, který se stal hlavním inženýrem.
Byť byl Li-2 původně dopravní letoun, od roku 1942 se přeměnil na bombardér. Pod trup byly připevněny pylony pro čtyři 250 kilové letecké pumy, které vypouštěl navigátor podle velice primitivního bombového zaměřovače umístěného na pravém okně v pilotní kabině. Aby se však zvýšila hodnota bombardování, osádky si často braly do trupu letounu ještě lehčí pumy, které poté ručně vyhazovali dveřmi. Bombardování takovým stylem bylo samozřejmě extrémně nepřesné, a tak byl brzy překlasifikován na noční bombardér, neboť tam již taková přesnost nebyla potřeba. Bombardéry Li-2 byly hojně využívány již v bitvě o Stalingrad.
I když se jednalo o velice univerzální stroj, stále to byl primárně transportní letoun, který svou úlohu plnil více než dobře po celé délce fronty. Stejně jako na západě, i zde sloužil i k výsadku sovětských výsadkářů, své úkoly plnil skvěle například v bitvě u Vjazmy v roce 1942, tak i v roce 1943.
Li-2 měl ovšem také roli zásobovací a evakuační, měl dovážet materiál a zpět zase vozit raněné vojáky. Od října do prosince 1941 doručilo 30 Lisunovů do obleženého Leningradu na 5 000 tun materiálu, na druhou stranu evakuovalo na 50 000 lidí, včetně 9 000 raněných vojáků. Pilot Nikolaj Šarapov vzpomínal: „Museli jsme létat neustále, vozili jsme do předních linií i za ně zbraně, munici i jídlo a zároveň jsme zpět vozili těžce raněné, mezitím jsme ještě vozili materiál partyzánům za frontovou linií. Letěli jsme klidně i čtyřikrát za noc, abychom shodili materiál partyzánům, pak jsme ještě šestkrát, někdy i sedmkrát letěli do obleženého Leningradu.
Sovětské úřady dál klady důraz na masivní produkci letadel. V první roce, v roce 1942 v Taškentu bylo vyrobeno 422 letadel, přičemž produkce vzrostla na 618 kusů v roce 1943 a vrcholila na 627 kusech v roce 1944. V roce 1945 produkce klesla na 458 a to díky tomu, že se Německo v květnu 1945 vzdalo, tak nebylo potřeba tolik letadel.
Komerční Lisunovy se vyráběly do roku 1954 a v Sovětských satelitech se využívaly i v 60. letech, včetně Československa. Celkem bylo postaveno více než 6000 Lisunovů. Američané naproti tomu vyprodukovali více než 10 000 letounů Douglas C-47.
Za druhé světové války létaly Lisunovy i nad Československem. V padesátých letech je zakoupily i Československé státní aerolinie v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce 1957 došlo k jejich vyřazení od ČSA. Obliby Li-2 ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u Československé armády pod označením D 2.
Československé "Ličko" drží i zajímavý primát. V roce 1968 při natáčení filmu Nebeští jezdci byl jeden z již uzemněných strojů přestavěn, vyzbrojen německými kořistními kulomety a pro potřeby filmu zdařile imitoval bombardér Vickers Wellington 311. perutě Royal Air Force. Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní Letecké muzeum Kbely. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesantní jednotky v SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše kbelského letiště. Poměrně zachovalý kus se nachází v muzeu SNP v Bánské Bystrici. Jediný doposud letuschopný exemplář na světě vlastní a provozuje na různých "Air Show" v barvách společnosti "Malév" maďarské ministerstvo obrany.
Zdroj: vvsairwar.com
Komentáře
Czert
01. 09. 2021, 21:23Karlik
"To je v pořádku. Soukromý sektor by neměl trpět za politická rozhodnutí"
Jinymy slovy rikas, ze soukromy sektor muze investovat kamkoliv a o svuj zisk nepride, bez jakehokoliv rizika.
Tak proc nepodorovat i dnes jakehokoliv statniho zlocince.
Czert
01. 09. 2021, 16:18Karlik
A kdyz uz si dal ten linkna fw, co rikas na to, ze amicti vlastnici podilu ve fw po valce vysoudili 37 mil usd nahrady od vlady usa za bombardovani a zniceni tovaren fw a tudiz ze prisli o investici?
Czert
01. 09. 2021, 16:11Karlik
Cili ty linky z wiki co si sem jen povrzuji co sem tvrdil, v nicem je nerozporuji.
A ano, ve 40 amicke vedeni odmotlo nemecke navrhy, ale co to meni na tom ze za amicke penize byly v 37 postavena zcela nova fabrika ? A kupodivu gm nijak neprisel o sve penize ze zisku z let 39-45, cili tvoje pointa?
Jedine ceho amicke vedeni oplu dosahlo bylo to, ze se cast jejich fabrik prevadla na vyrobu souvasti letadel, misto munice, tot vse.
A nakladaky d odavaly vermachtu vesele celou dobu, jen ty osobaky prestaly didavat.
Czert
01. 09. 2021, 16:01Mark
Prave ze sem cetl cely clanek, asi orehledl to, jak se napsal, ze to potvruje to co sem naosal VYJMA POSLEDNIHO ODSTAVCE.
a ze si v 37 dobre pamatovali jatka prvni svetove?
Tak proc umoznili nemecku obsadit poryny, bez jehoz ziskani nemohli novou valku zacit, aniz by se rozkrajeli?
To si nejak odporuje.
Mark
01. 09. 2021, 08:38czert
Tak to jsi potom asi nečetl celý článek, hlavně poslední odstavec, jak se veřejnost i politici postavili k vévodově cestě do Německa a to se dokonce psal rok 1937 . Jak by asi reagovali v době přepadení třeba Francie. Nenech se zmást jednotlivci i když to byl následník trůnu, celá veřejnost si moc dobře pamatovala ,že ještě před 20 lety jejích synové krváceli na těch jatkách Velké války.
Czert
01. 09. 2021, 00:53Karlik
A abych ti dokazal jak moc ses hloupy, tak je jasne ze 100% oplu wlastnil gm.
Se divim ze takovy wiki borec jako ty si to neni schopen najit ani na te wiki.
Czert
31. 08. 2021, 21:03Karlik
"Tvrdíš, že 100 % zisky šly do USA a neznáš velikost podílu ve firmě ani jména těch firem?"
Budes se divit ale vim, 100% u oplu a temer 100% u lorence a pres nej 28% u fw.
A kak jiste vis byly i jine nemecke podniky v niz meli amici vic nez 25% podil za adly.
Takze na co si stezujes prolhany slovane?
Czert
31. 08. 2021, 20:50Mark
Zajimavy clanek, alevyjma posledniho odstavce, jen potvrdil co sem napsal.
Skutecne tam neni ani naznak toho, ze by pro abdikaci byly jine duvody nez manzelstvi, snad vyjma skandalniho chovani, coz muze zahrnovat cokoliv.
A pokud by byl kral, tak by ho rodina nemohla "vydedit", tak jak to udela po jeho abdikaci.
Mark
31. 08. 2021, 12:39czert
https://www.google.com/amp/s/g.cz/skandalni-cesta-britskeho-panovnika-za-hitlerem-eduard-viii-po-abdikaci-navstivil-treti-risi-i-koncentracni-tabory/%3famp
Vysvetli a skutecne rozeber ,když teda Eduard VIII abdikoval "jen" kvůli nevhodnému manželství, tak proč by nebyl donucen abdikovat, třeba i na nátlak veřejného mínění , když by se sám osobně zasloužil být spojencem Hitlera.
Na tuto otázku jsi mi vlastně neodpověděl.
Czert
31. 08. 2021, 11:05Mira
Kdyz trvas na tom, ze katyn spachali nemci, vysvetli me jedinou vec, proc je nemci strileli na onom miste, kde je museli shromazdit apod, misto toho aby je rovnou poslali na likvidaci do koncetraku, ktere uz tehdy byly uplne zajete.
A proc s pribehem orisli az ve 44 a ne 41.
Czert
31. 08. 2021, 11:01Mark
"A proto měla UK Churchilla, věděli všichni, že je to silný politik."
Jenze kdy se churchil dostal realne k moci a k vladnuti?
kdyby eduard vladnul tak by chamberlainovci meli silnejsi pozici a predani moci churchilovy by se konat nemuselo.
A co teprve kdyby k zadne jrizi chamerlainovcu nikdy nenastalo kvuli jinym rozhodnutim v minulosti...
K tomu spojenectvi, nemuselo jit o prime spojenectvi, klidne mohlo jit o cariaci na mr pakt.
Ano, britum by vadilo kdyby meli bojovat proti frantikum a rekum, ale nejsem si jisty jestli by jim vadilo bojovat proti jugoslavcum, sssr a jinym statum.
A k abdikaci eduarda, oficialne byl donucen kvuli manzelstvi. Nikde sem v dobovem tisku nenasel ani naznak toho, ze by obcane ci dokonce slechta byly proti jeho proadlovske politice.
Neni nahoda ze vudci nacku v uk byly slechtici a ne bezni lidi.
Ano, dnes se rika ze zakusisne byl odejit kvuli jeho pronackovske postoji, ale to je ono lakovani historie na bilo.
Podivej se na rakousko, dnes se rado vydava za prvni adlovu obet, a historici to radi tak pisi, ale realita je takova ze eakusaci adlu chteli, naprostou vetsinou.
Podivej se na dobovy tisk ci volby, protinackove v mensine, anslus vsichni na zapade vcetne rakusaku oslavovali, nikdo ho nekritizoval a nemluvil o okupaci. Absolutne nikdo na zapade netisknul zpravy a pribehy uoechliku z rakouska a o tom, ze rakousko by se melo zachranit, to se delo jen na vychode, budouci adlove obeti.
Ale i na vychode uznavali jak masivni podporu mel adla v rakousku.
Mrkni se jak adlu vitali v rakousku, sudetech a protektoratu.
A pak se podivejme na rakozsky odboj,
ten temer neexistoval, byl daleko mensi nez nejen v cesku, ale i mensi nez v samotne risi.
Takze rict ze rakusaci adlu nechteli a cesi, narozdil od sudetaku, chteli skutecne nejde.
Timhle rakouskym prikladem sem ti naznacil wvuj pohled na eduarda a jeho rezignaci, pokud me ujazes jediny relevantni zdroj ze eduard byl odejit kvuli jeho obdivu k nackum a ne svatbe, vwlmi rad si ho prectu
Skutecne nemuzu sezrat moderni vyklad, ze kdyz se cela vesnice v rakousku postavila do spaliru a vitaly adlu, a to ood vesnice k vesnici az do vidne, skutecne nemuzu verit narativu ze rakusaci byly adlovou obeti a ne jeho spilupachatelem. .
Czert
31. 08. 2021, 10:29Karlik
"Já stále nevím o čem tady píšeš.Co kdybys jednou v životě udělal něco normálního.Která firma stavěla nějakou halu?Kde se o tom dá něco přečíst?Jaký podíl v % měly USA?Případně, jaký podíl v % měla firma z USA?Kam třeba plynuly zisky?Jaké je srovnání v % se spoluprací Německa a Sovětského svazu 1922-1941 "
Udelam neco co ty si nikdy neudelal, odpovim na tvoje detinske otazky, protoze to muj narativ nerozbije.
Fw stavel a kupove haly.
Muzes si to precist na netu, knizkach, dobovych novinach, hledej historii firmy fw.
Amicka % ve fw sis byl schopen nejit, takze si schopen si je najit i pro jine firmy - treba ony ktere amici vlastnili 100% a ktete vstoupily do fw
Kam plynuly zisky? Akcinorarum, cili nekdy 100% amikum jako u oplu, nebo mene v pripade fw.
Srovnani se sssr je jediduche. Sssr neinvestovalo zadne penize do nemeckych firem, takze tady amici tady vedou nekolik (desitek) milionu vs 0 od sssr.
Pokud te zajima presna castka, mrkni se do ucetnictvi amickych firem.
Ramcove ti musi stacit kupni cena akcii a pozdejsi investice jejich cena byla zverejnena v novinach.
Mark
31. 08. 2021, 10:22Míra
Zas ty tvoje kozí hory:smiley:. Před pár měsící jsme to tady řešili ,já i dokonce poslal celý článek všem (tys toho nebyl schopen, ochoten? ), ze kterého jsi čerpal, aby měli všichni možnost si přečíst úplně celé ty nesmysly a ty to zas vytahuješ.:smiley:
Mark
31. 08. 2021, 09:23Karel3 :thumbsup:
Mark
31. 08. 2021, 08:23czert
"Vezmi si situaci ve 40, po padu francie, bez churchila by se anglie vzdala, to je proste fakt"
A proto měla UK Churchilla, věděli všichni, že je to silný politik. Kdyby Rusové neměli Stalina, taky by zpočátku války v SSSR nedostávali tak napráskáno od Němců a neměli by tak šílené milionové obětí. Kdyby USA nedodávali UK a SSSR materiál, tak ty země mohly padnout .....
"A jak sem uz psal, kdyby zorzik nebyl donucen k abdikaci kvuli snatku s rozvedenou americankou, tak by bylo prakticky jiste ze by se britove k nackum lisali i po 39 a nejspis by se z nich stali spojenci."
Vysvetli a skutecne rozeber ,když teda Eduard VIII abdikoval "jen" kvůli nevhodnému manželství, tak proč by nebyl donucen abdikovat, třeba i na nátlak veřejného mínění , když by se sám osobně zasloužil být spojencem Hitlera. Pamatuj,že spojencem Hitlera znamená se i účastnit bojových operací při dobývání Polska, Nizozemí, Belgie, Lucemburska, Francie, Jugoslávie, Řecka, Dánska, Norska, SSSR a protože Hitler by měl spojence v UK ,určitě by tu válku vyhrál. Vážně si myslíš, že Britové by se chtěli účastnit těchto bojových operací?
Czert
31. 08. 2021, 00:41Karlik
Chapu ze je pod tvoji rozlisovaci scjopnost rozlisit mezi tim moci dolozit diky nahlednuti do ucernictvi ze tam postavili nocou halu za 10, 237,432 rm a nebo rict ze ji tam postavili za 10 mil rm podle zpravy v novinach, pripadne jen konstavat ze ji postavily bez udani castky v novinach.
Ale kritickym mysleni marxiste jako tynikdy nevinikaly.
Jen uzasnou nwnavisti, jiz si plnen.
Inu dokonaly marxusta.
Czert
31. 08. 2021, 00:35Mark
"Ten podnikatel má peníze ,které se dají použít na podporu té či oné strany ,ale tím to taky končí"
Jenze pomud dotycna strana diky one podpore vyrobi 150 000 nakladaku ci 90 000 letadel ktere by bez ni nikdy nevznikly, tak to trochu meni situaci ne?
Jiste ze (jeho) stat bude vzdy silnejsi nez podnikatel, ja sem nikdy opak netvrdil.
Czert
31. 08. 2021, 00:30Mark
"kdyby jen trochu chtěl být spojencem nacistického Německa, tak by byl tak jedině donucen abdikovat."
Tady skutecne rozeber KDO by ho donutil abdikovat.
Urcite ne nejsilnejsi chamberlainova strana, ktere by to vyhovalo.
Ktera strana by byla natolik silna a proti ze by to mohla zmenit? Ci jejich koalice.
Czert
31. 08. 2021, 00:26Mark
Tvuj problem je v tom, ze ty beres historii jako tesanou do skaly v kanonu kde tece drava reka, kdy se proste nic jinak stat ani nemohlo.
Doporucoval bych ti zhlednout britsky seros koruna, kde mapuji historii a odvazuji se i spekulovat, a to ty spekulace sou hodne lakovany na ruzovo.
Vezmi si situaci ve 40, po padu francie, bez churchila by se anglie vzdala, to je proste fakt, se kterym historikove nemaji problem. Mozna by sis mel jich par precist. Nebo si klidne precti i churchilovy pameti, taky zajimavy zdroj, byt tam svoji ulohu nekdy zvelicuje.
A role koruny v anglii neni tak ceremorialni a mala jak si myslis. Zrovna nedavno v uk si schvalili zakon ktery umoznuje komukoliv vyvlastnit pudu, pokud na ni ma vzniknout stavba co pomuze v boji proti glibalnimu oteplovani, s jedinou vyjmkou, kralovskych pozemku, tu vyjimku orotlacila kralovna, jinak by zakon neschvalila.
A to dnes je moc korunu vic oklestena nez ve 40s.
Mas pravdu v tom, ze kdyby zorzik vladnul tak by doslo ke spijenectvi s adlou, ale sem presvedcen ze je to stale v mezich reality, danou tim jakou mel u lidi co rozhodovali o anglii, a mezi slechtou.
Muze to byt pro tebe divne, ale skutecne slechta mela v anglii na jeji politiku daleko vetsi vlivnez bezni lide, byt ji bylo velmi malo.
Mark
30. 08. 2021, 11:32czert
Ano je rozdíl mezi podporovatelem dělníkem a podnikatelem. Ten podnikatel má peníze ,které se dají použít na podporu té či oné strany ,ale tím to taky končí .Stát může zase podpořit druhý stát úplně vším (materiálem, penězi ,zdroji přírodními i lidskými) .
A taky je rozdíl když za tebou stojí někdo v podstatě jen v době míru , v době války už je nespolehlivý , anebo takový kolos jako je celá země , v tomto případě SSSR.
Mark
30. 08. 2021, 11:25czert
"A jak sem uz psal, kdyby zorzik nebyl donucen k abdikaci kvuli snatku s rozvedenou americankou, tak by bylo prakticky jiste ze by se britove k nackum lisali i po 39 a nejspis by se z nich stali spojenci."
To jsou jen tvé spekulace, doměnky . UK nebylo SSSR nebo nacistické Německo,země jedné strany, jedné myšlenky, jedné ideje, jednoho vůdce. V UK vládl parlament volený obyvatelstvem v řádných parlamentních volbách ,král byl vlastně jen takový symbol moci, kdyby jen trochu chtěl být spojencem nacistického Německa, tak by byl tak jedině donucen abdikovat. A nějaká nacistická strana v UK by na tom nic nezměnila. Tak samo jako,že se komunistům nepodařilo udělat po válce z Francie či Itálie komunistické země orientované na SSSR . Dějinné fakta nejde obelstít.
Czert
30. 08. 2021, 10:53Mark
"Vážně nedokážeš rozlíšit mezi sympatizanty jednotlivci a spousty z nich ještě v době kdy nezačalo to válečné vraždění a cílenou politikou jedné země k té druhé?"
Problem je v tom kdo je onem symatizant, jestli obycejny delnas nebo kapitan prumyslu ci clen vlady.
A mira ma pravdu v tom, ze v mistech ma kterych zalezi meli nackove hodne sympatizantu, jak v uk tak usa.
A jak sem uz psal, kdyby zorzik nebyl donucen k abdikaci kvuli snatku s rozvedenou americankou, tak by bylo prakticky jiste ze by se britove k nackum lisali i po 39 a nejspis by se z nich stali spojenci.
Czert
30. 08. 2021, 10:43Mira
"Ono stačí trochu zapojit mozek a položit si otázku: jestliže SSSR napadl Polsko tak jak to, že po té co z Polska vyhnal nacisty, nechal Polsko Polskem?"
Jak myslis zenechali polsko polskem? Jsko to po 39 kdy ho propojili k sssr?
Nebo to po 45, kdy mu tam nainstalovali komunismus?
Ani v jednom pripade nevidim ze by nechaly polsko polskem.
Czert
30. 08. 2021, 10:36Karlik
"Dolož v číslech kolik skutečných peněz investovala vláda USA do GE Company a kolik GEC investovalo v Německu 1933-1945 a kolik tam za její peníze postavili průmyslových hal?"
Samozrejme ti dam presne cislo, do posledniho centu, hned po tom co ty prinutis dotycnou firmu aby otevrela svoje archivy ucetnictvi.
Jinak to,
za kolik nakoupili akcie a jake vsechny firmy amici ovladali jde dohledat.
Stejne tak jde najit jestli staveli nove fabriky, ci koupily existujici.
Ale na presne sumy si musis vyzadat otevreni archivu, kdyz te to tak zajima.
Pokud teda ramcove sumy neuvadeli v novinach. Tam si to muzes najit, kdyz po tomtak touzis.
Czert
30. 08. 2021, 10:30Karlik
Tvojeschopnost chapat psane je evidentne velmi mala.
Nepsal sem o vlade usa, ale prumyslnicich usa, cili proc bych mel dokladat jaky vliv mela vlada usa na cinost amiku v nemecku?
A ty si skutecne myslis ze kdyz gm 100% ovlada opel, ze na nej nema zadny vliv?
Kte tvoji vyrobe, jedno auto zavsechny, nakladak opel blitz, najdi si jeho vyrobu za jednotlive roky, coz by pro tebe nemel byt problem, ooooo velky wikipediosto.
A k tomu fw, ano samozrejme ze focke mel nejen akcie poslat je dnu, ale firmu zrusit a vypalit do zakladu.
A to jen proto aby vyhovel tvojim pozadavkum na moralni cistotu.
Kdyz ty cechum nedavas zadne polehcujici okolnosti po 38, nesmis je davat zadnym nemcum po 33, ani amikum.
Jinak ses dokonaly pokrytec, coz vlastne si.
Czert
30. 08. 2021, 10:13Karlik
Ty ses vtipny, ani sam nedokazes odpovedet na otazku co si sam polozil, tolik k tvoji inteligenci.
A karliku vysvetli proc je vyse hdp imunitou vuci kritice, at uz usa nebo rajchu.
Mark
30. 08. 2021, 09:00Míra
Vážně nedokážeš rozlíšit mezi sympatizanty jednotlivci a spousty z nich ještě v době kdy nezačalo to válečné vraždění a cílenou politikou jedné země k té druhé?
Vždyť snad v každé zemi na světě byli sympatizanti komunismu a různých komunistických vůdcu a to hned znamenalo ,že byla tá či ona země komunistická nebo spojencem třeba SSSR? Nakonec třeba po ww2 bylo ve Francií nebo Itálií i v USA dost komunistů, ale tyto země přesto určitě spojenci se SSSR nebyli.
Nemýchej jablka s hruškami.
Mark
30. 08. 2021, 07:55Míra
22. září proběhla v Brestu-Litevském (jenž se stal součástí SSSR), společná přehlídka.
Účastnily se jí jednotky Heinze Guderiana a oddílů Rudé armády patřících k 29. tankové armádě Semjona Krivošejna. Oba velitelé spolu ráno společně posnídali a nešetřili vzájemnými superlativy týkajícími se kvality jednotek toho druhého. Odpolední přehlídka proběhla k plné spokojenosti generálů a výzdobu města přitom svorně tvořily hákové kříže společně s ruskými prapory s hvězdami. Němci potom odešli na západní břeh Bugu. Podobné přehlídky nebyly tehdy vzácností - probíhaly například i ve Lvově, Pinsku nebo Grodnu.
Umíš si představit ,že něco takového by udělali Britové nebo USA? Nebral by to každý ,že byli spojenci? No já bych s tím neměl problém a do dneška bych to třeba Britům vyčítal,že to byli obyčejní sviňáci, kteří ještě radějí čekali pár dní na zahájení vojenských operací ,jen aby věděli na kterou stranu se případně přidat.
Podobně na tom byl i sovětský bombardér TU-4 , byla to vlastně kopie B-29.
Jen by mě zajímalo kolik USA licenčně sovětských výrobků vyrábělo nebo bylo kopií sovětské techniky a přitom to byly klíčové produkty pro USA. Určitě se něco najde, jen teď si nemůžu na nic vzpomenout.
Czert
29. 08. 2021, 13:23Karlik
Ano, rusove podorovali nemecko vycvikove kde meli nemci prostir je cviceni, amici je podorovaly financne, kruh se uzavrel.
Nemci meli jak prostor tak i prostredky k nove valce.
Karliku, jedine v cem mas pravdu ze amici jako stat adlu nepidporovaly, ale amici jako soukromnici adlu podorovaly, a to velmi vyznamne.
Amici po tom, kdyz zcela ovladli jednu automobilku, opel????, tak tam nasobne zvysily vyrobu a vesele prodavali wermachtu a adlovi.
To same focke wulf, ten taky ovladli amici pres puvodne nemecke spolecnosti, defakto ho zachranili pred upadkem a jeho vyrobu zmnohonasobily, za amicke penize fw postavil mnoho novych fabrik.
Czert
29. 08. 2021, 13:15Karlik
Tak nam schvalne napis proc ze to evropani odchazeli do noveho sveta.
A sem si jisty ze za vyvojem novych technologii to nebylo.
jarda
28. 08. 2021, 21:15ad: Maruška. Kdyby Amíci neměli Evropu, tak sedodneška tlučou tomahawkamaa počítají na lasturách. Toť o vykrádání know hof. Howg.
St
28. 08. 2021, 19:13Jen drobna korekce. Douglas C-47 se nejmenoval Dakota, ale Skytrain. Dakota byl nazev puvodniho dopravniho modelu DC-3.
Jaroslav
28. 08. 2021, 17:12Licenc -2
Adalbert Maruška
28. 08. 2021, 13:44Rusové měli velké štěstí, že měli ty amíky, nejen že je Ford naučil vyrábět a používat obrovské haly na výrobu těžké techniky, vysvětlil seriovou výrobu, dodával jim vše co potřebovali, objížděli ameriku a sbírali vše co se jim hodilo a potřebovali pro kopírování, také licence a samozřejmě dodávky materiálu a všeho potřebného po celou válku. A přitom , tak jak je jejich vlastností , na všech společně co jim pomáhali nenechali nit suchou a je to tak dodnes..Stejně jako dnes Čína.. Tam kde smrdí rudá záře, od toho pryč, vždy tě podvedou a okradou..a pak napadnou, pokud na to mají přesilu. Zatím ji nemají....
Pavka
28. 08. 2021, 13:33krabatour- Ty transkripce z angličtiny jsou někdy dost zoufalé. Přitom se ty výrazy běžně dřív používaly převedené z ruštiny. Aspoň je vidět, odkud autor opisoval.
Lannius
28. 08. 2021, 11:06Jeden napůl rozebraný Li-2 se nachází na bývalé letecké základně Željava (hranice CRO a BiH, kousek od Plitvických jezer).
krabatour
28. 08. 2021, 10:42"Ústředního Aerohydrodynamického Institutu (TsAGI)"
CAGI je zkratka ruského názvu Центральный аэрогидродинамический институт - ЦАГИ
jaro
28. 08. 2021, 10:38Byly v roce 1944/45 i nad Valašskem při vysazování výsadků v týle, jak rozvědných skupin ( Ilka, Ignat, Javor, Jurij etc.) tak partyzánských.