EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Madurovská Venezuela – geopolitický hráč s četnými slabinami

 08. 12. 2024      kategorie: Úvaha      17 komentářů

Pro dnešní svět je typické, že vedle klasických velmocí (USA, Rusko, Čína a další) v něm existuje i celá řada dalších geopolitických hráčů – států, které sice nejsou velmocemi, ani regionálními mocnostmi, ale přesto mají na světové dění výrazný vliv. Leckdy tyto státy přitom pro takovou politiku nemají dostatečné dispozice, ať již v podobě velkého počtu obyvatel či patřičně silné ekonomiky. Přesto tyto státy takovou globální politiku vedou, protože se naučily dělat politiku nad své poměry, a své nedostatky zakrývají vyšší asertivitou. Jedním z takových států je dnešní Venezuela.

24_June_2014_Venezuelan_protestFoto: Madurovská Venezuela – geopolitický hráč s četnými slabinami  | Wikimedia Commons / Public domain

Historie Venezuely

Dějiny moderní Venezuely jsou spjaté především se jménem velkého revolucionáře Simóna Bolívara (1783-1830). Jeho ambice ovšem překračovaly rámec Venezuely, protože Bolívarovým cílem bylo vytvoření tzv. Velké Kolumbie, která by zahrnovala Venezuelu, Kolumbii, Ekvádor a Panamu. Tyto ambice se ale S. Bolívarovi z celé řady důvodů nepodařilo naplnit, a místo toho vznikly samostatné státy. Přesto je myšlenkový odkaz Bolívara stále živý, a to nejen ve Venezuele, ale i v dalších jihoamerických zemích.

Další desetiletí Venezuely byly víceméně stabilní. V zemi se sice střídaly civilní vlády s vojenskými režimy, jenže to byl jev, který byl symptomatický prakticky pro všechny jihoamerické státy. Obyvatelé na to byli do jisté míry zvyklí, a mnozí to vnímali spíše jako divadlo.

Prakticky po celou tuto dobu Venezuela realizovala umírněnou zahraniční politiku. Političtí představitelé Venezuely si dobře uvědomovali, že jejich země nemá dostatečné dispozice, a že se nemůže rovnat třem hlavním tradičním jihoamerickým mocnostem, Brazílii, Argentině a Chile. Venezuela si proto do jisté míry žila svým vlastním životem.

I přes tento zdánlivě idylický stav se Venezuela potýkala s celou řadou problémů. Ačkoliv byla Venezuela jedním z největších producentů ropy, na ziscích z její těžby profitovala jen úzká část politických špiček. V zemi byla i nadále rozšířená chudoba, přes oficiální hospodářský růst chudla i střední třída. Vše navíc zhoršovala čím dál rozšířenější korupce.

Nástup Hugo Cháveze

Situaci v zemi změnil až příchod Huga Cháveze (1954-2013). Ten se nejdříve coby důstojník pozemního vojska v roce 1992 pokusil o státní převrat, puč ale skončil neúspěšně. Přesto si i tímto krokem Chávez udělal ve venezuelské společnosti jméno. Tento potenciál Chávez plně využil při své prezidentské kandidatuře v roce 1998. V předvolební kampani se zaměřil především na chudší vrstvy obyvatelstva, kterým slíbil sociální reformy, investice do výstavby bytů a nemocnic. Těmito sliby si Chávez získal jak chudé, tak i poněkud překvapivě střední třídu. Vše navíc umocňovalo jeho nesporné charisma a řečnický talent. A díky tomu i navzdory posměškům některých protivníků v těchto volbách vyhrál.

Chávez přitom své ekonomické reformy nejen slíbil, ale také je začal naplňovat. A to především poté, co v roce 1999 prosadil změnu ústavy, která posílila jeho pravomoci. Nejdříve Chávez dal znárodnit firmy produkující ropu. A právě z jejich výnosů chtěl realizovat své velkolepé plány. Chávezovi přitom výrazně nahrávaly i vnější okolnosti. V tomto období totiž začaly strmě růst světové ceny ropy. To pro Venezuelu coby jednoho z největších světových producentů ropy znamenalo další miliardy do státního rozpočtu. Tyto obrovské částky pomohly nastartovat sociální reformy, byly vytvořeny i různé podpůrné programy, které byly zaměřeny především na nejchudší vrstvy obyvatelstva. Zdaleka ne všechny se ale podařilo naplnit, a mnohé z těchto prostředků byly zbytečně promrhány.

 Důležitá, a do značné míry klíčová byla změna zahraniční politiky. Zatímco dřívější vlády orientovaly zahraniční politiku Venezuely na USA, Chávez, i třeba proto, aby se odlišil od předchozích vlád, zvolil kurs přesně opačný. Začal všemožně kritizovat USA a jejich zahraniční politiku, přičemž jeho rétorika nápadně připomínala argumentaci někdejšího Sovětského svazu. Chávez se ostře vymezil i proti liberalismu a globalizaci. Své vize pak popsal jako „moderní socialismus pro 21 století“.

Díky této politice si Chávez získal celou řadu sympatizantů v rámci levice prakticky po celém světě. Co je důležité, jeho příklad začali napodobovat i další jihoameričtí politici, jako např. bolivijský prezident E. Morales či ekvádorský prezident R. Correa. V Jižní Americe tak začal vznikat celý pás levicově a protiamericky orientovaných států, nápadně podobný někdejší Bolívarově Velké Kolumbii. Chávez si tak splnil svůj někdejší sen – napodobit Bolívara a naplnit jeho odkaz.

V této zahraniční politice ale šel Chávez mnohem dál, a v důsledku svého antiamerikanismu udělal cokoliv, co by mohlo dál naštvat USA. Typickým výrazem této politiky bylo to, že Chávez navázal přátelské vztahy s komunistickou Kubou, kde tehdy stále ještě vládl F. Castro. Díky vysokým ropným příjmům dokonce Venezuela začala dotovat krachující kubánskou ekonomiku. S Kubou, Ekvádorem a Nikaraguou pak Venezuela vytvořila sdružení ALBA; pakt, jehož jedinou ideou byl antiamerikanismus. Není divu, že na to USA reagovaly velmi ostře.

Důležité je, že i v této oblasti Chávezovi hrály do karet vnější okolnosti. Přibližně ve stejné době se totiž stal v Rusku prezidentem V. Putin. A jelikož i Rusku stejně jako Venezuele prospěly vysoké ceny ropy, mohl V. Putin stabilizovat stát, a posílit ekonomiku. V. Putin se také snažil posílit mezinárodně politické postavení Ruska, a navázal na politiku někdejšího Sovětského svazu tím, že začal realizovat politiku nepřátelskou vůči USA. Oba státy tak měly společné zájmy. Chávez navázal úzké vztahy s V. Putinem, Venezuela a Rusko začaly úzce spolupracovat. Obdobně ale Venezuela spolupracovala i s dalším protiamericky orientovaným státem – islámským Íránem. Právě díky této politice přátelství s Ruskem a Íránem a celou plejádou levicových následovníků v Jižní Americe hrála Venezuela roli takřka světové mocnosti.

Zajímavým výrazem této nové politiky Cháveze byla i vojenská politika. Do jeho příchodu k moci byla venezuelská armáda poměrně slabá. Nešlo ani tak o její velikost, ale o její výzbroj, která byla z velké části zastaralá. Tvořily ji zbraně převážně evropské a americké výroby. Zhoršené vztahy s USA navíc omezily bojeschopnost některých amerických zbraňových systémů, např. letounů F-16, které představovaly páteř venezuelského letectva. Chávez si přitom coby bývalý voják byl dobře vědom, že jeho režim potřebuje mít silnou armádu coby mocenskou oporu. Chávez se navíc bál možného amerického zásahu proti jeho režimu. I proto začal Chávez ozbrojené síly posilovat. Je přitom zajímavé, že Chávez šel cestou ani ne tak nějakého masivního navyšování počtů armády, ale cestou akvizicí moderní techniky, a to příznačně v Rusku.

Typickým výrazem této politiky byla akvizice letounů Su-30, které tehdy představovaly jeden z nejvýkonnějších letounů. Venezuela zakoupila celkem 24 těchto letounů, částečně coby náhradu za F-16. Venezuela ale měla zájem i o další dodávky, a to jak letounů Su-30, tak i ještě výkonnějších Su-35. Ruský letecký průmysl napomohl i při transformaci venezuelského vrtulníkového letectva, kdy na místo starších amerických a evropských typů přišly ruské bitevní vrtulníky Mi-35, z dopravních typů pak Mi-8/17 a dokonce i těžké Mi-26. Venezuela měla zájem i o moderní Mi-28. Šlo o akvizice v hodnotě miliard dolarů.

Vzhledem k obavám z možného amerického útoku Venezuela také výrazně posílila protivzdušnou obranu. Opět z Ruska bylo nakoupeno hned několik výkonných systémů, především modernizovaný systém BUK-M2 a starší, ale modernizovaný Pečora-M . Pozemní jednotky dostaly přenosné rakety Igla. Vrcholem těchto akvizicí se stal nákup ruského systému S-300 V. Venezuela tak měla nejsilnější PVO v celé Jižní Americe.

Obdobným procesem přezbrojení prošlo i pozemní vojsko. Venezuela nakoupila osvědčené ruské tanky T-72 v počtu cca 100 ks, přičemž původně mělo být nakoupeno ještě více. Pozemní vojsko získalo rovněž ruská bojová vozidla pěchoty BMP-3 a obrněné transportéry BTR-82. Dělostřelectvo posílila samohybná děla MSTA, ale i raketomety BM-21 a obří BM-30. Právě u pozemního vojska se předpokládalo, že v brzké době kompletně přezbrojí na ruskou vojenskou techniku. Začal být rozvíjen také domácí zbrojní průmysl, jehož významným počinem se stala licenční výroba ruských útočných pušek AK-103.

Výrazně mělo být posíleno také námořnictvo. To bylo na jihoamerické poměry relativně silné, jeho výzbroj ale tvořila starší technika, 6 fregat italské třídy Lupo a dvě německé ponorky U-209 ze sedmdesátých let. I proto Venezuela začala jednat s Ruskem o akvizici jeho tehdy nejmodernějších korvet Stěregušij, které by byly přirozenou náhradou za fregaty Lupo. Výrazně však mělo být posíleno ponorkové loďstvo, protože Venezuela projevila vážný zájem o ruské ponorky typu 636 Kilo (5 ks) a modernější 677 Lada (4 ks). Je zřejmé, že tyto akvizice převyšovaly prostou obměnu starší techniky, a navýšení počtů techniky souviselo i s geopolitickými ambicemi Venezuely. Žádný z těchto velkolepých akvizičních plánů se ale nerealizoval, ve výsledku nebyla zakoupena žádná ruská válečná loď – a místo toho byly zakoupeny velké hlídkové lodě z historicky spřízněného Španělska.

Tyto rozsáhlé akvizice moderní vojenské techniky pochopitelně vyvolaly v sousedních státech znepokojení. A to především v Kolumbii, která je tradičním venezuelským konkurentem v regionu a kde navíc vládly pravicové vlády. Někteří komentátoři dokonce vyjadřovali obavy, že by venezuelské zbrojení mohlo v regionu Jižní Ameriky vyvolat zbrojní závody, podobné námořním zbrojním závodům z počátku 20 století, kdy si zdejší státy pořizovaly velké bitevní lodě jen proto, aby jedna trumfla druhou. Znalci realit Jižní Ameriky ale upozorňovali na to, že takovéto intenzivní zbrojení venezuelská ekonomika i přes injekce ze zisků ropného průmyslu neustojí, a že z toho nakonec nic nebude. A pozdější vývoj ukázal, že měli pravdu. Již za života H. Cháveze se venezuelské ekonomice začaly objevovat vážné problémy. Komplikace se objevily v zestátněném ropném průmyslu, který trpěl nedostatkem investic, ale také odborníků. Ani zisky z prodeje ropy nedokázaly pokrýt všechny potřeby a ambice Venezuely, a to včetně oněch velkolepých akvizic vojenské techniky. Stát nedokázal realizovat všechny své sociální programy, a přitom díky nim se Chávez dostal k moci. Vzhledem k ekonomickým obtížím začala růst také inflace, která problém dál umocňovala, 
a která postihovala právě ty nejchudší, kteří tvořili oporu režimu.

Ještě závažnější problémy se začaly projevovat ve venezuelském veřejném životě. Na protesty obyvatelstva proti rostoucí chudobě režim odpověděl rozsáhlými represemi, mnohem tvrdšími, než k jakým kdy sáhly předchozí pravicové vlády. Právě to bylo pro mnohé původní příznivce Cháveze, především ty ze střední třídy, velkým zklamáním. A to tehdy Venezuelané ještě netušili, že bude ještě hůř.

Pro samotného Cháveze možná bylo jen dobře, že zemřel v roce 2013 v relativně nízkém věku pouhých 59 let. Ještě krátce před svou smrtí věřil, že se situace zlepší, že se mu ji podaří vyřešit lepší organizovaností státní správy. Nedočkal se tedy toho nejhoršího zklamání v podobě poznání, že jím prezentovaný ekonomický model, Chávezův „socialismus pro 21 století“, nefunguje.

Smrt charismatického vůdce byla samozřejmě pro venezuelský režim těžkou ranou. Stejně tak to bylo ranou i pro mnohé následovníky Cháveze v dalších jihoamerických zemích. Skončila éra, kdy v jihoamerických státech vítězili levicoví politici, a místo nich se k moci začali opět dostávat spíše středoví, demokratičtí politici. Ale přesto je odkaz H. Cháveze nejen ve Venezuele, ale i v dalších jihoamerických zemích především mezi chudšími vrstvami obyvatelstva stále živý.

Chávezovská Venezuela bez Cháveze

Co je ovšem pozoruhodné, je to, že přežil i sám venezuelský politický režim. Po smrti Cháveze totiž převzal moc v zemi současný prezident N. Maduro, kandidát Chávezovy socialistické strany PSUV. A svou moc drží stále, a to i přes to, že volby, ve kterých zvítězil, jsou mezinárodními institucemi označovány za zmanipulované. Lze přitom pochybovat, že by N. Maduro někdy v zemi povolil skutečně demokratické volby.

Madurovský režim je ovšem v mnohém jiný než ten systém, který budoval Chávez. Zcela se vytratil někdejší chávezovský entuziasmus, touha přetvořit Venezuelu v moderní prosperující levicový stát, a být příkladem i dalším zemím. Místo toho se současný režim zaměřuje na pouhé udržení moci, a žije tak jen ze své podstaty, přičemž svou legitimitu staví právě na odkazu Cháveze.

Za Madurovy vlády se ekonomický úpadek Venezuely dál prohloubil. Z části za to mohou i dál klesající ceny ropy, které znamenaly obrovské ztráty pro venezuelský státní rozpočet. Jako chybné se ukázalo právě to, že se Venezuela až příliš orientovala jen na ropný průmysl, a ostatní odvětví zanedbávala. Ještě víc ale za to může diletantské řízení státu. Zatímco Chávez dokázal ještě přivést do státní správy odborníky, za N. Madura se na vrcholná místa dostávají již jen nominanti vládní strany, a to i bez jakékoliv odbornosti.

Výsledkem této politiky byl hospodářský pokles a raketově rostoucí inflace, která ožebračila široké vrstvy obyvatelstva. To spolu s čím dál tvrdšími represemi způsobilo, že Venezuelu opustilo obrovské množství lidí, podle některých odhad až 3 miliony, téměř desetina celkového počtu obyvatel! A vše naznačuje tomu, že tento exodus bude i nadále pokračovat. Přesto chávezovský režim pod řízením N. Madura stále žije. A dokonce i nadále je Venezuela významným globálním hráčem.

Je faktem, že venezuelský režim má vzhledem k nižším cenám ropy, ale i poklesu její produkce mnohem méně peněz. Ale přesto je to dost na to, aby to stačilo na pohodlný život politickým elitám, spojeným s osobou N. Madura a socialistickou stranou. Stejně to postačuje i na platy ozbrojeným složkám, které jsou hlavní oporou režimu. Režimu do jisté míry vyhovuje i odchod velké části obyvatelstva. Nemusí těmto lidem platit dávky a důchody, a o to více zůstává představitelům režimu; jak politickým špičkám, tak i níže postaveným řadovým politikům.

Samozřejmě, snížení příjmů se projevilo i na ozbrojených silách. Za své vzaly původní velkolepé plány na přezbrojení armády ruskou, resp. čínskou technikou. Zrušen byl nákup dalších letounů Su-30, Venezuela neměla dost peněz ani na připravenou akvizici lehkých bitevních letounů Jak-130. Zcela byly zrušeny velikášské plány na posílení válečného námořnictva. V posledních 10 letech Venezuela neuskutečnila žádnou výraznější vojenskou akvizici! Přesto má Venezuela díky akvizicím realizovaným ještě za Cháveze dost síly a zbraní na to, aby udržela moc, a aby ubránila režim proti nějakému zásahu zvenčí. A má i dost sil na to, aby mohla vyhrožovat malé sousední Guayaně.

Venezuelský režim navíc dál realizuje aktivní zahraniční politiku. Ta sice nyní tak dynamická jako za Cháveze, přesto má svůj význam. Do jisté míry přitom zahraniční politika Venezuely těží jak ze stylu, tak i kontaktů vytvořených ještě za Cháveze. Venezuela je tak jedním z největších partnerů Ruska. Sice od něj už nemůže kupovat technologie a zbraně, protože na ně nemá peníze, v oblasti politické ale tyto země stále úzce spolupracují, a realizují politiku zaměřenou proti USA. Ruské válečné lodě pravidelně připlouvají na návštěvu Venezuely, jsou pořádána společná vojenská cvičení atd. Někdy tyto provokace působí až úsměvně, ruská agrese na Ukrajině ale naznačuje, že bychom toto nebezpečí měli brát vážně.

Ze stejného důvodu Venezuela spolupracuje i s islamistickým Íránem, ale také se Sýrií, se kterými ji spojuje antiamerikanismus. To, že Venezuela spolupracuje s tak geograficky a kulturně vzdálenými zeměmi působí poněkud absurdně, přesto i to nám ukazuje na globální ambice dnešní Venezuely. Režim navíc i nadále podporuje různé levicové skupiny v jihoamerických zemích. Nemůže jim už poskytnout výraznější finanční pomoc, přesto by bylo chybné tento faktor podceňovat. Venezuelský režim Nicoláse Madura tak i přes ekonomický úpadek země nadále představuje významného globálního hráče. A vzhledem k současné válce na Ukrajině a rostoucí asertivitě Ruska, vzhledem k čím dál ostřejšímu rozporu mezi Západem lze očekávat, že jeho význam bude dál stoupat.

Zdroj: Transparency International Defence & Security

 Autor: David Khol

Komentáře

Monarchista

11. 12. 2024, 15:08

Článek aktuelní a napsán se vší zodpovědnosti. Diskuze na úrovni, dokud se neozvalo pan Koler, prezident to již je ubohé. Děkuji i za kvalitní diskuzi.

Czertik

08. 12. 2024, 18:39

nemyslim si ze bude vyznam venezuely stoupat, naopak, s cim dal tim vice upadajici ekonomikou venezuely, jde cekat ze jeji vyznam bude klesat. kdyz nejsou penize, neni nic. nebude z ceho udrzovat provozuschopnou technku a bojeschopou armadu.
politicke kontakty bez sily, ktera by je podporila sou k nicemu.

jak prislo na to ted i rusko, kdyz jeho prestiz mezinaordne hodne upadla v dusledku neuspesne valky na ukrajine. mozna ji nakonec vyhraje, ale za cenu ze rusko nebude vyznamnym geoploticickym hracem alespon dalsich 20 let.

Azor

08. 12. 2024, 12:08

Zajímavě píše David Khol.
A pouze jeden zdroj,objektivní?
Začne od Bolívara na začátku 19 století a jen tímto připomene těch skoro 200 let -

"Další desetiletí Venezuely byly víceméně stabilní. V zemi se sice střídaly civilní vlády s vojenskými režimy, jenže to byl jev, který byl symptomatický prakticky pro všechny jihoamerické státy. Obyvatelé na to byli do jisté míry zvyklí, a mnozí to vnímali spíše jako divadlo."
Zajímavé je popis ohledně těch obyvatel(snad měl na mysli vetšiny)a ty se měli jakv té "víceméně stabilní"době"

A to je snad základ v historii země. Jak že se tam měla ta většina?
Čím pak ti lidé byli ovlivňovány?Co takhle Monroeova doktrína?Komu vlastně pomáhala?
A co že se stalo zemím(podle jistých lidí suveréních, které mají právo - dělat si co chtějí na svém území)které se chtěli z té doktrýny vymanit?
Kuba by mohla vyprávět.Ale i tato země.Sankce jsou bohumilé podle USA.Co že to řekl tento pán - pro stanici VOX prezident Obama https://www.youtube.com/watch?v=T9aIHopGntE&t=3s
A to je vojenská část.
A co ekonomické otroctví? Blbost? Konspirace?
A co toto? https://www.youtube.com/watch?v=EM31myP0tqE
O tomto čase pomalu 200 let, skoro nic.Byl důvod?A pokud ano,tak jaký?Jaká že to obrázek nastavuje o té Venezuele?Zato o dnešní době,napsal plno písmenek.
To aby člověk věděl,proč že je na tom ta Venezuela, tak jak je.

David

08. 12. 2024, 15:01

Coby autor si jen dovoluji podotknout pár věcí. Čánek jsem psal i na základě popisu, vyprávění několika Venezuelanů, např. i někdejšího velvyslance Venezuely v ČR. I v článku je popsáno, že za onoho střídání vlád a operetních pučů ( na které byli Venezuelané opravdu zvyklí, patří to k jihoamerické politické kultuře, stačí se podívat, kolk pučů bylo třeba v Bolívii) docházelo k chudnutí, a to i střední třídy. Takže chápu objektivní důvody pro nástup Cháveze, a schválně jsem je uvedl. Monroeova doktrína už dávno neplatí, Venezuelané a další jihoamerické státy se nepotřebují z ničeho vymaňovat. USA proti Venezuele nijak nezasáhly, a to ani v době, kdy Chávez křičel, že USA jsou to největší zlo, a na venezuelských letištích přistávaly ruské Tu-160

Azor

08. 12. 2024, 16:10

David.
Není špatné se trochu opřít o zpětnou vazbu.
Píšete"Čánek jsem psal i na základě popisu, vyprávění několika Venezuelanů, např. i někdejšího velvyslance Venezuely v ČR"
A to vám věřím.A tito lidé,měli jaký názor?Byl jednotný?
Už neplatí ta Monroeova doktrína?V čem to vidíte?Ve slovech a nebo v činech?Říká vám něco operace Gideon?Nebylo to podobné jak se skupinou "Brigade 2506" v zátoce sviní?
A co toto? - "Skutečnost, jak uvedl první místopředseda Venezuely Diosdado Cabello, je taková, že více než 400 „sankcí“ uvalených Spojenými státy a jejich spojenci proti Caracasu „není kvůli otázce lidských práv, demokracii nebo existující diktatuře“, ale kvůli „zabavení ropného bohatství země“.
A co toto? - "ohledně zlatých rezerv ve výši 1,95 miliardy dolarů uložených v podzemních trezorech Bank of England, 80 tun zlata?"
Rusko má se západem stejné zkušenosti i Kadáfí,že?

Nebo toto - "Například v březnu 2020 Washington vypsal odměnu 15 milionů dolarů za dopadení Nicoláse Madura, živého nebo mrtvého, a dalších 10 milionů na každého z 14 jeho nejbližších spolupracovníků." A Maduro, dovolte mi připomenout, je ve skutečnosti legitimním prezidentem členské země OSN.
O co vlastně tam USA může jít?
Co že řekl tento pán? - "„Když ovládáte ropu, ovládáte národy. Když ovládáte potraviny, ovládáte lidi.“ — Henry Kissinger
A co že je na území té Venezuele?
"Venezuela je zemí s největšími prokázanými zásobami těžké ropy na světě s 303 miliardami barelů. Kromě toho má největší zásoby lehké ropy na západní polokouli."

"Spojené státy dnes nemají to hlavní – dodatečné objemy ropy, které mohou nabídnout trhu. Dovolte mi připomenout, že v roce 2022, Biden, aby uklidnil své vlastní daňové poplatníky, rozprodával americké rezervy ropy tempem milionu barelů denně. Prodali téměř polovinu této rezervy.
Pro Američany tedy otázka nezní tak, že mohou někomu něco diktovat, ale že oni sami nyní musí doplnit své zásoby ropy, pokud se chtějí vrátit na tento trh ve víceméně důstojné roli.
Pokud ne, pak je nepravděpodobné, že by Saúdská Arábie, a zejména Rusko a Írán, braly ohled na nějaké pokyny z Washingtonu."

Taky jste opomněl ohledně historie Venezuele,toto -
"V 19. století získala Venezuela nezávislost na Španělsku během národně osvobozeneckého boje. V té době jeho území zahrnovalo region Essequibo. Nebyly tam však žádné pevnosti, protože Španělé toto území nerozvinuli kvůli specifickému klimatu, které způsobilo mezi Evropany četné nemoci. Blíže k pobřeží byly holandské majetky, které byly prodány Anglii. Přestože hranice s Venezuelou nebyla definována, Němec ve službách Britského impéria Robert Schomburg svévolně (jak se stalo v mnoha jiných případech po celém světě) vytyčil čáru, kvůli které byla Británii odříznuta významná část země. . V roce 1841 vznesla Venezuela nároky proti Britskému impériu a vyhlásila invazi na jeho území. Dále se do problému zapojují Spojené státy a odvolávají se na Monroeovu doktrínu. Británie souhlasí s mediací a případ se dostane k mezinárodnímu arbitrážnímu soudu v Paříži. V roce 1899 se soud rozhodl potvrdit demarkaci, popřel dodatečné nároky Britského impéria, ale také neuspokojil nároky Venezuely. Později se ukázalo, že soudci nebyli nestranní a jednali v zájmu Londýna. V té době bylo o Essequibo zájem kvůli svým zlatým rezervám a Británie samozřejmě nemohla odmítnout chutné sousto.V roce 1966, tři měsíce před nezávislostí Guyany, podepsala Británie v Ženevě dohodu s Venezuelou, která uznala nároky Venezuely a souhlasila s hledáním přijatelných řešení k vyřešení sporu. "

A k poslední době?

Co že stalo v - 20. ledna 2019, poté, co se vůdce pravicové opozice Juan Guaidó prohlásil „prozatímním prezidentem“ Venezuely s vedením a tichou podporou Bílého domu?
Ale ten posloužil a byl odkopnut.Tak to zkouší s tímto pánem - Edmundo González Urrutia.Ten je v očích USA taky prezidentem?A nebylo by špatné se na takovéto věci,zeptat těch co tam žijí.
Myslím si, že aspoň takovéto informace, tam ve vašem článku měli zaznít.Takhle to vypadá jak,Davide?

David

08. 12. 2024, 19:42

Snad asi chápete, že do článku - rozsahem limitovaného - nemohu vměstnat úplně všechno. Ale bavil jsem se s několika lidmi z Venezuely - patřících jak dříve k režimu, tak i kěm opozičníkům - a to vám dá velmi plastický obraz. Berte to prosím také tak, že oním jevem nástupu levicových režimů v Jižní Americe se zabývám dlouhodobě, takže nepíšu nic, co by bylo jen vycucané z prstu.
Monoroeova doktrína samozřejmě neplatí. Některé vámi uvedené výroky jsou typicky konspirační. A jen podotýkám, že USA jak Guaidó, tak Urrutiu uznaly až v reakci na to, že volby ve Venezuele byly zjevně zfalšované, a probíhaly masové protesty proti Madurovi, nebylo to tak, že by USA uměle nekoho dosadily
A především - klidně přiznám, že o tom jsem nechtěl psát. Ve článku jsem se zabýval primárně geopolitickým postavením současné Venezuely, jiné ambice jsem neměl. Kdybych měl popsat vše, tak by to bylo na celou knihu

Azor

08. 12. 2024, 22:18

David.
Myslíte si davide,že ten váš článek by prošel oponenturou?
Co jste vlastně vyvrátil(fakty)a ne jen vašemi slovy ,že" Monoroeova doktrína samozřejmě neplatí."
A i ohledně toho prohlášení Obamy můžu dodat činy,které to potvrzují.
Vy jste nedokázal (mimo svých slov)lautr nic.A to je dost slabá výmluva že by to byl dlouhý článek.Dost lidí si může myslet,že to bylo proto(takovýto článek)aby to napřelo lidi vidět jen jeden směr.A to nevhodnost toho,co tam od Chávese chtějí.a že jen to je dobré,co dělají v záp.Evropě a USA.Je v něm vidět jednostranost.A ne objektivita.Tak jako např.v tom komu dávají prostor v ČT o Ukrajině.Proč si myslíte že tam už nezvou např.M Kollera?A u vás v tom článku také není vidět pohled z druhé strany.A nekřičet jako zběsilý že je to nějaká propaganda.Když to je z obou stran propaganda.
A ohledně vašeho tvrzení ohledně konspirací?
Davide,nějakou úoveň.Chcete být jako Foltýn?Možná že jsem taky ve vaší mysli sv..ě,a potřeba na takové příkopy, jak např. Babím Jaru,ne?
Asi víte něco o definici fašismu.

Petr Hertel

08. 12. 2024, 23:01

David

Pouze jak píšete, že "Monroeova doktrína samozřejmě neplatí"...

Možná bych si nebyl tak jist s tou samozřejmostí, resp. taky se asi můžeme ptát, co všechno si pod tím pojmem vlastně představit...
Ano, je pravda, že před více než deseti lety, tuším, John Kerry, ministr zahraničí za Obamovy administrativy, veřejně kdesi prohlásil cosi v tom smyslu, že "Monroeova doktrína je už mrtvá", ale pokud vím, nějaké její "oživení" někteří komentátoři asociovali právě i s trumpismem, v souvislosti s případným izolacionismem vůči evropským, snad i asijsko-pacifickým záležitostem (a v důsledku toho snad opět nějak zvýšeným důrazem na nějaký panamerikanismus...???).

Pokud bychom Monroeovu doktrínu spojovali s panamerikanismem, tak pořád tu přece funguje Organizace amerických států.
Na druhou stranu, zcela jistě v rozporu s Monroeovou doktrínou je od roku 1949 existence NATO (a už předtím byla i účast USA v obou světových válkách), protože USA se tou původní proklamací z roku 1823, kterou se tehdy stavěly vlastně za nezávislost mladých latinskoamerických států, zavazovaly nevměšovat se do sporů mezi evropskými mocnostmi, nebo vůbec do evropských záležitostí.

Třeba ještě v poměrně nedávné minulosti, v roce 1982, se i Velká Británie ohlížela na Monroeovu doktrínu, když realizovala akci na Falklandy/Malvíny, obsazené Argentinou (protože šlo území amerického státu, a jistě, když je Velká Británie v roce 1833 obsadila, tak USA ještě neměly takovou mocensko-politickou vážnost, aby tomu nějak bránily, samozřejmě navíc šlo taky o oblast od samotných USA už hodně geograficky vzdálenou). Je fakt, že v tom roce 1982 Reaganova administrativa tu britskou akci schválila.

Ale takový hlavní smysl tohoto mého komentáře tkví v otázce, jestli přece jen nemůžeme o nějaké existenci Monroeovy doktríny, třeba spíše v latentní formě, mluvit...???

David

09. 12. 2024, 06:22

Vážený pane, tak snad chápete, že na Armywebu se zabývám otázkami, které souvisí s vojenstvím, s bezpečnostní problematikou. Proto se ve svém článku zabývám geopolitickým postavením Venezuely, tím, jaký vliv může mít Venezuela na bezpečnostní situaci ve světě. Nedávám do něj postoje ani jedné strany venezuelské společnosti, to je mimo téma
Pana Kollera, bývalého spolupracovníka STB, známého šířením proruských dezinfo, raději komentovat nebudu. Je ale příznačné, že si ho nezvou už prakticky nikam, nikdo solidní s ním spolupracovat nechce. Pana Foltýna osobně neznám, s mnohými jeho výroky nesouhlasím. Ale beru to tak, že v každé společnosti, tedy i v té české, se najde určité procento sviní. A ano, obvykle to jsou lidé, kteří myšlenkově sklouzávají k fašismu

Azor

09. 12. 2024, 12:00

David.
Souhlasím s tím ,že na tomto webu,není špatné"zabývám otázkami, které souvisí s vojenstvím, s bezpečnostní problematikou."
Ale jak asi víte,tak ta bezpečnostní problematika je spojena např.s akcí a reakcí.
A na co Venezuela odpovídala či se bránila(z jejich pohledu),že je teď v takovéto situaci?Tu situaci ve Venezuele , podle vašeho článku ovlivňují činy pouze(asi podle vás špatně) Chávese a Madura?
Z vašeho článku to tak vyplívá.To jest pohled jen z jedné strany,který předkládáte čtenářům.
" Nedávám do něj postoje ani jedné strany venezuelské společnosti, to je mimo téma"
Na toto jsem pokázal(když už jste se o tom vy zmínil),že jsem tam postrádl (ohledně objektivity)i názor těch,co volili Madura.
A s tou připomínkou u Kollera,ohledně STb,to něco vypovídí něco o vás.Pokud veme v potaz že to tak bylo,tak co je důležité?To co člověk říká a nebo kdo to říká?
A pokud by říkal blbosti,tak je poměrně jednoduché(snad by jste to zvládnul i vy(aby před zraky čtenářů či diváků ty jeho blbosti na základě faktů vyvrátil)A nechat to pak na divácích nebo čtenářích(nebo jim nevěříte a myslíte si, že by to nedokázali?To by ale něco naznačovalo, ohledně úrovně našeho školství)aby si v tom udělali jasno.
Už jste Kollerovi dokázal na základě faktů,že lhal?
Podělte se tady s tím.Mnozí si rádi přečtou.
A dost jste si s tím zdůrazněním ohledně STb naběhl, vzhledem k minulosti člověka,který je teď prezidentem - předseda stranické organizace KSĆ.A jeho ženě nemluvě.

"Inteligent napadá názor, hlupák jeho autora"


Vám asi nic neřiká
Listina základních práv a svobod v článku 17 odst. 4 (stejně jako Úmluva v článku 10 odst. 2 obdobně) říká:
(1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.
(2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu.
(3) Cenzura je nepřípustná.
Je potřeba jen zajistit, aby byla zaručena nejen svoboda projevu, ale i svoboda po projevu.
Viz.p.Bednářová.
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Marty

09. 12. 2024, 12:21

Azor
on byl v STB?

David

09. 12. 2024, 13:13

Vážený pane, já jsem samozřejmě přihlédl k tomu, jaké názory mají různé části venezuelské společnosti, včetně těch voličů Madura. Ale právě z důvodu objektivity jsme zde nikoho neuvedl atd. Co se týče Kollera, ten opakovaně šířil proruské dezinfo. Proto ho už nikam nezve nejen ČT, ale i jiná média. A ano, pro mě osobně je spolupráce s STB ( v případě p. Kollera dlouhodobá, opakovaná) je pro mě něco, co toho člověka diskredituje. Vnímám ji jako něco zcela jiného než řadové členství v KSČ P. Pavla. Podotýkám, je to můj postoj, který nikomu nevnucuji
A i z toho, že sem můžete psát, je zřejmé, že vám nikdo nebere vaši svobodu projevu, nikdo vás nikdo necenzuruje

Azor

09. 12. 2024, 16:12

Marty.
To já nevím,Ani jsem to netvrdil,že Koller byl v STb.O tom se zmiňuje David.
Pouze jsem odpovídal na toto.Stačí si to v klidu přečíst.
I když je pravda,že se někdy sám sobě divím(když rychle přemýšlím a tím i píšu abyh na to nezapomněl,jak vlastně moc neumím psát na té klávesnici a tak někdy z té věty je nějaké písmeno přehozené nebo i chybí.

Azor

09. 12. 2024, 16:27

David.
Tak Pavel nevedl organizaci KSČ?On byl řadový člen?
A Koller byl řadový nebo vedoucí STb?
A opět odpovídáte jako vytřižené od politiků - "zeptejte se mne na co chcete a já vám odpovím na co budu chtí já"
Když někdo něco Davide tvrdí -
"Co se týče Kollera, ten opakovaně šířil proruské dezinfo."

tak taky musí dokázat.Pokud ne tak to jen nálepkujete,urážíte a dehonestujete.Už jsem se dotazoval na to dezinfo.Odpověď jako od politika.
Možná že pokud by to tvrdil někdo o vás - aniž by to musel dokázat - tak by se vám to asi líbilo,ne?Ono o takových lidech, jako jste vy,prohlašovat,že jste pedofil,a to aniž by ten, co to prohlašuje,dodal důkaz,by jste asi tleskal,ne?Asi víte jak takový člově by v očích jiných dopadl.
K tomu se chcete snižovat?

Marty

10. 12. 2024, 06:40

Azor
ale u vás je to naprosto běžná praxe s tím očerňováním tak nevím proč se rozčilujete, je snad pravda nepříjemná?
ne ptal sem se na prezidenta, protože členem KSČ byl opravdu kde kdo, bohužel, proto nerozumím jak tě vůbec mohlo napadnout to srovnávat s prací pro STB

David

10. 12. 2024, 13:13

Petr Pavel byl pouze řadovým členem KSČ. Pokud si dáte tu práci a nastudujete si strukturní řád KSČ, pak si snadno zjistíte, že vedoucí místní organizace/ buňky spadal do kategorie řadový člen. Takový člověk byť člen KSČ, neměl žádnou pravomoc cokoliv ovlivnit. Oproti tomu pan Koller byl registrovaným spolupracovníkem STB, podával opakovaná hlášení, opakovaně udával. Stačí se podívat do svazků STB, je to dosattečně prokázáno Takový člověk pro mě je mnohem větší zlo. Ano, pan Koller opakovaně uvedl proruské dezinfo, např. to, že USA za 5 mld dolarů zorganizovaly tzv. puč na Majdanu, což je přímo ukázková dezinfo

MiraH

08. 12. 2024, 11:53

je skutečně s podivem že ten režim přežívá, ale zase jak Chavez tak Maduro rozumí spíš vojsku což se odráží v tom že moc udržet umí. Horší už je že ani jeden nemá jako blízkého poradce někoho s ekonomickým vzděláním. Znárodnění ropných společností má sice okamžitý přínos, ale bývalí majitelé měli mocné zahraniční přátele a ti už se postarali aby revolucionářům ztížili život. Je to klasická chyba levicových hnutí že okamžité znárodnění něco vyřeší. Venezuelská ropa je kvalitní jenže na těžbu je třeba mít správné zařízení což pod sankcemi dost dobře nejde a je problém získávat náhradní díly i pro stávající. Potom idealismus který se naprosto rozchází s ek. realitou. Nemají ropný sektor rozsáhlý tak jako Rusko které si tu a tam někoho může surovinou zadotovat. Takže když chtěli něco darovat Kubě či Sýrii tak o to víc se měli snažit hledat více solventních zákazníků. Ale není to jen chyba levice či typické pro neevropské režimy, vždyť i u nás je velká partaj co by nejradši vše ziskové prodala a státu nechala jen to co je třeba dotovat.
Zajímavé bude jak se s modernizací vojska poperou, upgrade těch T-72 na nejlepší verzi by byl možný i při stávajícím ruském vytížení, jde jen o sto kusů. Letadla by potřebovala novější motory i avioniku, hlavně ty motory protože původní jsou nejen žíznivé což jim může být díky palivu doma fuk ale hlavně životnost která u soudobých je už jinde.