MiG-29 – elegantní, nebezpečný a všestranný, ale také zastarávající bojovník
O letounu MiG-29, v kódu NATO "Fulcrum", se s ohledem na současné dění na Ukrajině intenzivně hovoří. V jednu chvíli se jako realistický jevil projekt předání polských, slovenských nebo bulharských MiGů ukrajinskému letectvu pro doplnění ztrát. Proudový stíhací letoun MiG-29 je výsledkem téměř dvacetiletého vývoje v Sovětském svazu/Rusku. MiG-29 je letoun, který předběhl svou dobu, byť dnes již poněkud zastaral. Jeho avionika a schopnosti jsou zřejmě lepší než u jeho současníků, jimiž jsou/byly F-14 Tomcat, Dassault Mirage 2000 a F/A-18 Hornet. V tomto článku se zabýváme letounem a nikoli systémem, v jehož rámci je MiG-29 jako jeden z prostředků nasazen.
Foto: MiG-29 K v roce 2007 | Dmitriy Pichugin / CC BY-SA 4.0
MiG-29 je schopen svižných manévrů a má vysoce kvalitní poměr tahu k hmotnosti. Letoun byl vynikající a nebezpečnou odpovědí na stíhací a bitevní letouny západní výroby. MiG-29 byl oficiálně zařazen do služby v roce 1982 a průběžně dochází k jeho modernizacím. Či spíše docházelo. Současné ruské hospodářské problémy spolu s nasazováním letounů pokročilejších generací předznamenávají, že tomuto stroji již zvoní hrana.
Mikojan MiG-29 byl veřejně poprvé předveden 2. července 1986 ve Finsku. V září 1988 byly na letecké přehlídce ve Velké Británii předvedeny další dva stroje.
V době rozpadu Sovětského svazu zahájila Ruská federace prodej do několika dalších zemí mimo bývalý východní blok v Evropě. Mezi tyto země patřily také Írán, Irák, Indie a Sýrie. Během íránsko-irácké války byl Fulcrum používán v boji s iráckým letectvem. Právě tam MiG-29 prokázal svou schopnost vyrovnat se jak se vzdušnými protivníky, tak s hrozbou v podobě protiletadlové obrany.
U ruského letectva byly na MiGu-29 provedeny rozsáhlé modernizace. Uvádí se, že jeho konstrukce ovlivnila i MiG-35, pátou generaci víceúčelových stíhaček. Variantní typ Mikojanova MiGu-29 byl vystaven na letecké přehlídce v roce 2006. Tento nový typ představil motorovou trysku s funkcí 3D vektorování tahu. Tato funkce je běžně k vidění u mnoha stíhacích letounů páté generace, jako je F-22 Raptor a americký F-35 Lightning II.
Tyto přidané trysky s vektorováním tahu umožňují mnoho možností manévrování a vzdušného boje. Díky výjimečné technice pak může pilot obsluhující letoun obratně zasahovat i vyřazovat vzdušné cíle. Tato verze letounu MiG-29, která dostala název MiG-29M OVT, byla zákazníkům dodávána souběžně s novým MiG-35. Podobně jako jeho moderní západní protivníci, také MiGu-29 má schopnost vypouštět střely, které mohou zasáhnout nepřátelské cíle mimo vizuální kontakt, tedy za horizontem.
Příkladem nasazení MiGu-29 může být jejich služba v indickém letectvu. Během operace nazvané "Safed Sagar" nové letouny MiG-29M indického letectva úspěšně zachytily pákistánské F-16C podél kašmírské hranice. Těmto stíhačkám se nejen podařilo doprovodit své Mirage 2000 do určených oblastí, ale zároveň se také úspěšně vyhnuly a zaměřily se na F-16 ještě předtím, než se tyto letouny dostaly na dostřel.
Kromě toho, že jsou MiG-29 vybaveny pro boj ve vzduchu, jsou schopny nést i jaderné zbraně. Platforma letounu však není ideální pro přepravu na velké vzdálenosti, a je lépe disponovaná pro útoky na střední vzdálenosti. Jeho maximální užitečné zatížení pro vzlet je nižší než 4 600 kg a kapacita paliva je výrazně nižší než u jiných typů. Tento letoun je ideální spíše pro přesné údery. Přesto je MiG-29 stále preferován jak pro bombardovací, tak pro stíhací použití. Vše záleží na potřebách regionálních vzdušných sil.
Vzhledem k jeho schopnostem ruské letectvo stále používá i starší varianty Mikojanu MiG-29. V aktivní službě jich stále mohou být stovky. Plánované další modernizace motorů umožní výrazné změny tahu přídavného spalování a užitečného zatížení, což prodlouží jeho životnost jako významné vzdušné hrozby. Resp. umožnily by... Kondice ruského hospodářství v důsledku sankcí a mezinárodní izolace zřejmě žádné složité projekty v budoucnu realizovat neumožní.
Technické specifikace letounu:
- Výška: 4,73 m
- Délka: 17,32 m
- Rychlost: 2 450 km/h, Mach 2,3
- Max výška: 17000 m
- Rozpětí křídel: 11,36 m
- Dolet: 1770 km
- Vzletová hmotnost (max.): 18480 kg
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Natanek
30. 08. 2022, 21:30Co si to tady ten "honza" vymejsli?! toho doma hodně malo mlatili. konina zbytecna. i kdyz nejsem 2x velkej fanda Ruska, mig-29 je lepší, než stíhačky jeho doby. staci nebyt liney, zvednout propocenou prdel a podívat se na statistiky letadla a porovnat je s ostatními.
Honza
27. 08. 2022, 04:33mig 29 je na hovno, protože je ruskej...
Varjag
30. 06. 2022, 05:53LightGray
Stejná manévrovatelnost? :-D Tak to jsi 29 neviděl nespíš v rálu ve srovnání se západními stroji. Další zdejší blitky radši nřeším.
LightGray
31. 03. 2022, 20:15Czert
F-15 i F-18 dokázaly porážet F-16 v dogfgightu, dokáží to i dnes.
Czert
31. 03. 2022, 13:27Gray
Skutecne nebyla, mig 29 i su27 dokazaly vytocit f16, coz se streba takove f18 ci f15 nepovede.
Hlavni trumf migu 29 byl prilbovy zamwrovac co mu dal bezkonkurencni vyhodu v dogfightech.
A pravda je, ze dodnes rusove onen system nijak dal neposunuli, amici u f35 s prilbovym zamerovacem sou o 1 mozna 2 generace dal.
Ale v 80s to byl skutecny unikat a gamechanger.
Zvlast kdyz tehdejsi rakety meli relativne uzke zamerovaci pole.
LightGray
30. 03. 2022, 13:03czert
Ona manévrovatelnost v praxi byla ale úplně stejná jako jinde.
Czert
30. 03. 2022, 05:04Tak nejen mig 29 a jeho modernizovane verze, ale kancekar mig je pislednich cca 5 let ve stavu klinicke smrti.
Gray
Cim predbehl dobu? Da se rict ze manevrovatelnosti, ta vzhledem k rozmerum byla skutecne nevidana a obecne jde rict, ze diky velkym rozmerum mel velky vnitrni prostor pro aviniku ktera diky fyzicky vetsim rozmerum umiznovala vetsi vykony.
Plati to hlavne pro 80s kdy na velikosti zalezelo, dnes uz tak moc ne.
Byt velikost stale predstavuje vyhodu.
Ale jeho slabost byl nejen maly dolet, ale hlavne nizka zivotnost, tj mizerna konstrukni pocet letovych hodin.
Zjednodusene jde eict ze u migu 29 xo ma na odletanych 30 let, tak puvodni datum vyroby ma snad jen sedacka v kokpitu.
nobody
28. 03. 2022, 15:50Tak neviem, co autor stvaral. Avionika je lepsia ako u sucasnikov? Tomu mam tak rozumiet, ze porovnava avioniku najmodernejsich verzii Mig-29 s avionikou originalneho Tomcata? A to ma aky zmysel?
Ale sucasne dobovy Fulcrum by si proti dobovemu Tomcatu neskrtol. Hornet ani 2000-ka uz pre zmenu zase dnes nebudu nejako zvlast modernizovane, pretoze aky ma zmysel narocne zivit zdochynajuce kone (je tu SuperHornet + Raffale)?
* Nadcasovy stroj to mohol byt - pre Vychodny blok a tam ozaj mohol sposobit prekvapenie Zapadu, kedze Rusko dovtedy nic podobne nemalo. Islo o vyraznu zmenu voci dovtedajsim sovietskym ruram (vratane tej s bocnym nasavanim - 23-ke), zaujem teda bol pochopitelny. Ale to platilo aj opacne - podla niecich spomienok, ked sa na ktoromsi leteckom dni objavila F-16, tiez niekto fotil ako zmyslov zbaveny - ale tento ne-speak-oval ale gavaril.
* Pozrel som sa na ten indo-pakistansky konflikt. Co to tam tie 29-ky dokazali, ked sa zda, ze Pakistanci nestratili ziadne lietadlo?
* modernizacia motorov? Nejaka sada pre stavajuce motory? Lebo ak to znamena ich vymenu za novsi model, tak to pri 2 kusoch je tak draha sranda, ze sa hadam oplati vyrobit novu masinu, zvlast ak je potrebne este aj vymenit avioniku. Alebo sa to urobi na par strojich a zvysok na kanibalizaciu ci do srotu, alebo dosluzit niekde vo vycviku. Lenze Mikojan je v limbu ako znacka pod Suchojom, ako sa pisalo.
LightGray
28. 03. 2022, 13:48Su 27 je odpovědí na F-15, MiG 29 na F-16/F18. Sověti si zalíbili koncepci F-14.
LightGray
28. 03. 2022, 13:46MiG 29 je obratný, ale neznamená to že je 100% tní vítěz v dogfightu. Tehdy šlo o přilbový zaměřovač, ne nadřazenost MiGu 29 v manévrování.
Slavoslav
28. 03. 2022, 12:25Tom
cili presne nie, lebo bez FBW nestabilne lietadlo nik pricetny stavat nebude a bude mat zasobu stability, aby rovny let zvladlo aj same bez ustavicnych zasahov pilota ktory ho len vytrimmuje.
A ak hladas vhodne slovicko pre taketo nieco tak zataz na pilota, namaha zvadza k tomu, ze hovoris o ovladaich silach na knipel kde ta namaha bude zalezat ako nastavis posilovace riadenia pripadne ako simulujes odpor ovladacich prvkov pre FBW
Tom
28. 03. 2022, 12:12Čili přesně jak píšu, větší námahu pro pilota. Protože, když toho děláš víc, víc se unavíš ...
Slavoslav
28. 03. 2022, 11:50chlapci, najskor si ujasnite co je to FBW, lebo to co tu citam je zbierka hluposti. Pri FBW vobec nejde o namahu pilota pri manevroch ani o to ci je tam system kladiek a lan. FBW znamena, ze pohyb kniplu sa neprenasa priamo na riadiace plochy, ale vyhodnocuje ho riadiaci system ktory nasledne pohne riadaicimi plochami podla potreby a v zavislosti na aktualnych parametroch letu. Umoznuje to napriklad stavat lietadla na hrane stability ci mierne nestabilne co ma pozitivny vplyv na manevrovatelnost takychto lietadiel. Ak by tam bol konvencny riadiaci system tak by pilot musel neustale robit korekcie pomocou ovladacich prvkov, aby lietadlo vobec udrzal v priamom smere. Pri FBW to robi vsetko SW a pilot pohne kniplom len, ked chce vykonat manever
zjednodusene povedane
PS: nechce sa mi to dohladavat, ale Rusky FBW bol testovany prave na MiGu 29 a par ich tak lietalo
Tom
28. 03. 2022, 11:35Mig-29 se inspiroval F-14. SU-27 pak tedy nejspíše YF-17. Většinu letadel překonával manévrovatelností, viz. souboj Mig-29 vs, Mirage-2000 v podání plk.Václava Vaška. To, že neměl f-b-w neznamená, že by byl horší, znamená to pouze větší námahu pro pilota. Zase to vydrží větší poškození.
Pár info o Migu jako o letounu vycházejícím z F-14 se objevilo i v seriálu JAG, který občas pustil i něco reálného z vojenského života ven mezi civilisty.
Pokud je někdo tak hloupý, že hodnotí letoun spíše podle toho, kde vznikl, místo reálných vlastností, je to jeho právo. Ale rozhodně to není pravda.
Doporučil bych si vyhledat dokument TOP GUN nad Moskvou. Tam to popíší přímo američtí piloti, co měli možnost s Migem létat ...
Slavoslav
28. 03. 2022, 08:55MiG bol vselico len nie nadcasovy dizajn ktory predbehol svoju dobu. Mizerny dolet, nizka zivotnost a vysoke prevadzkove naklady. Avionika zaostavala za zapadnym standardom a jedina cast avioniky ktora vynikala bol prilbovy zameriavac ktory mu daval vyhodu v dogfighte ak nan doslo. Cenovo to vdaka dvojmotorovej konstrukcii nebude tiez ziaden zazrak, lebo to je jedina cast kde by sa dal nejaky ten milionik usetrit proti dvojmotorovym lietadlam
Pavel
28. 03. 2022, 07:39Precetl jsem prvni odstavec a prestal cist. Autore, Mig-29 v dobe, kdy jine stroje bezne pouzivaly fly-by-wire pouzival klasicke prime spojeni s pohyblivymi plochami. Tvrdit, ze mel lepsi avioniku muze jen letecky analfabet.
vapneni
27. 03. 2022, 21:18Predevsim v rane verzi se jednalo o levnou frontovou stihacku, ktera tezko predbehla dobu. Konstrukce draku a pomer hmotnost/vykon motoru byl vyborny. Zbytek zaostaval za zapadem. Mig 35 neni letoun 5. generace a neni dodavan zakaznikum. Jedina objednavka byla 12 kusu pro ruske letectvo. Srovnani s F-14 je uplny nesmysl. Stejne tak by autor mel uvest, v cem podle nej tak prekonaval F/A-18.
xbond
27. 03. 2022, 16:13V ničem nepředběhl dobu, naprosto normální typ stíhačky. Ohledně vzhledu, MiG+ SU-27 se
inspirovali americkou YF-17- což přímo potvrdil hlavní konstruktér Suchoje. Hlavní nevýhoda ,
že letoun má malou kapacitu vnitřních nádrží. Jak již napsal rusové inspirovali YF-17 , včetně
technických dat...rusští piloti o ,,29,, že letoun pro vybojovíní vzdušné nadvlády nad vlastním
letištěm.
Veritas vincit
27. 03. 2022, 11:26S F-14 Tomcatem bych skoro o polovinu lehčí a rozměrově menší MiG-29 asi nedával mezi vrstevníky. F-14 také už 8 let sloužil, když se MiG-29 dostal do služby. Ale budiž.
Petr
"Svým vzhledem v té době skutečně působil jako zjevení. Když se tyhle stroje přiblížily jako doprovod k výzvědným strojům NATO, fotili je američané jak diví, jen aby něco zjistili. ..."
*
Prosím tě, nějaká fotka z těch 80. let by nebyla ? Díky.
Muselo by to být asi opravdu skutečné zjevení.
Nepřipadá mi totiž moc pravděpodobné, že by frontový stihač MiG-29 se svým tabulkovým akčním doletem 700 km, mohl někde doprovázet výzvědné letouny NATO.
Samozřejmě netvrdím, že se to nestalo a že se nějaké stroje nepotkaly.
Když to vezmu logicky, tak hodně blízko, aby to stálo za fotku k sobě mohli jedině nad mořem, nad mezinárodními vodami. V případě společné suchozemské hranice si asi drželi větší odstup, aby nezavdali příčinu k nějaké ostřejší akci.
LightGray
27. 03. 2022, 11:16MAREK
F-18 je lehký stíhač, není to kategorie Su 27, je to námořní F-16. Tedy je to kategorie Lehký stíhač, jako F-16, F-18 a MiG 29.
CLARK
To ano, spotřeba jako parník a životnost motoru skoro směšná.
Clark
27. 03. 2022, 10:55pro LightGray:
Spotřebou a malou životností motorů.
Marek
27. 03. 2022, 10:49MiG-29 by protiváhou F-16, nikoliv F-18 (to je třída Su-27) a už vůbec ne F-14 (což je dokonce dvoumístný polubní stroj).
Ondrej
27. 03. 2022, 08:51Mig-35 není stíhačka 5. generace. F-35 nepoužívá vektorovani tahu (u F-35B pouze k ucelu pristani a vzletu) a F-22 pouze v jedne ose.
Petr
27. 03. 2022, 08:46Svým vzhledem v té době skutečně působil jako zjevení. Když se tyhle stroje přiblížily jako doprovod k výzvědným strojům NATO, fotili je američané jak diví, jen aby něco zjistili. Ale mám takový dojem, že táhla řízení byla mechanická pomocí lanek a kladek.
LightGray
27. 03. 2022, 08:02Čím předběhl dobu ?