MiG-29 v íránských službách – USA v devadesátkách dokázaly ovlivňovat export ruských zbraní
Íránské ministerstvo obrany se stalo perspektivním zákazníkem pro sovětské bojové letouny od roku 1989 poté, kdy smrt íránského nejvyššího vůdce Rúholláha Chomejního, který byl ostře protisovětsky zaměřený, přivedla k moci nové vedení, které usilovalo o užší vztahy s Moskvou tváří v tvář společným západním protivníkům. SSSR po svržení prozápadně orientované monarchie v roce 1979 několikrát Íránu nabídl spolupráci a po irácké invazi do Íránu v roce 1980 dokonce dočasně zablokoval vývoz některých zbraní do sousedního Iráku, ale byl odmítnut především kvůli tehdejšímu Chomejního tvrdému postoji. Zdálo se, že íránské letectvo se od počátku 90. let stane významným uživatelem sovětských bojových letounů, kdy bylo do země dodáno odhadem 25 stíhaček čtvrté generace MiG-29 a jedna letka 12 úderných stíhaček Su-24M. Do dalších akvizic ale významně promluvily Spojené státy.
K dalším významným akvizicím vzdušných/protivzdušných bojových systémů patřilo 10 kusů raketových systémů země-vzduch S-200, které byly objednány v roce 1989 společně s letouny MiG-29 a které tehdy znamenaly revoluci v pozemní protivzdušné obraně země. Očekávalo se, že Írán bude spoléhat na MiG-29 jako na páteř svého letectva, přičemž nové varianty stíhacích letounů měly být uváděny na trh pro export od poloviny 90. let a měly se vyznačovat výrazně vylepšenými schopnostmi, včetně radarů s elektronicky snímanou anténní soustavou, přístupem k aktivním radarově naváděným střelám vzduch-vzduch R-77, přístupem k řadě zbraní vzduch-země a integrací výkonnějších motorů a větších palivových nádrží.
Foto: Íránský MiG-29 na základně Megrabad, 2019 | DARA ZARBAF, CC BY-SA 4.0
Kromě MiGu-29 projevil Írán zájem také o získání menšího počtu sovětských bojových letounů vyšší třídy - především těžkého stíhacího letounu MiG-31 (v kódu NATO "Foxhound"), ale také Su-27 (v kódu NATO "Flanker"), který byl poprvé vyvezen v roce 1991. Po rozpadu Sovětského svazu Írán i nadále zůstal významným odběratelem ruských zbraňových systémů, včetně realizace dohody z roku 1991 o licenční výrobě tanků T-72 od roku 1993.
Nicméně od roku 1995 Rusko přestalo podepisovat nové kontrakty kvůli dohodě Gore-Černomyrdin, uzavřené se Spojenými státy pod tlakem Washingtonu. Na rozdíl od Sovětského svazu bylo ruské postsovětské vedení mnohem těsněji spjato se západními zájmy a bylo velmi náchylné k tlaku na podporu západních snah zamezit potenciálním západním protivníkům přístup k moderní výzbroji.
Írán reagoval snahou získat stíhačky MiG-29 odjinud a obrátil se na Moldavsko. Chtěl získat letku 25 letounů, kterou země zdědila po Sovětském svazu, ale jejíž další provoz si nemohla dovolit. Spojené státy však zasáhly, aby tomuto prodeji zabránily. Nabídly Moldavsku, že stíhačky zakoupí samy.
Výsledkem amerického zásahu bylo, že armáda Spojených států získala letku MiG-29 pro výcvik svých pilotů a simulaci schopností protivníka. Zatímco samotné Rusko postupně vyřazovalo MiG-29 z frontové služby ve prospěch většího počtu Su-27, Írán, Irák, Sýrie a Severní Korea na tento stíhací letoun ve velké míře spoléhaly nadále a Korejci jej vyráběli v licenci. Íránské letectvo proto od konce studené války nezískalo žádné stíhačky čtvrté generace, ačkoli po vypršení zbrojního embarga OSN v roce 2020, které platilo od roku 2007, se objevily spekulace, že by země mohla získat moderní varianty MiG-29 nebo jejich odvozený modernější typ MiG-35. Nyní se má za to, že Írán spíše uvažuje o čínských stíhačkách J-10C.
Rusko mělo po rozpadu SSSR velké zásoby nesestavených letounů MiG-29 a kvůli nedostatku objednávek se snažilo udržet svůj obranný sektor, ale přesto si politicky motivovanými omezeními znepřátelilo svého třetího největšího klienta. Pokud jde o MiGy-29 sovětské výroby, které jsou již v íránské službě, ty byly modernizovány v Íránu a nadále jsou určeny k obraně hlavního města Teheránu, což odráží jejich elitní status. Jejich počet byl rovněž doplněn o stíhačky, které uletěly z Iráku během války v Perském zálivu v roce 1991 a byly zabaveny Íránem, čímž se velikost flotily odhaduje na 30-35 stíhaček.
Předpokládalo se, že země bude na přelomu století provozovat flotilu 60-80 MiG-29 a možná i mnohem více, v závislosti na spokojenosti letectva s novými postsovětskými variantami a na tom, zda bude investovat do MiG-31 nebo jiných těžších letounů. Zatímco v době nákupu měl MiG-29A výhodu před západními stíhačkami stejné hmotnostní kategorie, dnes je tato stárnoucí varianta považována za zastaralou a proti stíhačkám potenciálních protivníků, jako jsou F-16E Spojených arabských emirátů nebo F-18E Super Hornet amerického námořnictva, velmi zaostává.
Zdroj: militarywatchmagazine.com
Komentáře
Slavoslav
22. 02. 2022, 14:55@David:
s cenou mozes ist dole len tak ako ti vyrobne a vyvojove naklady dovolia. A cim menej kusov vyrabas tym drahsie ta jeden vyrobeny kus vyjde a medzi menej kusov rozpustas vyvojove naklady to je zaklad ekonomiky. Ani v jednom z tychto parametrov nebude moct MiG konkurovat Cine.
Momentalne sa RF snazi miG zachranit, ze rozdava kde tade vyradene olietane MiGy 29 kde si novy uzivatel ma zaplatit modernizaciu co da nejaku pracu MiGu, ale to nie je buducnost uspesneho vyrobcu
David
22. 02. 2022, 13:04Pro Slavoslav - tak samozřejmě, pokud se nějaká firma nachází v horší situaci, pak bojuje o každého zákazníka, a je ochotna nabídnout výhodnější podmínky. a to i cenové. Firma, která je velká a bohatá, něco takového nemá zapotřebí. Jinak samozřejmě, MiG už asi navřždy bude menší firmou, bude se orientovat na chudší zákazníky - ale to jim nemusí vadit, naopak to může být velice výhodné
Slavoslav
21. 02. 2022, 14:03@David:
firme je jedno kto to plati ak plati, ale vypoveda to o zaujme o jej produkty ak sa o ne zaujimaju len zakaznici co ich dostanu darom. Mozno budu este zivorit aj desiatky rokov, ale MiG 35 zrejme dieru do sveta nespravi co sa tyka obchodnych uspechov.
Uprimne, ked si pisal, ze taka firma pred krachom bude zakaznikom vychadzat v ustrety ako si to myslel? Cenou uz dole velmi ist nemozu, doplnkovy vyvoj ak budes platit ti spravi kazdy a na lietadla ktorych lieta vela sa vzdy najde niekto kto ti pripadne pomoze s financovanim tak co zasadne ponuknu naviac? MiG je slavna znacka no uz minimalne 20 rokov dozadu sa mali pokusit spravit odobu F-16 akou je ta J-10 a ktora by bola skvelym doplnkom k tazkym Su-27 a jej derivatom
David
21. 02. 2022, 13:19Pro Slavoslav - MiG i nadále funguje, ale v rámci OAK, kam patří i Suchoj. Ale struktura OAK je nesmírně složitá, takže ano, částečně MiG patří pod Suchoj. Jenže i nadále MiG jako firma funguje, dělá opravy, ale i vyrábí, a to třeba i díky tomu kontraktu pro Egypt. To, že za Egypt to zaplatili Saúdové, může být výrobní firmě jedno
Czert
21. 02. 2022, 13:02Conabizi j10 oproti migu?
Jistotu bohateho vyrobce, ze tu bude i za 20 let, diky poctu prodanych kusu i jistotu modernizace, kdy se rozlozi mezi vucero zakazniku a ne ze by iran platil uplne vsechno.
Pak sou tu samozrejme provozni naklady a velmi pochybuji zebudou u migu lepsi.
Slavoslav
20. 02. 2022, 15:24@David,
nefunguje, MiG ako konstrukcna kancelaria uz nie je samostatna, je uz pod Suchojom, vyrabaju sa minimalne mnozstva na udrzanie zamestnanosti vo fabrike. Pripadne Rusko niekde poskytne uver na nakup zbrani za ktore musi zakaznik kupit MiG pripadne to dostane darom ako Egypt kde to platili Saudi ci kto to.
J-10 ponuka dlhsi dolet, mensie naklady, o nieco nizsiu cenu pri cca rovnakych uzitnych vlastnostiach a je to zavedeny odskusany model ktory ma zahranicneho zakaznika. Ekonomicky je Cina pre Iran tiez zaujimavejsi partner ako Rusko s ktorym superi napriklad o vplyv v Syrii
David
20. 02. 2022, 07:36Pro Slavoslav - ten MiG krachuje už třicet let, již od rozpadu Sovětského svazu, a de facto už od poloviny osmdesátých let. A přesto ta firma i nadále funguje, byť pod hlavičkou OAK. Takový výrobce ale má o zákzníky větší zájem, vyjde jim maximálně vstříc, a to i co se týče ceny. Co se týče onoho srovnání s J-10, zkuste se na to podívat obráceně - co nabízí J-10 oproti MiG-35? NIc. Ty letouny jsou zhruba srovnatelné. Irán potřebuje nahradit i F-14, ale ty mohou sloužit ještě 10 let. K letounům dané kategorie se Irán z politických důvodů nedostane. Takže MiG-35 by byl vhodným technickým kompromisem
Slavoslav
19. 02. 2022, 17:44@David
ach, no tak to sa ospravedlnujem. U mna je slovo vynikajuci vyhradene pe nieco vynimocne, nie pre priemer kde sa da pri dobrej voli MiG-35 zaradit. Proti J-10 neponuka nic zasadne navrch a prinasa rizika krachujuceho vyrobcu.
A Iranske F-14 maju cez 40 rokov, tie mozu mat tak rezervu zivotnosti pre drak, ale su to nemodernizovane lietadla za zenitom co ako vynikajuce masiny to boli.
David
19. 02. 2022, 17:25Pro Slavoslav - nikde nepíšu, že by MiG-35 měl něco, co by ho zvýhodňopvalo před konkurencí.. Je to ale letadlo, které je s tou konkurencí srovnatelné. A tou reálnou konkurencí je především J-10. To je de facto jediné letadlo, které také v případě Iránu připadá v potaz. Irán tak má na výběr jen mezi nimi, jelikož další letadla jsou nedostupná z politických důvodů
Je faktem, že íránské letectvo by potřebovalo i letoun delšího dosahu. Ale v této kategorii používá F-14, které ještě mají rezervu životnosti. Mnohem ožehavější je náhrada za F-4 a F-5. A tou by mohl být právě MiG-35. Nákup stroje o delším doletu by také byl hůře politicky průchozí - Rusko po nátlaku ustoupilo od prodeje Su-27 M3
Slavoslav
19. 02. 2022, 04:48@MXM
a preco by to robili a isli do rizika? Stihacku si nekupujes na dva roky a bohuzial co ako slavne to je meno MiG umiera a uz je len pobocka pod Suchojom. MiG 29 nie je zle lietadllo, ale je to dost nestastna koncepcia ked kombinuje naklady dvojmotorovych tazkych stihaciek s vykonmi velmi podobnymi jednomotorovym. Elektronika je macka vo vreci, ten AESA radar z Ruska nikto realne ani nevidel a neberie ich ani Ruska armada v tejto konfiguracii. Este som myslel, ze tu jednomotorovu masinu co ohlasuju a o ktorej sa sepka dlho daju pod MiG, ale sachmat sa nakoniec (aj to len ako koncept, k realnej masine daleko) objavil pod Suchojom
Mimochodom, Iran ma velke zahranicne ambicie minimalne na blizkom vychode takze dlhsi dolet oceni
MXM
19. 02. 2022, 00:06zrovna MiG-35 pro Peršany by mohl být záchranou dříve slavné konstrukční kanceláře. Je přímo koncipován na teritoriální/frontovou obranu. Motory i elektronikou je úplně jinde od prvních ačkových verzí. A ani ty nebyly zas tak špatné na tehdejší dobu, Írán ač majitel Tomketů se jich neváží bezdůvodně.
Slavoslav
18. 02. 2022, 09:48@David
ake vynikajuce vybavenie, zbrane a radar co by ho zvyhodnovali pred konkurenciou? Jedine seriove kusy co su lietaju zo starpi PESA technologiou a ani Ruske letectvo ich nechce. Objednava minimalne pocty v ramci socialnej politiky udrzat vyrobny zavod.
To uz je z Ruska lepsi kauf nieco z rodiny Su-27 a jej klonov
A minimum uzivatelov znamena ziadne,a lebo velmi drahe modernizacie do buducna kde si ich to malo pouzivatelov bude musiet zaplatit vratane vyvoja
David
18. 02. 2022, 09:32Pro Slavoslav - ten MiG-35 má vynikající vybavení, výkonný radar, silnou výzbroj. A pokud výrobce krachuje, pak je ochoten nabídnout výhodnější podmínky akvizice. Takže z hlediska Iránu by to byl dobrý krok.
A pro Martin - zásadním rozdílem MiG-35 oproti ůvodnímu MiG-29 je právě vyšší hospodárnost motorů
Czert
18. 02. 2022, 00:49Co dostali rusove oplarkou za to, ze se omezenim exportu strelili do nohy?
Vaclav Flek
18. 02. 2022, 00:18Z meho pohledu dost otresny clanek, zejmena pro velmi spatny preklad z ciziho zdroje.
Nevim, zda nekdo na prvni precteni pochopi vetu z clanku :
" Na rozdíl od Sovětského svazu bylo ruské postsovětské vedení mnohem těsněji spjato se západními zájmy a bylo velmi náchylné k tlaku na podporu západních snah zamezit potenciálním západním protivníkům přístup k moderní výzbroji."
Pokud ano, gratuluji.
matesaax
17. 02. 2022, 18:05Ty moldavské Migy-29 v USA nikdy nelétali.Byli v tak špatném stavu,že to nemělo smysl je dávat dohromady.
Martin
17. 02. 2022, 15:53Tak jestli mig-35 pokračuje v tradici, že doslova žere motory jako 29, tak ta J-10C bude lepší volbou. Jenom jden nejspíše i spolelivější motor, modernější výbava i zbraně, lepší radar, jistější dodávky jak letadel, tak i náhradních dílů.
Slavoslav
17. 02. 2022, 14:42@David:
co ja viem, nakladovo dvojmotorovy stihac s vykonmi jednomotoroveho od krachujuceho vyrobcu kde je otazka ako dlho tu este bude a kde sa kazdy dalsi upgrade pekne predrazi zas za vyhodne riesenie nepovazujem.
Tie Cinske lietadla maju do buducna vacsi zmysel
David
17. 02. 2022, 14:34MiG-29 v nějaké moderní verzi či spíše MiG-35 by i dnes pro Írán byly dobrým řešením. Bylo by to politicky průchodnější než výkonnější Su-35 atd, navíc by to bylo levnější. a rozhodně by to bylo lepší než provozovat staré F-4
Slavoslav
17. 02. 2022, 08:06nejake nepouzite draky z 80 tok na MiG 29 sa nasli aj nedavno. Vo velkej zlave ich kupila nedavno India ktora objednala par takychto ulozeniek kym im nezbehne vyber noveho lietadla