Nerealizovaný proudový bombardovací letoun L-159
Konec 60. let minulého století byl pro československé letectvo obdobím velkých změn. Po sovětské okupaci v roce 1968 se Československo dostalo do závislosti na sovětském vojenském průmyslu. Sovětský svaz však nebyl ochoten poskytnout Československu moderní letouny, a tak se českoslovenští letečtí výrobci museli obrátit na své vlastní zdroje. Jedním z výsledků těchto snah byl projekt lehkého bitevního letounu L-159 (A-159B) Sokol. Projekt byl zahájen na konci roku 1967 týmem konstruktérů vedeným Ing. Janem Vlčkem.
Foto: projekt L-159 (také A-159B) Sokol | VHÚ
L-159 měl být nadzvukový bitevní letoun, který by mohl nahradit starší sovětské stroje Su-7b. Stroj měl být poháněn dvěma motory o tahu 19,6 kN, umístěnými v gondolách na bocích zádi trupu. Šípové křídlo mělo mít na koncích přídavné nádrže kapkovitého tvaru. Při návrhu letounu se uvažovalo o třech různých uspořádání křídla: hornokřídlém, středokřídlém a dolnokřídlém. Nakonec bylo vybráno dolnokřídlé uspořádání, které bylo považováno za nejvhodnější pro operace z nezpevněných ploch.
Zajímavostí byla navržená konstrukce hlavního podvozku, který měl mít na každé noze dvě tandemově uspořádaná kola. Toto řešení mělo usnadnit operace z nezpevněných ploch. Výzbroj letounu měla být nesena na jednom podtrupovém a šesti podkřídlových závěsnících. Stroj měl dosahovat maximální rychlosti cca 1500 km/h (Mach 1,4) a jeho dostup měl být kolem 15 000 m. V roce 1969 byl postaven model letounu L-159 pro testy v aerodynamickém tunelu VZLÚ. Testy byly úspěšné a potvrdily dobré letové vlastnosti letounu.
Přesto byl projekt L-159 v roce 1970 zastaven. Důvodem byla změna politické situace v Československu. Po smrti sovětského vůdce Leonida Brežněva v roce 1982 se Československo dostalo do příznivější situace a bylo možné pokračovat v vývoji vlastních letadel. Výsledkem byl projekt L-159 ALCA, který byl do služby zařazen v roce 1997.
Model letounu L-159 (A-159B) Sokol, který byl postaven pro testy v aerodynamickém tunelu, je dnes uložen ve sbírce Vojenského historického ústavu v Praze. Model má délku 605 mm, šířku 335 mm a výšku 175 mm. Byl vyroben z kovu a plastu. Model je dobře zachovalý a představuje zajímavý doklad vývoje českého letectví v 70. letech minulého století.
Zdroj: Vojenský historický ústav, vhu.cz
Komentáře
Martin F.
02. 12. 2023, 09:34Tuto debatu bych uzavřel tímto odkazem, sice starším, nevím, v jaké je to fázi v 2023, ale snad je článek dost vypovídající. I to Thajsko hodlá L 39 Ng provozovat vedle T 50.
https://www.armadninoviny.cz/thajsko-ceskych-letadel-l-39-next-generation.html
Czertik
02. 12. 2023, 11:59ano, clanek sem si precetl, ale to podstatne pro nas tam uvedene - kdy planovalo thajsko zavest ng do provozu ci je nakoupit.
dnes je realita zatim takova ze thajsko T50 dnes realne provozuje a dodnes aeorvka nedostala zadnou obejdnavku na ng od thajska.
a oprav me jestli se pletu, ale 4 roky sou dost dlouha doba na to, aby se podala oficialni objednvka.
otazka by mela znit, nakolik onen clanek byl napsan na jistote ze se ng do tahjska proda a kolik na zboznem prani.
Martin F.
02. 12. 2023, 12:21Tak na tuhle reakci už nemám slova. Jak dlouho jsme řešili bvp než se podepsala smlouva? Smlouvu na F35 už někdo podepsal? A i kdyby obchod v Thajsku neklapl, protože E/Aero nebude schopné nebo ochotné splnit ekonomické požadavky a L39 pro základní výcvik nahradí podobný konkurent, je v článku jasně napsané, to, co tvrdím celou dobu o různých kategorií letadel. Jen, že jste se na příkladu Thajska oháněl svoji argumentací. Při tom L39Ng a T 50 tam plánují/plánovali provozovat vedle sebe. Podotýkám, že větší část L39ZA chudé Thajsko nakoupilo pro "bitevní" úkoly a ne pro čistokrevný výcvik. Tedy něco jako L159 u nás.
Martin F.
02. 12. 2023, 12:26L39Za byly vyrobeny v 90. letech a mají přes sebou minimálně 10 let života pro výcvikové úkoly.
Martin F.
02. 12. 2023, 13:23A pro Irák platí to stejné, co pro Thajsko s tím, že rouru L39 tady nahradzuje vrtule T 6 Texan 2.
https://www.armadninoviny.cz/konec-nadeji-pro-l-159-irak-kupuje-jihokorejske-stihacky-fa-50.html
Tak snad se shodnem, že T 50 není žádné modernější letadlo, než L39, protože je to hlavně úplně jiné letadlo. Děcko zkrátka místo odrážedla nelze posadit přímo na horské kolo. Musí ty kroky dělat postupně a žádné T 50 na tom nic nezmění. Trh pro L 39 je tedy dost velký.
Martin F.
02. 12. 2023, 14:17V USA této kategorii cvičných letadel říkají T 38 Talon. T 50 by se měly obávat spíš výrobci M346/Jak 130/L159(259), což jsou letouny v rámci cvičných letadel výkonově těsně pod vrcholem a skáče se z nich přímo na "motorku".
Czertik
03. 12. 2023, 14:49tak posim nevytahovat cesky nakup bvp, ci nakupy acr obecne, protoze takovy bordel a rozkradacky jake se delaji pri ceskych nakupech sou skutecne celosvetove unikatni.
pokud thajci planuji provozovat ng a t50 vedle sebe, tak jaky letoun pouzivaji misto neho dnes ?
Czertik
03. 12. 2023, 15:17ja plne chapu ze mas mene vykone roury a vice vykone cvicne roury, a ze ty vice vykone rury byvaji casto viceucelove.
a v ten tvuj druhy odkaz moc nechapu, teda pokud si nechtel ukazat ze celosvetovy vyznam (nejen z hlediska ekonomicke sily) je cr mensi nez u jihokorejcu (ci jeho jinych konkurentu) a tak se aeorvka musi pripravit na to, ze bude tahat za kratsi konec provazu pri prodejich.
a co se tyka thajka, tak me prosim vysvetli proc irak bude provozovat jen texany 2 bez ng, a proc thajci meli pouzivaat jak texany 2 (jejich bitevni verzi, na ktere jde i cvicit) a l39 zaroven, at uz stare verze ci ng.
Martin F.
03. 12. 2023, 16:53Cože? Jste psal, že jste to četl. Tak se posaďte a já tto přeložím jednou větou. Dnes Thajci používají svoje L39 ZA dodané v roce 1994 a chtějí je nahradit L 39 NG a chtějí si postavit i vlastní montážní linku Albatrosů. A protože ZA jsou ještě relativně stroje s životností na dost let provozu a řeší se přenos technologií, tak se zkrátka jedná déle, protože je netlačí čas. Proto ty Vaše názory o zastaralém Albatrosu, když jsou na trhu moderní letouny, jsou milné od začátku diskuze a tím Thajskem, kterým jste se oháněl, je řečeno vše.
Martin F.
03. 12. 2023, 17:01Ten druhý odkaz na Irácké letectvo opětovně ukázal to, co jsem tvrdil od začátku o T50 aspol. Irák jste rovněž použil jako vzor státu, který se rozhodl pro T50. Že by Thajci měli používat Texany 2 jste zjistil jak? A Irák provozuje Texany 2, tak proč by měl ještě kupovat NG???? Kde na ty dotazy chodíte? NG=Texan 2, jedno éro má rouru, druhé vrtuli a obě cílí na základní výcvi a na stejného zákazníka. Píšu to od začátku už poněkolikáté!!!!! Mám pocit, že se z Vaší strany už jedná jen o mlžení nebo provokaci.
Martin F.
04. 12. 2023, 07:33Ne, vy to nechápete o méně a více výkonných rourách, projevil jste elementární neznalost, kterou jsem Vám na těch 2 státech, které jste zmínil, chtěl jen vyvrátit Vaši argumentaci:
1) "bohatsi zeme co driv pouzivaly l39 a maji penize, tak si kupuji jine letouny, hodne popularni v hledacku je jihokorejec.".
2) "ano, uznavam T50 je vyssi vykonovva kategorie, ale treba prave thajsko se rozhodlo, ze prejde na vyssi ligu.
to same irak, neni nahoda ze on si proti povstalcum nakoupil zbrusu nove T50a cesi uspeli se svymy alcami jen proto, ze byly k dispozici hned (nemusely se zacit vyrabet), a znacne pod vyrobni cenou".
Tímto bych vlákno s diskuzí s prominutím uzavřel, protože už debata nikam s Vámi nevede.
Martin F.
28. 11. 2023, 08:15Tak pozor, L 39 NG vypadá zatím na obchodní úspěch. Vemte si přímého italského konkurenta, Leonardo(Aeromachi) 345. Ten má celkem 0 objednávek a to je na trhu déle. Aero má hned ze startu cca 52 přímých objednávek a o dalších se jedná. L 39 pro základní výcvik je rozhodně lepší,, než vrtulový ekvivalent, Pilatus PC21. S L159 souhlasím s poznámkou, že kdyby si Čr ve snaze zachránit Aero objednalo i dvoumístnou verzi pro pokračovací výcvik, nemusel to být žádný průser. Dnes už nové spárky díky rozpadlému dodavatelskému řetězci nikdo nevyrobí a uvtěch pár přestavěných T éček už zůstane. Aero tak mohlo levnějším jednomotorovým strojem konkurovat strojům Jak 130/,M 346, ale bohužel.
Czertik
28. 11. 2023, 14:57L39 NG, tak jeho exporti potencial je velmi, velmi maly. vezmi si kdo si ho kupuje - zeme ktere driv prozovaly l39 a diky pribuznosti se starou generci nemusi moc investova do noveho vycviku obsluhy, pilotu a obsuzne techniky.
bohatsi zeme co driv pouzivaly l39 a maji penize, tak si kupuji jine letouny, hodne popularni v hledacku je jihokorejec.
to co hlavne zabilo alcu byla prilisna amerikanizace, tj byla tam mnoho komponent ke kterym amici musely dat svuj souhlas s prodejem do statu kam chtela cr prodat alcu.
a jak znamo, staty ktere projevil o alcu zajem , tak amici nedali souhlas s prodejem.
a nikdo v aeru nemel koule na to rict, ok, udelame verzi kde tyto amicke systemy (ci jine u kterch je exportni omezeni) jinymy, at uz primo ve spolupraci s potencialnim zakaznikem, ci pruzkumem trhu.
Martin F.
28. 11. 2023, 15:21Jinak L39 NG a L39C jsou úplně jiné letouny, co mají jen podobnou aerodynamiku. Myslím tím, že logistika, údržba, náhradní díly, jsou z cela jiné. Tím, že L39 Ng neobsahuje žádné hitech součástky a má civilní celosvětově rozšířený motor, je jeho exportní potenciál naopak velmi velký.
Czertik
29. 11. 2023, 19:58tady se neshodnem, co se tyka exporniho potencialu.
ja vidim jen to, ze Ng si kupuji jen staty co uz drive provozovaly L39 starsich verzi, ze statu co neprovoovaly l39 si je nekoupil zadny a sahl po jeho konkurentech.
skutecne nevidim moc velkou sanci ze by se mu podarilo prorazit na novy trh, pokud nezika do 5 let noveho zakaznika, muem se shodnout ze uz noveho zakaznika neziska nikdy.
a u tech co provozovaly/provozuji stare l39 si kupuji i jine letouny.
k udrzbe
jiste ze pri upne jinem motoru a avionce ve srovanani se starym, tady budou treba nove pristoje a trenink, ale me slo o udrbu draku
pokud se neletu tak hlavni zmeny se konaly jen u kridla, do trupu se moc neshalo.
kdyz provadis udrzbu hydrauliky, tak je ti jedno jestli mas okoli z hliniku nebo uhlikovych vlaken :).
to me vede k otazce, jak moc se na u NG pouzivaji nehlinokove materialy ?
priznavam, vyvoj ng sem sledoval a sleduji jen tak obecne.
Martin F.
30. 11. 2023, 17:11Sahalo se úplně do všeho, i do draku, i do hydrauliky, éro je nové do posledního šroubku. A opravdu se neshodneme. L 39 se sotva začal prodávat a už má mnohem větší obchodní úspěch, než italský konkurent. L 39 bylo vyrobeno kolik? Pár tisíc? Který výrobce cvičných letadel se tím může pochlubit? Kdyby jen zlomek těch států chtělo nové L39, tak je zde obrovský potenciál. Tím, že jsme v NATO, jsou ale trhy otevřené i pro část světa, kde by to za socialismu nešlo. Zájem je i v USA od civilních osob.
Czertik
02. 12. 2023, 07:26budu ti verit, ze se sahalo uplne do vseho.
ano, ng se sotva zacao prodavat a uz ma vetsi uspech nez italsky konkurent....jenze problem je v tom, ze ng nesouperi o prodej jen s italy, pripadne brity, ale s celym svetem.
k samotne stare l39, tak sveho casu to byl nejvice vyrabeny cvicny letoun sve doby.
cili pokud mas pravdu a ng je natolik uzasne s vybornym potencialem, tak se ng taky musi stat nejvice prodavanym cvicnym letounem teto doby. pokud se jim nestane....
ano, sme ted v nato, takze mame otevreny trhy kam by to za siciku seslo, jenze nevidis druhou stranu mince - tim ze sme v nato sou pro nas trhy kam by to za sociku slo uzavreny.
a zatimco za sociku l39 se rozhodnutim sssr stala jedinym cvicnym letounem vs a de fakto i vsech statu ktere chteli u sssr nakupovat letadla (ci je dostaly zdarma), jedina vyjimka byly polaci.
kteri si udelali vlastni cvicny letoun jen pro sebe.
zajem v usa od civili je o co ? o nove ng za 10 melounu ? dej me pak link az se tam komukoliv proda, nebo klidne i link kde se pise o zajem civilu o ng.
skutecne neplete si ng a og (old gen). og se civilum veli dobre prodava protoze jde o nejlevnejsi rouru na trhu s levnym provozem.
Martin F.
02. 12. 2023, 08:30To jsou jen povídačky pro Vaše vlastní přesvědčování sebe sama, realita je taková, že sssr iž neexistuje, zbylo jen Rusko a ty státy, co východní blok tvořili, jsou buď v Nato nebo se ty různé stány v Asii od Ruska odklání a of samotného Ruska nekupují lezouny ani tradiční odběratelé jako je Indie. Navíc samottné Rusko nevyrábí žádného přímého konkurenta L 39. Jak 130 je jiná kategorie cvičného letadla. Nikdo nepočítá s tisíci nových L39, ale vývoj už zaplatili objednané kusy a vše nad jde do zisku. Hrozba pro africké a podobné trhy přichází od Čínské konkurence. I tak si troufám tvrdit, že trhy pro L39 jsou větší, než za socíků, jen přibila konkurence a obecně počet bojových a tím pádem i cvičných letounů, je ve světě nižší, viz. 430 bojových letounů Čssr vs. současnost.
Czertik
02. 12. 2023, 11:51povidacky pro presvedceni sebe sama (tj me) nebo realita kterou nechcete videt ?
samozrejme ze sssr uz nexistuje, ale to co existuje je jeho dedictvi, nejen u techniky, ale tu techniku je nutne nahradit necim novym.
to ze se od ruska odklaneji tradicni zakaznici je pro tuhle debatu zcela irelevantni, protoze neresime rusky vyrobek, ale cesky.
ano, trh dnes pro ng muze byt vetsi, mysleno v poctu potencialnich zakazniku, nez bbylo driv za sociku, ale podstatni sou ziskani zakaznici, ne potencialni.
jiste ze nikdo dnes nemuze ocekavat takove vyroby a prodeje letounu jake byly za studene valky, ale to nemeni nic na tom, ze realne pocty studenovacne techniky ktera se realne pouziva je nutne nahradit.
Martin F.
28. 11. 2023, 15:16Ne, vy to nechápete. Státy, které jak říkáte, na to mají a pořizují třeba tu nadzvukovou T 50 určenou pro pokračující výcvik, ty svoje piloty, než si sednou do T50, cvičí na čem???? Navíc se ukazuje, že i letouny jako je podzvukový dvoumotorový Jak 130/M346, potřebují ještě "něco slabšího k sobě". Jak jsem uvedl, L39 je ekvivalentem k vrtulovému Pilatusu PC 21 aspol. nebo k italskému proudovému M 345, tak nemíchejte jabka s hruškama. I u nás po výcviku na L 39 piloti přechází na pokračovací výcvik na L159 T. Je to jasný? A s tou amerikanizací máte částečně pravdu, druhá část pravdy je, že již v té době existoval Bae Hawk 200, jednomístný "bitevník" upravený z cvičného Hawku, který dodnes získal celkem 0 zahraničních zákazníků. Tzn. už tehdy pro Čr existoval vztyčený varovný prst.
Czertik
29. 11. 2023, 20:39jenze problem je v tom, ze pokud ma L39 NG konkurovat vrtulim, tak si NG nikdo nekoupi, kvuli provoznim nakladum.
vzpominate na dobu isis kdy se hledaly levne, jak na provoz tak i nakup, bitevniky ?
s tim, ze spousta firem i komentatoru se vrhly na ruzne upravy a verze cvicnych rour.
a vysledek ? na protipovstalecke akce se nakoupily upravene vrtule.
takze ne, tam kde by melo ng konkurovat vrtulim, vidim sanci na uslech ng uplnou nulu.
a co se tyka rour, tak jak sem napsal, nekde se mu dari jinde ne.ale spis ne.
kolik ze to bude potreba nahradit starych l39 v nejblizsich 5 letech ?
800 ? 1000 ?
a na kolik objednavek ma aerovka ?
ano, uznavam T50 je vyssi vykonovva kategorie, ale treba prave thajsko se rozhodlo, ze prejde na vyssi ligu.
to same irak, neni nahoda ze on si proti povstalcum nakoupil zbrusu nove T50a cesi uspeli se svymy alcami jen proto, ze byly k dispozici hned (nemusely se zacit vyrabet), a znacne pod vyrobni cenou.
Martin F.
30. 11. 2023, 17:21Pane, vy to furt nechápete. L 39 je konkurentem vrtulím kvůli ekonomice provozu a letovým vlastnostem pro základní výcvik. Vlastně ty vrtule se vetřely až v posledních letech do kategorie definovanými letouny L29/39, Bae Hawk, T11 Iskra, Alpha Jet, MB .........A není proboha vrtule, jako vrtule. I na L39 NG se nejdřív musí létat na něčem jako Z 243, ale pak jsou i vrtule, jako Pilatus PC 21, které na provoz nejsou zrovna levné, ale ekonomikou provozu srovnatelné s L 39 NG. A zas, proč sem taháte Irák a Thajsko? Thajsko snad kluky s maturitním vysvědčením bude posílat ze středoškolské lavice přímo do kokpitu T50? Nebo Irák, pro který platí to samé? Vy furt nechápete naprosto rozdílné určení letounů typu L39, L159 a T50? Staré dobré pravidlo říká, POROVNÁVAT MUSÍTE POROVNATELNÉ. Kategorie letounů pro základní výcvik existovala, existuje a bude existovat pořád.
Martin F.
01. 12. 2023, 12:30K těm L 159 a Iráku ještě dodávám, že další kusy L159 z novovýroby Aero už nikdy nevyrobí, protože průmyslový řetězec dodavatelů se už dávno rozpadl a Aero je schopné maximálně přestavět stávajícíjiž olétané bitevníky na cvičná téčka. Proto si je Irák ani nikdo jiný nemohl ani objednat.A ještě poznámka k těm objednávkám Aera. Na to, že má letoun čerstvou certifikaci se Vám to zdá málo? Kolik objednávek za stejné období mají výrobci konkurenčních letounů? A T50, M346/ Jak 130 nejsou konkurenti. Děcko taky nejprve posadíte na odrážedlo, pak mu kupujete malá kola a nějakého nabušeného bika na sjezdy z různých kopců mu koupíte, až vyroste a uvidíte, že s kolem to opravdu umí. ČR v rámci nákupu, pokud američané neschválí výcvik na L159 jako dostatečný na přeškolení na F35, bude muset k L39 buď pořídit něco jako T50 nebo posílat piloty na výcvik do zahraničí, ale až po ukončení základního výcviku práve na NG.
Czertik
02. 12. 2023, 07:40samozrejme chapu ze l39 je letoun pro zakladni vycvik, to sem nikdy nerozporoval, to co tvrdim je jen to, ze pokud od letounu chces cokoliv vic nez jen zakladni vycvik, tak ng oproti jinym letounum taha za kratsi konec provazu.
nemam za sebou vycvik na rourach (ale vrtulich ano), a skutecne nechapu, vyjma ekonomickych duvodu, proc piloti musi trenovat na 39 nez prejdou na alcu. rozdily v jejich vykonech nejsou moc velke.
to, ze pilot musi napret litat vrtule nez prejde na roury je jasne, vzdycky to tak bylo a bude.
jak sam pisete, vrtule se vetrely do rpsotoru ketry byl driv urcen rouram...proc se to asi tak stalo a proc tam maji uspech ?
pokud mate pravdu a maji tyhle vrtule srovantelne provozni naklady s ourami...tak musi mit neco navic co roury nabidnout nemuzou, jinak by zde uspech mit nemohly. zamyslete se nad tim co ten bonus u vrtuli je.
a proc sem taham thajsko ?
protoze u nej sem nenasel jedinou jinou rouru na vycvik vyjma prave t50.zdurazniji ROURU, ne vrtuli.
Czertik
02. 12. 2023, 08:04jde videt ze ste me ohledne 159 a iraku evidentne nepochopil.
to, ze nove 159 uz nikdy nebudou, to vim velmi dobre. proton sem u iraku napsal ze 159 tam uspela jen diky tomu ze se vytahly skadove zasoby na kteych se nikdy nelitalo, vyjma zaletu.
nemuseli cekat az se vyrobi.
a proc T50 ci ostatni nejsou konkurenti ? zatim u kazdeho clanku kam byla ng nabizena sem videl nabizene prave i T50 a jine letouny. proc teda byly nabizeny kdyz nejsou jeho konkurenti ?
jiste ze decku nabuseneho bika na sjezdy z kopcu (rekneme f35) koupim az neco umi, prave proto sou odrazedla (vrtule) a pak jezdi s koleckami (l39 apod).
a uz te napadlo pri tom poslednim odstavci kam celou dobu mirim a proc nevidim ng moc perspektivni ?
"ČR v rámci nákupu, pokud američané neschválí výcvik na L159 jako dostatečný na přeškolení na F35, bude muset k L39 buď pořídit něco jako T50 nebo posílat piloty na výcvik do zahraničí"
to, ze by cr nakoupila t50 je nemozne, z te potupy by se aerovka nevzpamatovala.
a jak si sam napsal, poku 159 nebude dostatecna, tak se cesti piloti budou muset jeste skolit na dalsi vykonejsi cvicne roure.
a o to presne me ceou dobu jde, pokud stat co chce provozovat pnokrevniky ala F35 proc by si mel kupovat dva druhy cvicnychh rour l39 NG a jeste jednu vykonejsi (T50, M346..atd) , kdyz si muze levneji poridit rovnou T50 (levnejsi nez dva druhy letounu, byt drazsi nez jeden samostatne)
cili mozny exportni uspech ng je jen u statu u kterych slabsi vykony ng budou dostatecne k tomu aby pak mohly prejit na mene vykone bojove letouny - coz sou prave jen ony chudsi staty.
cili podtrzeno a secteno ng ma nadeji jen u chudych statu, u bohatsich sou jeho sance nulove, byt ty staty v minulosti provozovaly L39 drivejsich verzi.
Martin F.
02. 12. 2023, 09:30Já bych tu debatu uzavřel tímto odkazem, sice starším, ale vše vypovídajícím. I Thajsko s T 50 hodlá provozovat L 39 ng vedle sebe zároveň. V jaké je to fázi 2023 nevím.
https://www.armadninoviny.cz/thajsko-ceskych-letadel-l-39-next-generation.html
Fik
27. 11. 2023, 20:42Nechápu, jak někomu může připadat dolnoplošná koncepce bitevníku výhodná. Pamatuji v osumdesátkách na Letecký den s Květy v Holešově (2 travnaté dráhy). Byly tam tři Albatrosy na předvedení ve skupině. Létal jen jeden, protože údajně druhému kousku odtřelil od pneumatiky kamínek do náběžné hrany křídla a musel projít revizí. Z toho plyne, že Albík není bůhvíjak "off-road" stroj. U bitevníku navíc chybí dostatečná světlost nad zemí pro zavěšení rozměrnějších zbraní. Bitevníky/bombardéry této epochy - Orao, Jaguar, Su24, -25, MiG-27, Tornado, Iryda,... - vše hornoplošníky. Z toho vyčnívá A-10 (velíký kus letadla s velkým vzepětím) a Skyhawk (který musel mít velmi vysoký podvozek a nebyl zrovna do terénu). Dále středoplošníky (Su-7, Bucaneer, Dragonfly,.. jako kompromisní řešení) Stejně jako projekt L-159 i tento vypadá, aby se vlk nažral a do Albíku se moc nevrtalo. Aneb malé české laciné poměry.
Czertik
28. 11. 2023, 14:38se nediv, do alcy se taky moc nevrtalo, nechal se u ni dolnoplosnik a jak v dobe jejiho vyvoje a nakupu zbytecne moc letadel pro acr slibovaly velke exportni zakazky a skutek utek.
proste projekt alcy uz byl odsouzen k nezdaru od zacatku, jen si to nikdo nechtel priznat.
Czertik
27. 11. 2023, 13:13no neni to ironie ?
ona puvodni l159 z 60s let yb dnes mela daleko vetsi exportni potencial nez ta L159 co vypadla pozdeji a i vetsi nez to L39NG co vypadlo z aera nedavno.